Pagina 2 van 3
Geplaatst: 29.01.2010 - 23:27
door renelle
AlexV70 schreef:Heb je ook foto's van hoe het door de garage was gemonteerd?
Nee heb geen foto's van hoe het zat... Trok de motorkap vanmiddag in de parkeergarage even open om (lekker droog) te kijken hoe het nu gefixt was... Was bang dat al verder rijdend de onderdelen kwijt zou raken als ik het niet eerst helemaal los maakte...
Geplaatst: 30.01.2010 - 10:50
door italie
Hallo forumers
Misschien een "domme" vraag maar geeft dit stangetje bij alle motoren d5 een probleem of alleen vanaf een bepaald bouwjaar ? of zit hij er alleen op vanaf een bepaald bouwjaar ?
Ik heb zelf een V 70 MY 2004 (denk ik ) Zij is van nov. 2003.
Groet Bart
Geplaatst: 30.01.2010 - 11:04
door BlackcurrantV70
Renelle,
Ik zou toch proberen wat te onderhandelen via de dealer of Volvo Nederland, mijn V70 was net de 3 jaar gepasseerd als ik het probleem kreeg met de wervelklep, de dealer heeft in mijn bijzijn Volvo Belgium gebeld en direct 100% coulance verkregen voor de inbouw van het gemodificeerde type wervelklep.
Mijn auto had toen net 47000km gereden.
De vervanging van de wervelklep door het gemodificeerde type heeft wel 4u geduurd, maar heb sindsdien, nu bijna 1 jaar geleden geen problemen meer gehad ermee.
italie, volgens mij zit deze wervelklep enkel in de phase II V70's met af fabriek roetfilter, dus vermoed ik dat jij er geen probleem mee zal hebben.
Geplaatst: 30.01.2010 - 13:10
door Gast
het lijkt of de stang er scheef op zit?
Geplaatst: 30.01.2010 - 14:13
door renelle
Het gaatje is er inderdaad niet helemaal haaks in geboord, maar dat gaat ook bijna niet omdat daar geen ruimte voor is...
...niemand weet of het zo wel/niet goed zit?
Met het veertje (en daardoor ook iets uitstekende penntje) aan de linkerkant zat de hele handel nog veel schever...
Geplaatst: 30.01.2010 - 18:12
door Gast
Ik zou er voor zorgen dat de beide kogels in lijn komen.
Hierdoor kan er ook meer kracht over worden gebracht, zodat ze er niet weer afschieten.
Deze kogeltje kan je ook op draadeindjes verkrijgen en zijn hier afstelbaar.
Koop er dan ook ook een nieuw stangetje met kogelkoppen bij, die kan je namelijk verbuigen en geheel op maat maken.
Bijvoorbeeld hier:
www.novatech.nl/index2.htm?/kogelscharnieren.htm
Qua kosten valt het volgens mij wel mee, we hebben het dan over een paar euro's p/st.
Geplaatst: 01.02.2010 - 22:40
door renelle
De kosten zullen i.d. geen reden zijn, maar er is eenvoudig geen ruimte voor het monteren van een kogeltje zoals je in je voorbeeld aangeeft. Voor de moer is aan de linker kant geen ruimte (anders had daar het "verkeerd" gemonteerde borgveertje ook gepast).
Maar blijkbaar kan hier niemand bevestigen of ik het nu juist heb gemonteerd... Dan morgen maar weer eens langs de garage...
:roll:
Geplaatst: 01.02.2010 - 23:13
door Gast
Wat zit achter het gedeelte waaraan die kogel zit bevestigd, dus onder die zwarte kap.
Zit daar een draaimechanisme onder?
Als dat iets verder naar rechts kan heb je toch wel ruimte?
Geplaatst: 01.02.2010 - 23:44
door renelle
Het gedeelte op de foto's dat je ziet is de "hevel" van de klepbediening in voorste stand. Hij draait om een draaipunt daarboven naar achter/binnen. Daarbij is er aan de rechter kant inderdaad voldoende ruimte voor de kogel, maar kun je deze niet bevestigen omdat deze "hevel"vlak langs de uitsparing in de cilinderkop (linker kant) gaat. Een moer om de kogel vast te zetten zal vast/klem lopen in de zeer beperkte ruimte in deze uitsparing.
De kop van het penntje dat nu als noodreparatie is aangebracht is daarom volgens mij ook aan die kant zo plat uitgevoerd.
Geplaatst: 02.02.2010 - 08:11
door BlackcurrantV70
Ik zal vanavond even een fotootje maken hoe het bij mij is gekoppeld met het nieuw type wervelklep
Geplaatst: 02.02.2010 - 10:25
door renelle
Graag! ben benieuwd naar de verschillen....
Ben vanochtend ter controle bij een andere dealer langsgereden. Ze hebben het (gratis) gecontroleerd en getest en mijn vermoeden (mede op basis van de montage instructie) bevestigd. Het is nu (door mij zelf) correct gemonteerd...
Tja... Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar het is wel jammer...
Geplaatst: 06.02.2010 - 11:24
door BlackcurrantV70
Hallo renelle,
Hierbij eindelijk de beloofde fotos van mijn nieuw type wervelklep
Re: Bedieningstang afgebroken "wervelklep"?
