Pagina 2 van 2
Geplaatst: 09.12.2009 - 10:04
door bart simpson
Sorcerer schreef:Dat kan ik me ook herinneren; het FourC-systeem zou in de war kunnen raken bij het trekken van bijv. een aanhanger of caravan. Geen idee of het ook echt mechanische schade of snellere slijtage kan veroorzaken...
het four c wordt verward met een levelingsysteem, dat is het in het geheel niet, een verkeerd beladen auto gaat met four c ook sterker hangen, Volvo ontraad de combinatie met een trekhaak in vrijwel alle brochures
Geplaatst: 09.12.2009 - 10:19
door Summum
Het verschil tussen Four-C en niveauregeling is helder en klinkt logish Bart. Maar wil dit ook zeggen dat Volvo het gebruik van een trekhaak ontraadt op iedere auto die zonder niveauregeling rondrijdt? Dat is toch het merendeel van alle Volvo's lijkt me?
Geplaatst: 09.12.2009 - 10:23
door bart simpson
Nee, Volvo ontraad het expliciet op auto's met four c, de exacte reden weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat als een demper fors ingedrukt wordt die ook nog eens tig maal correctie per seconde krijgt dat een averechts effect kan hebben.
In het verleden zijn daar hele discussies over geweest, Volvo ontraad dingen niet voor de grap, milieudiesel mag ook niet in je diesel, je krijgt geen straf als dat tankt (hij gaat alleen wel kapot).
Geplaatst: 09.12.2009 - 16:25
door marcelV70R
bart simpson schreef:Nee, Volvo ontraad het expliciet op auto's met four c, de exacte reden weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat als een demper fors ingedrukt wordt die ook nog eens tig maal correctie per seconde krijgt dat een averechts effect kan hebben.
In het verleden zijn daar hele discussies over geweest, Volvo ontraad dingen niet voor de grap, milieudiesel mag ook niet in je diesel, je krijgt geen straf als dat tankt (hij gaat alleen wel kapot).
ok das dan helder
wat ik dan niet begrijp van Volvo
is dat ze wel een trekhaak in hun gamma hebben
voor dit model met FourC
is toch een beetje dubbel!!
maar zoals Walter al schrijft,
ik ga er geen lange afstanden mee rijden.
caravan staat en blijft in Spanje!!
puur om een x naar de vuilstort plaats te rijden
of een x wat op te halen wat ik op MP gescoordt heb of zo
dus insidenteel gebruik, korte afstanden!!
Marcel
Geplaatst: 09.12.2009 - 16:30
door bart simpson
dat ben ik met je eens, het is zondermeer tegenstrijdig
Geplaatst: 09.12.2009 - 16:54
door 945i
Marcel!!
Zo'n haak heeft een dubbelfunctie, ook als parkeersensor te gebruiken.

Geplaatst: 13.12.2009 - 13:56
door marcelV70R
945i schreef:Marcel!!
Zo'n haak heeft een dubbelfunctie, ook als parkeersensor te gebruiken.

die heb ik er al standaard op zitten!!
Marcel
Geplaatst: 21.12.2009 - 14:28
door PhysicalZen
Marcel,
Heb afgelopen jaar veel gezocht naar trekhaak onder V70R.
Heb uiteindelijk een westfalia gekocht met afneembare (verticaal te monteren) trekhaak.
Heb met de caravan (1300kg) rond gereden en heb (zoals ik al verwachtte) geen enkel probleem gehad met de R! Rijdt fantastisch!!
Trekhaak is niet zichtbaar wanneer deze niet is gemonteerd. Last is groter dan die van volvo zelf (gegoten haak!). 405,73 betaald (inclusief thuis bezorgen) bij trekhakenspecialist. Zelf eronder zetten is geen enkel probleem. Alles wordt erbij geleverd en alles past in de bestaande draadgaten voor bevestiging van de bumper. (2 uurtjes werk). Type A40V.
Duitse fabrikant. Er staat soms bij (afhankelijk van leverancier en aanbieder) dat deze niet geschikt zou zijn voor awd. Zelfs westfalia kan (wil) hier geen antwoord op geven. Volgens sommige medewerkers komt dit omdat hier in duitsland geen typegoedkeuring voor is aangevraagd (rechten...).
Slotsom: trekhaak past perfect en werkt perfect!! Geen enkel probleem met montage. Je kunt overwegen om de trekhaak zonder electro-set te bestellen en deze bij volvo te kopen (past iets beter omdat het relais voor de mistlamp dan mooi integreert! Ook de rubberdoorvoering past dan exact (anders moet je de opening van het lekrubberslangetje(!) iets groter maken. De originale kabel van Volvo is ook behoorlijk duurder, maar dat betaal je bij volvo ook!). Gedemonteerd zie je niks van de hele trekhaak.
gr. Hugo
Geplaatst: 21.12.2009 - 17:02
door marcelV70R
ok dan
nou ik zal eens kiojken
heb jij zo een foto van de trekhaak
gemonteerd en gedemonteerd!!
een kabelboom heb ik al(origineel Volvo)
dus zoek alleen nof de trekhaak
zeker het overwegen waard
bedankt voor je info!!
Marcel
Geplaatst: 22.12.2009 - 20:28
door PhysicalZen
Eh, gedemonteerd niet.....
Ik kan er wel een gemonteerd maken, maar je ziet alleen onder aan de bumper iets uitsteken van een millimeter of 5! Ik zal morgen eens kijken wat ik kan fotograferen. Wel heb ik de beschrijving nog hier liggen.
Hugo
Geplaatst: 03.02.2011 - 10:34
door Damsteen
Ik ben een nieuwkomer op dit forum en me aan het verdiepen in alle 'ins en outs' van de S60 en de V70. Omdat ik nog in de aanschaf-fase zit en een 'R' zeker een optie is kwam ik op dit 'draadje' terecht.
Ik verbaas me over het afraden van Volvo om een trekhaak te gebruiken op een R. Een caravan doet uiteindelijk niets meer dan gewicht, meestal max 50 kg, op de achterzijde van de auto brengen. Als dat niet zou kunnen dan wordt het ook een probleem om mensen achterin te vervoeren. Het lijkt me toch niet dat dat ook ontraden wordt

Geplaatst: 03.02.2011 - 12:14
door Philken
ik heb een R met originele trekhaak en nog geen een probleem
bovendien, ik heb eens met mijn dealer gebeld en in Belgiƫ zouden ze niet weten waarom het zou afgeraden worden
enige advies dat ze geven: best op comfortstand rijden met een zware last achter je, spaar je de schokdempers
Geplaatst: 03.02.2011 - 23:50
door Damsteen
Na wat verder te hebben gelezen ben ik een opmerking tegen gekomen over de mogelijkheid dat het negatieve advies voor de Amerikaanse markt is bedoeld. Dat zou me niet verbazen. Met de comfortstand een forse caravan of paardentrailer trekken is inderdaad een risico. De kans dat de boel gaat slingeren is dan aanwezig, maar met de sportstand is dat risico minder. Het is niet voor niets dat een caravan achter een busje nauwelijks merkbaar is. En laat ik daar nou ervaring mee hebben...
Dit vermoeden wordt ondersteund door de positieve ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben.
Om menselijke fouten, een 'verkeerde' instelling van de demping, en met name de aansprakelijkheid hiervoor, uit te sluiten kan het dus de basis zijn voor het negatieve advies.