Pagina 2 van 2
Geplaatst: 22.12.2009 - 09:35
door Summum
Wat een gedoe....mijn '05 V50 heeft nog gewoon een DSTC-knopje tussen de voorstoelen! Door deze 3 seconden ingedrukt te houden schakel je de DSTC uit.
Geplaatst: 22.12.2009 - 09:45
door Jolly Breeze Racing
Summum schreef:Wat een gedoe....mijn '05 V50 heeft nog gewoon een DSTC-knopje tussen de voorstoelen! Door deze 3 seconden ingedrukt te houden schakel je de DSTC uit.
Ik heb dat knopje niet, maar mijn Volvo is wel nieuwer

Geplaatst: 22.12.2009 - 17:57
door supafly1975
Inderdaad, op de MY2010 is er geen knopje, en moet je draaien aan de knop van de boordcomputer tot "DSTC AAN" verschijnt, en dan lang op de 'reset'-knop op dezelfde hendel.
Enkel spin control schakelt uit. Het stabiliteitsprogramma blijft dus operationeel.
Bedankt voor de nuttige info!
-------------------------------
P.
Geplaatst: 22.12.2009 - 19:13
door Black_V
ppFreddy schreef:Black_V schreef:De DSTC is uit te schakelen, tractioncontrol niet dacht ik.
Volgens mij heeft vanuit stilstand wegrijden niets met DSTC te maken. Het DSTC zorgt ervoor dat de auto niet uitbreekt of zijwaarts wegglijd. Met name voor besneeuwde hellingen waar de auto makkelijk wegglijd is het verstandig om DSTC uit te zetten, aangezien daardoor het motorvermogen continue beperkt wordt.
Het is juist omgekeerd, de traction control kan je uitzetten, de rest niet.
DSTC staat voor "Dynamic Stability and Traction Control"
Met de DSTC knop (of via het menu in de nieuwere) kan je het tractioncontrol gedeelte uitzetten. Zo kan je vertrekken met slippende wielen. Het stability gedeelte kan je nooit uitzetten (deze probeert de auto op de baan te houden als je in een bocht onder- of overstuur zou ervaren)
Ik merk wel dat het bij mij in de sneeuw weinig uitmaakt of ik de traction control aan laat of niet, zelfs als het aan ligt krijgt de elektronica de boel niet onder controle. Op droog wegdek grijpt deze wel direct in, in de sneeuw zie ik gewoon het lampje knipperen, maar het toerental blijft gelijk en ik blijf gewoon staan spinnen :p Enige dat me met dit weer helpt om weg te komen is het gas doseren en evt in 2e vertrekken.
Het stability gedeelte doet z'n werk wel perfect. Zelfs op sneeuw kreeg ik -misschien mede dankzij wat kennis van een slipcursus- de boel snel weer onder controle (uitgetest op een leeg parkeerterrein)
Vandaag even getest in de sneeuw. Knopje DSTC uitgezet (idd in de middenconsole, oud model).
Tractioncontrol kan uit of de uitbreekregeling daarmee ook uitgeschakeld was weet ik niet (niet getest..)
Voorwielen spinnen idd door, dus indien je in de bergen wel vol vermogen wil, dan kan dit dus.
Geplaatst: 22.12.2009 - 22:10
door von D
Hahaha....heb zo'n zelfde V50 als jou Supafly....heb me rot gezocht naar dat knopje!!
Ga het meteen morgen ff proberen.....resetknop dus wat langer inhouden!
Bedankt alvast!!
Re: DSTC in de sneeuw...
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:27
door Black_V
Pritchard schreef:Gisteren reed ik in de sneeuw een kleine helling op, maar het ging niet echt vlot, tot in DSTC afzette. Ik rijd met mijn gewone banden (jaja, i know) en vroeg me af of je in de sneeuw best je dstc afzet, of alleen als je ergens niet uit raakt...
Al met al kunnen we stellen dat je het beste je DSTC aan kunt laten tenzij je bergop rijd of ergens echt uit wilt en je wilt flink je wielen laten spinnen. Tijdens het rijden dan weer aanzetten.
Merk je tijdens het bergop rijden dan de motor continue motorvermogen inhoud doordat het DSTC ingrijpt, uitzetten dus. Hiermee wordt dus alleen de tracioncontrol uitgezet en niet regeling welke de uitbreekassistentie regelt.
