Pagina 2 van 3

Geplaatst: 01.11.2009 - 23:21
door Ramon&Ramon
Beter gelijk dynamisch,s afstellen,hoef je ook niet met een klokje te prutsen,er staat een merktekentje op het pomptandwiel voor de basis afstelling.

Geplaatst: 01.11.2009 - 23:25
door Ramon&Ramon
Distributieset kost compleet voor beide kanten 251 euro ex
Waterpomp kost 60 euro ex
Multirien kost 30 euro ex

Geplaatst: 01.11.2009 - 23:28
door Ramon&Ramon
Dit zijn prijzen voor de oude diesel modellen.
Voor een D5 is de distributieset goedkoper en daar hoef je niks aan de pomp af te stellen,alleen de nokkenas afstelling.

Geplaatst: 02.11.2009 - 15:41
door edraket
hadico schreef:
edraket schreef:2.5D moet statisch met een meetklok worden afgesteld. Je kunt dynamisch niets afstellen, alleen controleren of de afstelling klopt.


Is wel degelijk en statisch EN dynamisch afstellen eerste met de meetklok hierna met lopende motor dynamisch ,gebeurt door de vaste spanrol van de pomp te verstellen hierdoor kun je vervroegen of verlaten qua inspuittijdstip.
Kun je dat tandwiel dan tijdens het draaien van de motor verstellen? Lijkt me een gevaarlijk klusje. Wist niet dat dat kon.

Geplaatst: 02.11.2009 - 15:43
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Beter gelijk dynamisch,s afstellen,hoef je ook niet met een klokje te prutsen,er staat een merktekentje op het pomptandwiel voor de basis afstelling.
Wil de motor dan aanslaan als je hem op het merkteken hebt afgesteld en de distributie goed staat?

Geplaatst: 02.11.2009 - 16:09
door Ramon&Ramon
Ja tuurlijk,is toch dubbel werk als je eerst met een klokje gaat afstellen en daarna met de computer..
Je kunt hem met een lange imbus 6 stellen,maar je moet het wel voorzichtig doen natuurlijk en als de correctie te groot is,dan verdraai je het nokkenastandwiel aan de pomp kant iets.

Geplaatst: 02.11.2009 - 19:16
door obrasp
BarnOwl schreef:En vergeet VOORAL NIET de timing van de brandstofpomp te laten uitlezen anders heb je alsnog een probleem.
Goede tip... had ik dat maar geweten bij mijn laatste distributiewissel... Het heeft heel wat garagebezoekjes gekost voordat duidelijk was dat de brandstofpomptiming de oorzaak van slecht starten was...

Geplaatst: 02.11.2009 - 19:20
door Ramon&Ramon
Bij een D5 heb je geen pomptiming is commonrail..
Alleen bij de oudere diesels...

Het gaat inderdaad vaak mis omdat de technische kennis vaak ontbreekt..

Geplaatst: 03.11.2009 - 00:10
door venician_smoker
Zojuist ontvangen van de Volvo dealer, de officiele (actie)prijzen voor onderhoud V70 2.5D MY2001. De 120.000 resp. 240.000 km beurt (distributie, waterpomp, spanners, rollen en multiriem met spanners en rollen en de rest van de beurt) kost 1405 euro. 1500 is dus iets te veel. Wat ik niet weet is of de dynamische pompafstelling in dat bedrag zit; dat zou wel moeten. Ik heb daar na de laatste distributie ook bijna een jaar mee getobt (slecht starten). Die afstelling los laten uitvoeren kost ca. 100 euro bij de Volvo-dealer en maakt een wereld van verschil (uitstekend starten en meer koppel).

Geplaatst: 03.11.2009 - 00:16
door Ramon&Ramon
Audi diesel wel dynamische afstelling
D5 geen dynamische afstelling,is ook onmogelijk bij een D5..

Geplaatst: 03.11.2009 - 10:09
door edraket
Maar die 1405 euro is incl beurt. Daar moet je dus zeker nog 500 euro vanaf trekken. Een riemwissel mag dus zeker niet meer dan 1000 euro kosten, al denk ik dat dat nog teveel is.

Geplaatst: 03.11.2009 - 10:57
door pimsam
Wat ook nog een fors verschil kan uitmaken: worden de trillingdemper en mulitriemspanner vervangen. De eerste kost bij de dealer 300 euro, de tweede ruim 100 (dacht ik).
Aangezien er klachten over de riemspanner waren zal die er wel bij zitten. En het wisselen van de trillingsdemper (als de 1e er nog op zit), is ook verstandig.
Ik heb de hele handel laten doen bij een volvo specialist in Maastricht en was 1400 euro kwijt voor [u]alle [/u]riemen, [u]alle [/u]rollen, trillingsdemper, krukastandwiel (was beschadigd door de dealer!), krukaskeering, rechter draagarm en stuurstang.

