Pagina 2 van 2
Geplaatst: 05.01.2006 - 18:44
door volvov40t4
Volmar schreef:Ik heb eerlijk gezegd nooit van progressieve dempers gehoord.
Wel van veren, natuurlijk.
Die standaard T4 onderstellen zijn inderdaad zwabberspullen.
Had dat onderstel ook onder mijn TD :?
Volvo heeft een verlaagd onderstel (de wegliggingset)
Maar deze is erg duur om aan te schaffen.
Ik heb aan de voorkant nu die wegliggingset zitten.
(Kon de veren heel goedkoop krijgen

)
Achter komt later nog.
Ik vind het formidabel rijden tot nu toe, de auto is aan de voorkant
nu 2 cm lager.
Als je goed wilt verlagen, dan zou ik de Marinus/CeeBee optie nemen.
3 cm Merwede T4 verlagingsveren met Monroe Sensatracks.
Staat ook mooier dan de volvo wegligginset, maar van mij hoeft het
niet echt hard en laag. Ik hou meer van de compomis verlaging/comfort.
oeps :shock: dat bedoelde ik progressieve veren en hardere dempers.
ga binnen kort eens informeren wat zo'n monroe setje kost.
ik bedoel: een beetje laag is wel lekker (kan mijn vriendin tenminste makkelijk instappen.

)
als het maar geen kart wordt.
Geplaatst: 06.01.2006 - 16:49
door P.Sleutjes
Volmar,
In deze discussie geef jij aan dat er verschillende progressieve veren bestaan.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 8720c1953c
Ik heb een phase I V40 uit jan 1999. Zijn daar ook verschillende progressieve veren voor en zijn deze ook 115 ex btw en ex montage dat jij na kan gaan?
Bij mij in de buurt zit dealer de Beemd (Eindhoven-Son) en sub-dealer Nordic Car. Zou het uitmaken waar ik deze veren zou laten vervangen?
Geplaatst: 06.01.2006 - 18:37
door joost
Waarschijnlijk zal het verschil zitten in uurloon.
Joost.
Geplaatst: 06.01.2006 - 21:37
door arnoud
P.Sleutjes schreef:Bij mij in de buurt zit dealer de Beemd (Eindhoven-Son) en sub-dealer Nordic Car. Zou het uitmaken waar ik deze veren zou laten vervangen?
Je kunt natuurlijk gewoon even een belletje plegen om gewoon op te vragen wat het zou gaan kosten natuurlijk, dan hoef je niet te gokken. Daarna de goedkoopste een offerte op papier laten zetten is het veiligst.
En ik zou denken dat je je niet hoeft te beperken tot een Volvo garage om de veren te laten vervangen, lijkt me toch niet echt heel specifiek een Volvo-only klusje?
Maar er zijn meer mensen handig met een Volvo, bijvoorbeeld
Sanders in Veldhoven of
Smidt in Gemert of ...
Geplaatst: 07.01.2006 - 18:51
door Volmar
Het blijkt dat er maar 1 soort progressieve veren bestaan.
Voor de wegliggingset is die er niet, maar voor elk ander
onderstel is het dezelfde. Ik bedoel wel bij Fase I auto's.
Bij mijn dealer kosten ze 115 euro ex btw, ex montage.
Daar moet je wel rekening mee houden.
Maar je kunt inderdaad beter even bellen naar je dealer.
probeer korting af te dingen, lukt mij ook

