veel te royaal

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

piotrV70 schreef:Een ongeblazen motor chiptunen van 140 naar 180 pk ? Dat lijkt me een heel sterk verhaal. Heb je dat op een vermogensbank laten meten ?
Beste piotrV70. Je reactie komt op mij een beetje cynisch over. Maar laat me dan toch e.e.a. verklaren: Ja de 140 pk 20 klepper is precies dezelfde motor als de 170 pk (2.4) motor, met uitzondering van de software. Zet dezelfde software in de regelunit en hij heeft meteen 170 pk beschikbaar. Laat de tuner zijn gang gaan en hij haalt er nog een paar extra pk's uit.

De oudere 144pk motor (nooit in de S60 gezeten), was een 10 klepper en die was echt anders dan de 170pk motor en nooit op dat vermogen te krijgen met alleen software.

Niks sterk verhaal, gewoon feiten. Kijk maar in Vadis, lees de vele ervaringen op het forum. Kijk wat tuners over deze specifieke motor te vertellen hebben.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Gebruikersavatar
BSRTuning
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 07.11.2009 - 10:06
Locatie: Vinkeveen
Contacteer:

piotrV70 schreef:Een ongeblazen motor chiptunen van 140 naar 180 pk ? Dat lijkt me een heel sterk verhaal. Heb je dat op een vermogensbank laten meten ?
De 140 PK kan zelfs naar meer dan 180 PK: Afbeelding

Na deze optimalisatie hebben wij van meerdere klanten gehoord dat zij hun verbruik naar beneden zagen gaan met ongeveer 5 tot 10%.

Overigens is dat wel in vergelijking met dezelfde rijstijl, met een zwaardere rechtervoet zal dat percentage waarschijnlijk niet lukken:wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

BSRTuning schreef:
piotrV70 schreef:Een ongeblazen motor chiptunen van 140 naar 180 pk ? Dat lijkt me een heel sterk verhaal. Heb je dat op een vermogensbank laten meten ?
De 140 PK kan zelfs naar meer dan 180 PK: Afbeelding

Na deze optimalisatie hebben wij van meerdere klanten gehoord dat zij hun verbruik naar beneden zagen gaan met ongeveer 5 tot 10%.

Overigens is dat wel in vergelijking met dezelfde rijstijl, met een zwaardere rechtervoet zal dat percentage waarschijnlijk niet lukken:wink:
Dus als je die extra pk's niet gebruikt gaat je verbruik omlaag ?
Iedereen moet het zelf weten maar ik vind dat je in zo'n geval gewoon een 2.4T of een T5 moet kopen.

Ennuh, bij BSR beginnen de grafieken pas bij 2500tpm ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

piotrV70 schreef:Dus als je die extra pk's niet gebruikt gaat je verbruik omlaag ?
Da's opzich niet zo vreemd, volgens mij. Enerzijds biedt een goede tuning vaak wat meer optimalisatie dan alleen vermogenstoename; anderzijds werkt het op dezelfde manier dat een Polo 1.4 met dezelfde rijstijl zuiniger is dan een Polo 1.0... De motor hoeft minder hard te werken en dat kan schelen.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Is je thermostaat in orde? Kleine afwijking scheelt best veel kilometers per tank!

de 2.4 is een prachtig blok, zowel qua rij eigenschappen als geluid.
Als je vind dat ie teveel zuipt moet je meer kilometers per rit gaan maken. Dan gaat je gemiddelde verbruik per 100km omlaag. ;)

Met de 2.4i is 1 op 13+ is in de zomer te halen als je 80 a 85km/h rijdt. 1 op 15 als je achter iemand aan hobbelt. (uit de directe rijwind)

T5 is met fluwelen schoentjes 1 op 12.5:signwow: te halen.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
hooper
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.01.2010 - 13:11

hooper schreef:hoi, ik heb sinds nov vorig jaar een volvo s60 gekocht, en ben er erg blij mee, maar als ik hem vol tank dan kan ik maar 440 km rijden en ik rijdt erg rustig. zou er iets mis mee zijn ?
hij is van 2002 en het is een automaat.

mvg, mark
nou, ik heb hem laten uitlezen en er konden geen mooiere waarden op komen vertelde de volvo dealer me , dus het hoge verbruik heeft toch te maken met de lage tempratuur , korte afstand, automaat.

