Pagina 2 van 2
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:59
door asmeekens740
Omdat ik toch in de buurt was ben ik even bij de bredase autoshop gaan vragen voor spoorverbreders. De spoorverbreders die zij leverden waren erg prijzig, dit was wel inclusief langere wielmoeren
Maargoed die spoorverbreders vind ik dus niet echt een optie. Maar ik heb velgen op het oog van een 850 na 1993, volgens Baseman moeten die passen op mijn 940 maar moet ik kijken naar de ET waarde, die ET waarde zal dan wel 43 zijn aangezien ze van een 850 afkomen...het zijn in ieder geval Argo's met steek 5 X 108.
Ik begrijp dan niet helemaal waarom Baseman zegt dat de velgen van een 850 na 93 wel passen maar de ET wel 25 moet zijn...die bestaan er dan toch niet?? Ik begrijp het niet helemaal meer
Geplaatst: 18.11.2009 - 19:28
door hadico
Zal die waarden eens nazien lijkt me dat er toch wel eea verandert is in de loop van de tijd..... meer:
http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/pdf/X90.pdf hier zijn ze terug te vinden et varieert tussen 20/25 voor de oude mod. begrijp het nu ook niet meer wat de verschillen zijn.
Geplaatst: 18.11.2009 - 19:34
door Baseman
asmeekens740 schreef:
Ik begrijp dan niet helemaal waarom Baseman zegt dat de velgen van een 850 na 93 wel passen maar de ET wel 25 moet zijn...die bestaan er dan toch niet?? Ik begrijp het niet helemaal meer
Dan heb je niet helemaal goed gelezen, denk ik.
Ik schreef dat dat lijstje zou passen op basis van naafdiameter (en steek).
Over ET heb ik niets gezegd.
De 850 velgen van vóór 1993 hebben 4 steek nogawt, ik dacht 100.
Geplaatst: 18.11.2009 - 20:24
door knorrepot
die apk afkeur slaat volgens mij ook op de rare en hoge belasting op de wielbouten/-moeren bij een verbreder. Zeker als je er velgen op zet die een grotere naafgatdiameter hebben dan de auto en dus dragen en centreren op de wielbouten/-moeren.
Geplaatst: 19.11.2009 - 11:20
door asmeekens740
Ik denk dat ik als ik deze gegevens zie maar voor originele 700/900 Volvo velgen wil gaan, dan passen ze zeker en origineel is wel zo mooi:)
Ik ben een beetje aan het kijken en vooral de Auriga's, de Galaxy en de Pegasus vind ik mooi, dat zijn vast ook de 3 meest zeldzame en duurste om aan te schaffen?
Daarnaast vind ik de Aries, Adhara, Pholus (daarvan kan ik er aan 3 komen maar dan zoek ik er dus nog 1), Pulsar, Sirius en Gemini ook wel mooi
Hetgeen ik kan vinden en de prijs zal van doorslaggevende factor zijn voor welke velg ik zal gaan.
Iemand tips voor me waar ik ze zou kunnen vinden (op internet staat niet veel) en welke zeldzaam en dus duur zijn en welke minder?
Alvast bedankt weer

Geplaatst: 19.11.2009 - 11:25
door Baseman
asmeekens740 schreef:
Iemand tips voor me waar ik ze zou kunnen vinden (op internet staat niet veel) en welke zeldzaam en dus duur zijn en welke minder?
Neem eens contact op met
Wytze
Geplaatst: 19.11.2009 - 11:45
door asmeekens740
Baseman schreef:
Neem eens contact op met
Wytze
Ok thanx, dat zal ik eens doen
Geplaatst: 19.11.2009 - 12:44
door Jeroen
Spoorverbeders APK afkeur???
Heb jaren lang met spoorverbreders gereden.
Op mijn laatste Mégane zelfs 25 mm aan iedere kant.
Geen enkel probleem bij de APK, zolang je banden maar niet teveel buiten de wielkasten komen.
Of het goed is voor de techniek van de auto is vraag 2.
Maar ik heb nog nooit een lager hoeven te vervangen, maar nu was het ook zo dat ik niet meer dan 60.000 km met een auto deed.
Geplaatst: 20.11.2009 - 10:28
door v700r
Spacers zijn géén, let wel, GEEN apk afkeur!!!!
Geplaatst: 20.11.2009 - 11:19
door Baseman
Ik vond over spoorverbreders de volgende informatie:
De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze laat demonteren.
Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Dus, als je spacer/spoorverbreders gebruikt, die de spoorbreedte meer dan 2% doen afwijken (wat bij een 940 1750 mm is), een spacer van 17,5 mm per kant is dus al teveel. Een ET van 25 kun je dus niet naar 43 corrigeren, nét niet.
Blijf je binnen die grens, dan is het inderdaad geen APK afkeur, maar als er geen keurmerk op staat, kunnen ze je (van horen zeggen, kennis) bij politiecontrole inderdaad opdracht geven ze te verwijderen.
Take your chances, zou ik zeggen.
Geplaatst: 22.11.2009 - 12:19
door Michael Oud
Mijn BBS-en hebben een ET waarde van 18.
En ze zien er zo uit

