Pagina 2 van 7

Geplaatst: 21.12.2009 - 20:21
door Paul
Oceanracer schreef: Wat ik niet begrijp is waarom het in Nederland nog niet verplicht is.
Er zijn hier wel eens op het forum discussies geweest van mensen die niet begrepen waarom mensen in Nederland het hadden :-)

Geplaatst: 21.12.2009 - 22:38
door Max
De beste manier om het verschil te weten is door het zelf te ervaren!

Geplaatst: 22.12.2009 - 00:13
door Stinky
Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Die ene keer in de 30 jaar, dat er een paar dagen sneeuw op
de weg ligt, daar hoef je de Hardwerkende Nederlander toch
niet voor te verplichten 2 setjes banden te laten kopen?
Allemaal commercieele onzin.

Geplaatst: 22.12.2009 - 00:35
door venician_smoker
Winterbanden een must; 100% mee eens. Vanwege de wintersport heb ik al ruim 8 jaar winterbanden, eerst Pirelli Snowsports, nu Vredestijn Snowtracs, en vooral op de terugweg uit Zwitserland heb ik er al diverse keren veel profijt van gehad.
Hier in Zuid-Holland met ruim 20 cm komt bijna niemand zonder problemen de straat uit; de Volvo met winterbanden wel ! Alleen begrijp ik de opmerkingen over tractioncontrol niet. Die schakel ik juist uit bij veel sneeuw. Met zoveel sneeuw heb je altijd wel wat wielspin en dat is deels ook nodig. De STC-ingreep met de remmen werkt dan eerder tegen.
STC is wel nuttig in die prut op de hoofd- en snelwegen. Dan voorkomt het echte slip (uitbreken) door net te hoge snelheden.

Geplaatst: 22.12.2009 - 00:36
door Frederik Welvaert
Stinky schreef:Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Die ene keer in de 30 jaar, dat er een paar dagen sneeuw op
de weg ligt, daar hoef je de Hardwerkende Nederlander toch
niet voor te verplichten 2 setjes banden te laten kopen?
Allemaal commercieele onzin.
het helpt niet alleen in de sneeuw. Niet alleen het profiel zorgt voor veiligheid, vooral de samenstelling van het rubber. Waar zomerbanden bij temperaturen onder de 7°C lichtjes gaan verharden, blijft het rubber van winterbanden zacht. Dit zorgt ervoor dat je, zelfs op droog wegdek, met zomerbanden een aanzienlijk langere remweg hebt als met winterbanden.
Ik geloofde het ook niet, tot ik deze winter voor het eerst winterbanden onder m'n Volvo stak (occasie setje omdat ik niet veel geld wou uitgeven aan iets waar ik niet 100% in geloofde) Ik kan je zeggen dat ik intussen wel overtuigd ben (en mijn zomerbanden zijn nochtans geen B-merk of iets dergelijk)

En over het financiële: ik ben een hardwerkende Belg, het geld komt nu eenmaal niet uit de lucht vallen. Maar terwijl je op de zomerbanden rijdt, slijten de winterbanden niet, en vice versa. Dus verlies doe je niet...

Geplaatst: 22.12.2009 - 00:43
door 945i
Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?

Geplaatst: 22.12.2009 - 00:49
door Frederik Welvaert
945i schreef:Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Dat weet ik best dat die 7° geen exacte wetenschap is, maar ik merk echt wel een verschil bij dit weer.

Geplaatst: 22.12.2009 - 11:57
door Donic
Max schreef:Winterbanden + AWD vind ik een ideale combinatie.
Ben vandaag puur voor mijn plezier een beetje wezen rijden, zowel snelweg als binnenwegen.
Helemaal mee eens. Heerlijk rijden terwijl anderen glibberen en glijden. Vooral wegrijden uit stilstand bij moeilijk begaanbare stukken laat duidelijk het verschil zien tussen 2- en 4-wiel aandrijving. Heb er de laatste dagen al heel veel plezier aan beleefd.

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:00
door Donic
Stinky schreef:Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Die ene keer in de 30 jaar, dat er een paar dagen sneeuw op
de weg ligt, daar hoef je de Hardwerkende Nederlander toch
niet voor te verplichten 2 setjes banden te laten kopen?
Allemaal commercieele onzin.
Zeer ongenuanceerde uitspraak!
Lijkt me goed dat je dan eens bij een testcentrum het verschil ziet / ervaart in een crisisituatie. Op het moment dat jij met je zomerbanden geen schijn van kans meer hebt kunt je in de meeste gevallen met winterbanden nog een goede corrigerende actie uitvoeren. GA het maar eens uitproberen op een testcircuit. Ben je gelijk genezen van dit soort uitspraken.

