Pagina 2 van 6

Geplaatst: 03.03.2010 - 14:36
door MauritsvdT
Sorry voor de vragen over een onderwerp wat al vaak voorbij gekomen is.
Maar als ik dus de klep laat dicht zetten door een tuner (icm met OBD), krijg ik geen storingen op de boordcomputer en voor de lange termijn maakt dit ook niet uit?

(Heb ik wel geen V70, maar een V50 2.0D)

Geplaatst: 03.03.2010 - 15:03
door ivoandriessen
edraket schreef:Hangt uiteraard van het programma af. In mijn geval 63pk en 100Nm. Verbruik zal bij gelijke rijstijl iets zuiniger zijn. Gelijke rijstijl is echter moeilijk met de extra paardjes.
Eens, heb er 30pk en 80 Nm bij, nu na het schoonmaaken van die buis trket ie als een beer. Erg moeilijk dus om dezelfde rijstijl aan te houden.

Geplaatst: 03.03.2010 - 16:22
door Thamar
EGR = Exhaust Gas Recirculation

Niks dat die extra lucht binnenlaat. Die zorgt ervoor dat de uitlaatgassen bij deellast gerecirculeerd worden om de uitstoot van nox te laten dalen.
Bij volgas staat die klep gewoon toe en komt er enkel lucht via de luchtfilter naar binnen.
Voor verbranding is zuurstof nodig, geen lucht. Het roeten is eerder de klep die blijft openstaan waardoor er onvoldoende zuurstof in het traject is om de diesel te verbranden.


EGR dichtzetten geeft geen schade aan de motor, afhankelijk van type auto is de truck met de duif anders. Sommige kan je gewoon de stekker uittrekken, anderen via obd foefelen of gewoon de klep 45 graden draaien (bij renaults bv).

Met afgesloten klep duurt het enkel iets langer eer de motor warm heeft.

Geplaatst: 03.03.2010 - 18:26
door Gast
edraket schreef:Klopt niet wat je zegt. De EGR is een klep die extra lucht toe laat in de inlaat. Er komen dus twee luchtstromen de motor in, via het luchtfilter en via de EGR. De laatste wordt geregeld door de EGR klep en is afhankelijk van o.a. gasklepstand en toerental. Deze luchtstromen gaan samen de motor in.
Als je de EGR doorlaat met een plaatje afdicht mis je dus lucht uit de EGR klep en kan de auto dus gaan roeten doordat het luchtoverschot minder wordt (een dieselmotor werkt altijd met een luchtoverschot itt een benzinemotor). Daarnaast zal het motormanagement de stress in gaan omdat er te weinig lucht in de motor komt. Hierdoor licht het motormanagement lampje op.
Je begrijpt al dat de lucht brandstof toevoer wordt verstoord als de EGR zomaar wordt dicht gezet zonder verdere maatregelen.

Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.
Mooi gesproken. :P
Wat gaat je dit kosten en wie heb je uit gekozen?

Geplaatst: 03.03.2010 - 18:28
door Gast
Thamar schreef: EGR dichtzetten geeft geen schade aan de motor, afhankelijk van type auto is de truck met de duif anders. Sommige kan je gewoon de stekker uittrekken, anderen via obd foefelen of gewoon de klep 45 graden draaien (bij renaults bv).
Wat is de truc bij onze Volvo's?

Geplaatst: 03.03.2010 - 18:47
door edraket
AlexV70 schreef:
edraket schreef:Klopt niet wat je zegt. De EGR is een klep die extra lucht toe laat in de inlaat. Er komen dus twee luchtstromen de motor in, via het luchtfilter en via de EGR. De laatste wordt geregeld door de EGR klep en is afhankelijk van o.a. gasklepstand en toerental. Deze luchtstromen gaan samen de motor in.
Als je de EGR doorlaat met een plaatje afdicht mis je dus lucht uit de EGR klep en kan de auto dus gaan roeten doordat het luchtoverschot minder wordt (een dieselmotor werkt altijd met een luchtoverschot itt een benzinemotor). Daarnaast zal het motormanagement de stress in gaan omdat er te weinig lucht in de motor komt. Hierdoor licht het motormanagement lampje op.
Je begrijpt al dat de lucht brandstof toevoer wordt verstoord als de EGR zomaar wordt dicht gezet zonder verdere maatregelen.

Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.
Mooi gesproken. :P
Wat gaat je dit kosten en wie heb je uit gekozen?
Rica dit keer. Enige nadeel van Rica vind ik het hoge koppel. Daar ben ik niet zo dol op. Heb liever wat minder koppelen en langer doorgaan hoger in de toeren. Zo moet je ook aan dezelfde pk's kunnen komen. Is iets van 700 euro.

Geplaatst: 03.03.2010 - 18:50
door Gast
Ik blijf het veel geld vinden.
Ik ben in principe tevreden met het koppel en vermogen (zou wel iets zuiniger mogen).
Maar om nu zoveel geld uit te geven voor het dicht zetten van de EGR, gaat me te ver.

Geplaatst: 03.03.2010 - 22:10
door edraket
Je kunt ook alleen de EGR dicht laten zetten zonder tuning. Moet niet zo duur zijn. Is een fluitje van een cent.
Persoonlijk vind ik de tuning ook erg duur. 205 pk is 518 euro, 226 is 691 euro. Vind het verschil heel erg groot. Het voordeeel van de 226 pk is dat deze alleen bovenin langer door gaat en dat is fijn.

Geplaatst: 03.03.2010 - 22:27
door toppertje
toen ik mijn auto heb laten tunen werd mij verteld dat
het in prijs niets uitmaakte.
bij softwarematig dichtzetten van de EGR worden dezelfde handelingen
verricht als bij tuning.

Geplaatst: 03.03.2010 - 23:55
door Gast
edraket schreef:Je kunt ook alleen de EGR dicht laten zetten zonder tuning. Moet niet zo duur zijn. Is een fluitje van een cent.
Je gaat toch heen, wil je eens informeren?

Geplaatst: 04.03.2010 - 12:05
door edraket
Ja zal ik doen :)

Geplaatst: 12.03.2010 - 11:47
door edraket
Net is de tuning erin gegaan. Heb gelijk even gevraagd wat de EGR kost. Alleen de EGR dicht zetten kost bij Rica 100 euro bij de D5, dus zonder tuning. Of dat voor latere bouwjaren ook nog het geval is (dus de laatste modellen) weet ik niet. Is voor een my2006 2.4D of D5.

Geplaatst: 12.03.2010 - 19:55
door toppertje
en?
durf het bijna niet te vragen,maar hoe rijdt het? :P

Geplaatst: 12.03.2010 - 19:57
door MauritsvdT
Dat kun je hier lezen.
Ik was namelijk ook wel benieuwd.

Geplaatst: 12.03.2010 - 20:09
door chris_zweden
edraket schreef:Net is de tuning erin gegaan. Heb gelijk even gevraagd wat de EGR kost. Alleen de EGR dicht zetten kost bij Rica 100 euro bij de D5, dus zonder tuning. Of dat voor latere bouwjaren ook nog het geval is (dus de laatste modellen) weet ik niet. Is voor een my2006 2.4D of D5.
Is je EGR ook dichtgemaakt? Mijne is nog open maar als ik het zo lees kan deze net zo goed dicht. Zo ben je verzekerd van een blijvend vermogen.

Geplaatst: 12.03.2010 - 21:47
door Hans oet Twent
Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?

Geplaatst: 12.03.2010 - 23:42
door chris_zweden
In Zweden is er geen roetmeting omdat er een roetfilter op zit en het dan niet nodig was. Misschien is dat in Nederland ook zo?

Geplaatst: 12.03.2010 - 23:43
door Thamar
Nee helemaal niet, EGR werkt niet op stationair draaien en al helemaal niet als ze even het gaspedaal induwen om een piekmeting te doen.

Geplaatst: 13.03.2010 - 00:28
door Frederik Welvaert
Hans oet Twent schreef:Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?
De auto gaat juist minder roeten omdat ie minder vuile lucht binnenkrijgt en dus een betere ontbranding gaat hebben.

Geplaatst: 25.04.2010 - 19:42
door Gast
Ik moet ook even met de mijne aan de gang. Ik heb het idee dat ie wat "zwaarder" loopt.
Ook het verbruik is niet om over naar huis te schrijven.

Alles gelezen over het schoonmaken, maar niets gevonden over een pakking tussen de EGR klep en de inlaatbuis.
Wat zit er tussen als afdichting?