Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20.01.2010 - 21:20
door Squeaktoy
Update: ik heb twee candidaten gezocht en heb de volgende gevonden.

Volvo 740 2.3GL Estate: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6456297

Volvo 850 2.5 20v Comfort Estate: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6479511

Zit ik met deze twee ongeveer in de goede richting?

Geplaatst: 20.01.2010 - 21:23
door volvorider
bart simpson schreef:240 niet leuk? heerlijk! hou dat gevoel vast!!!
:twisted: :twisted: een zeldzame afwijking......

Geplaatst: 20.01.2010 - 22:49
door toppertje
de 740 mist de mistlampjes :shock:

Geplaatst: 20.01.2010 - 22:53
door Squeaktoy
Vind ik niet erg, zolang de auto maar deugt kunnen mistlampjes altijd nog. :razz:

Geplaatst: 20.01.2010 - 23:01
door Geus
850 is nog wel een tikkie moderner dan de 740.
Of ff doorsparen voor een V70 classic.

Geplaatst: 20.01.2010 - 23:07
door Squeaktoy
Dat is zeker waar, al heeft de 740 in mijn ogen zeker veel charme.
Ik denk dat ik komend weekend met beide een proefritje ga maken, kijken welk type mij het meest bekoort.

Geplaatst: 21.01.2010 - 17:05
door edraket
Squeaktoy schreef:Update: ik heb twee candidaten gezocht en heb de volgende gevonden.

Volvo 740 2.3GL Estate: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6456297

Volvo 850 2.5 20v Comfort Estate: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6479511

Zit ik met deze twee ongeveer in de goede richting?
Prijzen zijn wel realistisch, al is alle waar naar zijn geld. Ik zou nooit een rode kopen. Je blijft poetsen! Zoek god naar een mooie. Ik denk dat de prijzen elkaar niet hoevel ontlopen. Beiden hebben de bodemprijs wel zo'n beetje bereikt. De prijs hangt nu meer van de staat af. Kijk anders ook op de site van het volvo850 forum. Daar staan ook een paar auto's te koop die wellicht interessant kunnen zijn.

Geplaatst: 21.01.2010 - 20:21
door Squeaktoy
Rood vind ik niet erg, omdat ik nu met een witte auto zit en dat vind ik persoonlijk geen probleem om een beetje mooi te houden.
Ik heb op het volvo850 forum gekeken, maar er staan niet zoveel estates op en ik heb liever geen turbo motor of iets beneden de 2.3 liter.
Ook wil ik geen automaat, ik schakel toch veel liever zelf.

Geplaatst: 21.01.2010 - 20:38
door 945i

Geplaatst: 22.01.2010 - 08:46
door Walter
Squeaktoy schreef:Rood vind ik niet erg, omdat ik nu met een witte auto zit en dat vind ik persoonlijk geen probleem om een beetje mooi te houden.
Ik heb op het volvo850 forum gekeken, maar er staan niet zoveel estates op en ik heb liever geen turbo motor of iets beneden de 2.3 liter.
Ook wil ik geen automaat, ik schakel toch veel liever zelf.
waarom geen 850 onder de 2.3 terwijl een 740 2.3 wel mogelijk is? Denk dat je een 850 2.0 goed kan vergelijken met een 740 2.3 hoor.

Die rode 850 ken ik, is door ons geleverd en tot 267000 km/april 2008 in onderhoud geweest. Nooit wat op beknibbeld. In 2006 is de airco vervangen en in 2001 heeft de auto een redelijke schade gehad. Geen heftige impact, in de Alpen in een greppel gegleden en daardoor voor/zijschade. Is toen helemaal netjes gerepareerd, daar hoef je je geen zorgen meer om te maken. Verder geen gekkigheid. De koppeling is bij ons nooit vervangen, als dat in de tussentijd niet gebeurd is kan dat geen kwaad...
auto heeft wel veel gereden in die anderhalf jaar...

Geplaatst: 22.01.2010 - 09:03
door Squeaktoy
Met 2.3 doel ik meer op de 740 dan de 850, gezien ik kwa optrekken niet veel erop achteruit wil gaan tegenover mijn Mazda en het liefste erop vooruit.
En je hebt gelijk, na ff te kijken op autoweek naar de specificaties van een Volvo 850 2.0 Estate ligt het niet zo ver van elkaar af, de 2.0 heeft een 0-100 precies gelijk aan mijn Mazda 323.
Ik heb gisteren die zaak gebeld en ze gaven inderdaad aan dat er een deukje in het voorscherm zit.
Ben erg blij met de informatie, nu weet ik dat ik even extra goed moet opletten met koppeling en kijken hoe die pakt.
Zou je me kunnen vertellen wat voor een soort bestuurders de vorige eigenaren waren?

Geplaatst: 22.01.2010 - 09:29
door asmeekens740
Ik ben zelf van een mazda 323f naar een volvo 940 turbo gegaan. Qua optrekken is het verschil van 0-100 misschien niet anders maar de verdeling van het koppel is wel anders. De japanner is fel onderin, bij lage toerentallen. De Volvo is daar wat tammer. Nu heb ik een 940 met high pressure turbo dat betekent dat de turbo pas bij 3000 toeren inzet maar dat merk je dan ook wel echt. Ik weet niet precies hoe dit zit bij een 850.
Juist op de snelweg bij de wat hogere snelheden, als je bijvoorbeeld 100 rijd en dan snel wilt inhalen en dus naar de 120 of hoger, dan gaat dat bij de Volvo lekker vlot, de mazda had daar echt uren voor nodig bij wijze van spreken. Dit is nog extra vlot door de turbo maar ook zonder turbo gaat een 740 of 940 (dezelfde motor; B230) prima vooruit

Geplaatst: 22.01.2010 - 09:51
door Squeaktoy
Zelf vind ik dat felle onderin wel meevallen, ik vond mijn Volvo 440 1.8i met dezelfde 90pk toch een stuk rapper in de lage toeren. (echter wel 10nm koppel meer bij 2500 ipv 4000 bij de Mazda 323F BA 1.5l GLX uit 95)
Daarentegen was de Mazda boven de 100kmh weer een stuk vlotter dan de 440.
Ik heb nog nooit in een auto gereden die met een turbo is uitgerust, dus daar kan ik zelf niks mee vergelijken of over mee praten.