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:48
door Fredhead
Zelfs tijdens het rijden vind ik DSTC aan niet altijd de beste oplossing.
Gisteren weer op een nog flink gladde weg gereden en met de constante ingrepen reed het er niet makkelijker op.
Ben zelf ook wel aardig wat gewend en vind het dan vele malen prettiger dat de elektronica uitstaat en ik gewoon zelf kan bepalen hoe of wat en niet dat de auto dan ingrijpt
Geplaatst: 24.12.2009 - 16:08
door asta
shiver23 schreef:Diesel heeft een hoger koppel dan benzine. Daarom zal het systeem waarschijnlijk eerder ingrijpen. Dat het systeem zelf anders is lijkt me sterk.
Ik denk dat je hier wel een punt hebt.
Maar dan zou het eerder ingrijpen veroorzaakt worden door de turbo.
Wat ik merk met optrekken is dat je even een "turbogat" hebt en vervolgens de auto enorm veel kracht krijgt.
Dit moment kan ervoor zorgen dat je wielen in een spin gaan (explosie van kracht).
Bij een diesel ligt het koppel erg laag in de toeren wat bij een benzine wat hoger ligt.
Dat ik dit niet alleen een diesel toeschrijf komt omdat ik dit zelf ervaar met de T5, en eerlijk gezegd vind ik dat nou net het grootste nadeel van een turbo.
Geplaatst: 24.12.2009 - 18:31
door Delta 97
fredhead schreef:Zelfs tijdens het rijden vind ik DSTC aan niet altijd de beste oplossing.
Gisteren weer op een nog flink gladde weg gereden en met de constante ingrepen reed het er niet makkelijker op.
Ben zelf ook wel aardig wat gewend en vind het dan vele malen prettiger dat de elektronica uitstaat en ik gewoon zelf kan bepalen hoe of wat en niet dat de auto dan ingrijpt
ik snap fredhead niet helemaal... het maakt in zekere zin geen bal uit of dat de DSTC aan of uit staat.
staat DSTC aan, dan grijpt hij in bij wheelspin.(gaspedaal te diep dan dat de grip toelaat) -> gevolg is dat management vermogen reduceert wat de controle van het vermogen aanzienlijk verhoogt. als bestuurder hoef je daar niets voor te doen.
staat de DSTC uit, dan grijpt er niets in bij Wheelspin gaspedaal te diep dan dat de grip toelaat)-> gevolg is zeer veel vermogen op wielen met zeer weinig grip. dat levert op deze gladde wegen veel minder gecontroleerde vermogenscontrole. de bestuurder zal continue opzoek moeten naar de 'grens van grip'. minder/meer gas...
Het lijkt me dat bij deze gladde omstandigheden helemaal niet zo dat het 'niet makkelijker' zou rijden. en zeker niet qua comfort!
tenzij je het een sport vind om de grenzen continue op te zoeken. maar dat heeft niets met comfort te maken... ik probeer ook met vier wielen driftend de bocht door te gaan, zonder handrem...
maar dat wordt niet zo gewaardeerd als er mensen bij mij in de auto zitten
dan is de DSTC gewoon altijd handiger.
Geplaatst: 24.12.2009 - 19:17
door Fredhead
Als je constant de ingrepen aan je stuur voelt of als het motorvermogen terug wordt genomen op het moment dat je het net nodig hebt dan zet je het al snel uit.
Tenminste, dat doe ik.
Ben wel blij dat het geen VW is, die wij op het werk hebben hoeft er maar iets te gebeuren en je hebt 0,0 vermogen meer over
Geplaatst: 24.12.2009 - 20:10
door Delta 97
slippen is geen grip! dus kun je zo veel vermogen willen als je wilt, maar geen grip is geen grip! dus de computer zorgt vor een maximale overbrenging van vermogen naar grip. als je op een gegeven moment wilt inhalen of om andere redenen vermogen wilt, blijf je altijd afhankelijk van de mogelijke grip van je banden op de ondergrond. met wheelspin krijg je gewoon niet meer grip. ook al lijkt dat zo omdat je de motor hoort loeien...
