Pagina 2 van 4

Geplaatst: 11.02.2010 - 17:37
door kawaman
@leon Zelfde vraag als maurits en heb je meldingen op de boordcomputer of heb je softwarematig wat (laten) veranderen
Zo nee dan ga ik hier ook voor.

Geplaatst: 14.02.2010 - 17:28
door leonboersma
ik heb af en toe een melding op mijn BC maar die druk ik dan gewoon weg, het schijnt dat als je dan ook de stekker eraf haalt dat je dan de melding niet hebt. maar dat heb ik niet gedaan. een foto heb ik er niet van maar als er veel vraag naar is wil ik best een stapel van deze plaatjes maken.

ik heb de mijne uit voorzorg dicht gezet, dus ik merk geen verschil alleen dat ik nog nooit mijn EGR schoon heb hoeven maken ;) rij er nu een half jaar mee.

Leon

Geplaatst: 14.02.2010 - 18:19
door Frederik Welvaert
Ik ga eens de maat opmeten en in de nacht op het werk een van de techniekers aan het werk zetten denk ik :D Inox "afval" genoeg daar om plaatjes uit te maken.
Natuurlijk maakt het afdichten op zich geen verschil in motorperformance, op termijn voorkomt het wel dat de boel vuil wordt. Dus mijn plan is: de boel grondig reinigen en dan afdichten.

Geplaatst: 14.02.2010 - 18:45
door Thamar
Elveka schreef:Wie heeft ervaring met de EGR-reinigingskit van Bardahl ?
http://www.bardahl.nl/detail-pagina.63. ... 5d4ecc29b9
Is dit middel effectief ? Eventueel schadelijk voor de motor ?
Staat duidelijk dat je het moet combineren met een manuele reiniging. Dus zoveel mogelijk de klep en het traject reinigen. Zowiezo, als je het handmatig reinigt valt er ook wel wat rommel ergens in...

Geplaatst: 14.02.2010 - 21:22
door V50_2.0D
Ik ben nog steeds niet echt toegekomen aan het reinigen. Zelfs niet eens echt aan het schoonmaken van de auto. Beetje een combinatie van een nieuw huis in een nieuwe woonplaats en slecht weer als ik een vrije dag heb.

Om de meldingen om de boardcomputer tegen de gaan, kun je het beste een gaatje van 3mm boren in het afdekplaatje. Dat is net voldoende om de computer niet over de zeik te laten gaan, maar je houdt wel 90% van de rotzooi tegen. Enige waar je dan rekening mee moet houden, is een korte reiniging van het plaatje, zo om de 10.000km (als het gaatje van 3mm verstopt raakt, heb je natuurlijk weer net zo hard een melding op je boardcomputer.

Geplaatst: 16.02.2010 - 21:52
door kawaman
@Leon: voor mij mag je wel zo'n plaatje maken, de kosten die er aan verbonden zijn, hoor ik wel van je.

Geplaatst: 17.02.2010 - 19:55
door Delta
Leon voor mij graag ook 1 de eventuele kosten hoor ik graag even van je.
Pieter

Geplaatst: 27.02.2010 - 19:35
door ivoandriessen
In dit topic heb ik aangegeven hoe de verbinding tussen de luchtinlaat en de EGR-koeler op mijn V70 schoongemaakt is.

Het verschil is zeer goed merkbaar, voor iedereen een aanrader, en gelukkig vrij snel en gemakkelijk te realiseren.

Geplaatst: 10.03.2010 - 09:12
door kawaman
Gisteren een plaatje gemaakt om de EGR-klep dicht te zetten, en inderdaad een foutmelding!
Straks eerst maar even de konnektor loshalen en als dat niets uithaalt een gaatje van 3 millimeter boren in het plaatje.
De buis over het motorblok bleek alleen aan de niet "EGR kant" wat aangekoekt te zijn.
Ik heb het idee dat ie met een afgesloten EGR soepeler loopt en makkelijker doortrekt in hogere toeren.
Wordt vervolgd.

