Pagina 2 van 5
Geplaatst: 29.01.2010 - 09:15
door bart simpson
ALF schreef:MDA schreef:En toch is die opmerking van v40jlt4 dan weer interessant: vroeger (al bijna 15 jaar geleden) had Volvo al een benzine 4 cylinder die nagenoeg 200 pk en 300 Nm produceerde... en dat was zelfs een 1.9. In al die jaren zijn we 3 pk opgeschoten?
ok, het verbruik is wel wat lager, maar ook niet schokkend veel. Toch?
Ja en dat was ook nog eens rasecht volvo blok! Deze 2 liter is volgens mij een afstammeling van ford?
doe mij eens een Ford modelletje waar hij inzit, één is al goed
Geplaatst: 29.01.2010 - 09:40
door Fransosowitz
De 2 liter GTDI komt, met een andere naam, toch ook binnenkort in b.v. de Mondeo, S-max en Galaxy?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
Geplaatst: 29.01.2010 - 11:27
door Driving_Volvo
V480-S60 schreef:ALF schreef:MDA schreef:En toch is die opmerking van v40jlt4 dan weer interessant: vroeger (al bijna 15 jaar geleden) had Volvo al een benzine 4 cylinder die nagenoeg 200 pk en 300 Nm produceerde... en dat was zelfs een 1.9. In al die jaren zijn we 3 pk opgeschoten?
ok, het verbruik is wel wat lager, maar ook niet schokkend veel. Toch?
Ja en dat was ook nog eens rasecht volvo blok! Deze 2 liter is volgens mij een afstammeling van ford?
Sorry hoor, maar dat was toevallig een samenwerking met Renault. (Geen volledig Renaultblok (zoals de diesel) maar wel invloeden van Renault waarbij deze motor ook werd gebruikt in de Laguna en Safrane)
De hele benzine motoren in de S40/V40 ( buiten de GTDI van Mitsubishi ) waaren Volvo motoren. De 2.0 16V met 136-140pk werd door Renault voor de Laguna ingekocht.
Danny
Geplaatst: 29.01.2010 - 11:41
door Fulaks
Ik neem aan dat die nieuwe motor ook in de nieuwe S60 komt ?
Geplaatst: 29.01.2010 - 12:05
door bart simpson
Fransosowitz schreef:De 2 liter GTDI komt, met een andere naam, toch ook binnenkort in b.v. de Mondeo, S-max en Galaxy?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
Hij komt
niet bij Ford vandaan
Geplaatst: 29.01.2010 - 12:10
door michel-C30
Volvo jokt 28-01-2010 13:26
Hij is al een paar keer de revue gepasseerd, maar nu laat Volvo officieel weten zijn gamma binnenkort uit te breiden met een nieuwe benzinemotor: de 2.0 GTDi. Deze direct ingespoten 4 cilinder turbokrachtbron is volgens Volvo krachtiger dan de huidige 2,5 liter 5 cilinder en qua prestaties zou er niets ingeleverd worden. Andere automedia schrijven die claim zonder te controleren over. Maar het verhaal van Volvo blijkt niet te kloppen.
.
Volvo S80 2.5T 2.0 GTDi
Cilinders 5/indirect 4/direct
Motorinhoud 2.521 cc 1.999 cc
Vermogen 231 pk 203 pk
Koppel 340 Nm 300 Nm
Omwentelingen 1.500 tpm 1.750 tpm
Sprint 0-100 7,3 sec. 7,9 sec.
Verbruik 8,6 liter 7,9 liter
CO2-uitstoot 206 gram 184 gram
.
De 2.0 GTDi betekent een aanzienlijke stap terug voor Volvo: zowel het cilinderaantal als de motorinhoud wordt met 20 procent gereduceerd. Dan mag je wel wat terug verwachten. Deels gebeurt dat ook, want het gemiddelde verbruik daalt bij de S80 van 8,6 liter per 100 kilometer naar 7,9 liter. Helaas is deze reductie met 8 procent minder groot dan je op basis van de gekrompen motorinhoud zou mogen verwachten. En qua prestaties wordt wel degelijk ingeleverd: de sprint naar 100 km/u duurt ruim 8 procent langer (hetgeen duidelijk merkbaar zal zijn) én je moet de motor voor het bereiken van zijn maximum koppel 17 procent meer toeren laten maken. De klant gaat er per saldo dus op achteruit bij Volvo (de factor ‘motorgeluid’, waar de Zweedse 5 cilinder veel applaus voor heeft gekregen, laten we sowieso buiten beschouwing). Je kan je trouwens afvragen waarom Volvo de introductie van de nieuwe benzinemotor niet combineert met toepassing van start/stop techniek. Een gemiste kans. Ondanks de update blijft Volvo zo achter de feiten aanlopen, want de S80 is als 4 cilinder model onzuiniger en vuiler dan de 5-serie in 6 cilinder uitvoering.
.
BMW vs. Volvo 523i S80 2.0 GTDi
Cilinders 6/direct 4/direct
Motorinhoud 2.968 cc 1.999 cc
Vermogen 204 pk 203 pk
Koppel 270 Nm 300 Nm
Omwentelingen 1.500 tpm 1.750 tpm
Sprint 0-100 7,9 sec. 7,9 sec.
Verbruik 7,6 liter 7,9 liter
CO2-uitstoot 177 gram 184 gram
.