Geplaatst: 22.01.2010 - 09:53
door Walter
Squeaktoy schreef:Met 2.3 doel ik meer op de 740 dan de 850, gezien ik kwa optrekken niet veel erop achteruit wil gaan tegenover mijn Mazda en het liefste erop vooruit.
En je hebt gelijk, na ff te kijken op autoweek naar de specificaties van een Volvo 850 2.0 Estate ligt het niet zo ver van elkaar af, de 2.0 heeft een 0-100 precies gelijk aan mijn Mazda 323.
Ik heb gisteren die zaak gebeld en ze gaven inderdaad aan dat er een deukje in het voorscherm zit.
Ben erg blij met de informatie, nu weet ik dat ik even extra goed moet opletten met koppeling en kijken hoe die pakt.
Zou je me kunnen vertellen wat voor een soort bestuurders de vorige eigenaren waren?
Motorkarakter van de Volvo blokken is totaal anders dan van een Mazda blok. kwam zelf vanuit Toyota toen ik mijn 850 kocht. Je gaat ook anders rijden. Tenzij je een tunnel doorging, die vijfcilinder-roffel is verslavend. De 2.0 (B5202F) 850 voldeed prima. Velen zullen je zeggen dat het een waardeloze combi is maar 99% van die mensen hebben er nog nooit een meter in gereden. Het is een vijfpitter, daardoor lekker soepel. Je moet 'm wel hoger in de toeren houden. En een trailer was ook geen probleem, 1400-1500kg nam hij zonder te morren mee. Ja, de Brienenoord op moest ik even terug schakelen... Je gaf al aan geen automaat te willen maar voor de compleetheid wil ik wel noemen dat een 850 2.0 met AT geen aanrader is. Dat maakt 'm net te traag.

Een 740/940 met 2.0 viercilinder (B200F) is geen strepentrekker... Dan merk je gelijk het voordeel van de vijfcilinder (oke, blok is dan gelijk alu ipv gietijzer dus een stuk moderner). De 2.3 (B230F(B)) doet het beter maar is ook geen scheurijzer. Maar dat heeft de auto niet nodig, past niet bij het karakter.

Die rode is van een stel geweest waarvan ik nu schat dat ze rond de 65-70 jaar zijn. In mijn ogen nette rustige mensen, al weet ik niet meer dan eerste indruk. Maar ze zijn altijd erg correct en geloof nooit dat het scheurders zijn.

Dat deukje in het scherm zal niets met de schade te maken hebben hoor... Toen is alles vervangen, delen van de rechter zijkant.

Geplaatst: 22.01.2010 - 09:53
door BlackSapphire
Ik zou eens naar een 240 gaan kijken of zo, kan ook erg goed.

EDIT: ik zie nu dat je die niet leuk vindt.

*** druipt beschaamd maar ook ongelovig af ***

Geplaatst: 22.01.2010 - 10:20
door Squeaktoy
Dank je voor de info, ik moet zeggen dat de rillingen over mijn rug liepen en spontaan kippenvel kreeg toen ik een filmpje zag vanuit de bestuurdersstoel een optrekkende 850.
Dat geluid is niks anders dan engelenzang in mijn oren.
Ik ga vandaag naar de 740 kijken en morgen naar de 850 waarna ik de knoop doorhak.

oh en BlackSapphire, ik vind enkel de 245 niet mooi, de sedan vind ik wel zeker charme hebben. (de 240 vind ik iets statigs over zich heen hebben en mits juist opgeleukt nog imposant ook.)
Echter wil ik enkel een Estate en het achterstuk vind ik de 245 niet sieren.

Geplaatst: 22.01.2010 - 10:30
door BlackSapphire
Oh, okay! Ik kan daar wel iets van meevoelen: vind de 240 ook mooier dan de 245. Sterkte met je zoektocht. Ben benieuwd hoe je beslissing uiteindelijk zal uitvallen.

Geplaatst: 22.01.2010 - 10:34
door Walter
Succes! we lezen het wel weer :-)

Geplaatst: 22.01.2010 - 16:18
door asmeekens740
Ik ben ook benieuwd wat het gaat worden, snap helemaal dat het een lastige beslissing is haha. Aan ons heb je ook eigenlijk niks ;) succes

Geplaatst: 22.01.2010 - 17:47
door Squeaktoy
Zo, ben terug van de proefrit met de 740.
Het was niet wat ik gehoopt had.
De remmen waren slecht en de stuurinrichting was uit balans.
Ook het interieur was gewoonweg smerig en vol met schimmel en het stonk.
Mijn kameraad had er echt last van.
Dus morgen de 850 proberen en hopen voor het beste, anders weer terug naar de tekentafel. :razz:
En ik heb enorm veel aan jullie reakties, ze hebben mij enorm geholpen.