Geplaatst: 07.01.2010 - 00:01
Is dat jou blok?Erik_M schreef:Axel,
Hier een foto van een z.g. open koelsysteem. Dus zonder zo'n plastic vat aan de zijkant van de radiator.
Erik
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Is dat jou blok?Erik_M schreef:Axel,
Hier een foto van een z.g. open koelsysteem. Dus zonder zo'n plastic vat aan de zijkant van de radiator.
Erik
Oké dan,ziet er wel strak uit ook al is die niet van jou.Erik_M schreef:Neen, is een foto uit de verzameling.
Erik
Dus de radiateur rechtstreeks via de dop van de radiateur zelf vullen , en dan het tankje vullen en omhoog hangen?Erik_M schreef:Axel,AxelVR schreef:Ik denk een open systeem , er zit niet echt een buisje onder de dop(de dop van het reservoir wel te begrijpen) , maar 2 gaatjes. In de dop zit ook een drukveersysteem.Erik_M schreef:Axel,
1. Niet gelijk in paniek raken en in het wilde weg, zonder onderzoek, dingen gaan vervangen.
2. Voordat je een kopwissel gaat doen eerst het koelsysteem goed schoonmaken en checken zodat je e.e.a. kan uitsluiten.
Wat voor koelsysteem heeft jouw Amazon? Een 'open' systeem met een buisje voor de afvoer van de overdruk net onder de radiator dop of een 'gesloten' systeem met een expansievat naast de radiator ?
Heb ooit met mijn Amazon gehad dat de rubber slang, die van af de radiator naar de onderkant van het expansievat gaat, iets te kort was en in een knik zat onder het expansievat. Heb toen idd. ook dit soort verschijnselen gehad; een hoog oplopende motortemperatuur.
V.w.b. je snelheidsmeter kan het door een defect aan de kabel komen. Heb je bij de motorwissel ook de bak eruit gehad ? Wellicht is de kabel niet goed gemonteerd of anders is 'ie gebroken.
Succes en gRoet,
eRik
hij ziet er hetzelfde uit als deze;
Bak is er ook uitgeweest , heb de kabel al een 2de keer losgehaald en terug gemonteerd , lijkt toch in de kabel zelf te zitten.
Ik ga gewoon maar spoelen , dat klinkt op dit moment het meest logische
azijn of Forté?
bedankt!
De foto is van een gesloten koelsysteem. Check de kleine rubber slang toch maar eens die je op de foto van boven de radiator naar de zijkant ziet lopen. Deze zit onder aan het kunstof tankje vast. Spoelen zou ik zeker doen bij een blok dat je niet kent. Goed ontluchten is ook belangrijk. Ik deed het altijd door de radiator te vullen, daarna dop op de radiator. Het expansietankje vullen en aan een haak op te hangen aan de geopende motorkap. Kachel op 'varmt' zetten en dan de motor op temparatuur brengen tot de thermostaat open gaat.
Sleutel je er alleen aan of heb je hulp van de monteur die ook met de 850 geholpen heeft ?
Succes
gRoet
eRik
Top!Erik_M schreef:Idd. de radiateur rechtstreeks vullen, dop erop. Dan je expansievat vullen, niet helemaal vol, expansievat omhoog brengen en dan de verwarmshandle in de auto op 'varmt' zetten, motor starten en warm laten worden, iig. tot de thermostaat opengaat. Je zal dan heel wat geborrel uit het expansievat horen. Daarna indien nodig het expansievat bijvullen tot MAX. Bij deze ontluchtings actie moet het expansievat geopend zijn en let op dat de koelvin niet in aanraking komt met de rubber slang van het expansievat (of je handen).
Succes en gRoet,
eRik
Gelukt ??AxelVR schreef:Top!Erik_M schreef:Idd. de radiateur rechtstreeks vullen, dop erop. Dan je expansievat vullen, niet helemaal vol, expansievat omhoog brengen en dan de verwarmshandle in de auto op 'varmt' zetten, motor starten en warm laten worden, iig. tot de thermostaat opengaat. Je zal dan heel wat geborrel uit het expansievat horen. Daarna indien nodig het expansievat bijvullen tot MAX. Bij deze ontluchtings actie moet het expansievat geopend zijn en let op dat de koelvin niet in aanraking komt met de rubber slang van het expansievat (of je handen).