Het maakt me niet zo heel veel uit zolang ik maar weet dat de auto goed is. en dat het verbruik niks te maken heeft met een of ander mankement.

mvg,
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bij veel 80km/h wegen werkt het bij mij erg goed:

Koppeling in trappen ruim voor een kruising of bocht/afslag.
Door rollen zakt het verbruik naar 1.5 a 1.7l/100km

hiermee krijg ik zo'n 1liter / 100km er af!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
BSRTuning
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 07.11.2009 - 10:06
Locatie: Vinkeveen
Contacteer:

piotrV70 schreef:Dus als je die extra pk's niet gebruikt gaat je verbruik omlaag ?
Iedereen moet het zelf weten maar ik vind dat je in zo'n geval gewoon een 2.4T of een T5 moet kopen.

Ennuh, bij BSR beginnen de grafieken pas bij 2500tpm ?
In essentie maak je de motor efficiënter - hij is tot meer in staat. Op het moment dat je rijdt met een auto die efficiënter is gaat het verbruik naar beneden. Dit zijn de ervaringen van onze klanten.
Uiteraard staat iedereen de keuze vrij om de motor te kopen die hij/zij graag rijdt, maar dit is een mooie mogelijkheid om extra te krijgen door een eenvoudige upgrade.

Je hebt gelijk, grafiek begint vanaf 2500tpm. Overigens betekent dat niet dat er geen vermogen beschikbaar is onder dat toerental :wink:
Afbeelding
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

steven460 schreef:Bij veel 80km/h wegen werkt het bij mij erg goed:

Koppeling in trappen ruim voor een kruising of bocht/afslag.
Door rollen zakt het verbruik naar 1.5 a 1.7l/100km

hiermee krijg ik zo'n 1liter / 100km er af!
Als je het verbruik naar beneden wil hebben moet je zeker niet ruim voordat je ergens stil moet staan of af moet remmen je koppeling intrappen :?
1. Geen remmend vermogen op je motor dus veel grotere remslijtage
2. Als je gewoon je gas loslaat en afremt op de motor zul je een verbruik van 0,0 ltr/100km zien. Want je sluit gewoon je brandstoftoevoer af.
Dat scheelt pas :wink:
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ik wil het wel uitleggen.

Uitrollen tot stilstand is wellicht overdreven, uitrollen tot een geschikte snelheid tot naderen van een rotonde, kruising, you name it. Geschikte snelheid is naar eigen invulling.

Afremmen op de motor: dan rem je dermate hard af dat je nog niet een 10de van de afstand haalt ivm uitrollen door de koppeling intrappen. Het verbruik vs afgelegde afstand is dan gunstiger.

Als je moet remmen is dat wel zonde. Remblokken zijn immers verschrikkelijk duur. :wink:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik laat de auto ook altijd uitrollen uit de versnelling. Dat je remmen dan meer slijten is niet zo. Als ik afrem op de motor is dat omdat een auto voor me er af gaat, of remt, waardoor ik 'plotseling' ook moet remmen. Als ik ver van te voren zie dat er een rotonde aan komt, of een verkeerslicht, dat zet ik de auto in z'n vrij en laat hem al die tijd maar rollen. Als ik dan dichtbij genoeg ben om op de motor af te remmen doe ik dat er ook bij, pas de laatste meters rem ik bij. Vergeet niet dat je in z'n vrij verder uitrolt dan wanneer je op de motor af remt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar in z'n vrij gebruikt hij juist weer brandstof en dat doet hij niet als je op je motor afremt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Het nieuwe rijden zegt: "Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert. Dit vermindert bovendien de slijtage van de remmen, waardoor de levensduur hiervan verlengd wordt en de onderhoudskosten omlaag gaan. "
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je kunt wel zien dat Jeroen goed heeft opgelet tijdens zijn rijlessen... ::?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Hoe zit dat bij een automaat?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hangt van het type automaat af. De oudere types gaan bij gas los freewheelen en verbruiken dus gewoon brandstof, nieuwere bakken remmen gewoon op de motor af.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MoogwaiNL
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 02.03.2009 - 22:02

D5 tralalaaa D5 tralalaaa

Sorry... :oops:
S60 D5 MY2005
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”