Pagina 2 van 3

Geplaatst: 08.02.2010 - 11:18
door Salaridebrito
Frumpy schreef:
Salaridebrito schreef:Als het de bevestiging van het subframe is. Moet ik dan geen krakend geluid horen zoals ik in andere topics heb gelezen?
Nee, niet in alle gevallen. Gezien het feit dat de veelvoorkomende mogelijkheden zijn gecontroleerd, houd ik het maar op een van die onderste rubbers.

Ik zal beide motorsteunen donderdag wel laten controleren. Ik weet het ook niet meer...De auto weg doen is belachelijk daar ik veel zaken preventief heb vervangen en de km stand pas 182.000 NAP is. Auto is voor de rest in uitzonderlijk mooie staat. Ik heb niet eens steenslag...

Geplaatst: 08.02.2010 - 11:26
door Wolfs XC
Ga voor een 2nd opinion eens naar een andere garage. Zo heb ik ooit eens een probleem gehad die men maar niet kon lokaliseren. Na een half jaar zoeken eens naar een andere garage gereden en die hadden het probleem binnen 5 minuten gevonden.

Geplaatst: 08.02.2010 - 11:29
door Frumpy
Salaridebrito schreef:De auto weg doen is belachelijk daar ik veel zaken preventief heb vervangen en de km stand pas 182.000 NAP is. Auto is voor de rest in uitzonderlijk mooie staat. Ik heb niet eens steenslag...
Met 182.000 km kan die nog wel een hele tijd mee, hoor. :wink:

Wordt het gevoel van die kantelende motor ook in je stuur doorgegeven?

Geplaatst: 08.02.2010 - 11:42
door Salaridebrito
Met 182.000 km kan die nog wel een hele tijd mee, hoor. :wink:

Wordt het gevoel van die kantelende motor ook in je stuur doorgegeven?[/quote]

Frumpy,

Het is wel zo dat na loslaten van het gas de speling komt en de auto dan naar links of rechts uitwijkt maar dit heeft met uitlijning te maken wat ik nog moet laten doen. Ik voel de speling niet echt in het stuur, puur in de aandrijving..

Geplaatst: 08.02.2010 - 15:19
door Frumpy
Salaridebrito schreef:Het is wel zo dat na loslaten van het gas de speling komt en de auto dan naar links of rechts uitwijkt maar dit heeft met uitlijning te maken wat ik nog moet laten doen.
Weet je zeker dat met die draagarmen en rubbers alles in orde is? Heb je dat zelf geconstateerd?
Een verkeerde uitlijning komt namelijk niet op bij het loslaten van het gas, maar zou je juist tijdens het rijden moeten hebben.

Geplaatst: 08.02.2010 - 16:17
door Salaridebrito
Nog niet,

Maar de draagarmen zijn recent vervangen door goede exemplaren (geen Scantech)

Ik laat het wel controleren want ik kom er zelf niet uit...

Bij voorbaat dank voor alle informatie en hulp.

Mocht iemand nog iets weten dan verneem ik dat graag..

Geplaatst: 08.02.2010 - 20:24
door toppertje
Frumpy schreef:
Frumpy schreef:Onderste motorrubbers en bevestiging subframe ook gecontroleerd?
Tja, als je dan toch eindelijk de hydraulische rubbers gaat checken, vergeet dan niet te kijken of er wellicht speling zit in de bevestiging van het subframe aan het chassis. Komt nl. ook wel eens voor.


de voorste en achterste rubbers zijn niet hydraulisch,maar op vacuum!
je kunt ze testen door het slangetje op het rubber te laten zitten,en
het andere eind vacuum te zuigen in je mond.
als het goed is blijft hij vacuum(tong voor het slangetje doen)
maar ik denk niet dat deze rubbers de oorzaak van jou klacht is.
als deze rubbers lek zijn,dan heb je meer kans op motortrilling bij
lage toerentallen.
bij hogere snelheid worden de rubbers harder.
kun je niet de auto opkrikken en dan een grote (grip)tang op de aandrijfas zetten,dan kun je voelen of hier overmatige speling op zit.

Geplaatst: 17.02.2010 - 18:05
door Frumpy
Nog nieuwe ontwikkelingen?

Geplaatst: 18.02.2010 - 15:53
door Salaridebrito
Morgen weet ik meer,

Gaat de auto naar de specialist. Afspraak stond al....

De rubbers in de veerschotels voor zijn in ieder geval gaar die moeten vervangen worden maar ik denk niet dat het daar aan ligt..