Het is hetzelfde als ABS, maar dan omgekeerd. ABS zorgt ervoor dat de wielen blijven rollen om te kunnen blijven sturen tijdens het snelheid reduceren. Een maximale grip wordt door de computer aangestuurd naar de wielen.
tijdens het rijden is simpelweg DSTC onverslaanbaar. pijnlijk om te horen en 'saaier' om te rijden, ik weet het... maar effectief is het wel!
Geplaatst: 24.12.2009 - 20:23
door Fredhead
We zullen het dan maar op gevoel houden

Maar mijn mening is en blijft dat DSTC niet altijd de gewenste ingrepen doet.
ABS is een ander verhaal, maar het is een heel geweldig systeem en tijdens een noodstop ben je blij dat je het hebt.
Toch kan je (hoe raar het ook klinkt) met een auto zonder ABS harder remmen dan met een auto die het wel heeft. Als je zelf een beetje geoefend bent dan kan je keurig tegen het punt van blokkeren aan blijven remmen, dit is net iets later dan dat de ABS in zal grijpen.
Ik rijd zelf ook op het circuit, heb ook een keer in een auto met ABS gereden, maar deze grijpt gewoon net te vroeg in. Voor op de openbare weg prima, maar ga je extremen opzoeken dan wil je het niet hebben
Geplaatst: 24.12.2009 - 21:52
door supafly1975
Ik heb van mening dat de traction controle (TC uit DSTC) ervoor zorgt dat de grip maximaal wordt gehouden. Dat het soms nodig is om uit te schakelen, bijvoorbeeld om te vertrekken op ijs of sneeuw : akkoord, maar eenmaal vertrokken is het best om de TC aan te hebben, om verder doorslippen te vermijden.
De DS is onverbeterbaar, en in tegenstelling tot hetgeen Fredhead 'ingrepen op het stuur' noemt, is het eerder bijremmen op de slippende wielen. het DSTC grijpt niet in met bijsturen, maar wél met bijremmen. Het dynamische stabiliteitsprogramma behoed de chauffeur op driften. Ik heb zoals eerder vermeld de test gedaan op een ondergesneeuwde parking, en moet zeggen dat dit systeem machtig goed werkt. Telkens voel je de wagen de juiste richting uitgaan op het moment dat je voelt dat je persoonlijk te ver bent gegaan en je denkt dat je op het moment bent gekomen dat de wagen gewoon niet anders kan dan achteraan uitbreken. Maar die doet het gewoonweg niet!
Toppie van volvo!
Geplaatst: 24.12.2009 - 23:06
door Fredhead
Wat ik ermee bedoel is dat je de ingrepen echt in je stuur voelt.
Je voelt de auto echt werken (bijremmen en inhouden van motorvermogen) en dat doe ik liever zelf tijdens situaties waarvan ik weet dat ik ze zelf ook goed op kan lossen.
Als het op voorkomen van uitbreken komt ben ik het helemaal met jullie eens dat het systeem 100 keer beter is dan de bestuurder.
Ben vorig jaar op ijs aan het spelen geweest met mijn V50 en zelfs daar kreeg het systeem de auto zelfs onder controle als er ook maar een beetje grip was.
Om de auto echt in de rondte te krijgen koste veel moeite met de handrem en dan ook op de echt gladde stukken.
Geplaatst: 25.12.2009 - 20:17
door supafly1975
@Fredhead : het 'bijremmen' zoals de DSTC doet, is iets wat je als bestuurder niet zelf kunt doen, want DSTC remt bij op 1 van de wielen. Wanneer jijzelf bijremt, dan doe je dat op minstens 2 wielen gelijktijdig.
Het DSTC detecteert naar welke kant je wagen uitbreekt (verschil in hoek van de wagen tov de richting waarin hij beweegt), en remt bij op 1 van de wielen om deze verschilhoek weg te werken... (bijsturen door bijremmen dus...)
En het inhouden van motorvermogen kun je wél zelf doen, maar minstens 100x trager dan de tractioncontrol. Tegen dat jij weet dat je wagen spint, heeft de auto zelf al lang beslist of het nodig is om hierop te reageren.
Bij vele automerken is het zelfs zo dat de wagen zélf kan detecteren of hij op sneeuw of ijzel staat, en of hij al dan niet vermogen moet terugnemen...
