Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19.12.2011 - 20:11
door 945i
Heb je S39 gebruikt ?

Geplaatst: 19.12.2011 - 20:25
door Oceanracer
Nee, kon ik zo gauw niet vinden. Valt het op? Whahaha... :D

Geplaatst: 19.12.2011 - 20:27
door 945i
Het ligt er een beetje 'dik bovenop' zeg maar.. maar als het vast zit, zit het vast! :) :thumbright:

Geplaatst: 20.12.2011 - 10:35
door edraket
De banen gaan stuk door bewegen van de contacten omdat het matje aan de achterkant vaak los laat. Als je dat vast hebt gelijmd en gesoldeerd blijft het vaak erg lang zitten is mijn ervaring.
Ik had een draadje gebruikt om de breuk te overbruggen ipv een kilo tin :D
Het solderen is in elk geval niet makkelijk omdat de banen heel makkelijk wegbranden onder de hitte van een soldeerbout.
Mooi dat het weer werkt!

Geplaatst: 20.12.2011 - 11:26
door M@rcel
De banen zijn niet van koper maar van een weerstands"draad". Mijn ervaring is dat dit slecht tot niet te solderen is. S39 gebruiken bij electronica is geen goed idee omdat dit erg corrosief is: Na een jaartje ofzo begint alles weg te vreten.

Ik denk dat nagels uitboren, alles goed schoonmaken en, met gebruik van wat zilverlijm, weer vastklinken met een popnageltje een betere oplossing is.

jm2c :)

Geplaatst: 20.12.2011 - 11:32
door Oceanracer
Onder die kilo tin zit een draadje. Het was ook de bedoeling om dat draadje met tin vast te solderen en niet andersom, whahaha... :D

Helaas is bij het monteren van de zwarte kap de reparatie weer ongedaan gemaakt en is er één voetje weer zonder contact. Kan ik weer opnieuw beginnen. Maar ik heb wel even S39 gekocht en een wat dunner soldeerdraadje, zodat ik wat verfijnder te werk kan gaan. Plus dat ik hem nu met een stukje tape zal beschermen na de reparatie, zodat deze wat minder kwetsbaar is bij het weer monteren.

En het strippen van die kunststof laag is inderdaad een rotklus!

Het uitboren lijkt mij geen optie. Die strip krijg je niet ver genoeg los van het glas en boren op het spiegelglas gaan natuurlijk nooit goed. Het is gewoon een waardeloze plaklaag met dito verbinding. Dat je voor zoiets knulligs € 80,00 moet aftikken is echt bezopen!

Geplaatst: 20.12.2011 - 12:00
door edraket
Oei das minder. Het solderen is inderdaad het hekele punt. Zoals Marcel zegt zijn de banen erg lastig te sloderen. Bij ging er steeds een stukje baan verloren, maar uiteindelijk is het gelukt. Je moet de bout heel kort op het draadje houden, anders verbrand de baan of houd het draadje niet.

S39 zou ik inderdaad niet gebruiken. Gewoon een soldeerdraad met vloeimiddel erin werkt het beste.

Er zijn ook losse verwarmingsmatjes in omloop. Als het echt niet lukt kun je het matje er nog af halen en een matje erop plakken. Bij mij zit het dus al een jaar zonder problemen in beide spiegels.

Geplaatst: 20.12.2011 - 12:26
door Oceanracer
Ik heb draadsoldeer met harskern gekocht, specifiek voor "fijn" soldeerwerk. :D
Kan die S39 weer retour bouwmarkt...

Geplaatst: 20.12.2011 - 12:46
door edraket
S39 is voor bouwvakkers, als je aan electronica werkt heb je daar niks aan.

Geplaatst: 20.12.2011 - 20:16
door 945i
Die harskern soldeer is prima, S39 is tegenwoordig veilig voor elektronica, maar idd. op een koperen waterleiding vloeit het als een dolle! :D

Geplaatst: 20.12.2011 - 20:26
door Oceanracer
Ik ga er later deze week mee verder. We hebben nu een waterprobleem, wat prioriteit heeft. :-)

Geplaatst: 21.12.2011 - 14:36
door edraket
Dat zeg ik S39 is voor bouwvakkers, heeft helemaal niets met electronica te maken!

Geplaatst: 21.12.2011 - 14:47
door 945i
Tuurlijk Ed.

Geplaatst: 27.12.2011 - 21:53
door Oceanracer
Het waterprobleem is opgelost, dus er was weer tijd voor de spiegel. De spiegel heb ik dit keer met de föhn verwarmd. Het viel mij op dat het zwarte kunststof steeds harder werd door die warmwaterbadjes.

Ik heb de oude reparatie hersteld en nieuwe punten gesoldeerd. Daarna de reparatie afgedekt met een stukje tape om beschadiging bij de montage van de zwarte kap te voorkomen.

Voordat de spiegel werd gemonteerd de weerstand nog nagemeten. Deze was 10.4 Ohm. Maar na de montage aan de auto, werd het spiegelglas niet warm. Er stond wel 12V op de draadjes, dus ik vermoed dat door het weer monteren van de stekkertjes er toch weer iets defect is geraakt.

Wordt dus vervolgd...

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:33
door Oceanracer
Aangezien het mij nogal irriteerde dat ik die spiegel nog altijd niet warm gestookt kreeg, heb ik de spiegel weer verwijderd, zwarte rand flink warm gestookt met de föhn en het stuk tape weer verwijderd.

Alles opnieuw gesoldeerd; hielp niet. Alles weer losgehaald, nieuw stukje baan laten smelten en daar weer op gesoldeerd. Dat hielp allemaal pas goed, toen ik de aansluitpolen goed had opgeschuurd en opnieuw mijn draadje op had gesoldeerd.

Stukje tape geplakt over de soldeerpunten, zwarte kap weer verhit en geplaatst, voorzichtig stekkertjes weer aangesloten in de spiegelkap en spiegel vastgeklikt.

En ja hoor! Het werkt weer! Nou maar afwachten wanneer de rechter buitenspiegel het af laat weten...

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:38
door 945i
Applaus voor jezelf! =D>

Geplaatst: 05.02.2012 - 23:34
door abbabak1
Euh, heren, er is niet alleen weerstandsdraad te koop die je erover kunt lijmen. Maar ook zilvercontact waarmee je de banden als met een lakstiftje repareerd.

Heb dat meerdere malen voor de aruitverwarming gebruikt en werkt perfekt...

Geplaatst: 06.02.2012 - 09:35
door Oceanracer
De achterruitverwarming is gemakkelijker te repareren. Bij de spiegelverwarming moet je eerst de plasticfolie weg laten smelten. Maar daarna zou je wellicht met dat spul even goed resultaat kunnen boeken.