Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20.12.2009 - 18:58
door Robert Haven
440 en 850 zijn parallel ontwikkeld dacht ik

Geplaatst: 20.12.2009 - 19:06
door bart simpson
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik zie meer aansluiting bij de 244

Geplaatst: 20.12.2009 - 19:11
door Robert Haven
De parallele ontwikkeling staat anders heel fraai beschreven in het boek wat Volvo heeft uitgebracht van de 850. Het heet De Uitdaging, ofwel in het engels The Challenge.

Afbeelding

Geplaatst: 20.12.2009 - 19:23
door bart simpson
de 440 heeft volstrekt niet de dynamiek en de tijdloosheid zoals de 850 die had, ik vind de 854 de opvolger van de 244

Geplaatst: 20.12.2009 - 19:42
door Ben
Hmmm....
Ik blijf er bij dat ik de 440 qua design een voor dat moment geslaagd model vind. Ik herinner me dat ik gefeliciteerd werd met mijn keuze ipv de Golf die collega's kozen.
Dezelfde felicitaties vielen me te beurt toe ik met m'n 850 kwam voorrijden.
De 440 lijkt qua model toch een vingeroefening voor wat later de 850 zou worden.

Geplaatst: 20.12.2009 - 20:43
door Robert Haven
Zowel de 480/40/60 als de 850 komen voort uit het G4 motor project wat in 1982 is opgesplitst in een 5 cylinder project genaamd G2 en een 4 cylinder project genaamd G1. G1 en G2 zijn parallel aan elkaar ontwikkeld wat eerst tot de 480 ('85 ) heeft geleid, gevolgd door de 440 ('88 ) en 460 ('89). Waarna in 1991 de 850 werd gelanceerd, via een 5-tal ontwikkelstadia tussen 1984 en 1990. Zowel de G1 als G2 lijn zijn de eerste voorwiel aangedreven auto's voor Volvo. Ook dit onderschrijft de parallele ontwikkeling.
Bron: The Challenge-Volvo 850 GLT uitgegeven door VCC.

Geplaatst: 22.12.2009 - 16:10
door Volvoman
Na de update van de 440 460 heb ik me wel eens vergist, moet ik bekennen. Zeker de 460 leek ineens erg op de 850.

Geplaatst: 22.12.2009 - 16:11
door Volvoman
Op de meeting in Lelystad deze zomer was iemand met een remote control 850 BTCC. Weet iemand wie dat was??

Geplaatst: 22.12.2009 - 22:07
door Thuurc
Wat is het ISBN nummer van dat boek? Ik ben het met Bart en Volvoman eens overigens. De 850 is dé Volvo uit mijn jeugd, voor de jongeren van de jaren 90 was de 850 T5R een droomwagen.

Geplaatst: 24.12.2009 - 10:17
door Volvoman
Ik heb net mijn dubbele boek verkocht, op ebay is hij wel af en toe te vinden.

Geplaatst: 07.01.2010 - 09:28
door Volvoman
Van een echte discussie met klinkende argumenten is hier helaas geen sprake...

Geplaatst: 07.01.2010 - 10:35
door josas1
Vind de 850 een échte Volvo, evenals de 240.
Waarom?
Niet goed uit te leggen. Heb wel eens een 850 gereden, maar nog nooit in een 240. Hier in de straat stond vaak een 240 en dat motorgeluid, tezamen met zijn looks, in 1 woord: geweldig.

De 850 een schoonheid, geweldig motorgeluid, gecombineerd met die hoekige looks!
Alleen schijnt de remmelarij niet écht te overtuigen....
Rijdt comfortabel, doch sportief.
Ook een auto door niet Volvo liefhebbers sterk gewaardeerd!

Geplaatst: 07.01.2010 - 10:38
door Walter
remmen is niets mis mee. Alleen als je regelmatig hard rijdt is wat extra remkracht wenselijk. Zeker als je het circuit op gaat. maar is dat niet bij iedere auto?

Maar waarom zou een 850 wel een Volvo zijn en bijvoorbeeld een V70 2000-2007 niet? en nee, geen gezwetst dat dat een Ford is blabla

Geplaatst: 08.01.2010 - 14:59
door josas1
VolvoMafia schreef:remmen is niets mis mee. Alleen als je regelmatig hard rijdt is wat extra remkracht wenselijk. Zeker als je het circuit op gaat. maar is dat niet bij iedere auto?

Maar waarom zou een 850 wel een Volvo zijn en bijvoorbeeld een V70 2000-2007 niet? en nee, geen gezwetst dat dat een Ford is blabla
Geen idee. Het is een gevoelskwestie. Ik persoonlijk vind ook niks mis met de V70 hoor!
Maar misschien is het wel erg jammer dat het bekende motorgeluid uit de 850/240 bij latere Volvo's naar de achtergrond is verwezen....

Geplaatst: 28.01.2010 - 20:40
door Bart
Wanneer komt het volgende nummer eigenlijk uit?

Geplaatst: 29.01.2010 - 00:21
door Auk
Mooie discussie gestart zo te zien, haha!

Ben ook benieuwd wanneer ie weer in de winkel ligt.

Geplaatst: 05.02.2010 - 13:51
door Dennis C30
wel of niet een echte Volvo? Laat ik het zo zeggen; een merk kan veranderen kwa design. Overgaan van achter naar voorwiel aandrijving. rondere vormen etc. Ik vind het wel een echte Volvo. Toch hoekig maar dan met rondere vormen en wel een echt Volvo gezicht.
Kijk naar moederbedrijf Ford hoe die de Focus steeds een ander design geeft en daar ook zelfs een naam voor bedenkt "new edge desgin" en dat soort dingen. Allemaal marketing praat. Een merk kan veranderen in de loop der jaren. Voorwiel aandrijving heeft veel voordelen dus vandaar die ommekeer. Motoren veranderen omwille van het milieu. Veiligheid gaat voorruit omdat de markt dat vraagt. (of omdat je mee moet met de concurrentie)

Ik weet nog dat de 850 uit kwam ik meteen verliefd was en dacht dat ik er een zou kopen zodra tweedehands betaalbaar. Dat kwam er helaas niet van maar wie weet ooit nog eens als klassieker?

Er is nog veel vraag en aanbod via internet voor het model 850 dus de vraag of het een echte Volvo is, ik denk van wel anders was hij niet nog steeds populair.

Geplaatst: 05.02.2010 - 19:25
door Maurice Pierik
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard zijn de 440/460 en de 850 in de gelijke stijl. Ze werden niet alleen grotendeels naast elkaar ontwikkeld, maar voldeden allebei aan de styling die Volvo met de 740/760 had ingezet.

Deze styling omvat:
-drie ramen in zijaanzicht (had 140/240 ook al)
-vlakke zijwanden
-lage kozijnlijn
-smalle groef boven bumper/stripinglijn
-(schild-) bumpers en striping op gelijke hoogte
-beugelhandgrepen
-wigvorm

Daarmee lijkt de 850 dus beduidend meer op een 440/460 dan een 240. Bij de facelift van de 440/460 kreeg deze het type neus van de 850. Als je zo'n 460 met 6-spaaks aluminium ziet, dan doet ie zeer sterk aan een 850 denken.

Geplaatst: 05.02.2010 - 19:26
door Maurice Pierik
Overigens is wat mij betreft de 240 dé Volvo.

Geplaatst: 05.02.2010 - 19:31
door volvorider
Maurice Pierik schreef:Overigens is wat mij betreft de 240 dé Volvo.
Yep....helemaal mee eens, zei hij die zijn 965 te koop heeft en een bijzondere 240 zoekt.......