Geplaatst: 25.12.2009 - 20:22
door supafly1975
Het 'zelf regelen van motorvermogen' is zoiets waarbij ik altijd heel hard moet staan lachen.
Mensen denken dat bij gladde wegen (sneeuw of ijzel) het echt wel veel uithaalt om, bij spinnende wielen in de sneeuw, de gas erop te houden.... Ze denken dat de auto wel vooruitkomt als je genoeg blijft gas geven....
Het is veel interessanter om gas terug te nemen en de auto de kans te geven om te vertrekken.
(Dit is wat DSTC volautomatisch doet) Lukt het niet met DSTC of vanuit stilstand zonder gas bij te geven, dan kan je DSTC uitschakelen. De wagen in eerste gooien, en volgas proberen weg te komen...
Als het met DSTC niet lukt, dan is dit de enige oplossing, en daarom is de DSTC uitschakelbaar. Niet omdat automerken ervan overtuigd zijn dat bestuurders beter kunnen reageren dan de techniek!
Geplaatst: 25.12.2009 - 20:28
door Fredhead
Dat klopt ja, maar zoals ik al eerder heb gezegd neem ik liever zelf deze ingrepen in eigen hand. (voelt gewoon een stuk prettiger)
Ongeacht dat de auto dit veel beter kan als ikzelf zou kunnen.
Ik heb al een aantal keren situaties meegemaakt dat ik met alles aan 0,0 motorvermogen meer had (denk aan in de blubber) en ik met een beetje slippende banden met alles uit nog "normaal" weg kan komen.
Ditzelfde geld voor in de sneeuw, afgelopen zondag moest ik een kleine helling schuin omhoog nemen. DSTC resulteerde in de helling niet opkomen, zaakje uit en ik kon met wat moeite omhoog komen.
Maargoed, het is per persoon denk ik verschillend waar hij of zij de voorkeur voor heeft
Geplaatst: 26.12.2009 - 05:31
door Frederik Welvaert
supafly1975 schreef:Het 'zelf regelen van motorvermogen' is zoiets waarbij ik altijd heel hard moet staan lachen.
Mensen denken dat bij gladde wegen (sneeuw of ijzel) het echt wel veel uithaalt om, bij spinnende wielen in de sneeuw, de gas erop te houden.... Ze denken dat de auto wel vooruitkomt als je genoeg blijft gas geven....
Het is veel interessanter om gas terug te nemen en de auto de kans te geven om te vertrekken.
(Dit is wat DSTC volautomatisch doet) Lukt het niet met DSTC of vanuit stilstand zonder gas bij te geven, dan kan je DSTC uitschakelen. De wagen in eerste gooien, en volgas proberen weg te komen...
Als het met DSTC niet lukt, dan is dit de enige oplossing, en daarom is de DSTC uitschakelbaar. Niet omdat automerken ervan overtuigd zijn dat bestuurders beter kunnen reageren dan de techniek!
Ik zie inderdaad zeer veel mensen die in de sneeuw volgas geven in eerste om weg te geraken. Ook als iemand zich heeft vastgereden op een drassige parking (ik deed vroeger nogal veel fuifjes, en ik heb er genoeg gezien die volgas bleven staan in de blubber, links en rechts aan het sturen, en intussen hun auto -en alle auto's in de buurt- onder de modder staken)
De beste manier is gewoon de auto in 1e leggen en rustig de koppeling laten opkomen (zonder aan het gaspedaal te komen dus). Als zelfs dat niet lukt: hetzelfde, maar dan in 2e versnelling. En als dat niet lukt: hulp zoeken om de auto los te duwen

Geplaatst: 26.12.2009 - 07:43
door Fredhead
Sluit ik mij geheel bij aan
Net nog een spannend moment gehad...blijkt dat de binnenwegen hier veranderd zijn in een grote ijsbaan.
Halverwege de bocht ging de auto ineens een paar tellen rechtdoor om daarna weer keurig de bocht om te gaan. Dit alles dankzij de DTSC die volop ingreep.
Wist gelijk weer waarom ik een auto met zo'n systeem rijd

In de sneeuw gaat het af en toe uit, maar verder altijd netjes aan