Pagina 2 van 3
Geplaatst: 18.08.2013 - 23:28
door w.stif
Nou en V8 lijkt me niet echt een goed advies voor 25.000km per jaar.
Dus jij bent ook nog steeds zoekende?
Dan heb je waarschijnlijk al heel wat bagger gezien.
Ik ben nog steed op zoek naar de tip benzine/diesel.
Mijnzoek gebied is overigens Noord-Holland, Flevoland en misschien Friesland, daar zitten een paar leuke dealers en specialisten tussen.
Geplaatst: 19.08.2013 - 06:59
door mad
Hoe een topic van 4 jaar oud gereanimeerd wordt...
Geplaatst: 19.08.2013 - 22:17
door w.stif
Ja dat is idd heel erg :roll:
Geplaatst: 19.08.2013 - 22:30
door Richard
Tsja, ik heb net een dikke maand geleden een mooie XC90 2,5T met handbak gekocht en moet zeggen dat ik er met veel lol in rijdt. Die 2,5t is gewoon als diesel te rijden. In de 4 een rotonde om is geen probleem. IK vind hem serieus snel voor zo'n grote auto. Heb hiervoor meerdere v70's gereden maar had niet verwacht dat de xc nog zo snel was.
Verder is ons idee om er binnen nu en een jaar ook g3 in te bouwen, daarom ook voor de 2,5T gekozen. Ik heb bewust een handbak omdat ik de GT niet prettig vind. Doet wat sloom aan etc. En een handbak is zuiniger te rijden.
Geplaatst: 20.08.2013 - 08:14
door SUV XC90 T6
w.stif schreef:Nou en V8 lijkt me niet echt een goed advies voor 25.000km per jaar.
Dus jij bent ook nog steeds zoekende?
Dan heb je waarschijnlijk al heel wat bagger gezien.
Ik ben nog steed op zoek naar de tip benzine/diesel.
Mijnzoek gebied is overigens Noord-Holland, Flevoland en misschien Friesland, daar zitten een paar leuke dealers en specialisten tussen.
Een T6 is dorstiger dan de V8 , dus beide vallen al, misschien een op Lpg
en anders zou ik voor de diesel gaan als ik jouw was, is al rendabel bij 12000 km ongeveer als je alles meeneemt, zoals brandstofprijzen, MRB, afschrijving, restwaarde, bedrijfszekerheid enz enz
Ik rij max 15000 km per jaar en dat is dan ook nog eens met 2 autos.
Liefs zou ik ook een V8 kopen maar die is nog net te duur in aanschaf voor mij. Ik ga dus voor een T6
Succes met je keuze die je gaat maken W.Stif
Gr Jeff
Geplaatst: 20.08.2013 - 20:41
door w.stif
Huh zeg je nou dat bij zo'n zware wagen dieselal uit kan bij zo'n 15dkm??
Weet iemand goede omreken tabellen?
Op het verhaal van Richard terug te komen, het zal hoe dan ook een automaat worden.
Zuinigheid hoef ik niet op te rekenen bij de keuze van deze wagen.
Geplaatst: 20.08.2013 - 20:45
door Richard
Ik had ook de berekening gemaakt en kwam op 15.000 km omslagpunt benzine/diesel. LPG was 12.000 daarom heb ik gekozen voor de 2,5t omdat we rond die 15.000 uit denken te komen met de xc. De meeste kilometers maken we met de seat. Als we toch hoger dan die 15.000 uitkomen bouw ik gas in.
Als ik jou was zou ik toch in beide even een proefrit maken (hand en gt) Wij vonden de gt erg traag schakelen en dat is soms vervelend bij zo'n auto.
Geplaatst: 21.08.2013 - 21:56
door w.stif
Oke.
Maar er is niet alleen een gt leverbaar op de XC, er zijn ook gewone automaten toch?
In ben geen snelheids maniac dus een vervelende traagheid neem ik voor lief.
Op de verschillende autosites word trouwens niet gesproken van een traag werkende gt op een XC.
Ik ben nog steed een beetje onderste boven van het omslagpunt, we rijden nu 25dkm en vraag me weleens af of we niet beter benzine kunnen gaan rijden.
Geplaatst: 21.08.2013 - 22:08
door SUV XC90 T6
Kijk anders eens op
www.omslagpunt.com
Vul hier je gegevens in van de auto benzine/diesel
Dan kom je er zelf achterwaar het omslag punt is
Gr Jeff
Hoop dat je er wat aan hebt
Geplaatst: 22.08.2013 - 21:05
door w.stif
Net even gedaan, hier de resultaten.
