Goed, we zijn ondertussen al even verder, maar eigenlijk ook niet:
De auto is in totaal nu vijf keer naar de dealer gegaan. Het probleem is (zoals bij zovaak bij dit soort dingen): De storing doet zich in de werkplaats nooit voor. De beide stelmotoren zijn vervangen, de hele boel is diverse malen nagezien, ge-update, getest, enz. Op dit moment zit er een ruilunit-bedieningspaneel in, om uit te sluiten dat het aan mijn eigen unit ligt.
Het temperatuurverschil lijkt sinds de nieuwe motoren wel iets kleiner te zijn geworden, maar is nog steeds duidelijk voelbaar. Ook vind ik het toerental van de ventilatormotor wat aan de hoge kant. De komende tijd maar eens kijken of het met deze ruil-ECCunit beter gaat. Ik hoop het wel, want de teller staat ondertussen al op zo'n 12 uur werkplaatsuren en we weten allemaal wat die per uur kosten! Er is voorgesteld de kosten te middelen en voor de vele ritten heen en weer heb ik de auto gisteren met een volle tank retour gekregen, ter compensatie. Tot op heden zeer tevreden over de gang van zaken en afhandeling, maar ik hoop wel dat het nu klaar is!
Verwarming rechts warmer dan links
- Oceanracer
- Geartronic member
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
Elektronische storingen zijn vaak moeilijk op te sporen,al lijkt
het soms zo makkelijk.
Even aan de testkast hangen,en klaar!
Jammer genoeg geeft dit niet altijd het gewenste resultaat,m.a.g. veel
zoekwerk(lees:veel manuren) en bijbehorende rekening.
Ik hoop voor jou dat niet alle 12 uur onderzoek volledig in rekening
worden gebracht,zonder dat je van je probleem af bent.
Ik had zelf een probleempje met de standkachel,waar ze bij de dealer
ook niet wisten wat ze er mee moesten.
Na 2 keer geweest te zijn,nog geen oorzaak gevonden,en vond ik
het wel welletjes.
Wel een rekening van 125 euro gekregen voor diagnose stellen.
oh ja,bij thuiskomst werd ik nog even gebeld door de dealer,die dacht dat
het mischien wel aan de thermostaat zou liggen.
Dus niet!
heb zelf de thermostaat gekontroleerd, en was goed,anders had deze ook
nog op de rekening gestaan, zonder resultaat.
Maar jou dealer is iets milder als hij de kosten wilt middelen met jou.
ps.sommigen ontkennen het,maar ik vind de ECC van onze volvo,s nou
niet bepaald een nauwkeurig instrument vwb.temperatuurregeling.
het soms zo makkelijk.
Even aan de testkast hangen,en klaar!
Jammer genoeg geeft dit niet altijd het gewenste resultaat,m.a.g. veel
zoekwerk(lees:veel manuren) en bijbehorende rekening.
Ik hoop voor jou dat niet alle 12 uur onderzoek volledig in rekening
worden gebracht,zonder dat je van je probleem af bent.
Ik had zelf een probleempje met de standkachel,waar ze bij de dealer
ook niet wisten wat ze er mee moesten.
Na 2 keer geweest te zijn,nog geen oorzaak gevonden,en vond ik
het wel welletjes.
Wel een rekening van 125 euro gekregen voor diagnose stellen.
oh ja,bij thuiskomst werd ik nog even gebeld door de dealer,die dacht dat
het mischien wel aan de thermostaat zou liggen.
Dus niet!
heb zelf de thermostaat gekontroleerd, en was goed,anders had deze ook
nog op de rekening gestaan, zonder resultaat.
Maar jou dealer is iets milder als hij de kosten wilt middelen met jou.
ps.sommigen ontkennen het,maar ik vind de ECC van onze volvo,s nou
niet bepaald een nauwkeurig instrument vwb.temperatuurregeling.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
Het voorstel wat er nu ligt kan ik mij in vinden. Ze zijn er ook veel tijd aan kwijt geweest, dus het is ook normaal dat hier een vergoeding van mijn kant tegenover staat. En hen frustreert het ook dat het zo lang duurt. Maar zolang het nog niet goed werkt, hoef ik ook nog niet te betalen. We zullen zien...
- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
Oceanracer,
Ik heb inmiddels ook last van temperatuurverschillen links en rechts. Ik krijg een DTC foutcode van CCM-0021. Dit betekent:
CCM-0021 Air quality sensor. Internal fault
CCM-0021 Blower fan power unit. Signal too low
Is jouw klacht inmiddels verholpen?
Op een Engelse site vond ik deze opmerkingen:
The ccm 0021 code means that the air senser in the air intake is faulty,
this little device controls the vent flap on the intake.
It closes it if there are polutents in the air and stops them entering the car.
You will find it under the black trim below the windscreen inside the air intake on the right hand side (looking from the front), well it is on my 2002 V70. Just changed mine for the same code.
I replaced it myself, the cost of the sensor from volvo is approx £139.00 + vat.
I managed to find a secondhand one which cost £20+vat.
You may get away with just blowing the sensor out with compressed air?
Als ik het goed begrijp zit er bij de luchtinlaat, het rooster bij de voorruit (alleen links? of ook rechts?) een Air Quality Sensor. Deze geeft een foutbericht waardoor de inlaat wordt gesloten. Ik weet niet of er één of twee inlaten zijn (links en rechts), maar ik kan me voorstellen dat als er twee zijn en er wordt er één gesloten, dat dan de temperaturen links en rechts gaan verschillen.
Is er een deskundige op het forum die iets van deze sensoren weet?
M.vr.gr.
Fred
Ik heb inmiddels ook last van temperatuurverschillen links en rechts. Ik krijg een DTC foutcode van CCM-0021. Dit betekent:
CCM-0021 Air quality sensor. Internal fault
CCM-0021 Blower fan power unit. Signal too low
Is jouw klacht inmiddels verholpen?
Op een Engelse site vond ik deze opmerkingen:
The ccm 0021 code means that the air senser in the air intake is faulty,
this little device controls the vent flap on the intake.
It closes it if there are polutents in the air and stops them entering the car.
You will find it under the black trim below the windscreen inside the air intake on the right hand side (looking from the front), well it is on my 2002 V70. Just changed mine for the same code.
I replaced it myself, the cost of the sensor from volvo is approx £139.00 + vat.
I managed to find a secondhand one which cost £20+vat.
You may get away with just blowing the sensor out with compressed air?
Als ik het goed begrijp zit er bij de luchtinlaat, het rooster bij de voorruit (alleen links? of ook rechts?) een Air Quality Sensor. Deze geeft een foutbericht waardoor de inlaat wordt gesloten. Ik weet niet of er één of twee inlaten zijn (links en rechts), maar ik kan me voorstellen dat als er twee zijn en er wordt er één gesloten, dat dan de temperaturen links en rechts gaan verschillen.
Is er een deskundige op het forum die iets van deze sensoren weet?
M.vr.gr.
Fred
XC60 T8 Twin Engine Inscription MY2019 Electric Silver, 20”velgen, Luchtvering, Business Pack, Inscription Plus Line met Maroon Brown nappa-bekleding, massagestoelen, Audio L met B&W, Intellisafe Pro L, Luxury L met Visual Park Ass. en 360 view, Park Assist Pilot, Versatility L, Full-led AHB koplampen, extra getint glas, gelam. ruiten, zitverhogers achter, elektr. kindersloten, geperf. leren sportstuur, inklapb. trekhaak
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik was er even niet aan toegekomen het topic bij te werken.
Inmiddels zit er al enige weken een ander bedieningspaneel op. En tot op heden ben ik redelijk tevreden. Er is sindsdien geen duidelijk verschil in uitstroomtemperatuur. Voorheen was links echt koud en rechts warm, nu is links nog wel eens iets minder warm, maar niet storend.
Maar ik moet hierbij wel opmerken dat het tijdelijke bedieningspaneel geen bediening heeft voor mijn AQS. Ik kan dus alleen de recirculatieklep open of dicht zetten. Er zit geen "aut" stand op. Dit kan betekenen dat de AQS niet wordt aangestuurd en daarmee ook geen foutieve werking geeft op de ECC.
Er is een ander onderdeel voor mijn huidige paneel besteld en als dit binnen is, wordt de schakelaar omgebouwd. Zodra ik weer problemen ga krijgen weet ik in elk geval waar het probleem zit.
