Met m'n 2.4 haalde ik altijd wel beter dan 1:12 hoor, en daar scheurde ik ook met 150 mee over 's heerenwegen. Was ook een handgeschakelde trouwens.bart simpson schreef:een 2.4 140pk haalt dit verbuik soms niet eens, over "extreme kosten" kan het hier dus niet gaan
En 150 snoeihard? Da's toch gewone cruisesnelheid?

gevanje: dat verschil met omhoog/omlaagklikken met CC ken ik natuurlijk. De snelheden heb ik dan ook langer aangehouden. Als het verbruik zich stabiliseert na een seconde of 20 dan blijven de waarden zo zoals ik het noem. Verder denk ik niet dat het wind o.i.d. is; ik heb meerdere keren afwisselend verschillende snelheden geprobeerd.
obelix: die formule klopt niet helemaal, want je reist ook minder lang. Het is vooral windweerstand die hard rijden onzuinig maakt.
Koidream: ik wil geen labtesten uitvoeren, maar ik wil wel weten waarom er zo'n groot verschil lijkt te zijn bij een hogere snelheid. Misschien wist iemand hier hoe het AWD-systeem ongeveer werkt, vandaar de post

En ja, dit is misschien toch wel een reden om toch wat rustiger te cruisen als hard rijden niet nodig is. Toch zonde om 1:10,5 te gebruiken bij 150 km/h in plaats van 9L bij 120 km/h. Da's toch bijna 15 euro op een volle tank euro98. Nou doe ik gemiddeld 2 weken met een volle tank, dus zou het 30 euro per maand schelen als ik m'n rechtervoet minder ver in het tapijt druk op de snelweg (of wat minder vaak op het +je druk op het stuur)...