Pagina 2 van 3
Geplaatst: 03.01.2006 - 22:14
door arnoud
Ik heb die van mij via eBay gekocht, originele Volvo exemplaren... Er was een UK-handelaar die een hele partij koplampen had van ex-europeese LHD Volvo's die daar omgebouwd waren naar UK-koplampen. Voor zo'n 125 euro incl. verzendkosten had ik m'n setje met zwarte randen.
Geplaatst: 03.01.2006 - 22:19
door AR
Ik heb nu een setje gevonden van depo, heb ik ook direct andere richtinaanwijzers nodig als ik deze lampunits zou vervangen of kan dit gefasseerd ?
Geplaatst: 03.01.2006 - 22:23
door arnoud
De richtingaanwijzers kunnen eerst of later, is onafhankelijk van het type koplamp...
Dit is de zwarte phase-I knipperlicht van Volvo:

Geplaatst: 03.01.2006 - 22:26
door arnoud
Oh, en je kunt natuurlijk ook gefaseerd je koplampen vervangen als je eerst met eentje wilt testen, maar of ze zo door een APK komt betwijfel ik

Geplaatst: 03.01.2006 - 22:31
door Remon
Ziet er goed uit hoor anoudh. Net een 2003 model.
Geplaatst: 03.01.2006 - 22:35
door Hans
Het lijkt of de lamp iets te klein is...klopt dat? :?
Verder is het erg netjes gemaakt hoor! Ziet er weer helemaal top uit! :razz:
Geplaatst: 03.01.2006 - 22:35
door arnoud
dank... ik vind het vooral jammer dat de phase-1 knipperlichten zo'n witte rand aan de buitenkant hebben zitten, iemand een idee hoe dat netjes kwijt te raken is? Heb al zitten denken om die rand misschien gewoon zwart te spuiten, maar tot nu toe nog
net niet irritant genoeg om er echt iets aan te doen... Teveel andere projectjes gehad

Geplaatst: 03.01.2006 - 22:40
door AR
Dat is idd niet zo heel mooi, zo is het net alsof het knipperlicht hoger is als de koplampunit..
Geplaatst: 03.01.2006 - 22:51
door arnoud
Precies, ook vanaf de zijkant is het een beetje jammer van die witte rand... De Phase-II knipperlichten hebben die rand niet en zijn IMHO toch wel een stuk mooier... Maarja... Die passen helaas niet, dus hier maar even mee behelpen...
En 't setje nieuwe knipperlichten was volgens mij duurder dan de koplampunits op eBay.... :?
Oh, nou ik toch met plaatje vervuilen ben... Ik vind deze lampen van Philips toch een aanrader:
Deze SilverVision lampjes voorkomen een groot gedeelte van de oranje gloed in de knipperlichten, en hoewel ze toch een stuk duurder zijn dan 'normale' oranje lampjes heb ik ze toch maar voor en achter geïnstalleerd...
Geplaatst: 03.01.2006 - 23:04
door AR
bedankt voor de info allemaal, ik ga eens even flink rondstruinen op de verschillende handelsites.
En als ik de auto eind van de week heb, dan kan ik altijd nog naar een sloper rijden om eens een beetje rond te struinen wat het allemaal gaat kosten om hem wat op te fleuren.
Voor alsnog zit ik aan het volgende te denken:
- Andere lampunits helder
- Andere knipperlichten helder
- Armsteun bestuurderstoel
- Koplampwissers
De auto is knalrood, waarop ik de chrome grill niet verkeerd vind staan, en ik denk dat heldere lampen mooier zijn dan zwarte lampen.
Helaas zijn de mistlampen niet aan te raden, anders hadden die er ook nog ingekomen.
Geplaatst: 04.01.2006 - 08:44
door menjo
Ik heb het gewoon zwart gespoten:

Geplaatst: 04.01.2006 - 09:53
door Volmar
De koplampen kun je zo overschroeven, je hoeft alleen de kabel
dan nog aan te passen.
Er moet een relais bij worden geplaatst, omdat bij de normale
koplampen het dimlicht uitgaat als je het groot aanzet.
Bij de dubbele koplampen moeten die dus wel blijven branden.
Heb zo even geen schema, maar ik geloof dat die op internet of op'
dit forum zo te vinden is.
De heldere koplampen hebben ook andere aansluitstekkers, maar die
kosten niet veel en kun je bij de volvo dealer zo bestellen.
Staat wel zo mooi.
Voor de rest kan ik me bij de rest aansluiten:
ECC zou ik niet aan beginnen.
Mistlampen zou ik niet plaatsen, je houdt geen vermogen over, omdat
je intercooler geen rijwind krijgt. Of je moet dat aanpassen.
Maar dan moet je dat ook bij de oliekoeler aan de andere kant doen!
Armsteun kun je gewoon installeren, zit inderdaad aan je stoel vast.
Veel succes met je volvo.
Extra vraagje, is je auto bij de dealer onderhouden??
Is voor een TD namelijk wel belangrijk.
Geplaatst: 04.01.2006 - 10:05
door AR
Mistlampen laat ik idd schieten vermogen kan ik niet missen, het is al geen racemonster.
Ik zit nog te twijfelen tussen originele volvo lampen of imitatie, ik denk dat ik toch voor origineel kies, als er dan wat begint te lekken kan ik altijd nog terug.
Hij is altijd dealer onderhouden en heeft alle beurten gehad. Hij is bij de huidige Saab dealer ingeruild samen met een 850 Estate Diesel tegen een Saab.
Ik heb bij het testrijden rond de 160km/h me handen los gelaten om te kijken of hij rechtuit bleef rijden, geen trillingen in het stuur, wat klinkerstraten genomen om het onderstel te testen, wat drempels, geen kraakje in het interieur gemerkt.
Dat is geen garantie maar voor mij wel een indicatie dat de auto niet op is. Hij trok redelijk, blijft natuurlijk een klein motortje.
Het enige dat me opviel is dat het koppelingspendaal een paar centimeter hoger stond dan het rempendaal. De koppeling slipte verder niet en het schakelen naar alle 6 de versnellingen ging ook soepel, geen speling op de pook en geen trillingen bij acceleratie. Maar ik houd er rekening mee dat de koppeling en zwake plek kan zijn, er zit namelijk een trekhaak achter.
Vandaag komt hij van de cleaner vandaan, dan krijgt hij een beurt en morgen gaat hij voor een nieuw jaar APK (huidige loopt tot juni), vrijdag krijg ik hem als het goed gaat.
Geplaatst: 04.01.2006 - 10:53
door Volmar
Misschien en tip:
Laat de garage de klepspeling controleren.
Ik denk wel dat ze ooit zijn gesteld, maar als ie toch bij de garage staat
kunnen ze het voor de zekerheid even controleren.
Kan namelijk schelen in trekkracht en starten bij koud weer.
Met name de inlaatkleppen kunnen te strak staan (tegen nokkenas aan)
Vwb koppeling, die gaan lang mee.
Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Deze motor heeft geen hydraulische kleppen :evil:
Heb zelf ook een TD.....