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:05
door Donic
945i schreef:Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Winterbanden hebben vanaf een graad of 10 en lager en zeker bij slechte weersomstandigehden een beduidend lagere remweg dan zomerbanden. Op de site van AUTOWEEK hebben ze ook recent een tiental mensen uitgenodigd om het verschil te ervaren. Zie de meetresultaten. Iedereen was na die dag helemaal "om" en overtuigd van de toegevoegde waarde van winterbanden.

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:08
door Carfreak
Donic, je handelt toch niet toevallig in winterbanden he? :D

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:11
door 945i
Als er een blad is die journalistieke integriteit niet hoog in het vaandel heeft, dan is dat autoweek wel..

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:14
door Donic
Carfreak schreef:Donic, je handelt toch niet toevallig in winterbanden he? :D
Carfreak,

In het geheel niet, maar ik heb de waarde van winterbanden al vele seizoenen ervaren en de resultaten gezien en ervaren op tijdens een VOLVO testdag in Lelystad.
Met regelmatig 3 kinderen in de auto geeft het me toch een heel veilig gevoel. :D

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:19
door Carfreak
Ben zelf ook een voorstander van winterbanden. Nu het 1e seizoen dat ik ermee rijd en als ik naar buiten kijk kon m'n timing niet beter zijn! ;-)

Voor de meeste mensen is het gewoon een financiele kwestie denk ik. Tenminste wel voor mij. Het is tenslotte een best bedrag wat je eraan kwijt bent en in december komen er al zoveel rekeningen binnen. Dit jaar de vrouw genegeerd en gewoon besteld :D

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:25
door Battlecruiser
Ik merk trouwens een nog groter verschil door de vierwielaandrijving van mijn Volvo. Daardoor kom je niet gauw in de situatie dat je de kortere remweg van een winterband nodig hebt.


Het is te hopen dat politici niet gaan ontdekken hoe veilig vierwielaandrijving is, anders gaan ze dat ook nog verplicht stellen...

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:29
door 945i
Battlecruiser schreef:Ik merk trouwens een nog groter verschil door de vierwielaandrijving van mijn Volvo. Daardoor kom je niet gauw in de situatie dat je de kortere remweg van een winterband nodig hebt.
Leg dat eens uit?

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:33
door Battlecruiser
Ik heb op deze Volvo (XC70) geen winterbanden, op de vorige wel (S80).
Op een XC liggen altijd M+S-banden, dus die zijn eigenlijk een stuk minder op sneeuw.
Ik kan nu de wegligging van een vierwielaandrijver aardig vergelijken met een winterbanden-voorwielaandrijver. En met die vierwielaandrijving blijf je veel langer in het juiste spoor; vooral in bochten merk je dat goed. Zelfs als je een beetje wilt (test)slippen, gaat dat maar heel moeilijk.
De kortere remweg van een winterband heb je vooral nodig als je onverhoeds moet remmen; als je al een kilometer van tevoren je stoplicht aan ziet komen, dan weet je met een zomerband wel dat je wat eerder moet gaan remmen.
Met een vierwielaandrijver kom je minder gauw in de situatie dat je onverhoeds moet remmen: alles gaat als gepland.

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:38
door 945i
Remmen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht gaat met een AWD exact hetzelfde als met een FWD of RWD...

Bochten, ja, dan ben je zeker in het voordeel.

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:42
door FrankS60
Battlecruiser schreef: Op een XC liggen altijf M+S-banden, dus die zijn eigenlijk een stuk minder op sneeuw.
MINDER op sneeuw?? M+S = mud + snow banden...

Dat keurmerk is verplicht voor een winterband als je er mee naar oostenrijk e.d. wilt rijden omdat die een profiel hebben dat past bij sneeuw/modder/slush/drek wat je hebt in winterse omstandigheden. Hebben ze dus niet alleen de compound aangepast aan koudere buitentemperaturen maar ook het profiel.

Geplaatst: 22.12.2009 - 12:45
door Battlecruiser
M+S banden hebben niet het sneeuwvlokje. Wettelijk zijn ze wel goed genoeg, omdat de wet overal in Europa slechts die M+S voorschrijft. Maar een echte sneeuwband is het niet: dan moet er toch nog een sneeuwvlokje op staan.