Ongelukje, wiellager kapot?
- blue nautic
- 3rd Gear member
ik heb met de v70 precies hetzelfde gehad . stoepje -velg en 5000 km verder wiellager moeten laten vervangen bij de dealer.het begon met een zacht zoefend geluid en na 3000 km moest je de radio iets luider zetten.
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
- Markie84
- 1st Gear member
Probleem gevonden:
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. Het was inderdaad het wiellager zoals meerdere hier al aan hebben gegeven. Gistermiddag 2 uur aan de slag geweest en nu zit er netjes een nieuw wiellager in en is het geluid opgelost.
Ik zal meteen maar even een beschrijving geven voor mensen die in de toekomst zelf van plan zijn een wiellager te vervangen. Ik heb er wel een paar op het forum kunnen vinden, maar aanvulling kan nooit kwaad. Zelf sleutel ik altijd bij mij achter op de parkeerplaats en het is voor de thuissleutelaar verrassend goed te doen, zorg wel dat je een momentsleutel hebt.
Hier dan de beschrijving
Mocht er nog wat missen dan moet iemand de beschrijving maar aanvullen.
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. Het was inderdaad het wiellager zoals meerdere hier al aan hebben gegeven. Gistermiddag 2 uur aan de slag geweest en nu zit er netjes een nieuw wiellager in en is het geluid opgelost.
Ik zal meteen maar even een beschrijving geven voor mensen die in de toekomst zelf van plan zijn een wiellager te vervangen. Ik heb er wel een paar op het forum kunnen vinden, maar aanvulling kan nooit kwaad. Zelf sleutel ik altijd bij mij achter op de parkeerplaats en het is voor de thuissleutelaar verrassend goed te doen, zorg wel dat je een momentsleutel hebt.
Hier dan de beschrijving
- Eerst wielbouten stukje losmaken
- Auto opkrikken
- Wiel eraf halen
- Centrale asbout losdraaien (tip zet een schroevendraaier tussen je remschijf om weerstand te kunnen bieden)
- Remklauw verwijderen
- Remschijf verwijderen, zat bij mij erg vast. Losgetikt met een hamer en een blok hout om de schijf niet te beschadigen
- Beschermplaat verwijderen
- ABS sensor loshalen
- Bovenste bout aan de veerpoot losdraaien, onderste had ik ook gedaan, maar bleek niet nodig te zijn. (Let Op: als je de bout verwijderd kantelt de hele fusee direct naar voor, tegenhouden dus)
- As uit de naaf duwen (gaat nu makkelijker doordat alles kan kantelen)
- 4 bouten van de wiellager losdraaien
- Wiellager voorzichtig eruit tikken
- Nieuwe wiellager plaatsen, bouten van de wiellager eerst aandraaien met 20nm, dan 65 nm en vervolgens alle bouten nog 60 graden doordraaien
- As voorzichtig in de naaf duwen en de fusee weer in de veerpoot vastzetten, Asbout erin draaien en in eerste instantie licht aandraaien
- ABS sensor terugplaatsen
- Beschermplaat terugplaatsen, niet vergeten zoals ik, want dat kost een hoop extra tijd.
- Remschijf terugplaatsen
- Remklauw terugplaatsen, bouten aandraaien met 100nm
- Wiel terugplaatsen en vastdraaien, zonder het volvo logo in het midden, zodat je nog bij de asbout kan.
- Auto laten zakken zodat de band voldoende weerstand biedt om de asbout verder aan te draaien, aandraaien met 35 nm + 90 graden
- Wielbouten natrekken met 120 nm, volgens volvo en het werkplaatshandboek moet het met 140 nm
- Volvo logo in het midden van de velg terug plaatsen en klaar is alles
Mocht er nog wat missen dan moet iemand de beschrijving maar aanvullen.
