Pagina 2 van 6
Geplaatst: 04.01.2010 - 08:08
door JSS
volvo c70 t5 schreef:Ramon&Ramon schreef:Het ligt eraan aan welke kant hij lekt,kan de keerring aan de bakkant zijn of de krukaskeerring of oliepomppakking.
Dit is toeval,heeft niets met olie verversen te maken,mits je er natuurlijk niet veel te veel in hebt gedaan.
Hij heb wel een goeie,weet je hoe veel olie erin moet..als er te veel in zit ga hij ook lekken.
VADIS zegt bij het vervangen van de olie: begin met 6 liter.
Geplaatst: 04.01.2010 - 09:19
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Mijn zoon heeft er de laatste drie weken twee vervangen bij een S60 D5 en een V70 D5.
Vervangt hij dan ook de nokkenaskering?
En ook de distributieriem, of komt de oude er weer op? (stel deze is ± 10.000 km geleden vervangen?)
Geplaatst: 04.01.2010 - 09:38
door Rob91168
De auto lekt aan de versnellingsbak kant. De distributie is onlangs vervangen maar aan die kant lekt hij dus ook niet.
gr Rob
Geplaatst: 04.01.2010 - 10:13
door edraket
5W40 in een D5 zou ik niet doen. Volgens mij is 0W30 of 5W30 de aanbevolen oliedikte. Ik heb al eerder mensen gezien die met dikkere oliesoorten hun nokkenassen bij de D5 om zeep hebben geholpen. De D5 lust geen halfsyntheet. Ik zou zeker weer over gaan naar 0W30.
Geplaatst: 04.01.2010 - 10:48
door Wolfs XC
AlexV70 schreef:Ramon&Ramon schreef:Mijn zoon heeft er de laatste drie weken twee vervangen bij een S60 D5 en een V70 D5.
Vervangt hij dan ook de nokkenaskering?
En ook de distributieriem, of komt de oude er weer op? (stel deze is ± 10.000 km geleden vervangen?)
De oude distributieriem kan toch gewoon weer gebruikt worden?
Geplaatst: 04.01.2010 - 11:57
door Gast
Wolfs XC schreef:AlexV70 schreef:Ramon&Ramon schreef:Mijn zoon heeft er de laatste drie weken twee vervangen bij een S60 D5 en een V70 D5.
Vervangt hij dan ook de nokkenaskering?
En ook de distributieriem, of komt de oude er weer op? (stel deze is ± 10.000 km geleden vervangen?)
De oude distributieriem kan toch gewoon weer gebruikt worden?
Daar zijn de meningen over verdeeld. Als de distributieriem van spanning af is geweest zou dit problemen kunnen geven.
De rek zou er dan uit zijn?? Vergelijkbaar met kopbouten die éénmaal gebruikt zijn....
Ik kan hiervan geen bevestiging vinden, "vroeger" ooit eens geleerd.
Geplaatst: 04.01.2010 - 13:18
door JSS
edraket schreef:5W40 in een D5 zou ik niet doen. Volgens mij is 0W30 of 5W30 de aanbevolen oliedikte. Ik heb al eerder mensen gezien die met dikkere oliesoorten hun nokkenassen bij de D5 om zeep hebben geholpen. De D5 lust geen halfsyntheet. Ik zou zeker weer over gaan naar 0W30.
Dealer doet er (bij mij althans) ook gewoon Castrol 5W40 in.
Geplaatst: 04.01.2010 - 13:27
door Rob91168
Wat nu gebeurt is vreemd.
Zegt de ene dealer "dit hebben wij nog nooit meegemaakt", zegt de andere dealer "ja hoor, dit komt regelmatig voor"gewoon de keerring vervangen en verder is er niets aan de hand"
Wie het weet mag het zeggen.
Ik ga de bak demonteren en alles vervangen.
De olie vervangen door 0W 30.
De caterventielatie inspecteren en wellicht ook vervangen.
Ik ge ervan uit dat de auto dan weer 3 ton kan rijden zonder problemen.
gr Rob
Geplaatst: 04.01.2010 - 13:48
door Gast
Rob91168 schreef:Ik ga de bak demonteren en alles vervangen.
De olie vervangen door 0W 30.
De caterventielatie inspecteren en wellicht ook vervangen.
Ik ge ervan uit dat de auto dan weer 3 ton kan rijden zonder problemen.
Misschien had je dit al in gedachten, maar dan zou ik de koppeling ook meenemen.
Ik begrijp namelijk dat jouw V70 "nog maar" 3 ton heeft gelopen.