Gelukkig heeft Volvo zelf ook wel door dat de nieuwe 2.0 GTDi geen waardige opvolger is voor de 2.5T krachtbron. De instapprijs wordt in het geval van de S80 namelijk verlaagd van 44.495 euro naar 40.995 euro. Volvo gaat de nieuwe motor ook leveren in de V70 (vanaf 41.995 euro) en de XC60, met naar keuze een handgeschakelde 6 versnellingsbak of een gerobotiseerde transmissie met 6 verzetten en dubbele koppeling. Deze zogeheten Powershift transmissie is in de XC60 standaard, vandaar dat de startprijs bij dit model met 51.175 euro flink wat hoger ligt. Het uitrustingniveau Kinetic is zowel bij de S80 als de V70 en de XC60 standaard. Alledrie zijn ook verkrijgbaar als Momentum en als Summum. De XC60 is er ook als R-design.
De XC60 is nooit te koop geweest met de 2.5T motor, dus dat is lastig vergelijken, maar bij de V70 is de winst net zo weinig indrukwekkend als bij de S80: de nieuwe krachtbron maakt de Volvo weliswaar zuiniger (gemiddeld 8,1 liter per 100 kilometer) en schoner (189 gram CO2 uitstoot), maar ook trager (0-100 km/u in 8,3 seconden). Bij de XC60 moet voor dit onderdeel 9,6 seconden uitgetrokken worden, terwijl verbruik en uitstoot respectievelijk 8,6 liter en 199 gram bedragen. De Powershift transmissie (meerprijs 2.500 euro) zorgt in de S80 en V70 voor een 0,6 seconde langere acceleratietijd.
De 2.0 GTDi krachtbron is eigenlijk een ontwerp van Ford (die de krachtbron ‘EcoBoost’ noemt en hem gaat leveren in o.a. de vernieuwde S-Max/Galaxy), maar Volvo mag de motor ook na de verkoop aan het Chinese Geely blijven gebruiken. De krachtbron wordt ook leverbaar in de nieuwe S60, die in maart op de autosalon van Genève in productievorm zijn debuut beleeft en die in het 3e kwartaal in de showrooms zal arriveren.
Geplaatst: 29.01.2010 - 12:18
door Johan
Ik hoop in elk geval dat de 2.5T niet gaat verdwijnen.
Geplaatst: 29.01.2010 - 12:27
door michel-C30
bart simpson schreef:Fransosowitz schreef:De 2 liter GTDI komt, met een andere naam, toch ook binnenkort in b.v. de Mondeo, S-max en Galaxy?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
Hij komt
niet bij Ford vandaan
De 1.6 en 2.0 liter Ford EcoBoost-motoren zijn hypermoderne, superlichte, ultra-efficiënte motorconcepten die speciaal zijn ontwikkeld
op basis van de bestaande viercilindermotoren
ford.nl
Geplaatst: 29.01.2010 - 12:32
door bart simpson
ja, maar niet door Ford ontwikkeld
Geplaatst: 29.01.2010 - 13:20
door michel-C30
Dan moet het een Mazda motor zijn?
In 2004, Ford dropped the development of their old 4-cylinder Zetec engines in favor of Mazda's MZR 4-cylinder. Thus, 2005+ Duratec 4 cylinder engines are Mazdas. This includes the 2.0 liter Duratec 20 and 2.3 liter Duratec 23.
Geplaatst: 29.01.2010 - 13:45
door bart simpson
scherp! en dat is lang geen beroerd vertrekpunt
Geplaatst: 29.01.2010 - 14:42
door 945i
Klopt, helemaal geen verkeerd vertrekpunt.
Je kan eigenlijk niet vergelijken met BMW, die heeft veel meer geld/mogelijkheden om nieuwe motoren te ontwikkelen. En staat wat mij betreft op eenzame hoogte daarin.
Vind het al knap dat Volvo überhaupt een nieuwe motor heeft ontwikkeld.. Jammer is dan wel weer dat die niet meteen aangeboden wordt in de S40/V50/C30 ter vervanging van de 2.4, die qua uitstoot eigenlijk niet meer kan. Een gemiste kans imho.
Geplaatst: 29.01.2010 - 14:46
door Fransosowitz
Waar dan wel? Heeft Volvo hem zelf ontwikkeld en gebruikt Ford ze dan ook?
Volgens autoweek komt de motor wel van Ford. Niet dat die het altijd juist hebben natuurlijk. Zie:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13223 ... ok-met-20T
Ook in de openingspost van dit topic staat dat de motor van Ford afkomstig is.
Geplaatst: 29.01.2010 - 14:48
door bart simpson
Motor komt van Mazda
Geplaatst: 29.01.2010 - 14:57
door Fransosowitz
Ok! ::?
Geplaatst: 29.01.2010 - 14:59
door 945i
Het lijkt mij marketing technisch niet handig om dat in de folder te zetten..
bart simpson schreef:Motor komt van Mazda
Een Chinees met Japanse motor en hij heet Volvo 
Geplaatst: 29.01.2010 - 15:26
door MDA
Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?
Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
Geplaatst: 29.01.2010 - 15:36
door 945i
Met een E-label ja...
Geplaatst: 29.01.2010 - 15:48
door MDA
945i schreef:Met een E-label ja...
Dat is waar...
Geplaatst: 29.01.2010 - 15:59
door Fulaks
Lijkt me niet eens zo erg dat die motor van Mazda komt. Staat dat merk niet bekend voor uiterst betrouwbare auto's ?