Standkachel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
OracleDBA
4th Gear member

koudstarten
Hier spreek je jezelf wel erg tegen hoor :-) Als de standkachel een half uur heeft gedraaid, dan is er van een koude start geen sprake meer. Je merkt het aan alles.

Stelregel is dat je ongeveer dezelfde tijd moet rijden als dat de standkachel heeft staan draaien om de accu weer helemaal op te laden. Een gezonde accu kan dat dus best hebben.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
regiorunner
2nd Gear member

;) Inderdaad, zullen we het dan eerste start noemen? ;);)

enneh 1 keer per week 1,5 uur rijden, (1,5 uur heen en 1,5 uur terug) de rest is eigenlijk allemaal flut van 15 minuutjes, maar MET gebruik standkachel e.d. Noot: de huidige accu is wel aan vervanging toe. 25 minuten stadslicht aan = accu leeg.......

OK. laat ik het anders stellen, OracleDBA. Heb jij een dieselaccu in jouw V70T52000 gezet?
hadico
5th Gear member

Je kachel kan afhankelijk van de buitentemperatuur wel tot enige uren draaien hij rekent adhv. de buitentemperatuur zelf uit wanneer hij aanmoet om op de ingestelde tijd op eindtemperatuur te zijn.
Heb zelf in de T5 een dieselaccu maar rij doordeweeks 10/15min heen en 10/15 terug dit levert ,als er geen langere rit tussenkomt een probleem op na ca 1,5 week ,moet dan of de accu bijladen of een langere periode rijden.
Ik denk dan ook dat als je per week een rit van 150km maakt er geen probleem is aangenomen dat je accu in orde is.
toppertje
6th Gear member

standkachel brand niet op de accu,maar op brandstof(brandstofkachel)
hoogstens de aansturing(waterpompje/ventilator)
daar in tegen heeft de accu het makkelijker bij de eerste start,de motor is immers
niet steenkoud meer,en hij gloeit minder lang voor.
geen glans zonder wrijving
Medusa
2nd Gear member

Is een prachtig ding als het werkt, de mijne heeft na het ding uit elkaar te halenen het motortje gangbaar te maken in totaal 5 keer goed gewerkt, nu terug fan signal too low, heb ineens maar een ander motortje besteld. Is best grappig hoe duur dat ding is.
hadico
5th Gear member

Standkachel heeft een intern verbruik van ca40 watt hiernaast word de interieurfan op een lage stand aangezet het waterpompje draait continu brandstofpompje word pulsgemoduleert aangestuurt en om de kachel te starten word er een gloeibougie in de kachel aangezet verder worden de gebruikte regeleenheden uit slaapstand gehaald (aansturing van eea)kachel zelf is niet voor niets 25 amp. gezekerd kachel alleen heeft een eigen verbruik van rond de 10 ampere als hij inwerking is zonder de gloeibougie dus reken maar uit hoelang je accu het uithoud als je hier ook nog de rest bij optelt wat er aan gaat en dat alleen maar om ca 0,8 ltr/h brandstof te verbranden. :hotsun:
Wolfs XC
5th Gear member

Heb vanochtend de gok gewaagd....zonnetje scheen en ik had een uurtje de tijd.

Bumper verwijdert en kachel gestart. Het snerpende geluid, hoorbaar na ongeveer een halve minuut na activering, komt uit de kleine unit (naast een klein computer kastje?) aan de voorzijde van de kachel. Ik vermoed dat dit het waterpompje is. Aan de onderzijde zitten 2 waterslangen.

Moet die hele unit vervangen worden?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
hadico
5th Gear member

Waterpompje is een los deel als je de waterslangen dichtknijpt dan kun je hem er zo tussenuit nemen, pompjes hebben nogal last van vocht en gaan hierdoor intern roesten.
Als het lukt kun je proberen om het voorste pompdeel te verwijderen en het motortje uit te spuiten met contactspray en vervolgens met een wd40 oid in te spuiten,echter let op de parkers waar het voorste deeltje mee vastzitten breken zeer snel af doordat zij vastroesten in het plastic huis met als gevolg dat je alsnog een andere moet monteren
Wolfs XC
5th Gear member

hadico schreef:Waterpompje is een los deel als je de waterslangen dichtknijpt dan kun je hem er zo tussenuit nemen, pompjes hebben nogal last van vocht en gaan hierdoor intern roesten.
Als het lukt kun je proberen om het voorste pompdeel te verwijderen en het motortje uit te spuiten met contactspray en vervolgens met een wd40 oid in te spuiten,echter let op de parkers waar het voorste deeltje mee vastzitten breken zeer snel af doordat zij vastroesten in het plastic huis met als gevolg dat je alsnog een andere moet monteren
Moet ik de waterpomp in z'n geheel demonteren of via die 3 (of 4?) parkertjes aan de onderkant (in het zwarte plastic huis) 'm open maken en vervolgens te werk gaan met contactspray en WD40? 1 parkertje is overigens verroest!

Waar moet ik aan denken qua kosten als de pomp vervangen met worden? Gehele pomp of alleen de onderzijde vervangen?
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
hadico
5th Gear member

Pompje kost dacht ik rond de 135 eu hij zit vast met de klem die om het motortje zelf zit , de parkers in het zwarte plastic huis houden alleen het pompdeel op zijn plek en gaan vaak kapot als je ze probeert te lossen houd hier dus zeker rekening mee als je het toch wil proberen.
Foto pomphuis met schoep los (een parker afgebroken)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wolfs XC
5th Gear member

Bedankt hadico!!!

Erg duidelijk met de foto's. Het laatste plaatje met de mooie roestplek in het midden kan ik niet helemaal plaatsen. Is dit het bovenste gedeelte van de pomp?

