Volvo 850 in Intovolvo #4

In deze rubriek alles over het vakblad voor de Volvoliefhebber.
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

440 en 850 zijn parallel ontwikkeld dacht ik
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik zie meer aansluiting bij de 244
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

De parallele ontwikkeling staat anders heel fraai beschreven in het boek wat Volvo heeft uitgebracht van de 850. Het heet De Uitdaging, ofwel in het engels The Challenge.

Afbeelding
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de 440 heeft volstrekt niet de dynamiek en de tijdloosheid zoals de 850 die had, ik vind de 854 de opvolger van de 244
Volvo for life
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40884
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Hmmm....
Ik blijf er bij dat ik de 440 qua design een voor dat moment geslaagd model vind. Ik herinner me dat ik gefeliciteerd werd met mijn keuze ipv de Golf die collega's kozen.
Dezelfde felicitaties vielen me te beurt toe ik met m'n 850 kwam voorrijden.
De 440 lijkt qua model toch een vingeroefening voor wat later de 850 zou worden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

Zowel de 480/40/60 als de 850 komen voort uit het G4 motor project wat in 1982 is opgesplitst in een 5 cylinder project genaamd G2 en een 4 cylinder project genaamd G1. G1 en G2 zijn parallel aan elkaar ontwikkeld wat eerst tot de 480 ('85 ) heeft geleid, gevolgd door de 440 ('88 ) en 460 ('89). Waarna in 1991 de 850 werd gelanceerd, via een 5-tal ontwikkelstadia tussen 1984 en 1990. Zowel de G1 als G2 lijn zijn de eerste voorwiel aangedreven auto's voor Volvo. Ook dit onderschrijft de parallele ontwikkeling.
Bron: The Challenge-Volvo 850 GLT uitgegeven door VCC.
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7657
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Na de update van de 440 460 heb ik me wel eens vergist, moet ik bekennen. Zeker de 460 leek ineens erg op de 850.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7657
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Op de meeting in Lelystad deze zomer was iemand met een remote control 850 BTCC. Weet iemand wie dat was??
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Wat is het ISBN nummer van dat boek? Ik ben het met Bart en Volvoman eens overigens. De 850 is dé Volvo uit mijn jeugd, voor de jongeren van de jaren 90 was de 850 T5R een droomwagen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7657
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Ik heb net mijn dubbele boek verkocht, op ebay is hij wel af en toe te vinden.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7657
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Van een echte discussie met klinkende argumenten is hier helaas geen sprake...
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Vind de 850 een échte Volvo, evenals de 240.
Waarom?
Niet goed uit te leggen. Heb wel eens een 850 gereden, maar nog nooit in een 240. Hier in de straat stond vaak een 240 en dat motorgeluid, tezamen met zijn looks, in 1 woord: geweldig.

De 850 een schoonheid, geweldig motorgeluid, gecombineerd met die hoekige looks!
Alleen schijnt de remmelarij niet écht te overtuigen....
Rijdt comfortabel, doch sportief.
Ook een auto door niet Volvo liefhebbers sterk gewaardeerd!
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

remmen is niets mis mee. Alleen als je regelmatig hard rijdt is wat extra remkracht wenselijk. Zeker als je het circuit op gaat. maar is dat niet bij iedere auto?

Maar waarom zou een 850 wel een Volvo zijn en bijvoorbeeld een V70 2000-2007 niet? en nee, geen gezwetst dat dat een Ford is blabla
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

VolvoMafia schreef:remmen is niets mis mee. Alleen als je regelmatig hard rijdt is wat extra remkracht wenselijk. Zeker als je het circuit op gaat. maar is dat niet bij iedere auto?

Maar waarom zou een 850 wel een Volvo zijn en bijvoorbeeld een V70 2000-2007 niet? en nee, geen gezwetst dat dat een Ford is blabla
Geen idee. Het is een gevoelskwestie. Ik persoonlijk vind ook niks mis met de V70 hoor!
Maar misschien is het wel erg jammer dat het bekende motorgeluid uit de 850/240 bij latere Volvo's naar de achtergrond is verwezen....
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11585
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Wanneer komt het volgende nummer eigenlijk uit?
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'05 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Mooie discussie gestart zo te zien, haha!

Ben ook benieuwd wanneer ie weer in de winkel ligt.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Dennis C30
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.10.2009 - 17:25
Locatie: Haarlem

wel of niet een echte Volvo? Laat ik het zo zeggen; een merk kan veranderen kwa design. Overgaan van achter naar voorwiel aandrijving. rondere vormen etc. Ik vind het wel een echte Volvo. Toch hoekig maar dan met rondere vormen en wel een echt Volvo gezicht.
Kijk naar moederbedrijf Ford hoe die de Focus steeds een ander design geeft en daar ook zelfs een naam voor bedenkt "new edge desgin" en dat soort dingen. Allemaal marketing praat. Een merk kan veranderen in de loop der jaren. Voorwiel aandrijving heeft veel voordelen dus vandaar die ommekeer. Motoren veranderen omwille van het milieu. Veiligheid gaat voorruit omdat de markt dat vraagt. (of omdat je mee moet met de concurrentie)

Ik weet nog dat de 850 uit kwam ik meteen verliefd was en dacht dat ik er een zou kopen zodra tweedehands betaalbaar. Dat kwam er helaas niet van maar wie weet ooit nog eens als klassieker?

Er is nog veel vraag en aanbod via internet voor het model 850 dus de vraag of het een echte Volvo is, ik denk van wel anders was hij niet nog steeds populair.
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard zijn de 440/460 en de 850 in de gelijke stijl. Ze werden niet alleen grotendeels naast elkaar ontwikkeld, maar voldeden allebei aan de styling die Volvo met de 740/760 had ingezet.

Deze styling omvat:
-drie ramen in zijaanzicht (had 140/240 ook al)
-vlakke zijwanden
-lage kozijnlijn
-smalle groef boven bumper/stripinglijn
-(schild-) bumpers en striping op gelijke hoogte
-beugelhandgrepen
-wigvorm

Daarmee lijkt de 850 dus beduidend meer op een 440/460 dan een 240. Bij de facelift van de 440/460 kreeg deze het type neus van de 850. Als je zo'n 460 met 6-spaaks aluminium ziet, dan doet ie zeer sterk aan een 850 denken.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Overigens is wat mij betreft de 240 dé Volvo.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Maurice Pierik schreef:Overigens is wat mij betreft de 240 dé Volvo.
Yep....helemaal mee eens, zei hij die zijn 965 te koop heeft en een bijzondere 240 zoekt.......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Drive Magazine”