Fred, nog even over die Engelse site: Het dashboard zit daar andersom, dus inlaten links en rechts zullen wel niet goed overeenkomen hier, denk ik.
Inmiddels zit er al enige weken een ander bedieningspaneel op. En tot op heden ben ik redelijk tevreden. Er is sindsdien geen duidelijk verschil in uitstroomtemperatuur. Voorheen was links echt koud en rechts warm, nu is links nog wel eens iets minder warm, maar niet storend.
Maar ik moet hierbij wel opmerken dat het tijdelijke bedieningspaneel geen bediening heeft voor mijn AQS. Ik kan dus alleen de recirculatieklep open of dicht zetten. Er zit geen "aut" stand op. Dit kan betekenen dat de AQS niet wordt aangestuurd en daarmee ook geen foutieve werking geeft op de ECC.
Er is een ander onderdeel voor mijn huidige paneel besteld en als dit binnen is, wordt de schakelaar omgebouwd. Zodra ik weer problemen ga krijgen weet ik in elk geval waar het probleem zit.
Fred, nog even over die Engelse site: Het dashboard zit daar andersom, dus inlaten links en rechts zullen wel niet goed overeenkomen hier, denk ik.
- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
Weet je, Oceanracer, ik zal eens proberen mijn Air Quality Sensor uit te zetten. Kijken of dan het links/rechts probleem is opgelost. :!:
De V70 is alleen mijn privé-auto, ik rijd door de weeks meestal in mijn auto van de zaak (Nissan Qashqai), dus ik moet even kijken wanneer ik dit kan uitproberen. Wordt dan waarschijnlijk in de avonduren een keer. Moet het wel een beetje beter weer worden natuurlijk.....
Ik laat het je weten.
PS: Inderdaad Engelsen draaien links en rechts natuurlijk om. :oops:
M.vr.gr.
Fred
De V70 is alleen mijn privé-auto, ik rijd door de weeks meestal in mijn auto van de zaak (Nissan Qashqai), dus ik moet even kijken wanneer ik dit kan uitproberen. Wordt dan waarschijnlijk in de avonduren een keer. Moet het wel een beetje beter weer worden natuurlijk.....
Ik laat het je weten.
PS: Inderdaad Engelsen draaien links en rechts natuurlijk om. :oops:
M.vr.gr.
Fred
XC60 T8 Twin Engine Inscription MY2019 Electric Silver, 20”velgen, Luchtvering, Business Pack, Inscription Plus Line met Maroon Brown nappa-bekleding, massagestoelen, Audio L met B&W, Intellisafe Pro L, Luxury L met Visual Park Ass. en 360 view, Park Assist Pilot, Versatility L, Full-led AHB koplampen, extra getint glas, gelam. ruiten, zitverhogers achter, elektr. kindersloten, geperf. leren sportstuur, inklapb. trekhaak
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
Oceanracer,
Het uitzetten van de AQS had vandaag helaas geen invloed op het verschil in temperatuur links en rechts; ook de manual stand niet!
Maar ik heb de (bij mij) te warme rechterkant eens helemaal koud gezet (linksom gedraaid in blauw) en de te koude linkerkant helemaal heet (rechtsom gedraaid in rood). Dan begint de rechterkant dus voluit koude lucht te blazen en de linkerkant voluit hete lucht. Even laten blazen (paar minuutjes) en daarna beide in normale gelijke stand gezet (19 graden) en ja hoor, dit resulteerde er bij mij toe dat beide kanten weer dezelfde temperatuur lucht uitblazen.
Ik zal morgen nog eens een stuk gaan rijden en eens voelen. Ik hoop dat het probleem wegblijft...... en niet na een koude start opnieuw terugkeert. :roll:
Zou het dan toch iets met initialisatie/inregeling/afstelling te maken hebben? Ik laat het morgen weer even weten.
M.vr.gr.
Fred
Het uitzetten van de AQS had vandaag helaas geen invloed op het verschil in temperatuur links en rechts; ook de manual stand niet!

