Tunen van 140 pk naar 170 pk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

top parallel1 hoop hm ook gauw tezien(foto`s)
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

de 140 pk versie heeft ook andere versnellingbak , dus de 0 tot 100 is niet gelijk na tuning.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
parallel1
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 29.10.2009 - 16:56

Dank je wel, zodra ik hem heb zal ik foto's posten. Duurt iets langer omdat ie z'n beurt, apk etc nog moet hebben. En ik laat nog parkeersensoren inbouwen :)

@V70 T5 assen: is de getunede dan sneller of juist niet?
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 430
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

V70 T5 assen schreef:de 140 pk versie heeft ook andere versnellingbak , dus de 0 tot 100 is niet gelijk na tuning.
Nou, tot de 100 maakt het niet zoveel uit of je een getunede 140pk hebt of een 170pk, want versnelling 1 en 2 zijn bijna hetzelfde als bij de 140pk, omdat de eindoverbrenging ook anders is.
Vanaf de 3e versnelling is de 170pk merkbaar vlotter, want in 3,4 en 5 draait de motor meer toeren. Daarnaast denk ik dat ze bij de 170pk de reactie op het gaspedaal iets vlotter hebben gemaakt. Maar dat weet ik niet zeker
Gebruikersavatar
arjanjr
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.09.2007 - 00:26
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Heb mijn 140PK 2001 een kleine 3 maanden geleden "laten doen" in het oosten van het land. Ging softwarematig van de 140PK naar 170PK en daar bovenop kwam nog een 10PK [solderen?]. Ik weet het, heb niets laten meten in PK's, maar voor mijn doen is het een wereld van verschil! Zowaar niet in de lage toeren, maar eenmaal boven de 3000 is het in de praktijk wel degelijk een duidelijk ervaren verschil! Heerlijk!
--- Volvo S60 --- Edition --- MY2001 --- 140PK ---
Gebruikersavatar
sjors86
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06

Zo, dat was weer een heerlijk stukje nuttige discussie de pagina's hierboven haha.

Je kan idd niet zeggen dat er bijna geen verschil zit tussen 140 en 170 pk.
Kijk ook maar eens naar de fabrieks vermogen curve's van volvo.

Bij de 140 PK versie zie je vanaf ongeveer 4500 toeren een vlakke (digitale!) lijn, vanaf dat moment is de motor gewoon geknepen. Ik heb zelf de 140 pk versie en je merkt het ook als je vol gas geeft en tot 6000 toeren doorhaalt
(en ja, dat moet af en toe :)).

Als je de auto ergens anders laat tunen doe je ongeveer hetzelfde en krijg je idd een snellere auto. Nu heb ik geen verstand van wat het vermogen doet onder de 4500 toeren als je "af fabriek" tuned.
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

een getunede 140pk moet die extra 1500t/min ook maken terwijl de suggestie doorgaans gedaan wordt dat er "zomaar" 40pk bijkomt
Bart heeft gelijk en ik denk dat tunen alleen zin heeft bij de turbo uitvoeringen. Tenzij je met een omgedraaid golfpetje en kachelpijp uitlaat indruk wil maken met heel veel toeren.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Ik vraag me wel eens van waarom volvo ooit 2 versie,s van dit blok gemaakt heeft zo ik het hier lees voelt de 140 pk een beetje geknepen aan en de 170 pk versie moet het te ver de toeren zoeken.
En heeft daarom een grillig koppel verloop.
Was het niet beter geweest om gezien het aantal cc dat deze motor heeft er een bv. nette 155pk uit te laten komen met dan ook een mooi koppel verloop??
Dan was er waarschijnlijk ook geen discussie over het tunen van deze, verder lees ik dat de auto met 170pk nog geen raket is ? waar praten we over 170pk 10 jaar geleden was dit een heel bijzonder.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het koppel van die 140pk is mooier dan dat van de 170pk, de 140pk is ook decennia lang de keuze van veel Volvo kopers geweest
Volvo for life
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1615
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Is idd een goede caravantrekker... vooral in de lage toeren
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
D'Ries
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 01.08.2009 - 10:52
Locatie: Huissen

Waarom Volvo toen heeft besloten om een 170 pk versie uit te brengen?
Veel autofabrikanten willen in elk pk segment een auto aanbieden. Gewoon om geen gaten in hun range te hebben.
Voor veel mensen is het belangrijk dat ze een 170 pk versie hebben en kijken dan niet veel verder. Deze mensen verdiepen zich er niet zo in zoals in dit topic de meeste mensen wel doen.
"170 pk is meer dan 140 pk, dus daar moet dan wel een voelbaar verschil in zitten." En kiezen dan de 170 pk versie.

