Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14.12.2009 - 11:08
door Summum
Afgelopen winter met mijn nieuwe Thule Spirit 820 met Power Grip systeem probleemloos 160-170 km/u gereden op rustige stukken in Duitsland. Nu heeft deze box een erg goede stroomlijn en ligt hij laag op de auto (zelfde box als Volvo Space Design 2300). Uiteraard moet je qua belading wel opletten dat je niet te zware spullen er in gooit. Persoonlijk vind ik 140-150 km/u een prettige kruissnelheid.

Ondanks de box, de belading en de hogere snelheden is mijn V50 nog nooit zo zuinig geweest, gemiddeld 1 op 11,5. De lange afstanden hebben duidelijk positieve uitwerking.

Geplaatst: 14.12.2009 - 14:53
door Alchemist
Ik wil niet flauw doen, maar waarom zou de massa van de lading de aerodynamica van de koffer veranderen? M.i. maakt de belading helemaal niet uit (mits goed verdeeld, anders ligt de koffer niet meer plat op de auto). :?
Het gaat er om dat de rijwind aan de koffer trekt en deze koffer een bepaalde trekkracht en vervorming langdurig kan hebben. Grotere krachten zullen op den duur altijd tot problemen leiden, tenzij je de krachten goed weet te spreiden over de hele bodem of een koffer hebt met een veel sterkere bodem.

Alchemist

Geplaatst: 14.12.2009 - 17:09
door 945i
Niemand zegt volgens mij dat de belading de aërodynamica aantast...Wat wel veranderd is het zwaartepunt van de auto, niet geheel onbelangrijk.

Geplaatst: 14.12.2009 - 17:16
door bart simpson
> 100kg op 1.80 hoog zet lekker door als je net te hard een bocht neemt

Geplaatst: 14.12.2009 - 17:28
door diesel01
bart simpson schreef:> 100kg op 1.80 hoog zet lekker door als je net te hard een bocht neemt
Op een dusdanige manier dat het een verschil kan maken tussen de bocht ronden of er uit vliegen.
In mijn vroeger werk zei de oudere garde, 2700kg hoef je niet vast te zetten dat blijft onder zijn eigen gewicht wel staan.
Totdat de rollen papier bij een te snel genomen klaverblad (35 km/h) via de zijkant de trailer verlieten(is voor mij ook een reden om nooit naast een vrachtwagen de wegwerkzaamheden in te gaan).
100 kilo bovenop een al volgepakte auto is een enorme toename in gewicht en daar dien je zeer zeker rekening mee te houden tijdens het rijden.
Ik heb de indruk dat het in de meeste gevallen "op goed geluk is"

Geplaatst: 14.12.2009 - 17:43
door bart simpson
velen hebben volstrekt geen idee waar ze mee bezig zijn, diegene die slaapzakken en ander licht maar volumineus spul in de dakkoffer doen hebben daar doorgaans goed bij nagedacht.

Geplaatst: 14.12.2009 - 17:45
door diesel01
Ik sluit mij bij bovenstaand aan. :D

Geplaatst: 14.12.2009 - 18:02
door xc-men
Dit is weer een erg goede Topic, ik heb het idee dat er toch een paar mensen goed gaan nadenken voor dat ze weer 180Km met een Kofferbak gaan rijden.

Geplaatst: 14.12.2009 - 18:34
door diesel01
Terwijl het geen hogere wiskunde is.
De falende factor is altijd de mens, ik wilde even snel zus of zo gaat in dit verhaal zeker ten koste van veiligheid. Het beladen is één maar als je het vervolgens niet vast zet ben je nog nergens, en 180 km/h met een skibox is naar mijn mening zeker 50 te hard.
Je moet ook rekening houden met de aansprakelijkheid van eigen falen in die Heimat, doorgaans hebben ze daar verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan met alle gevolgen van dien.

Geplaatst: 14.12.2009 - 18:52
door Franswa
Het lijkt me ook een zeer onaangename ervaring om een skischoen van een voorligger met 130+ door je voorruit te krijgen.
Ik denk dat je dan je (verplichte) EHBO trommeltje nodig hebt.

Geplaatst: 14.12.2009 - 22:02
door Jan W
Ik hou het maar met de SpaceDesign 2300 -gemonteerd op de originele vleugelprofiel liggers- op de door Volvo (i.s.m. de fabrikant van de dakkoffer, volgens mij Thule) aangegeven 130 km/u

Dat komt dan in de praktijk neer op één streep onder de 140 telleraanwijzing. Overigens géén gefluit o.i.d. hoorbaar.

Groet,
Jan W

Geplaatst: 14.12.2009 - 22:29
door NOS
Wij hebben dit jaar voor het eerst met zo'n dakdoos gereden, volgens de gebruiksaanwijzing was 130km/h prima. Wij vonden 160km/h beter. Aan het eind van de reis zat de dakkoffer er nog steeds op :)

Geplaatst: 14.12.2009 - 22:33
door Max
NOS schreef:Wij hebben dit jaar voor het eerst met zo'n dakdoos gereden, volgens de gebruiksaanwijzing was 130km/h prima. Wij vonden 160km/h beter. Aan het eind van de reis zat de dakkoffer er nog steeds op :)
De gebruiksaanwijzing is er niet voor niks, om nu 20% daarvan af te wijken vind ik niet echt verstandig.