Maar ik heb de (bij mij) te warme rechterkant eens helemaal koud gezet (linksom gedraaid in blauw) en de te koude linkerkant helemaal heet (rechtsom gedraaid in rood). Dan begint de rechterkant dus voluit koude lucht te blazen en de linkerkant voluit hete lucht. Even laten blazen (paar minuutjes) en daarna beide in normale gelijke stand gezet (19 graden) en ja hoor, dit resulteerde er bij mij toe dat beide kanten weer dezelfde temperatuur lucht uitblazen.

Ik zal morgen nog eens een stuk gaan rijden en eens voelen. Ik hoop dat het probleem wegblijft...... en niet na een koude start opnieuw terugkeert. :roll:
Zou het dan toch iets met initialisatie/inregeling/afstelling te maken hebben? Ik laat het morgen weer even weten.
M.vr.gr.
Fred
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
- Oceanracer
- Geartronic member
Voor zover ik weet, hebben de kleppen geen geheugenstand. Dus iedere keer na het starten gaan ze naar de ruststand terug (dat hoor je ook vaak tijdens het starten van de motor) waarna ze weer opengaan na de opwarmfase van de motor. En als de opwarmfase van het interieur achter de rug is, kunnen ze dus weer een eigen leven gaan leiden.
Komende donderdag wordt mijn bedieningspaneel vervangen voor eentje met AQS. Eigenlijk ben ik dus wel blij met jouw constatering , anders zou ik de kans lopen dat ik een hele bak geld kwijt ben terwijl een eenvoudige sensor het probleem zou kunnen oplossen.
Mijn conclusie tot nog toe:
Het calibreren heeft bij mij niets geholpen. Het vervangen van de stelmotoren hebben het probleem niet opgelost maar wel minder erg gemaakt. Sinds ik een ander bedieningspaneel heb, is het zeer acceptabel. Dus als ik iemand zou moeten adviseren met precies het zelfde probleem zou ik het eerst met een ander paneel gaan proberen (via de sloop wel zo voordelig) en pas daarna andere stelmotoren proberen.
Komende donderdag wordt mijn bedieningspaneel vervangen voor eentje met AQS. Eigenlijk ben ik dus wel blij met jouw constatering , anders zou ik de kans lopen dat ik een hele bak geld kwijt ben terwijl een eenvoudige sensor het probleem zou kunnen oplossen.
Mijn conclusie tot nog toe:
Het calibreren heeft bij mij niets geholpen. Het vervangen van de stelmotoren hebben het probleem niet opgelost maar wel minder erg gemaakt. Sinds ik een ander bedieningspaneel heb, is het zeer acceptabel. Dus als ik iemand zou moeten adviseren met precies het zelfde probleem zou ik het eerst met een ander paneel gaan proberen (via de sloop wel zo voordelig) en pas daarna andere stelmotoren proberen.
- Oceanracer
- Geartronic member
Voor de volledigheid nog even een laatste update:
Ik heb dus weer een ander paneel, nu met AQS-schakelaar. Op zich ben ik niet ontevreden. Hoewel ik de eerste keer dat de compressor weer aansloeg weer een duidelijk verschil in temperatuur bemerkte, lijkt dat nu toch een incident geweest te zijn. De ritten er na is er nog wel enig verschil voelbaar, maar door mijn eigen draaiknop 1 of 2 graden hoger in te stellen is het probleem opgelost. Het heeft me nu zo'n € 800,00 gekost, dus ik ben er wel even klaar mee. Nieuw en perfect wordt ie toch nooit meer.
Ik heb dus weer een ander paneel, nu met AQS-schakelaar. Op zich ben ik niet ontevreden. Hoewel ik de eerste keer dat de compressor weer aansloeg weer een duidelijk verschil in temperatuur bemerkte, lijkt dat nu toch een incident geweest te zijn. De ritten er na is er nog wel enig verschil voelbaar, maar door mijn eigen draaiknop 1 of 2 graden hoger in te stellen is het probleem opgelost. Het heeft me nu zo'n € 800,00 gekost, dus ik ben er wel even klaar mee. Nieuw en perfect wordt ie toch nooit meer.
- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
Beste Oceanracer,
Vlak voor mijn vakantie naar Italië in de afgelopen meivakantie heb ik bij het wassen van mijn V70 ontdekt dat de twee ronde ventilatieopeningen / -roosters onder de motorkap nabij de voorruit allebei sterk vervuild en daardoor bijna afgesloten / verstopt zaten. Ik heb deze doorgeprikt en zo goed als mogelijk schoongemaakt en voilà........de gehele rit naar en van Italië en thans in Nederland geen enkel temperatuurverschil meer tussen links en rechts.