Ik bedoel met de koppeling:
- Het Dualmassvliegwiel (ivm klapperen ontstaat zo rond de 2 ton)
- De drukgroep en
- De koppelingscilinder (willen wel eens lek raken en moet de bak er voor achter weg)
De onderdelen, met name het dualmassvliegwiel, zijn niet goedkoop.
Er is een forumlid voor naar Engeland gevlogen en heeft daar de onderdelen gehaald en toch vele malen goedkoper uit.
Geplaatst: 05.01.2010 - 10:26
door Rob91168
Hallo,
De volgende theorie heeft zich ontwikkeld. De auto heeft de afgelopen weken slechts hele korte ritjes gemaakt (van 3 a 4 km) Er kan zich dan in de caterventilatie condens ontwikkelen welke weer kan bevriezen! En plop daar gaat je keering??
Zou dit kunnen?
gr Rob
Geplaatst: 05.01.2010 - 16:26
door edraket
Lijkt me niet waarschijnlijk. Water zakt naar beneden, dus dat kan hooguit in je carter een dun vrieslaagje geven. Water en olie is echter zo een vieze brij, dat ik me haast niet kan voorstellen dat dit uberhaupt kan bevriezen.
Geplaatst: 05.01.2010 - 19:44
door Gast
Lijkt mij ook sterk, maar dan zou je, bij demontage, moeten kunnen zien dat kering eruit is gedrukt.
Zegt natuurlijk niets over het condens verhaal, maar misschien (geloof het niet) over je carterventilatie.
Geplaatst: 05.01.2010 - 20:21
door Rob91168
De caterventilatie zit nu niet dicht. De bak is er bijna achter vandaan. Morgen weet ik wat er gebeurt kan zijn.
Ik hoop dat het niet weer gebeurt, dit is echt een rot bak om te demonteren.
Een golf 1 gaat sneller!!
gr Rob
Geplaatst: 05.01.2010 - 23:08
door Gast
Maak je ook even foto's? Is altijd leuk om zo'n project te zien.
Kan een ander ook wat van leren.
Gezien je achtergrond kan dit geen probleem zijn. 
Geplaatst: 06.01.2010 - 09:08
door Frumpy
Kan misschien iemand vertellen waar die carterontluchting zit? Is het een kwestie van dat slangetje naast de olievuldop naar beneden volgen?
Geplaatst: 06.01.2010 - 10:04
door edraket
Rob, doe je de keerring zelf of laat je het doen?
Geplaatst: 06.01.2010 - 10:11
door volvo c70 t5
Frumpy schreef:Kan misschien iemand vertellen waar die carterontluchting zit? Is het een kwestie van dat slangetje naast de olievuldop naar beneden volgen?
Onder je inlaatspruitstuk.
Geplaatst: 06.01.2010 - 10:17
door Rob91168
Hallo Ed,
Zoals gezegd zit ik in het onderwijs en kan ik dus geen vrij krijgen, bovendien heb ik net mijn garage klaar maar ik heb nog geen verwarming. Dit houdt in dat ik alles op de krik zou moeten doen in een garage waarin het behoorlijk koud is.
Je begrijpt, ik heb het uitbesteed aan mijn overbuurman, deze rekent € 40,- per uur en dit is incl. de btw. Zo help ik de crisis ook nog eens uit de wereld.
gr Rob
Geplaatst: 06.01.2010 - 13:00
door edraket
Bak eraf is ook bijna niet te doen op de krik. Maar kreeg door je antworoden het idee dat je het zelf deed. Hoeveel uur rekent de overbuurman hiervoor?
Geplaatst: 06.01.2010 - 19:31
door Rob91168
Hallo Ed,
De beste mensen zijn al een dag bezig, hoe groot de schade wordt laat ik nog wel even weten.
ik ben opzoek naar een goede twee koloms brug en dan behoort het uitbesteden wellicht tot het verleden.
Wat er nu uiteindelijk aan de hand is, is het volgende:
Er zit een oliekanaal boven de krukas en achter het vliegwiel. In dit kanaal zit een klein afdichtingsdopje. Wel nu dit dopje zat daar dus niet meer, het heeft een ander heenkomen gezocht en de olie kon dus vrij uit het kanaal stromen.
Dopje besteld en dan de zaak weer in elkaar schroeven.
De volvo dealer hier in Drachten geeft aan dat dit vaker voorkomt, het dopje zit niet al te vast. Moteren met groene locktight en dan moet het goed zijn.
Volgens mij is hier in een eerder forum ook al over gesproken.
Heb wel de inlaatbuis rond mijn EGR klep mee naar huis genomen. Die was qua diameter bijna gehalveerd. Deze heb ik schoongemaakt, wat een drap komt daar uit!!
De EGR klep kreeg ik niet los dus die heb ik laten zitten.
gr Rob