Geplaatst: 15.12.2009 - 08:57
door Rene68
Alchemist schreef:Ik wil niet flauw doen, maar waarom zou de massa van de lading de aerodynamica van de koffer veranderen? M.i. maakt de belading helemaal niet uit (mits goed verdeeld, anders ligt de koffer niet meer plat op de auto). :?
Het gaat er om dat de rijwind aan de koffer trekt en deze koffer een bepaalde trekkracht en vervorming langdurig kan hebben. Grotere krachten zullen op den duur altijd tot problemen leiden, tenzij je de krachten goed weet te spreiden over de hele bodem of een koffer hebt met een veel sterkere bodem.

Alchemist
Nou, omdat dat wanneer je de bak te zwaar laadt deze zal vervormen, doorzakken oid.. Daardoor past het deksel er niet goed meer op die dus lekker door de wind wordt geholpen om open te flappen. Dat is wat er volgens mij is gebeurd in het verhaal wat ik eerder schreef.

Geplaatst: 15.12.2009 - 11:19
door Fulaks
Ik heb een mooie Thule koffer, maar gebruik deze liever niet. Tegenwoordig huren wij altijd ski's, dat heeft zo z'n voordelen. Maar als ik toch de koffer gebruik, dan monteer ik die altijd erg zorgvuldig, netjes in het midden en recht. Als je dan op de autosnelweg eens rondkijkt, dan zie je toch heel wat rommelig gemonteerde dakboxen en types die eigenlijk al lang overleden zijn, met sjorbanden en elastieken eromheen. En ook die flitsen je voorbij. Griezelig ! Als je zo'n rit richting Alpen maakt, dan hoor je ook wat er zoal verloren wordt op de weg in de verkeersinformatie. Je mag er niet aan denken als er fiets in je vooruit vliegt.

Dakkoffer met beleid monteren, laden en ermee rijden. En 130 km/h is nu ook weer niet zoo traag hé, in winterse omstandigheden is dit zelfs te snel, ook al heb je winterbanden. Want afstand houden is blijkbaar ook iets dat uit de mode is geraakt.

Dat verhaal van die weekmakers die verdwijnen is nieuw voor mij, ga zeker eens grondig nakijken op haarscheurtjes rond de vier bevestigingspunten.

Geplaatst: 15.12.2009 - 12:42
door Alchemist
Franswa schreef:Het lijkt me ook een zeer onaangename ervaring om een skischoen van een voorligger met 130+ door je voorruit te krijgen.
Ben ooit in Z-Frankrijk op de Peage met 170 kmh geconfronteerd met een verloren surfplank, was best spannend...... ging gelukkig allemaal net goed bij ons. Hoe het achter ons afgelopen is, weet ik niet.

Als ik het zo lees, denk ik dat we in 2 kampen opgedeeld zijn en blijven:
- ca. 130, mag kan en gaat zeker goed
- >> 130, kan best, gaat tot nu toe goed

P.S. zwaar beladen van de dakkoffer is uiteraard niet slim, de max. daklast van de V70 is 100kg, waar nog ca. 20 kg van de box nog af moet!
Je moet je schoonmoeder dus eerst wegen.

Alchemist

Geplaatst: 15.12.2009 - 13:10
door Welles
Alchemist schreef:gaat tot nu toe goed
Als we allemaal maar doorhebben dat 't 'em daarin zit! Heel gevaarlijk dit soort deskundigheid...

Ik heb mezelf dit jaar een uitdaging gesteld: Alles voor 1 week wintersport met 2 kinderen ín de S60 en niet eróp, de dakkoffer gaat er als het meezit niet op deze keer... Zelfs al huren we ski's wordt 't toch nog wel een opgave: babybedje, luiers voor een week, skikleren (zijn erg dik natuurlijk), skischoenen (die huur ik niet), skihelm (is ook al zo'n onhandig ding qua ruimte)...

Geplaatst: 16.12.2009 - 11:48
door Rene68
Gewoon allemaal de helm op in de auto en skibotten aan.....haha.....

Geplaatst: 16.12.2009 - 18:14
door Welles
:D

Geplaatst: 30.12.2009 - 00:19
door michael
Hai,

Inmiddels weer terug uit het mooie Tsjechie. Ik heb een dakkoffer van een collega kunnen lenen (Thule 100) met bijpassende dakdragers. Hij vertelde altijd zonder problemen 170km te rijden. Ondanks al jullie adviezen heb ik ook aardige stukken in Duitsland 160/170 gereden. Alles is goed gegaan, windruis viel erg mee, enkel dieselverbruik ging aardig omhoog.

Groet,

Michael