Blijkbaar zitten er onder de roosters temperatuurvoelers, die waarschijnlijk de temperatuur en hoeveelheid lucht meten en daarop de verwarming aanpassen. :!:
Inspecteer de roosters eens, maak ze dan schoon en ik hoor graag of het bij jou ook heeft geholpen? Laten we het hopen.
M.vr.gr.,
Fred
Vlak voor mijn vakantie naar Italië in de afgelopen meivakantie heb ik bij het wassen van mijn V70 ontdekt dat de twee ronde ventilatieopeningen / -roosters onder de motorkap nabij de voorruit allebei sterk vervuild en daardoor bijna afgesloten / verstopt zaten. Ik heb deze doorgeprikt en zo goed als mogelijk schoongemaakt en voilà........de gehele rit naar en van Italië en thans in Nederland geen enkel temperatuurverschil meer tussen links en rechts.

Blijkbaar zitten er onder de roosters temperatuurvoelers, die waarschijnlijk de temperatuur en hoeveelheid lucht meten en daarop de verwarming aanpassen. :!:
Inspecteer de roosters eens, maak ze dan schoon en ik hoor graag of het bij jou ook heeft geholpen? Laten we het hopen.

M.vr.gr.,
Fred
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
-
- 6th Gear member
Ik denk dat je het daar mis hebt, want het binnenwerk is niet gespiegeld gebouwd, neem ik aan. En ook daar is links dezelfde kant als links bij ons is.Oceanracer schreef:
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Oceanracer
- Geartronic member
Dank voor je bijdrage, Fred. Maar helaas is er bij jou dan toch sprake geweest van toeval. Die roosters links en rechts in de paravan zijn voor de afwatering. Als deze niet goed worden schoon gehouden, loopt er op den duur regenwater via je interieurfilter je bijrijdersmat op. Het is dus zeker wel zinvol deze roostertjes goed schoon te houden!
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik kan er inderdaad naast zitten. Maar als ik naar onderstaande foto kijk, lijkt het me toch voor de hand liggend dat e.e.a. wel gespiegeld is. Want het interieurfilter zit in elk geval links ipv rechts.jpwg001 schreef:Ik denk dat je het daar mis hebt, want het binnenwerk is niet gespiegeld gebouwd, neem ik aan. En ook daar is links dezelfde kant als links bij ons is.Oceanracer schreef:

-
- 6th Gear member
Het binnenwerk zal toch niet gespiegeld zijn? Dat kost een godsvermogen voor Volvo. Rechthoekige vormen passen daar wel achter. De HU en het bakje zijn ook niet gespiegeld t.o.v. de onzen.
- Oceanracer
- Geartronic member
Wat bedoel je met het binnenwerk? Het gehele dashboard is immers al gespiegeld.
-
- 6th Gear member
De radio bijvoorbeeld. Achter de facade is het dezelfde radio als in onze auto's. De climate control is achter de facade ook hetzelfde. Ook de versnellingsbak is volgens mij hetzelfde. Linksvoor de 1 en rechtsvoor de 5 en rechtsachter de r. Ik denk dat de modules uit een GB Volvo grotendeels hetzelfde zijn als de modules van de vastelandVolvo's.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zou er zelf m'n geld niet op zetten. 

-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Vandaag mijn airco probleem opgelost, links kouder rechts warmer:
Oplossing druk/temperatuursensor regelaar vervangen kosten sensor € 17,00 en inbouw € 35 excl BTW. Airco onderhoudsbeurt € 99,- incl BTW.
Ook een update van de CCM (climate controle m..) laten uitvoeren maar dit loste het probleem niet op.
Wij rijden weer cool tijdens de vakantie.
Oplossing druk/temperatuursensor regelaar vervangen kosten sensor € 17,00 en inbouw € 35 excl BTW. Airco onderhoudsbeurt € 99,- incl BTW.
Ook een update van de CCM (climate controle m..) laten uitvoeren maar dit loste het probleem niet op.
Wij rijden weer cool tijdens de vakantie.