Geplaatst: 06.02.2010 - 19:25
door Henielma
renelle schreef:
Tijdens vol gas rijden, kwam de foutmelden dat er een storing was in motoromanagement en was duidelijk te merken dat het vermogen weg viel. Na een paar minuten reed de auto weer normaal, maar bij op nieuw vol gas rijden kwam dezelfde melding.
Heb daarna met de recent aangeschafte PPC de foutcodes uitgelezen en kwam de melding "ECM-135F - Mass air flow sensor. Signal too high" tegen.
Hier was ik naar opzoek. Deze foutmelding krijg ik ook bij mijn V50 D5 uit jan 2007. En het effect is precies hetzelfde.
Morgen eens naar die stang kijken of daar wat mee is.
Geplaatst: 07.02.2010 - 16:27
door Henielma
Vanmiddag gekeken naar het plastic stangetje tussen een servomotortje en de wervelklep. Dit stangetje lag dus inderdaad los aan de klepzijde.
het grote oog is wat groter geworden en klikt er wel erg gemakkelijk op. Dus daardoor zal die er ook wel heel gemakkelijk afgaan. Voorlopig even een veertje toegevoegd om het stangetje naar 1 kant te trekken zodat deze niet zo snel van de kogel afschiet.
Hieronder een foto van het wervelklepstangetje van mijn V50 D5 uit 2007:

Weet iemand een artikelnummer en een adres waar ik zo'n nieuw stangetje voor een redelijke prijs kan kopen?
Hieronder zoals het nu weer bevestigd is met een veertje.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd of de meldingen wegblijven maar over een paar dagen weet ik meer.
Geplaatst: 08.02.2010 - 00:55
door renelle
Ik had al vernomen dat zelfs het gemodificeerde type (al is het minder vaak) problemen blijft geven. Helaas moeten we hier blijkbaar constateren dat deze opmerking waar lijkt te zijn...
Dit (op deze V50 D5) lijkt me namelijk het latere gemodificeerde type wervelklepbediening. Als het goed is heeft deze zowel aan de servomotor als aan de klep hevel/arm een metalen kogel. Het zwakke deel is nu alleen het verbindingstangetje (kunststof). Vervangen van dit kunststof verbindingsdeel is nu een eenvoudige en goedkope oplossing...
Geplaatst: 08.02.2010 - 19:05
door Henielma
Blijkbaar is dit inderdaad een nieuw type dat ook verslijt. Er staan wel al 215 kkm op de teller. Er is het eerste 2,5 jaar erg veel mee gereden echter niet door mij.
Alleen aan de servomotor zit een metalen kogel. En dat is nu net de zijde die nog goed vast zit. Het gat aan de andere zijde is groter geworden waardoor deze er los opzit. Het was beter geweest als hier ook een metalen kogel op zat.
Is er ergens een internetwinkel waar ik dat kunsstof verbindingsstangetje zou kunnen kopen?
Overigens is dit niet het enige probleem. Vanmorgen bij even flink optrekken kwam weer de foutmelding...
Het zijn iedere keer de volgende twee meldingen:
ECM-18B0 Kent iemand deze foutcode?
ECM-135F Mass airflow sensor - Signal too high.
Ik wil daarom de luchtmassasensor een keer schoonmaken en verder heb ik op het amtgarageforum een andere oorzaak voor dit probleem gevonden.
Volgens Jan Segers:
De drukslang, die van de turbo onder het carter loopt naar de IC had terplaatse van de
bevestiging aan het carter een scheurtje van ca 1,5 cm. Bij de demontage van deze buis was wat vettigheid te zien in de omgeving van dit scheurtje. Het verklaart, als er rustig gereden wordt, dat het probleem zich niet voordoet, omdat er nauwelijks drukopbouw is en er dan ook geen lek ontstaat.
Nieuwe slang (buis) en het probleem is opgelost.
Geplaatst: 08.02.2010 - 19:12
door renelle
Stangetje kost maar een paar euro bij de dealer. Hebben de meeste gewoon op voorraad.
Welk apparaat gebruik je om uit te lezen? PPC?
Geplaatst: 08.02.2010 - 19:14
door Henielma
Inderdaad de PPC, maar in de handleiding de omschrijving van die ECM-18B0 foutcode niet voor.
Geplaatst: 08.02.2010 - 19:17
door renelle
De melding "ECM-135F Mass airflow sensor - Signal too high" heeft als de wervelklep niet bediend wordt echt hiermee te maken. Door de niet goed bediendeklep klopt de luchtstroom in het inlaatkanaal bij vol gas niet meer met de verwachte waarden...
Als de fout nog steeds optreed met een werkende klep, kun je die andere zaken bekijken.
Geplaatst: 08.02.2010 - 19:20
door renelle
Als de fout nog steeds optreed met een werkende klep, kun je die andere zaken bekijken.
Me hier niet bedoeld als alles wetende, maar dat is mijn conclussie na het nodige puzzelen en speuren op het internet.
Ik ken de code ook niet. Staat i.d. niet in de handleiding en ook niet op internet...