Succes en gRoet,
eRik
ga er vanmiddag mee aan de slag.
Daarom is een oldtimer icm een studenten-OV ook perfect! Voor als ze dienst weigerenErik_M schreef:Mooizo Axel, goed bezig ! Kan je iig. maandag op tijd op school zijn. (oude auto's ook ..)
gRoet
eRik
Dat is idd. een mooie combinatie. Axel zou trouwens ook best op de fiets naar school kunnen ..... :evil:Boele schreef:Daarom is een oldtimer icm een studenten-OV ook perfect! Voor als ze dienst weigerenErik_M schreef:Mooizo Axel, goed bezig ! Kan je iig. maandag op tijd op school zijn. (oude auto's ook ..)
gRoet
eRik
De auto's of het OV?Boele schreef:als ze dienst weigeren
Daar was ik ook schuldig aan. Zodra die auto er eenmaal was... Voordeel, mijn faculteit was buiten het centrum en had privé-parkeerterrein...arjan_de_jong schreef:pakte ik 9 van de 10 keer de auto
Haha, bij mij was het tot nu toe altijd zo wanneer de 1800 dienst weigerde..Zark3 schreef:De auto's of het OV?Boele schreef:als ze dienst weigeren
Daar was ik ook schuldig aan. Zodra die auto er eenmaal was... Voordeel, mijn faculteit was buiten het centrum en had privé-parkeerterrein...arjan_de_jong schreef:pakte ik 9 van de 10 keer de auto
Fiets wasdatte? Ik heb daar een crossbrommer voor hoor :twisted:Erik_M schreef:Dat is idd. een mooie combinatie. Axel zou trouwens ook best op de fiets naar school kunnen ..... :evil:Boele schreef:Daarom is een oldtimer icm een studenten-OV ook perfect! Voor als ze dienst weigerenErik_M schreef:Mooizo Axel, goed bezig ! Kan je iig. maandag op tijd op school zijn. (oude auto's ook ..)
gRoet
eRik
hallo . mooi dat het is opgelast . ik heb een ande vraagje . je spreekt over de kop overzetten van b18 naar b 20 . had je er eerst een B 18 moter in zitten en nu een B 20 . kun je dat probleemloos overzetten ? alvast bedankt . groet ronaldAxelVR schreef:Ik heb laatst een B20 op de kop kunnen tikken voor weinig en heb deze laatst ingebouwd.
Ik heb alles netjes overgezet van het oude blok op het nieuwe.
Na wat gekloot eindelijk het nieuwe motortje horen lopen , ging allemaal prima , totdat...
ik de volgende morgen om 8u langs de a44 stil stond met een oververhitte motor. Mijn temp. sensor heeft het volgens mij begeven want die laat namelijk niks meer zien ( teven doet mijn snelheidsmeter het ook niet meer :-x )
Ik de auto weer even onderzocht en tot de conclusie gekomen dat de koelvloeistof gewoonweg niet circuleerd , ik de waterpomp gechecht, die was in orde. Daarna de thermostaat gecheckt , deze leek vast te zitten , dus die heb ik er maar tussenuit gehaald.
Nu dacht ik dat de thermostaat de oplossing van mijn probleem was , maar niks was minder waar , ik stond al snel weer met een overhitte motor.
Als ik mijn mond op het koelvloeistof reservoir zet en even hard blaas dan zakt er wel koelvloeistof in met wat moeite, maar echt soepel gaat het niet.
Nu ben ik echt een beetje radeloos en zie eigenlijk nog maar 1 optie en dat is de kop over te zetten van de B18 naar de B20....
iemand nog suggesties/ideeen /gedachte?
alvast heeel erg bedankt ,
Gr Axel
Je kan het probleemloos overzetten, maw het past. Maar het rijdt beroerd omdat de verbrandingskamer diameter kleiner is dan de cylinderboring.je spreekt over de kop overzetten van b18 naar b 20 . had je er eerst een B 18 moter in zitten en nu een B 20 . kun je dat probleemloos overzetten ?