Geplaatst: 23.11.2009 - 07:13
door v700r
Spoorverbreders en spacers zijn 2 verschillende dingen volgens mij. Spacers heb je nodig om b.v. Titans onder je 7 of 9 serie passend te krijgen maar de spoorbreedte blijft dan hetzelfde, géén afkeur dus!
Geplaatst: 23.11.2009 - 12:48
door Baseman
Spoorverbreder was volgens mij enkel een ring, die je over de wielbouten legt, ter opvulling en deze hebben geen eigen bevestiging, daar waar spacers een eigen montage hebben. De beperking is dan de lengte van de bout en vooral het 'vlees' aan de bout, wat je overhoud om het wiel deugdelijk te bevestigen.
Spacers monteer je dus op de wielbouten, waarna je je wiel aan de spacer bevestigd.
Dit gaat dan niet meer over millimeters, maar kan zelfs tot een behoorlijke verbreding, van in de centimeters (ooit eens bij ChopChop een spacer van 120 mm gezien)
Even opgezocht:
Spoorverbreder:
Spacers:

Geplaatst: 23.11.2009 - 15:03
door Michael Oud
Ik zou het eigenlijk precies andersom noemen, maar dat is iets persoonlijks denk ik.
Geplaatst: 23.11.2009 - 15:43
door Baseman
Michael Oud schreef:Ik zou het eigenlijk precies andersom noemen, maar dat is iets persoonlijks denk ik.
Ja, ik geef je helemaal gelijk, ik ook.
Het aardige is, dat spacers de engelse vertaling is van spoorverbreders.
Om het makkelijk te maken.
Wellicht moet het onderscheid er niet zijn, tenslotte zijn het allebei artikelen om de spoorbreedte te vergroten.
Dan zouden het dus beide spacers, of spoorverbreders zijn, maar de ene als ring en de andere als zelfstandige montage.
Ik kon het zo gauw niet vinden, maar ik ga het even opzoeken....
Geplaatst: 23.11.2009 - 17:07
door asmeekens740
ik denk dat er ook niet echt een verschil is, er worden volgens mij gewoon 2 termen voor hetzelfde principe gebruikt. Met 2 verschillende spacers/ spoorverbreders; eentje mét bouten en eentje zonder.
Zo kwam het tenminste op mij over toen ik me erin verdiepte...maar heb me er ook niet héél erg in verdiept hoor
Geplaatst: 23.11.2009 - 18:47
door dopdedouwer
Volgens mij is er geen verschil tussen spacers en spoorverbreders. Het is allebei hetzelfde.
Je hebt ook nog wheeladapters (of wieladapters) Dat zijn spacers en kunnen tevens de steek van de velg veranderen.
Als je de plaajes van hierboven erbij pakt:
Dit zijn spoorverbreders of spacers.
http://www.bkcustoms.nl/images/spoorver ... gecent.jpg
Deze dingen wil je liever niet te dik hebben omdat dan je wielbouten te kort kunnen zijn (of je moeren te weinig vlees).
Zo zien wieladapters eruit:
http://www.efkaimport.nl/Uploaded_files ... ystem3.jpg
Waarbij de steek van de gaten en bouten dus anders
kunnenzijn. Als steek het zelfde is zijn het letterlijk gezien spacers.
Volgens mij zijn beiden toegestaan, mits je de spoorbreedte van de auto maar niet veranderd. Dus je mag ze gebruiken om je velgen passend te maken. Je mag ze niet gebruiken om je auto dikker te maken.
Geplaatst: 08.02.2010 - 00:45
door draadloos
Alette,
Deze info weet je vader toch ook wel ??
grts,
Erik
Geplaatst: 17.02.2010 - 15:41
door asmeekens740
vast wel, maar ik vind het veel leuker om het zelf uit te zoeken
Het zijn trouwens originele velgen geworden, de Auriga's.