Volvo S60 2001
Nissan Almera 1998
Opel Astra 2006
Volvo 440 GLT 1994
Peugeot 205 1991
Nissan Micra 1986
Nissan Micra 1987
Nissan Almera 1998
Opel Astra 2006
Volvo 440 GLT 1994
Peugeot 205 1991
Nissan Micra 1986
Nissan Micra 1987
-
- 5th Gear member
knap dat je het zelf kunt, doe het je niet na!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- avstrate
- 2nd Gear member
Mooi werk,
zo heb ik noodgedwongen ook de 2e gedaan.
Omdat ik mijn dop 8 niet bij had, heb ik het op een vergelijkbare manier gedaan. Nu de makkelijke manier.
Eerst wielbouten stukje losmaken
Auto opkrikken
Wiel eraf halen
in de versnelling zetten
krijg je de centrale bout goed los
Is die eruit, trek je de as zover mogelijk naar achteren.
dop 18 en verlengstuk.
4 bouten losdraaien
lager eraf (tikken) pakken. kan nogal eens vastzitten door weersinvloeden
schoonmaken.
beetje kopaslip erop voor als die nog eens kapot gaat. komt die er op handkracht af.
nieuw lager erop
4 bouten erin en goed vastzetten.
centrale bout erop wordt er nieuw bij geleverd. Wiel erop
en rijden weer.
1 uur werk.
beide manieren kunnen, maar als het even kan ga ik voor de makkelijke.
succes
zo heb ik noodgedwongen ook de 2e gedaan.
Omdat ik mijn dop 8 niet bij had, heb ik het op een vergelijkbare manier gedaan. Nu de makkelijke manier.
Eerst wielbouten stukje losmaken
Auto opkrikken
Wiel eraf halen
in de versnelling zetten
krijg je de centrale bout goed los
Is die eruit, trek je de as zover mogelijk naar achteren.
dop 18 en verlengstuk.
4 bouten losdraaien
lager eraf (tikken) pakken. kan nogal eens vastzitten door weersinvloeden
schoonmaken.
beetje kopaslip erop voor als die nog eens kapot gaat. komt die er op handkracht af.
nieuw lager erop
4 bouten erin en goed vastzetten.
centrale bout erop wordt er nieuw bij geleverd. Wiel erop
en rijden weer.
1 uur werk.
beide manieren kunnen, maar als het even kan ga ik voor de makkelijke.
succes
- avstrate
- 2nd Gear member
inderdaad, want je verschuift altijd wel een milimeter omdat alles los is geweest en niet alles zo konisch is als de fusee. Het zit hem niet in de fusse, maar in hoe de veerpoot weer terug geplaatst wordt. En die krijg je niet op de mm nauwkeurig goed. Lijn je niet uit, kost het je een band, band wordt glad en dan raak je in de slip en dan raak je de stoeprand en is je lager kapot.
Maar ondanks dat, geniet ik wel van mensen die de sleutel durven te hanteren. En vooral met een forum dat we van elkaar kunenn leren..
Maar ondanks dat, geniet ik wel van mensen die de sleutel durven te hanteren. En vooral met een forum dat we van elkaar kunenn leren..
-
- 1st Gear member
Ik ben onder de indruk van de bijdragen van Markie 84 en adstrate, vooral ook omdat ik eveneens gebrom hoor uit de wiellagers en verschil als ik in bochten het gewicht naar de ene of de andere kant verplaats. Ik zal dus ook moeten gaan vervangen en zal daar jullie handleiding goed bij gebruiken. Een vraag echter: als je zoals avstrate aangeeft de aandrijfas niet helemaal uit de fusee haalt, maar alleen zover mogelijk naar achteren schuift, hoe krijg je dan het oude lager er uit en het nieuwe erin? Is er genoeg plaats om tussen aandrijfas en fusee door te komen? Gaat dat makkelijk of is het toch aan te bevelen om de veerhouder los te maken, de fusee te kantelen en de aandrijfas helemaal uit de fusee te halen?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Mathieu.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Mathieu.
