Pagina 2 van 2

Geplaatst: 07.01.2010 - 16:25
door diesel01
Ik kreeg gisteravond een hele vreemde blik van iemand in Groningen toen ik wel gewoon weg kwam bij het verkeerslicht zonder problemen.
Het helpt toch de winterbandjes het voordeel van AWD begint zodra hij echt aan de bak moet in een glooiend gebied.

Geplaatst: 07.01.2010 - 20:09
door lllKnTlll
Heeft er iemand de handleiding van Volvo XC60 in het nederlands op pdf staan?
Ik heb paar dagen gezocht maar nergens te vinden.

Wachten op mijn XC60 duurt te lang. :?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 07.01.2010 - 21:57
door casper
lllKnTlll schreef:Heeft er iemand de handleiding van Volvo XC60 in het nederlands op pdf staan?
Ik heb paar dagen gezocht maar nergens te vinden.

Wachten op mijn XC60 duurt te lang. :?

Alvast bedankt.
https://www.e-volve.be/pdf/nl/2009_XC60.pdf

Re: Nieuwe XC60 D5

Geplaatst: 10.01.2010 - 15:47
door elvis21
Voor een ieder die een nieuwe auto heeft gekocht ga vooral niet in de haven kijken als de auto's van de boot komen want daar wordt je niet vrolijk van.
Het verklaart wel hoe nieuwe auto's aan een dergelijk verbruik komen.
In de haven is volgens mij niets te zien wat op een Volvo lijkt. De XC60 wordt in Gent in elkaar geknutseld en gaat dan gelijk op transport naar de Nederlandse dealers.

Geplaatst: 10.01.2010 - 15:49
door elvis21
+++t blijft behelpen+++ schreef:En hou er rekenning mee dat het nu koud is. dat kost ook extra brandstof
Volgens mij is dat niet waar. Hoe kouder de ingezogen lucht, hoe beter de verbranding. Waarom denk je dat er een intercooler op een turbo wordt gemonteerd?

Geplaatst: 10.01.2010 - 15:52
door elvis21
bart simpson schreef:een XC60 AWD is subtantieel zwaarder dat merk je ook in verbruik, de meerwaarde van AWD is minimaal, zeker in Nederlandse omstandigheden
Ik ben de afgelopen weken een paar keer naar Duitsland geweest en een AWD is onder de huidige winterse omstandigheden verre te verkiezen boven de 2WD.
Bovendien is een AWD in combinatie met een caravan een ideale trekker, zeker op de wat steilere hellingen en op drassige campings.

Geplaatst: 10.01.2010 - 21:06
door sanco
elvis21 schreef:
+++t blijft behelpen+++ schreef:En hou er rekenning mee dat het nu koud is. dat kost ook extra brandstof
Volgens mij is dat niet waar. Hoe kouder de ingezogen lucht, hoe beter de verbranding. Waarom denk je dat er een intercooler op een turbo wordt gemonteerd?
Weldegelijk is de kou verantwoordelijk voor een hoger verbruik. Het duurt veel langer voor de motor op bedrijfstemperatuur is, en zo lang is je actuele verbruik echt een stuk hoger. Daarnaast staan vaak allerlei stroomvretende accesoires aan zoals achterruitverwarming, hulpverwarming, spiegels, stoelverwarming....en dat gaat ook niet vanzelf. Kortom, in de winter ligt het verbruik duidelijk boven dat van de zomer!

Geplaatst: 11.01.2010 - 10:06
door Live
De eerste paar kilometers zitten er op, staat nu al weer 1.000 km op de teller (tijd voor nieuwe =P). Tijdens de rit naar Brussel goed het vebruik in de gate gehouden (van de BC, niet zelf berekend).. staat nu op 6,5 liter op 100 km. Erg netjes ! (me vader is een rustige rijder)

Geplaatst: 18.03.2010 - 20:28
door elvis21
@Sanco. ik trek je conclusie in twijffel. Ik heb de ECC constant aan staan, ook in de winter. Resultaat is dat ik de achterruitverwarimg nauwelijks gebruik. Om sespiegels ijsvrij te maken, gebruik ik de verwarming hooguit 1 minuut en ze zijn ijsvrij. De stoelverwarming staat 1 minuut op maximum en dannog 1 minuut op minimum en dan gaat ie uit.
Dit zijn dermate korte periodes dat dit in het niet valt bij de winst van de veel lagere luchttemperatuur en daardoor optimalere vulling.
Dus dat de auto 's winters een hoger verbruik heeft is in min ogen onzin.

Geplaatst: 18.03.2010 - 20:38
door sanco
Prima dat jij dat vind. Ik houd al jarenlang mijn verbruik bij *(werkelijke liters) en zie elk jaar bij verschillende auto's opnieuw wat er gebeurd. Maar no offence. Mogelijk rijdt ik in verhouding tot jou wat kortere ritten waardoor het allemaal wat duidelijker naar voren komt. Voor het blok warm is bij temperaturen rond of onder nul, ben ik 10km op weg, hetgeen duidelijk is te zien aan het actuele verbruik. Dat is al bijna 1/3 deel van mijn woon-werk.
Dat een diesel bij koel weer lekkerder trekt / beter kan presteren trekt ik niet in twijfel.

Geplaatst: 18.03.2010 - 21:26
door casper
sanco schreef:Prima dat jij dat vind. Ik houd al jarenlang mijn verbruik bij *(werkelijke liters) en zie elk jaar bij verschillende auto's opnieuw wat er gebeurd. Maar no offence. Mogelijk rijdt ik in verhouding tot jou wat kortere ritten waardoor het allemaal wat duidelijker naar voren komt. Voor het blok warm is bij temperaturen rond of onder nul, ben ik 10km op weg, hetgeen duidelijk is te zien aan het actuele verbruik. Dat is al bijna 1/3 deel van mijn woon-werk.
Dat een diesel bij koel weer lekkerder trekt / beter kan presteren trekt ik niet in twijfel.
Je hebt gelijk, 's winters heb je een hoger verbruik. Elk jaar vertoont mijn gebruiksgrafiek een verhoging in de winterperiode. Met de XC60 is dat niet anders.

Geplaatst: 19.03.2010 - 17:36
door elvis21
Ik rijd inderdaad voornamelijk lange afstanden. Enkele reis 165 km. Voor korte stukjes gebruik ik hem zelden. Daarom denk ik dat ik ook geen verschil zie in het verbruik tijdens de winter en in de zomer.