Bij 13627 km kan diesel al uit volgens de site {????}
De prijs/km voor de diesel is 99 cent.
De prijs/km voor benzine is 47.06 cent.
Beetje tegenstrijdig!!
Zal even een betere site opzoeken.
Geplaatst: 24.08.2013 - 12:39
door w.stif
Al een beter gevonden, die van de anwb was niets trouwens, gaat over lease wagens en zo.
Op een ander site, sond ook een vage berekening, ik ben gewoon nog niet zeker.
Er zijn toch wel meer mensen in NL die dit graag willen uitrekenen.
Google geeft weinig/ uitsluitsel.
Kan me ooit in het V70 topic een berekening herrineren, maar dezoekfunctie doet niet echt wat ik wil.
Geplaatst: 24.08.2013 - 15:03
door w.stif
op autofinancien.nl en dan onder het kopje benz/dies, kun je ook een berekening maken, hij vraagt dan wel om de liters per maand.
Bij een gewicht van 2100kg en in Noord-Holland is het voordeliger om benzine te rijden als je minder dan 220liter benzine verbruikt in een maand.
Verbruik je meer liter brandstof dan is het beter om een diesel te nemen.
Bij een auto met een gewicht van 1300kg is het omslagpunt 150liter/maand
Als ik deze rekenmachine los laat op mijn huidige wagen [zie onder]
140 liter per maand, ja eigenlijk minder ik tank wel twee keer per maand maar rij nooit leeg.
Ruim 1600 kg en in Noord holland, dan ben ik ongeveer 11 euro meer kwijt ten opzichte van benzine.
Voor die elf euro in het nadeel ben ik toch blij dat ik diesel rij.
Geplaatst: 25.08.2013 - 13:50
door w.stif
Na weer wat onderzoek, op oa autoweek, ben ik weer achter wat weetjes gekomen.
Zoals:
Een XC90 is altijd een 7 zitter, vreemd genoeg word hier bij sommige dealers pittig mee opgeschept (zoals dit is een 7 persoons uitvoering uitroepteken.)
Je hebt hand geschakelt en geartronic, er is dus geen "gewone" automaat leverbaar.
De T5 en D5 zijn altijd 5 traps de T6 vreemd genoeg een 4 traps.
De keuze voor mij is toch iets meer in het voordeel van een D5.
Er zijn nogal wat verschillen in gewichten.
Als ik zoek op D5 met automaat, krijg ik bij drie verschillend auto's drie verschillende gewichten, twee onder de 2050kg en eentje daarboven, rara politiepet.
Scheelt toch weer een wegenbelastingschaal.
Geplaatst: 25.08.2013 - 14:14
door Jurijn
Die van mijn ouders is een D5 qua prestaties en kosten hebben zij toch gekozen voor de D5 (185cv). Zou ik ook kiezen eigenlijk ..
Geplaatst: 26.08.2013 - 15:57
door pimsam
Een XC90 is zeker niet standaard als 7 zits uitgevoerd.
Geplaatst: 26.08.2013 - 16:24
door OGA244
Volgens mij wel, de 5 zits uitvoering was er tegen minderprijs.
Geplaatst: 26.08.2013 - 17:40
door w.stif
Idd dat had ik ook begrepen, het is standaard een 7 zitter!
Wil je dat niet (ik heb het dan over nieuw) dan kon je hem als 5 zitter bestelen, je betaalde dan minder.
Hoeveel kilometers per jaar rijden jullie eigenlijk in jullie D5?
Ben benieuwd of er iemand minder is dan 25dkm.
Geplaatst: 26.08.2013 - 22:30
door DannyB
Tussen 15000 en 17000km per jaar
Geplaatst: 28.08.2013 - 22:17
door w.stif
Jeetje,dat is wel heel weinig voor een diesel, toch?..
Geplaatst: 28.08.2013 - 23:27
door MartinG
ik ook, rond de 15.000km. Volgens mij valt het wel mee, en je bent minder afhankelijk van de stijging van de benzine prijs. Ik had ingeschat dat de prijs van diesel minder snel zal stijgen in de toekomst (toen ik hem kocht) dan de diesel prijs. En dat ik daardoor sneller bij het omslagpunt was. Volgens mij had ik berekeningen toen gedaan (ruim 3 jaar geleden) en lag het omslagpunt rond de 15.000km per jaar. Toen leek het mij prima om voor een diesel te gaan.