Er zijn trouwens normale aftermarket merken die deze
veren verkopen. Alleen weet ik niet waar je die kunt vinden.
Een kennis van me werkte jaren geleden bij de Kwikfrot.
Hun huismerk had ook de progressieve veren, maar ik ben nooit
zo kapot van dat huismerk......
Geplaatst: 08.01.2006 - 15:07
door volvov40t4
er staat op marktplaats een setje lastafhankelijke veren en dempers te koop.
mischien wel een idee.
heb goede ervaringen met soort gelijke sets bij andere merken.
Geplaatst: 23.08.2006 - 13:19
door V40-driver
Om nog even verder te gaan op dit onderwerp, als een phase 1 1.8 achter flink doorzakt als die beladen wordt. Moeten dan alleen de veren vervangen worden? Hij zakt zo ver door dat hij haast de binnekant van de wielkast raakt, en dat bij niet eens heel zware belading. En hoe duur zou het kostenplaatje daarvoor zijn?
Geplaatst: 23.08.2006 - 19:42
door marcelg
lijkt mij de veren die niet meer lekker zijn.
bij mij begonnen ze ook door te hangen.
heb toen verstevigde veren van volvo gehaald en monroe's gelijk.
afgelopen maand met volle bepakking en 4 volwassenen naar frankrijk gereden, wagen lag vrij recht
Geplaatst: 24.08.2006 - 13:17
door V40-driver
Oke maar jij hebt dus ook de schokbrekers vervangen, kun je door alleen de veren te vervangen ook iets beter weggedrag krijgen? En uiteraard dus dat de auto niet gaat doorzakken? Wat voor een veren zijn dan aan te raden en wat voor een kostenplaatje zou dat worden?
Geplaatst: 24.08.2006 - 15:09
door yerun
Heb zelf geen last van erg doorgezakte auto (Ph I), ook niet met volle belading. maar kleine oneffenheden zoals richels, spoorwegovergangen enzo worden nogal onsubtiel doorgegeven... niet echt comfortabel.
Een flinke misser van Volvo bij de ontwikkeling van de (eerste) V40. Als ze goed hadden getest was er niks aan de hand geweest... zoiets moet toch naar voren komen bij de ontwikkeling en test van een nieuw model??
Ga er zelf niks aan doen denk ik.. blijft een duur verhaal.
Geplaatst: 24.08.2006 - 20:40
door Rode T4
Ben het helemaal met je eens dat de PH1 kleine oneffenheden slechts dempt. Ik heb er nog niets aan gedaan. Ik heb alleen achter progressieve veren aangebracht. Net 3500 km gereden beladen met caravan. Ging perfect en de wegligging is ook sterk verbeterd.
Lees veel verhalen voor monroe sensatracs. Wordt het dempingsgedrag bete met die dingen??
Geplaatst: 29.08.2006 - 22:04
door marissen
Ben het helemaal met je eens dat de PH1 kleine oneffenheden slechts dempt. Ik heb er nog niets aan gedaan. Ik heb alleen achter progressieve veren aangebracht. Net 3500 km gereden beladen met caravan. Ging perfect en de wegligging is ook sterk verbeterd.
Ik heb de progressieve veren in april op mij phase II aangebracht en ben net terug uit Italie (met caravan). Heen en weer ging perfect en de wagen ligt, ondanks de zware belading, vrijwel horizontaal zonder doorzakken aan de achterzijde. Ook drempels zijn nu geen probleem meer.
Tijdens onbeladen rijden (1-2 volwassenen) heb je niet eens het ID dat er andere veren onder zitten.
Geplaatst: 01.09.2006 - 19:39
door V40 1.8v16
Net terug van mijn vakantie (eigen huis in Zuid-Frankrijk) en dus niet extreem veel bagage samen met mijn vriendin, alhoewel, vrouwen nemen toch altijd meer mee dan je wenst haha. Ook ik ga binnenkort zeker over op progressieve veren. Mijn Phase I lag werkelijk op zijn/haar kont. Geen gastank of caravan dus, maar kennelijk toch teveel voor mijn V40. Waarom zijn deze niet af fabriek beter voorzien?!
Geplaatst: 06.09.2006 - 13:43
door Robbocop
Kan een budgettering van de fabriek zijn, of puur het comfort!? Maar ook slijtage kan.
De mijne hing voor ooit te hoog en achter te laag, heb nu rondom koni's en bevalt prima.
Geplaatst: 06.09.2006 - 19:26
door Rode T4
Tja volvo heeft niet zo'n beste historie als het gaat om ophanging en wegligging. Denk effe aan de 240 serie. Gelukkig leren de ontwerpers wel v50, v70. Bij de ph 1 waren ze effe de weg kwijt.
Geplaatst: 06.09.2006 - 19:35
door bart simpson
Rode T4 schreef:Tja volvo heeft niet zo'n beste historie als het gaat om ophanging en wegligging. Denk effe aan de 240 serie. Gelukkig leren de ontwerpers wel v50, v70. Bij de ph 1 waren ze effe de weg kwijt.
De 240 heeft min of meer dezelfde wielophanging als een 444/544/123/133/144/145/164/p1800/244/245/262/264/944/945 dit loopt dan vanaf 1953 tot aan 1998, dat kun je met zoveel succesvolle verkopen toch niet echt een mislukking noemen.
Geplaatst: 06.09.2006 - 20:11
door Rode T4
Ah zo had ik het nog niet bekeken. In 1953 was het top in 1998 was het vergeleken met andere merken gewoon niks. En uh volvorijders waren altijd gezinnen met een hond ik de achterbak en dan rustig toeren.
Nou ben ik heel tevreden over de wegligging van m'n T4 hoor. Beetje stug maar daar houd ik wel van. Je voelt goed aan wat hij doet.