Geplaatst: 10.03.2010 - 09:46
door MauritsvdT
Hmm, topic een beetje over het hoofd gezien blijkbaar.
Zo'n plaatje heb ik eventueel ook wel oren naar, maar zal dit ook eens bij de tuner voorleggen wat die voor me kunnen betekenen.
Schoonmaken (als het al nodig is) ben ik ook nog niet aan toegekomen.

Gelukkig wordt het weer langer licht, dan hou ik na het werk ook nog wat tijd over.

Geplaatst: 10.03.2010 - 12:09
door kawaman
Vandaag stuk gereden met het plaatje zonder gaatje, maar wel de stekker van EGR-klep eraf.
Tot nu toe geen meldingen van de BC.
Mijn gevoel zegt nog steeds, dat ie makkelijker in hogere toeren loopt, vanaf pakweg 2000 toeren.
Zou dit kunnen? iemand die dit kan onderbouwen? of verbeeld ik het mij maar.

Geplaatst: 18.03.2010 - 08:51
door kawaman
Nu een week verder nadat ik de EGR dicht gezet heb:
Motor loopt soepeler, stiller en geen foutmeldingen op de BC met de stekker losgekoppeld.
Bijkomend voordeel; Motor start altijd in één keer, ik heb/had met enige regelmaat last dat ie niet de eerste keer aan sloeg (is zelfs de Egr-klep voor vervangen geweest(onder garantie)).

Geplaatst: 18.03.2010 - 16:42
door Delta
Erik,
Ik lees met je mee dus houd ons op de hoogte van je bevindingen.
Pieter

Geplaatst: 18.03.2010 - 19:47
door kawaman
@Delta
Zodra er veranderingen zijn laat ik het weten.
Geen nieuws, geen problemen. :)
Vragen staat vrij, natuurlijk.

Geplaatst: 18.03.2010 - 20:48
door Delta
Nou die heb ik wel en dat is deze, voordat je aan dit EGR avontuur begon had je toen last van de EGR??
Maw wat mij tegenhoud is de oude regel "als het niet stuk is probeer het dan niet te maken".
Of zie je dit in dit geval meer als voorkomen??

Geplaatst: 18.03.2010 - 21:52
door kawaman
Nou, eigenlijk beide.
Het idee dat dat onverbrande gassen (lees roet en ander smerigs) weer via het inlaat kanaal terug de motor ingevoerd worden, kan voor het milieu wel goed zijn, maar mijn gevoel zegt, voor wat betreft het inlaat traject, wat anders.
Ik heb de foto's van de aangekoekte zooi hier op het forum ook gezien, dus echt goed kan het niet zijn.
Daarbij komt het soms slechte starten, wat toch wel regelmatig voorkwam, waarschijnlijk ook door de niet geheel feilloos werkend EGR-systeem.
Het kan toeval zijn, maar sinds ik de boel afgesloten heb, is het niet meer voorgekomen dat ik een tweede keer moest starten.
Wat dat betreft is dat voor mij al reden genoeg om het zo te laten.
En wat betreft "als het niet stuk is probeer het dan niet te maken", ook al is het niet stuk, het is altijd wel te verbeteren, toch?

Geplaatst: 12.04.2010 - 10:26
door BR-AM-50
kan iemand misschien ook aangeven waar de ERG-klep zit, heb nl wel een vermoeden maar ben niet zo'n technische held.

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:29
door kawaman
Volg de metalen buis, die over het motorblok loopt, naar achteren en daar zit de EGR-klep.
Zoek even op "EGR" en zult hier meer over kunnen lezen

Geplaatst: 13.04.2010 - 19:57
door V50_2.0D
Zie bijgevoegde afbeelding voor de EGR klep. Stekker zit als je naar de foto kijkt aan de rechterzijde.

Overigens zelf nog niet toegekomen aan het reinigen, dus in de tussentijd even de stekker er af.

Geplaatst: 13.04.2010 - 20:51
door BR-AM-50
Bedankt voor de aanwijzingen! Ik ga morgen, als het een beetje droog blijft, maar eens proberen of ik het spul los kan krijgen

ik heb eigenlijk geen klachten over het rijgedrag van de auto, maar ben benieuwd of ik er nog iets van merk.