Pagina 2 van 3

Geplaatst: 17.11.2009 - 19:38
door paulh
Hmm, volgens mij is de meest efficiente aanpak als volgt (hoe milieu vriendelijk!): zoek een grote comfortabele diesel van vóór 1987 -> goedkoop in de brandstof, kilometerheffing vrij, klassieker verzekerd en ook nog een beetje betrouwbaar ... wie fluistert daar S-klasse? Daar de meeste kilometers mee rijden. Grote benzineslurpende nieuwe (BPM-vrije) SUV voor de vakanties (met name als je toch al dicht bij de grens woont - ook weinig kilometerheffing. Eventueel Aygo / Civic o.i.d. voor de boodschappen ....
Of natuurlijk proberen in Nederland te rijden met een buitenlandse auto en in het buitenland met een nederlandse, maar dan moet je wel voorkomen dat je aangehouden wordt ...

Geplaatst: 17.11.2009 - 19:46
door Goelette
Battlecruiser schreef:Dat je met statistieken perfect kan liegen blijkt maar weer.
Statistics are like bikinis; what they conceal is more important than what they reveal....

Op zich vind ik het idee achter kilometerheffing niet slecht; mijn v70 D5 is nu eigenlijk te duur voor me qua mrb gezien het aantal km's dat ik rij (15-20k). Ik gebruik hem dus zoveel mogelijk om de kosten "er uit" te kunnen halen.
Als het dalijk niks meer "kost" om hem te laten staan, zal ik eerder geneigd zijn om eens de motor te pakken ofzo. Daar merk ik echt wat van in de beurs, het is beter voor de files en voor het milieu. Dat is ook theoretisch de bedoeling ervan (zeggen ze).

Ik vraag me alleen de technische uitvoerbaarheid af van dit hele verhaal, en ik heb niet gek veel vertrouwen in de hoge heren en dames voor wat betreft het kostenneutraal maken voor de autorijders... de geschiedenis van totaal absurde wetgeving als BPM en motorrijtuigenbelasting (ik snap eigelijk niet waarom we dit allemaal al zo lang gewoon maar accepteren) doen niet veel goeds vermoeden.

Geplaatst: 17.11.2009 - 20:00
door Paul
Als het inderdaad een GPS ding is, heb ik wel het voordeel dat hij de eerste 20km geen signaal heeft omdat ik uit een parkeergarage rij :-)

Maar zonder dollen, ben benieuwd. Als je zometeen een kapotte hebt, kan je hoge boetes verwachten. Stel je rommelt er per ongeluk mee krijg je een hogere straf als dat je een heel gezin neerschiet.

Ik ben benieuwd!

Geplaatst: 18.11.2009 - 12:53
door 945i
Paul schreef:Als het inderdaad een GPS ding is, heb ik wel het voordeel dat hij de eerste 20km geen signaal heeft omdat ik uit een parkeergarage rij :-)

Maar zonder dollen, ben benieuwd. Als je zometeen een kapotte hebt, kan je hoge boetes verwachten. Stel je rommelt er per ongeluk mee krijg je een hogere straf als dat je een heel gezin neerschiet.

Ik ben benieuwd!
:D

Geplaatst: 18.11.2009 - 13:01
door Ramon&Ramon
Zelfs de politie is gefrustreerd bij het zien van deze absurd hoge straffen.
Als deze mensen een tasjesrover oppakken komt hij er van af met 80 uur thee schenken in een bejaardenhuis!
Het gaat echt nergens meer over.
Het is maar te hopen dat deze onzinnige maatregel er niet doorkomt.

Geplaatst: 23.11.2009 - 15:10
door Rippie V70
Er is nu een actie die tegen is.

Mocht je interesse hebben :

www.kilometerheffingnoway.nl

Geplaatst: 23.11.2009 - 15:17
door 945i
Dat zal sommigen hier toch niet onberoerd laten, VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (die een Volvo V70 heeft, zag ik vorige week..), ook tegen is. :lol:

Verkiezingsretoriek volgens vrind Charlie. ;)

Geplaatst: 23.11.2009 - 15:31
door Johan
Gestemd.

Geplaatst: 23.11.2009 - 15:54
door diesel01
Net even gestemd.

Geplaatst: 23.11.2009 - 23:10
door jbuure
Johan schreef:Gestemd.
Ik ook.
Ik weet het nu in België maar op weg terug naar Nederland (eerst wel de toko hier verkopen).

Geplaatst: 29.11.2009 - 16:16
door MartijnK
Het zal wel aan mij liggen, maar wat gaat het nu worden?

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... u_betalen/

Prijs naar grootte van de auto, met mn S60 ga ik dus lekker 9,2ct/km betalen.

