Pagina 2 van 2

Geplaatst: 06.11.2009 - 19:47
door piotrV70
AlexV70 schreef:Ik heb nog even gekeken en voor de V70 MY 2006, zijn de genoemde plaatsen niet juist.
Dit moet zijn plaats 7 (15A) en plaats 20 (20A) en de zekeringen zijn iets kleiner als je misschien gewend bent.
TS heeft een 2001, de zekering zit bij mij echt op positie 9 achterin. Het is een normale zekering.

Geplaatst: 12.11.2009 - 10:29
door ivoandriessen
Ik heb afgelopen weekend mijn 7-polige vervangen door een 13-polige (officieel volvo, maar met Multicon WeSt aansluiting). Gisteren de extra relais en dergelijke laten plaatsen bij de dealer.

Volgens de accessoiregids zou ik 2 relais extra moeten krijgen, voor het mistlicht en de constante plus. Echter alleen die voor het mistlicht is geplaatst, voor het andere relais waren geen pinnetjes aanwezig op de te plaatsen locatie. Alles geactiveerd en werkt als een zonnetje.

Zelfs getest of de extra constante plus draad voor de koelkast uitschakeld wordt bij uitschakelen van de auto. Na ongeveer een kleine minuut schakelt een relais (een reeds aanwezige) achter die constante plus uit. Er is dan een constante plus voor de accu in de caravan en een geschakelde plus voor de koelkast.

Zo zijn we weer een blij mens..... Op naar het voorjaar, dan kan de hut er weer achter (ben benieuwd hoe het zal rijden).

Geplaatst: 12.11.2009 - 12:37
door piotrV70
ivoandriessen schreef:Ik heb afgelopen weekend mijn 7-polige vervangen door een 13-polige (officieel volvo, maar met Multicon WeSt aansluiting). Gisteren de extra relais en dergelijke laten plaatsen bij de dealer.

Volgens de accessoiregids zou ik 2 relais extra moeten krijgen, voor het mistlicht en de constante plus. Echter alleen die voor het mistlicht is geplaatst, voor het andere relais waren geen pinnetjes aanwezig op de te plaatsen locatie. Alles geactiveerd en werkt als een zonnetje.

Zelfs getest of de extra constante plus draad voor de koelkast uitschakeld wordt bij uitschakelen van de auto. Na ongeveer een kleine minuut schakelt een relais (een reeds aanwezige) achter die constante plus uit. Er is dan een constante plus voor de accu in de caravan en een geschakelde plus voor de koelkast.

Zo zijn we weer een blij mens..... Op naar het voorjaar, dan kan de hut er weer achter (ben benieuwd hoe het zal rijden).
Wat was je kwijt voor de software en de hardware ?

Geplaatst: 12.11.2009 - 12:53
door ivoandriessen
De kabel was € 26,75 via marktplaats (inclusief verzendkosten). De complete relais set, dus inclusief die ene die er niet ingegaan is zou ca. € 32 zijn. Ik krijg nog een factuur met het daadwerkelijke bedrag, ben dus benieuwd.....

Als ik het binnen heb meld ik me.

Geplaatst: 18.11.2009 - 19:44
door Brandje
Ik heb duidelijk een ander bedrag betaald in april dit jaar bij de Volvo dealer.
Hier een specificatie van de rekening
stekkerdoos 28,70
Towbar Foglicht 15,53
Kabelboom 109,54
Relais 7,45
Relais 2 8,77
Totaal arbeid 28,70
Totaal onderdelen 141,29
B.T.W. 32,30
Factuurtotaal 202,29

Tel uit je winst als je zelf gaat schoppen.

Geplaatst: 18.11.2009 - 19:53
door Gini
Brandje schreef:Ik heb duidelijk een ander bedrag betaald in april dit jaar bij de Volvo dealer.
Hier een specificatie van de rekening
stekkerdoos 28,70
Towbar Foglicht 15,53
Kabelboom 109,54
Relais 7,45
Relais 2 8,77
Totaal arbeid 28,70
Totaal onderdelen 141,29
B.T.W. 32,30
Factuurtotaal 202,29

Tel uit je winst als je zelf gaat schoppen.
Ik heb geen gespecificeerde rekening ontvangen, maar heb 235 euro betaald voor de ombouw van 7 naar 13-polig. Wel inclusief software.

Groet,

Gini

Geplaatst: 18.11.2009 - 20:09
door Brandje
Ook bij mij was het uiteraard inclucief software.
Dus bij de dealers onderling is er ook nog verschil in prijs.