Wat ik alleen niet begrijp is waarom ie door de roest zo ontzettend piept voor een minuut en daarna niet meer....? De roest is toch niet verwijderd en is evenmin werkzaam als smeermiddel na een opwarmperiode van een minuut.... :roll:
Non-Volvo's
OracleDBA
4th Gear member

Heb jij een dieselaccu in jouw V70T52000 gezet?
Nee, dat heb ik niet. Ik veronderstel wel dat de dealer dat had aanbevolen toen ik de kachel bestelde. Maar nogmaals: de handleiding beveelt wel aan net zolang te rijden als de kachel heeft gebrand. In jouw geval zou je hem dus hooguit 15 minuten moeten laten draaien, tenzij je een langere rit gaat maken.
Hadico heeft eigenlijk dezelfde ervaring, maar dan met een dieselaccu.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member

er kwam vandaag veel rook onder de motorkap vandaan
dacht aan de remmen, maar de wegenwacht (volvo assistance) zegt dat het de standkachel is ik hoorde wel gekke geluiden, zoals ze hier worden omschreven, maar de kachel is bij mij niet te besturen omdat er geen software is geplaatst

kan het toch dat ie aanslaat nu het kouder wordt en kan het dat er raar stinkende rook vandaan komt, die na een tijdje weer verdwijnt?
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm

V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)

Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
Wolfs XC
5th Gear member

Kobus gaat naar Appelscha schreef:er kwam vandaag veel rook onder de motorkap vandaan
dacht aan de remmen, maar de wegenwacht (volvo assistance) zegt dat het de standkachel is ik hoorde wel gekke geluiden, zoals ze hier worden omschreven, maar de kachel is bij mij niet te besturen omdat er geen software is geplaatst

kan het toch dat ie aanslaat nu het kouder wordt en kan het dat er raar stinkende rook vandaan komt, die na een tijdje weer verdwijnt?
Dat kan zeker. Bij koude buitentemperatuur helpt de standverwarming om de motor sneller op temperatuur te krijgen. Dit gaat geheel automatisch.
Non-Volvo's
regiorunner
2nd Gear member

En bij de dealer kan je voor een zacht prijsje (Buitenweg Baarn € 57 ex BTW) de software erop zetten......
toppertje
6th Gear member

regiorunner schreef:En bij de dealer kan je voor een zacht prijsje (Buitenweg Baarn € 57 ex BTW) de software erop zetten......
dat geld alleen als je daar ook je stankachel gekocht,
en geinstalleerd hebt zeker?
ik vind het erg goedkoop nl.
geen glans zonder wrijving
hadico
5th Gear member

Wolfs XC schreef:Bedankt hadico!!!

Erg duidelijk met de foto's. Het laatste plaatje met de mooie roestplek in het midden kan ik niet helemaal plaatsen. Is dit het bovenste gedeelte van de pomp?

Wat ik alleen niet begrijp is waarom ie door de roest zo ontzettend piept voor een minuut en daarna niet meer....? De roest is toch niet verwijderd en is evenmin werkzaam als smeermiddel na een opwarmperiode van een minuut.... :roll:
Op het plaatje met de roestplek zie je in de mantel ook een scheur dit is een magneet die het schoepenwieltje (ook magnetisch)meeneemt in de pomp ,herrie komt meest van uit hier of uit het motordeel zelf ook dit zit meest vol met roest wat bij stilstand zich ophoopt rond de magneetdelen.
Mocht je het pompdeel met de vier parkers loskrijgen kun je ook alleen langs de magneet en de mantel iets naar binnen spuiten er zijn verder geen openingen waardoor je naar binnen kan.
Beste optie is om toch een nieuw pompje te plaatsen smeren helpt (soms) wel maar is geen lange termijn oplossing.
regiorunner
2nd Gear member

Nee hoor, ik heb een import D5. Zij had wel een standkachel, maar deze werkte alleen als bijverwarming. (Ook in Duitsland is standkachel een optie; maar elke D5 krijgt er daar af fabriek wel een mee)

De prijs viel me wel wat laag uit ja. Misschien omdat ik daar altijd de onderdelen koop? (krijg ook 20% korting op de onderdelen)
hadico
5th Gear member

Kobus: de kachel gaat bij temperaturen onder 7graad meedraaien als hulpverwarming (Alleen bij de dieselvarianten)enigzins roken is normaal als hij een wat langere periode niet heeft gebrand.
toppertje: software kost inderdaad net in de 5 tientjes excl het laden in de auto .
Heb ook nog even nagezien wat de brandduur :onfire: maximaal is als je hem op de klok zet #-o deze kan dus 2 uur 45 min bedragen zo lang ga ik dus niet onderweg zijn naar me werk op en neer anders ging ik verhuizen :walk:
Wolfs XC
5th Gear member

hadico schreef:
Wolfs XC schreef:Bedankt hadico!!!

Op het plaatje met de roestplek zie je in de mantel ook een scheur dit is een magneet die het schoepenwieltje (ook magnetisch)meeneemt in de pomp ,herrie komt meest van uit hier of uit het motordeel zelf ook dit zit meest vol met roest wat bij stilstand zich ophoopt rond de magneetdelen.
Mocht je het pompdeel met de vier parkers loskrijgen kun je ook alleen langs de magneet en de mantel iets naar binnen spuiten er zijn verder geen openingen waardoor je naar binnen kan.
Beste optie is om toch een nieuw pompje te plaatsen smeren helpt (soms) wel maar is geen lange termijn oplossing.
Duidelijk. In dat geval ga ik maar een nieuw pompje bestellen.
Bedankt voor alle info hadico!
Non-Volvo's
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”