Geplaatst: 04.01.2006 - 11:06
door locus
Ik heb een 1.9 TD uit eind 97 en wil straks ook mistlampen inbouwen. De onderdelen heb ik al, echter de mistlamp (licht) schakelaar moet ik nog zien te ruilen tegen een phase 1, heb zelf namelijk een phase 2 unit.
Nou had ik ergens gelezen dat als je die unit vervangt, de boordcomputer geherprogrameerd moet worden - klopt dat? Of is het eenvoudiger om het plaatsen van een andere unit te skippen en gewoon een aan uit switch in te bouwen (minder mooi natuurlijk).
@arnoudh:
Jij hebt net mistlamen ingebouwd, maar heb jij dan geen TD - en dus het bijbehorende probleem met de intercooler? Of heb je voor minder vermogen gekozen? Heb jij een andere licht schakel unit geplaatst?
@volmar: is het verplaatsen van die intercooler erg ingewikkeld en waarom moet de oliekoeler dan ook verplaatst worden?
Geplaatst: 04.01.2006 - 11:23
door Volmar
Verplaatsen van intercooler en oliekoeler zou ik zeker niet aan beginnen.
De gaten die ook bij de benzine uitvoeringen zitten zijn bij de TD
bedoeld als luchtinlaat voor de intercooler en oliekoeler, als je door
het gat kijkt zie je ze ook zitten.
De intercooler koelt de lucht tussen turbo en luchtinlaat, zodat je meer
lucht in de motor krijgt. Des te kouder, des te meer lucht er inkomt.
Als je daar dus lampen in gaat zetten, sluit je de luchttoevoer grotendeels
af en werkt je intercooler amper. Dat kan je misschien zelfs wat pk's
kosten.
Ook de oliekoeler werkt dan minder.
bij de TD zou ik dus geen mistlampen in die gaten zetten.
Je kunt ook de luchttoevoer omleiden, maar dan moet je iemand
kennen die weet hoe je dat het beste kunt doen, ivm luchtstromen en zo.
Daarom zit er bij de TD ook geen bedrading in de buurt van de mistlampen.
Vwb programmeren van verlichting in de computer, dat geldt alleen bij
Fase II en hoger, die heeft computer die de verlichting regelt.
Bij de Fase I is het allemaal standaard bedraad.
Daar hoef je niets te programmeren.
Dus mistlampen: Bij alle benzine uitvoeringen kan het. Bij een TD zou
ik het niet doen.
Geplaatst: 04.01.2006 - 12:57
door menjo
Volmar schreef:
Er moet een relais bij worden geplaatst, omdat bij de normale
koplampen het dimlicht uitgaat als je het groot aanzet.
Bij de dubbele koplampen moeten die dus wel blijven branden.
Dat is toch verboden? Mag dacht ik alleen bij seinen. Dat is tenminste het antwoord dat ik kreeg toen ik dat hier ooit vroeg.
Geplaatst: 04.01.2006 - 13:57
door V480-S60
menjo schreef:Volmar schreef:
Er moet een relais bij worden geplaatst, omdat bij de normale
koplampen het dimlicht uitgaat als je het groot aanzet.
Bij de dubbele koplampen moeten die dus wel blijven branden.
Dat is toch verboden? Mag dacht ik alleen bij seinen. Dat is tenminste het antwoord dat ik kreeg toen ik dat hier ooit vroeg.
eeeeh........
Hier klopt volgens mij van beide kanten iets niet.
Bij H4 is van Groot naar Dimlicht een verplaatsing van het bovenste puntje in de gloeilamp naar het onderste puntje in de gloeilamp. (Vandaar ook 3 polen op de fitting)
Bij mijn Phase II (H7) moet ik het even precies nazien maar als ik het Groot licht aanzet (de binnenste lampen) blijft het Dimlicht (de buitenste lampen) voor zover ik weet gewoon aan.
[edit mode]
Vanavond nog even gechecked, het dimlicht blijft branden bij grootlicht.
[edit mode off]
Geplaatst: 04.01.2006 - 14:05
door AR
Klopt, zover ik weet werkt het bij bijvoorbeeld BMW ook zo.
Geplaatst: 04.01.2006 - 14:25
door locus
bij de TD zou ik dus geen mistlampen in die gaten zetten.
Je kunt ook de luchttoevoer omleiden, maar dan moet je iemand
kennen die weet hoe je dat het beste kunt doen, ivm luchtstromen en zo.
Ok helder verhaal wat betreft die mistlampen. Maar stel: ik plaats de lampen toch, zonder de luchttoevoer om te leiden, kan dat kwaad (buiten het feit dat je minder vermogen hebt)? Ik heb die lampen nu eenmaal .....misschien te snel gekocht :?
Daarnaast staat het een stuk mooier.