- avstrate
- 2nd Gear member
Mathieu,
je hoef er niets uit te halen en niets tussen te doen. je hoeft alleen maar de centrale bout los te maken, en de achteras naar achter schuiven, zodat je dop met verlengstuk ertussen past. Het is een compleet lager die je in zijn geheel met 4 bouten vastzet. De vier bouten moet je wel een beetje schoonmaken aan de voorzijde. Je ziet de 4 bouten namelijk eruit steken. even met de staalborstel en kruipolie. Anders draai je jezelf een ongeluk. PAk een stuk ijzerdraad om je remklauw op te hangen, zodat die niet aan je remkabel loopt te slingeren.
hier een voorbeeld en het goedkoopste adres in europa. scheelt de helft met Nederland.
http://cgi.ebay.de/Radnabe-Radlager-vor ... 439cad29f8
je hoef er niets uit te halen en niets tussen te doen. je hoeft alleen maar de centrale bout los te maken, en de achteras naar achter schuiven, zodat je dop met verlengstuk ertussen past. Het is een compleet lager die je in zijn geheel met 4 bouten vastzet. De vier bouten moet je wel een beetje schoonmaken aan de voorzijde. Je ziet de 4 bouten namelijk eruit steken. even met de staalborstel en kruipolie. Anders draai je jezelf een ongeluk. PAk een stuk ijzerdraad om je remklauw op te hangen, zodat die niet aan je remkabel loopt te slingeren.
hier een voorbeeld en het goedkoopste adres in europa. scheelt de helft met Nederland.
http://cgi.ebay.de/Radnabe-Radlager-vor ... 439cad29f8
-
- 1st Gear member
avstrate: nogmaals dank!
Inmiddels heb ik het lager vervangen en het gebrom is verdwenen. Bij mij was het wel nodig om de aandrijfas helemaal uit de fusee te halen en dus om de veerpoot los te maken, anders kon ik niet bij de laaste bout van het lager. Misschien komt dat omdat het ging om het linker wiellager. Daar zit de korte aandrijfas en die is minder gemakkelijk in te drukken dan de rechter- lange aandrijfas. Helaas kreeg ik jouw link naar de goedkope duitse site te laat: ik had inmiddels al een nieuw lager aangeschaft voor 164 euro. Volgende keer wordt het dus nog wat goedkoper. Enfin: alles functioneert weer zoals het hoort.
Vriendelijke groet en graag tot wederdienst bereid!
Mathieu.
Inmiddels heb ik het lager vervangen en het gebrom is verdwenen. Bij mij was het wel nodig om de aandrijfas helemaal uit de fusee te halen en dus om de veerpoot los te maken, anders kon ik niet bij de laaste bout van het lager. Misschien komt dat omdat het ging om het linker wiellager. Daar zit de korte aandrijfas en die is minder gemakkelijk in te drukken dan de rechter- lange aandrijfas. Helaas kreeg ik jouw link naar de goedkope duitse site te laat: ik had inmiddels al een nieuw lager aangeschaft voor 164 euro. Volgende keer wordt het dus nog wat goedkoper. Enfin: alles functioneert weer zoals het hoort.
Vriendelijke groet en graag tot wederdienst bereid!
Mathieu.
- avstrate
- 2nd Gear member
Hoi Mathieu,
goed om te horen, in ieder geval heb je het geld voor de garage uitbetaald. Ik heb het linker wiellager ook vervangen zonder de boel los te halen. Maar maak niet uit, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. groet Anton
goed om te horen, in ieder geval heb je het geld voor de garage uitbetaald. Ik heb het linker wiellager ook vervangen zonder de boel los te halen. Maar maak niet uit, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. groet Anton
- nikske
- 3rd Gear member
Ik heb net hetzelfde meegemaakt.
Aan 10 km/u in de sneeuw een stoeprand geraakt met gedraaid wiel. Een hap van 10 cm lang uit m'n velg
Wiel zat hierdoor nog eens super vast, dus naar de dichtstbijzijnde garage gereden.
Daar hebben ze het met luchtdruk zelfs niet losgekregen, maar wel dmv een stang van 2m op de sleutel te zetten! 65 euro voor mogen betalen
Dan had ik nog maar m'n (gelukkig volwaardig) reservewiel er op zitten en kon ik huiswaarts bollen. En toen hoorde ik lawaai, maar dacht dat dit door het reservewiel kwam. Zo een weekje rondgereden tot de nieuwe Metis-velg binnen was.