Vanuit die hoek bekeken kan een keuze soms heel makkelijk zijn... ::wink:
S60 D5 163PK Geartronic MY2005
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De 170pk 20V was er al vanaf 1991, pas in 1998 kwamen de RN motoren met daarbij ook de 140pk 20V (vanaf 1992 was er een 144pk 10V)
De meest verkochte is altijd die 140pk geweest, een lekkere en betrouwbare motor
Volvo for life
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Hallo Volvo Drivers,

Ik heb mijn 140 pk S60 Bij BSR via PPC tuning de software om laten zetten naar 188pk. Wat ze doen is de smoorklep in de etm verder open laten gaan tijdens het vragen om vermogen. Nou...ik merk het verschil vanaf 3100 toeren. Hij trekt een stuk feller !! Het is natuurlijk geen turbo maar het is de moeite zeker waard !!
Heerlijk....heerlijk...en nog eens heerlijk! Maar....mijn volgende wordt wel een turbo die ook onderhanden wordt genomen !! ( maatje van me heeft een S70R met 300pk...niet normaal die pk's !!!! ) ;-))
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Gebruikersavatar
sjors86
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06

@ Peter d,

ik overweeg zelf ook het tunen van mijn 140pk, heb je een meting laten doen van het vermogen na het tunen? Ben namelijk benieuwd of er bij BSR ook daadwerkelijk 188 PK's uit komen. Heel veel tuners geven online namelijk 170-175 pk aan aan bij het tunen, BSR een van de mindere met 188 pk. Das een behoorlijke winst tov 170 pk.

Met 188 pk kom je ook zeer dicht in de buurt van de 2,4T :P ben benieuwd! gr jasper
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|


S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Hallo Jasper,

Nee, hij komt zeker niet in de buurt van een standaard 2.4T met 200pk!
De software is omgezet naar 188pk. De 140pk is een 170pk blok, idemdito...maar teruggeschroefd heb ik begrepen. Er is altijd een veiligheidsmarge die overblijft na die 170pk. Ik heb geen meting uit laten voeren, maar denkt dat er daadwerkelijk 160pk uitkomt want je zit altijd van hoe en wat zoals: pk's uit motor, pk overgebracht op het wegdek, op de aandrijving, het uitlopen met gas los op de motor ivm luchtweerstand..enz...enz...de verhalen van medeforumgebruikers kunnen ver uiteenlopen. Dat wordt een zeer lange discussie. :D
Nee, het is de moeite zeker waard !! Hij trekt boven de 3000 toeren feller.
Een mede volvogebruiker (xdave ) heeft een fiilmpje op youtube gezet, voor de tuning en na de tuning met een 140pk.
zoekwoorden op youtube : s60 2.4 140hp bsr
Bekijk het en je zal het zien, klopt echt! Tot de 100km/h zal het een klein beetje uitmaken en daarboven zal je het zien, meet maar op met je stopwatch op je mobiel. :D
groetjes, Peter
sjors86 schreef:@ Peter d,

ik overweeg zelf ook het tunen van mijn 140pk, heb je een meting laten doen van het vermogen na het tunen? Ben namelijk benieuwd of er bij BSR ook daadwerkelijk 188 PK's uit komen. Heel veel tuners geven online namelijk 170-175 pk aan aan bij het tunen, BSR een van de mindere met 188 pk. Das een behoorlijke winst tov 170 pk.

Met 188 pk kom je ook zeer dicht in de buurt van de 2,4T :P ben benieuwd! gr jasper
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

dat hij +/- 2000t/min meer gaat draaien is niemand dus nog opgevallen
Volvo for life
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

sjors86 schreef:@ Peter d,

ik overweeg zelf ook het tunen van mijn 140pk, heb je een meting laten doen van het vermogen na het tunen? Ben namelijk benieuwd of er bij BSR ook daadwerkelijk 188 PK's uit komen. Heel veel tuners geven online namelijk 170-175 pk aan aan bij het tunen, BSR een van de mindere met 188 pk. Das een behoorlijke winst tov 170 pk.

Met 188 pk kom je ook zeer dicht in de buurt van de 2,4T :P ben benieuwd! gr jasper
@Jasper
Als je ooit eens in een turbo hebt gereden weet je dat een 2,4 (met evt 188pk) nooit in de buurt komt van een 2,4 T gaat in deze kwestie om die bakken extra koppel .
Daar kan geen ongeblazen motor tegenop..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Hallo Bart,

Dat de motor 2000 toeren meer draait na software-aanpassing van BSR ?? Mij is dat niet opgevallen, hoe bedoel je dat ?
Hij trekt wat feller op, maar het is geen turbo natuurlijk dat weten we allemaal. En vanaf 5000 toeren zwakt het koppelkromme af merk ik.

groetjes, Peter :)
bart simpson schreef:dat hij +/- 2000t/min meer gaat draaien is niemand dus nog opgevallen
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Oh ja jongens.... echter zal er ook een verschil zijn in luiheid vd motor. Iemand die elke dag niet boven de 50 km/h rijdt en ook vooral stadsverkeer rijdt zal hoe dan ook een luie auto hebben t.o.v. iemand die elke dag snelweg rijdt. Dan wordt de motor wat schoongebrand tijdens de langere ritten.
Leuk deze discussie, en goed dat we ervaringen uitwisselen !! ;-)
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Klopt, dat fenomeen heeft een verklaring.

Bestaat uit 2 delen.

deel 1, katalysator
Paar keer weer op de snelweg en de katalysator heeft zich weer schoon gebrand.

deel 2, inspuit computer
Als er rustig gereden wordt kan dan veel eerder naar het ideale mengsel geschakeld worden tijdens of net na acceleratie. Als er continue bruusk getrapt wordt dan ontstaan er veel meer en vaker pinging en detecties daarvan. Resultaat hiervan is op invloed van het mengsel. dit heeft weer invloed op de temperatuur vd katalysator!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”