Pagina 2 van 4

Geplaatst: 03.11.2009 - 23:36
door Gast
Misschien kan @Hadico iets betekenen?

Als je los motorblok hebt op een bok, kan je het in 1 dag uitleggen.
En ook nog iets van "gevoel" bijbrengen, 2 rechter handen blijft natuurlijk noodzakelijk.
Dus je hebt nodig een motorblok, ruimte en een docent.
Gereedschap is al ter beschikking gesteld. :wink:

Geplaatst: 04.11.2009 - 14:43
door FrankS60
Je kunt op zaterdag bij Nordicar in Heerhugowaard een brug huren voor 25 euro, van 0900 tot 1700. Ze hebben uit mijn hoofd 6 bruggen staan, en je hebt een magazijn vol onderdelen en een Nordicar/volvo monteur die rondloopt. Als je van tevoren aangeeft dat jullie er 6 gaan doen dan kunnen ze ook voor voldoende voorraad zorgen van onderdelen... Je moet denk ik wel op tijd klaar zijn want anders hebben de heren van Nordicar 's maandags een probleem :wink:

Geplaatst: 04.11.2009 - 14:59
door Ramon&Ramon
6 gaan doen???????
geen idee wat voor werk het is,het kleppen stellen van een 5 cilinder?
6x kleppen stellen is een week werk!

Geplaatst: 04.11.2009 - 15:23
door M@rcel
Je hebt geen brug nodig.

Het lijkt me de bedoeling dat iedereen zijn eigen wagen onder handen neemt en dat de docent rondloopt en adviseert?

Geplaatst: 04.11.2009 - 15:31
door Ramon&Ramon
Dat is niet mogelijk,aan eentje heb je de handen al vol!
Je kunt niet zomaar iemand laten sleutelen,je moet echt wel weten waar je mee bezig bent,de bedoeling is dat hij daarna weer netjes loopt en bijv niet lekt enz enz.
Het is een hele klus dat stellen!

Geplaatst: 04.11.2009 - 15:46
door M@rcel
ok, duidelijk. Dan is een keer voordoen dus een meer realistische optie?

Geplaatst: 04.11.2009 - 16:32
door Wim J
M@rcel schreef:ok, duidelijk. Dan is een keer voordoen dus een meer realistische optie?
Dat is ook voldoende voor mij. Ik denk als je éénmaal zoiets gezien hebt je zelf perfect kan oordelen of je je er zelf toe in staat ziet. Als je dan bovendien nog mee krijgt waar je moet op letten, en wat tips en tricks,....
Meer moet dat in eerste instantie niet zijn.

Geplaatst: 04.11.2009 - 16:45
door M@rcel
Is voor mij ook voldoende

Geplaatst: 04.11.2009 - 16:55
door Ramon&Ramon
Misschien de Volvo van S3Wage een optie om te stellen?

Geplaatst: 04.11.2009 - 17:15
door M@rcel
Natuurlijk ben ik egoïstisch genoeg om mijn wagen als demo-object aan te bieden :)
205.000km gelopen waarvan ruim 95.000 km op LPG zonder ooit gesteld te zijn. Voorzien van traditioneel Falshlube systeem.

Maar ik ben prima tevreden met een plaats op de "reserve-lijst" van demo-wagens.

Geplaatst: 04.11.2009 - 17:50
door Gast
Ik denk dat degene die het meest wil schuiven, naar de docent, zijn auto als demo beschikbaar mag stellen. :P
Of zou loten eerlijker zijn? :lol:

Geplaatst: 04.11.2009 - 18:02
door hadico
Gaat niet goed komen niet ,je hebt er teveel speciaalgereedschap bij nodig om het meerdere tegelijk te (laten) doen voorts is het een klus waar iets meer bij komt kijken dan even een stel stoters erin plaatsen,de distributie en de tandwielen moeten los voorts moet je met het bovendeksel verwijdert per twee kleppen de speling meten per cilinder (met spec ger.) de keerringen voor en achter op de assen moeten vervangen worden (spec. ger.) na het stellen de nokkenassen weer op tijd zetten (spec.ger.)en de tandwielen ook op tijd zetten.
Leuk idee om het ergens als studie ding te doen maar gezien de tijd die je hiervoor nodig hebt en de hoeveelheid spec. gereedschap en buiten de vraag of alle maten stoters in huis zijn(je weet nl niet wat je nodig hebt) niet haalbaar om dit met meerdere tegelijk te doen.

Geplaatst: 04.11.2009 - 18:47
door Ramon&Ramon
Om er eentje te doen is er gereedschap,onderdelen enz enz...

Geplaatst: 04.11.2009 - 19:04
door hadico
Gereedschap is hier ook geen probleem maar als er bv een bus niet in huis is sta je wel stil en als dit op een zaterdag is dan word het dinsdag voor je hem kunt afbouwen.

Geplaatst: 04.11.2009 - 19:13
door Ramon&Ramon
Dat is waar...

Geplaatst: 04.11.2009 - 23:19
door Gast
Jullie gaan me toch niet vertellen dat jullie iedere keer de oude stoterbussen hebben weggegooid? :P
Ik heb ook nog wel een (heel klein) voorraadje in een oliebad.

Geplaatst: 04.11.2009 - 23:32
door Ramon&Ramon
Ik heb er 200:):)

Geplaatst: 04.11.2009 - 23:43
door hadico
Dan weet je ook hoeveel maatjes er zijn, en wat er overblijft is meest de dik(s)te die je net niet nodig hebt zeker niet als het op gas draait je hebt dan meest de dunnere nodig en hou je dus de dikke over(tot de werkbank geruimd word).
Dit speelde ook al met de oude klepstelplaatjes,op een gegeven moment had je een kist vol met dikke en niente dunne omdat ze af fabriek op een dikke maat geleverd worden zodat je in de toekomst met een dunne de boel kunt afstellen.
Mogelijk is ook nog als de dunste niet dun genoeg is om met een dremel het centrale punt in het hoedje af te slijpen maar dan ben je bezig om het einde cilinderkop verhaal iets uit te stellen.

Geplaatst: 04.11.2009 - 23:47
door Ramon&Ramon
Ik ken een revisiebedrijf die de bussen die je meestal over houdt weer netjes op maat maakt,zonder de minimale hoogte te overschrijden natuurlijk,ze zijn door en door gehard die bussen,dus dat is geen probleem..
En het spaart een hoop geld uit op deze manier!

Geplaatst: 05.11.2009 - 09:49
door Wim J
Ramon&Ramon schreef:Ik ken een revisiebedrijf die de bussen die je meestal over houdt weer netjes op maat maakt,zonder de minimale hoogte te overschrijden natuurlijk,ze zijn door en door gehard die bussen,dus dat is geen probleem..
En het spaart een hoop geld uit op deze manier!
Dat de motor effectief gesteld zou zijn achteraf zou ideaal zijn, maar is er nergens zo'n blok (2.5T) uit de sloop te halen ( staat relatief onbelangrjk) waarop we de manier van werken kunnen leren. Draait het ding achteraf niet dan is er geen man overboord.
Mij gaat het meer om:
hoe doe ik het blok open, waar zit wat, hoe breng ik de distributieriem correct terug aan, waar zitten de stoterbussen, hoe meet ik de speling, hoe bestel ik de juiste parts, enz,....
Idealiter natuurlijk op een voorbeeldwagen die daarna terug rijdt. De mijne is net gesteld.