Geplaatst: 03.11.2009 - 11:10
door edraket
De trillingsdemper (distributieriemspanner) is bij de oude modellen een hydraulisch type. Deze gaat eigenlijk nooit stuk, maar kost inderdaad veel geld. Daarna is een mechanische spanner gekomen. Deze kost veel minder (iets van 60 euro) en het is verstandig deze elke riemwissel te vervangen.

Geplaatst: 03.11.2009 - 15:29
door pimsam
Met trillingsdemper bedoel ik niet de spanner maar de krukaspoelie voor de multiriem.

Geplaatst: 03.11.2009 - 16:28
door edraket
A zo, dan heb je inderdaad gelijk.

Geplaatst: 03.11.2009 - 17:20
door BarnOwl
pimsam schreef:Wat ook nog een fors verschil kan uitmaken: worden de trillingdemper en mulitriemspanner vervangen. De eerste kost bij de dealer 300 euro, de tweede ruim 100 (dacht ik).
Aangezien er klachten over de riemspanner waren zal die er wel bij zitten. En het wisselen van de trillingsdemper (als de 1e er nog op zit), is ook verstandig.
Ik heb de hele handel laten doen bij een volvo specialist in Maastricht en was 1400 euro kwijt voor alle riemen, alle rollen, trillingsdemper, krukastandwiel (was beschadigd door de dealer!), krukaskeering, rechter draagarm en stuurstang.
Da's een heel redelijke prijs. En dat van die trillingsdemper kan ik beamen: Die vloog bij mij met 220.000 km (Ik had de auto net een week) met een rotknal de stoep op. Gelukkig reed ik maar 30km en is het onder garantie gemaakt.
Dit is ook zo'n typisch 2.5D euvel dat nogal eens door garages (OOk Volvo dealers) vergeten wordt.

Maar goed, ik ga hier nu wel een beetje off topic......;)

Geplaatst: 03.11.2009 - 19:08
door Heemskerk
Maar wat mag het dan kosten voor een D5 met een CR diesel?

Gr
Vincent

Geplaatst: 03.11.2009 - 19:59
door Oceanracer
*** update ***

Vandaag contact gehad met de buurman. Nadat hij vrijdag de hoge bedragen telefonisch had doorgekregen, is hij zaterdagmorgen naar een plaatselijk garagebedrijf gereden om daar na te vragen wat de noodzakelijke werkzaamheden zouden gaan kosten en dat viel daar veel lager uit. Hij kreeg daar op papier een prijsopgave. Op basis van die informatie heeft hij toen besloten de werkzaamheden daar te laten doen en de dealerafspraak te annuleren.

Afgelopen maandag de dealer opnieuw gecontacteerd en wat blijkt: De opgegeven prijs was inderdaad voor de nieuwe riemen, maar ook inclusief nieuwe remblokken en schijven voor plus wat kleine werkzaamheden. Door de andere (later nog eens uit te laten voeren, los van de riemen en remmen) werkzaamheden is er onduidelijkheid ontstaan welke bedragen voor welke werkzaamheden stonden. Doordat dit bij mijn buurman niet op een juiste wijze over is gekomen, is ten onrechte de indruk gewekt dat het vervangen van de riemen alleen dus al € 1.500,- zou kosten.

Moraal:

Nu blijkt maar weer hoe belangrijk een goede communicatie is! Helaas is door het gebrek hieraan nu een andere beslissing genomen voor wat betreft de gunning van de werkzaamheden. Spijtig en nu niets meer aan te doen, maar op zich een goede leer (voor beiden) voor een volgende keer.

Geplaatst: 04.12.2009 - 19:53
door JacoS80
Beetje late reactie maar met de goede bedoelingen;

Maand geleden nog grote beurt aan de S80 2.5D uit laten voeren met distributie vervanging voor 1.600,-. Hiervoor heb ik gekregen;

grote beurt
distibutie/pomp riemen incl spanrollen etc
waterpomp
remschijven voor
remblokken voor
bovenste motorsteunrubber vervangen
en nog wat klein spul

Geplaatst: 04.12.2009 - 20:28
door Oceanracer
Is (ook) een bak geld, maar gezien de uitgevoerde werkzaamheden toch zeer redelijk.