Deze laten vervangen en het gebrom was er zo waar nog meer aanwezig...
Ook effe zelf nagekeken, maar vond niets.
Dan maar naar de dealer....
Deze had al een lager besteld, maar bij het testen (wieltjes van de grond en gas geven in versnelling) hoorden we ...... NIETS buiten.
Binnenin des te meer. En je voelde idd trilling in pedaal en op de handrem.
Zelfs met de stethoscoop kon je amper iets horen bij de wiellagers.
Maar binnenin werd het geluid luider met de dag.
Dealer haalde lager eruit, en ging een nieuwtje steken, was het niet opgelost ging hij de oude weer plaatsen zonder ik de nieuwe moest betalen.
Ook de cardanas werd even nagekeken maar die zag er ook ok uit. (lager op de as).
Ik heb mooi m'n ogen mogen de kost geven en op een klein half uur was het lager gewisseld.
En wonder boven wonder, 't was inderdaad m'n wiellager!
Nu loopt hij weer zijdezacht, ondanks z'n 270 000 km
Maar zo een onschuldig schuivertje kostte me een hap uit m'n velg en uit m'n budget:
- 65 euro depannage
- 200 euro nieuwe Metis-velg (prikje, danku dealer voor dit eenmalig super aanbod)
- 300 euro wiellager vervangen en diagnose (da's dan wel wat minder danku
)
Maar 't was dus opgelost!
Aan 10 km/u in de sneeuw een stoeprand geraakt met gedraaid wiel. Een hap van 10 cm lang uit m'n velg

Wiel zat hierdoor nog eens super vast, dus naar de dichtstbijzijnde garage gereden.
Daar hebben ze het met luchtdruk zelfs niet losgekregen, maar wel dmv een stang van 2m op de sleutel te zetten! 65 euro voor mogen betalen

Dan had ik nog maar m'n (gelukkig volwaardig) reservewiel er op zitten en kon ik huiswaarts bollen. En toen hoorde ik lawaai, maar dacht dat dit door het reservewiel kwam. Zo een weekje rondgereden tot de nieuwe Metis-velg binnen was.
Deze laten vervangen en het gebrom was er zo waar nog meer aanwezig...

Ook effe zelf nagekeken, maar vond niets.
Dan maar naar de dealer....
Deze had al een lager besteld, maar bij het testen (wieltjes van de grond en gas geven in versnelling) hoorden we ...... NIETS buiten.
Binnenin des te meer. En je voelde idd trilling in pedaal en op de handrem.
Zelfs met de stethoscoop kon je amper iets horen bij de wiellagers.
Maar binnenin werd het geluid luider met de dag.
Dealer haalde lager eruit, en ging een nieuwtje steken, was het niet opgelost ging hij de oude weer plaatsen zonder ik de nieuwe moest betalen.
Ook de cardanas werd even nagekeken maar die zag er ook ok uit. (lager op de as).
Ik heb mooi m'n ogen mogen de kost geven en op een klein half uur was het lager gewisseld.
En wonder boven wonder, 't was inderdaad m'n wiellager!
Nu loopt hij weer zijdezacht, ondanks z'n 270 000 km

Maar zo een onschuldig schuivertje kostte me een hap uit m'n velg en uit m'n budget:
- 65 euro depannage
- 200 euro nieuwe Metis-velg (prikje, danku dealer voor dit eenmalig super aanbod)
- 300 euro wiellager vervangen en diagnose (da's dan wel wat minder danku

Maar 't was dus opgelost!
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
- aertssenhjc
- 5th Gear member
200,- voor een velg? vindt dat niet echt een super aanbod....bij auto rima heb je voor de helft een nieuwe (misschien wel 2)
cardanas? heeft jou auto dan achterwiel aandrijving? is de enige dan.....
mooi voor je dat alles weer is opgelost!
cardanas? heeft jou auto dan achterwiel aandrijving? is de enige dan.....
mooi voor je dat alles weer is opgelost!

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.