Dan lees ik dit:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 265819.pdf
Voor personenauto’s en particuliere bestelauto’s wordt het
basistarief gebaseerd op de CO2-uitstoot. Hoe minder CO2 uw auto uitstoot, hoe lager dus uw tarief. Voor auto’s die rijden op diesel of LPG geldt daarnaast een brandstoftoeslag.
Wat is het nou?

En een toeslag voor LPG? Die stoot toch juist minder CO2 uit?

Ik rijd nu 25000km per jaar, dat is grotendeels vrienden en familiebezoek, want woon-werk is maar 12km. Ik rijd nooit in de spits door onregelmatige diensten, heb dus niets met files te maken.

Toch mag in dan straks 2300 euro aan kilometerheffing betalen ipv nu 700 euro wegenbelasting.

Met andere woorden, voor de 700 euro die ik nu kwijt ben, kan ik dan 7600km rijden! Da's toch niet normaal?

Niemand wil straks meer een S60, dus als ik de mijne zou willen verkopen, krijg ik er niets meer voor, nog een financiële tegenvaller. Dit kan toch niet zomaar allemaal?

Geplaatst: 10.12.2009 - 23:30
door T0M
De provincies lopen de provinciale opcenten mis doordat de motorrijtuigbelasting afgeschaft word. De provinciale opcenten zijn 50 tot 75 procent van de motorrijtuigbelasting, dat is een flink bedrag. Zo lees ik op internet dat hier weer een nieuwe belasting bij komt om de misgelopen in komsten van provincies te compenseren, komt er straks nog zo'n 400 euro bij.

Geplaatst: 11.12.2009 - 07:56
door bart simpson
Personenautoauto van 1500kg op benzine in N.Holland
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 184,00
Bestelauto van 1500kg op benzine in N.Holland
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 113,00
Personenauto van 1500kg op diesel in N.Holland
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 350,00
Bestelauto van 1500kg op diesel in N.Holland
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 279,00

Ik kom daarbij niet aan percentages van 50 tot 75%

Geplaatst: 17.02.2010 - 22:31
door Frumpy
Nog nieuws? Het is wel weer opvallend stil in de politiek en het kabinet rond dit onderwerp, of heb ik iets gemist, buiten het feit dat onze kibbelende Uruzgan-bolleboosjes wellicht het einde van de week niet zullen halen?

Ik neem aan dat het hele plan weer de koelkast ingaat, als Balki & Co. valt? Hopelijk voorgoed.

Geplaatst: 17.02.2010 - 22:53
door 945i
Zal idd. wel even niks worden, Camieleke zien we na Vrijdag ook niet meer terug (behalve in de demissionaire periode dan).
Kan er nog eens goed over nagedacht worden!

Geplaatst: 21.02.2010 - 10:43
door Rippie V70
Nou, als je die van Woerkom van de ANWB hoort....
Die zou toch onze belangen moeten behartigen. Riekt meer naar eigenbelang.

Anyway, we zullen zien. Ik ben bang dat ik anders de Atos van mijn vrouw meer voor ww-verkeer ga gebruiken (1.2ct/km) en da's afzien....

Geplaatst: 18.03.2010 - 12:21
door Stinky

Geplaatst: 18.03.2010 - 14:39
door Frumpy
Ach ja, het is weer tijd om zieltjes te winnen. Zodra Kabinet Balkenellende V geinstalleerd is zullen we het wel weer merken hoe we aan alle kanten genaaid worden.

Geplaatst: 18.03.2010 - 20:35
door Battlecruiser
Het wonderbaarlijke is, vind ik, dat veel kiezers de onzin "je betaalt voor het gebruik i.p.v. het bezit" voor zoete koek slikken.

We betalen aan de overheden:
1) voor het gebruik: al heel erg lang. Middels bijna de hoogste accijns van Europa. Meer rijden is meer accijns betalen, dat snapt zelfs een kind van 10 jaar...

2) voor het bezit: via de MRB.

3) voor het milieu: extra brandstofheffingen en toeslagen bij de aankoop.

4) voor de 1e eigenaar: BPM

5) voor overtredingen: Spee en friends

6) voor parkeerplaatsen: gemeenten heffen overal andere leuke heffingen, die vooral veel harder groeien dan de inflatie-index.

7) voor verzekerde auto's: assurantiebelasting.

8 ) voor het feit dat we het lef hebben niet alleen in NL te wonen, maar ook nog eens in een provincie: provinciale opcenten.

9) ik vergeet er vast nog een stel...

Geen land in Europa heft zoveel soorten belastingen, maar toch beweren onze politici met droge ogen dat er nog steeds niet voor het gebruik betaald wordt. Van welke planeet komen die dan?

Geplaatst: 18.03.2010 - 23:51
door Johan
Vogon .... (ref.: Hitchhikers guide to the galaxy)