Bij ons vertrek werkten alles uitstekend, ijskast, verlichting e.d. maar tijdens de vakantie werkten er in de caravan niks meer. Ik hoop dat het alleen maar een zekeringetje is. In het voorjaar zal ik het wel weer eens nakijken.

Bij de aanschaf van de caravan kreeg ik van de caravandealer een lijst meer voor de monteur hoe bij onze caravan alles moest worden aangesloten.

Geplaatst: 18.11.2009 - 21:13
door ivoandriessen
Mijn factuur is binnen, helaas niet zo rooskleurig als eerst genoemd, maar toch ongeveer de helft van wat hierboven genoemd wordt.

Relais: € 7,45
Monteren relais: € 34,32
Software mistlicht: € 10,78
Downloaden en installeren: € 25,74
BTW: € 14,88

Totaal € 93,17 + € 26,75 voor de kabelboom wordt het eindplaatje € 119,92.

Het loont dus zeker wel om rond te kijken, maar ook wat handig zijn is een vereiste. Ik heb de kabelboom zelf geplaatst (stelt op zich niet veel voor, maar je bent als leek toch wat meer tijd kwijt om alles uit te zoeken).

Ondanks dat ik wel gemazzeld ben op de totaal rekening vind ik het absurd dat volvo geld wil zien voor de software en zeker het downloaden ervan. Veel geld voor op een paar knopjes drukken!!

Geplaatst: 19.11.2009 - 08:36
door piotrV70
ivoandriessen schreef: Monteren relais: € 34,32
Software mistlicht: € 10,78
Downloaden en installeren: € 25,74
Monteren relais 34,32 (!). Dat wordt door een universitair geschoolde monteur gedaan ? Het zijn juist dit soort grappen waarom ik niet meer bij de stealer kom. Dat relais erin prikken kost nog geen 2 minuten. En dan ruim 25 euro voor het "installeren" van de software (monteur klikt op "OK").

Ter vergelijking: ik heb mijn trekhaak + kabelset laten monteren voor 151,21. Offerte van de dealer "Reken maar op zo'n 360 euro".

Geplaatst: 19.11.2009 - 09:49
door ivoandriessen
Helemaal mee eens....

Heb nu deze manier gekozen omdat ik een iets andere factuur had verwacht.

Voor € 75 kon ik online een kabelset (met volvo aansluiting) aanschaffen, nieuw, inclusief relais en zekeringen. Het enige wat dan nog gedaan moest worden was de software voor het mistlicht (in universele kabelsets wordt dit geregeld met een microswitch, de zogenaamde pool 14, maar bij volvo gaat dit via de software met bijbehorende prijskaart......)

Geplaatst: 08.04.2010 - 19:44
door ifex
Net de kabelboom en stekkerdoos vervangen door een 13 polig Bosal setje die ik bij de automaterialenwinkel heb gekocht. Ik was (met korting) € 61,00 kwijt voor een kabelboom, stekkerdoos, relais en zekering. Een half uurtje werk gehad om de boel te vervangen. En ik ben geen automonteur! Het stelt gewoon niks voor.

Re: van 7 naar 13 polig

Geplaatst: 12.11.2017 - 12:27
door Chris 56
Oud topic maar voor mij ineens ook relevant.

Mijn V70 MY 2010 blijkt een 7 polige stekkerdoos te hebben.
Caravan is Jaeger 13 polig.
Nu heb ik wat offerte's links en rechts opgevraagd voor ombouw van 7 naar 13 polig.
€ 550,00 spande de kroon bij een volvo dealer, andere dealer € 270,00
Geen Volvodealers rond 200-230 euro.

Heel jammer is dat ik nergens een installatie PDF kan vinden van de 7 polige aansluiting, wel kan ik de 13 polige vinden.
Maar ik weet dus niet wat er nu wel en niet aanwezig is, en wat er omgebouwd moet worden.
Zelf ben ik techneut, dit klusje zou mij best passen maar ik wil wel beslagen ten ijs komen...
Ik wil vooraf weten wat ik aan materiaal moet hebben voor de constante en geschakelde plus, etc...
En is de TRM unit anders???

Chris
€550,00 t'is belachelijk toch?

Re: van 7 naar 13 polig

Geplaatst: 12.11.2017 - 12:41
door mga1600
Volg deze link, daar staat het beschreven.

http://accessories.volvocars.com/nl-nl/ ... 772-3/2011

Re: van 7 naar 13 polig

Geplaatst: 12.11.2017 - 20:15
door Walter
Mods break; we houden deze discussie centraal in het andere topic. Slotje