Als ik gas loslaat heb ik veel speling in de aandrijving. Het is geen metalisch geluid en bijna alle motoorubbers met uitzondering van de twee onderste en degene onder de distributieriem zijn vervangen

Ik ben geen sloper en berijdt de auto zeer rustig. Koppeling pakt hoog maar de auto koppelt verder goed. Net na het koppelen gaat er een lichte scheut door de aandrijving heen. Zeer irritant!

De enige partij die waarschijnlijk snel inzicht krijgt in het probleem is Ramon....

We weten allemaal hoe dat is afgelopen...Jammer dat mensen zo met elkaar omgaan!

Geplaatst: 18.02.2010 - 20:12
door Frumpy
Ik ben wel benieuwd wat het is.
De enige partij die waarschijnlijk snel inzicht krijgt in het probleem is Ramon....

We weten allemaal hoe dat is afgelopen...Jammer dat mensen zo met elkaar omgaan!
Ja, jammer inderdaad, altijd bereid om te helpen. Maar je woont toch vlakbij, waarom rijd je niet bij hem langs?

Geplaatst: 18.02.2010 - 20:23
door Salaridebrito
Gaat ook gebeuren.

Ik laat morgen even APK uitvoeren en rubbertjes vervangen. Voor het complexe gebeuren ga ik naar Ramon, als hij zijn buik al niet vol heeft van forumleden...

Wegdoen is geen optie daar mijn S60 werkelijk waar in uitmuntende staat is en dat zeg ik niet zelf...Ik heb veel aan de auto gedaan maar onderhuids. De auto is uiterlijk in originele staat afgezien van de R velgen, de minimale verlaging en het nieuwe type koplampen.

Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar de oorzaak. In het ergste geval zit ik vast aan twee nieuwe aandrijfassen maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk bij 183.000 km NAP

We zien het wel.

Geplaatst: 18.02.2010 - 22:08
door toppertje
wat je nog kunt proberen is het volgende.
motorkap open en de versnelling in zijn 1 of 2(motor uit!)
dan de auto wat naar voren of achteren duwen,nu kun je zien of
je motorblok extreem veel kantelt.

Geplaatst: 18.02.2010 - 23:51
door edraket
Ik denk toch alles zo lezende dat het probleem in het vliegwiel zit. Zeker omdat je ook nog een trilling hebt vlak na het koppelen. Ik weet dat er gereedschap is om het vliegwiel te kunnen meten, maar ik denk dat maar weinig garages dat hebben liggen of weten hoe dat moet. Meestal wordt er gezegd: "vervang maar meneer".
Het vliegwiel bestaat uit twee schijven die tov elkaar kunnen draaien. De beweging wordt geremd door veren welke ook weer in olie zitten. Meestal is de olie weg waardoor er trillingen ontstaan en het aangrijpen van de aandrijving niet meer vloeiend gaat. Dat kan resulteren in het gevoel van een kantelende motor. Maar meestal gaat dat ook gepaard met geluid uit het vliegwiel. Hoor je ook geen kort gepiep als je de motor uit zet?

Aangezien je de motorsteunen en draagarmen hebt vervangen lijkt me dat de meest logische oorzaak. Als de onderste motorsteunen niet goed werken (deze zijn dan lek) kriig je een melding op je boardcomputer vanwege vaccuum verlies.

Geplaatst: 19.02.2010 - 00:12
door Salaridebrito
Ed,

Ik denk dat je weleens gelijk kunt hebben. Ik heb geen gepiep na het afzetten van de auto maar wel geratel. Dat wordt dus koppeling, drukgroep en vliegwiel....Even rekenen....Dat is 1400 euro....Ja velen rekenen met hogere bedragen maar bel Ruud Mulder in Wijk bij Duurstede eens. Hij werkt met Sachs en doet de hele operatie voor 1400 euro. Daar komt APK, uitlijnen en vervanging van schotelrubbers nog bij. Dan zijn we weer 1750 euro verder!!

Dan kan ik beter naar een type 2005 of 2006 gaan uitzien..Ondanks alle verbeteringen, teflon lakbehandeling, phonocar geluidsinstallatie met DLS versterker (professioneel weggewerkt), nieuw stuur omdat ik het oude stuur teveel beschadigd vond, Heico pookknop, Macrom 2din dvd speler, alle motorrubbers vervangen en nieuwe 18 inch R velgen met Pirelli banden (6000 km) Ik ben ik er eigenlijk wel klaar mee...

Die speling stoort mij enorm!

Geplaatst: 19.02.2010 - 00:26
door Salaridebrito
Toppertje,

Ik heb dat geprobeerd maar er zit nog geen 2mm speling in het blok...Ook alle vloeistoffen zijn op peil. Moet ik ook zeggen dat ik z'on mierenneuker (onfatsoenlijk nederlands) ben dat zelfs mijn motorruimte er perfect uitziet en ik speling eerder opgemerkt zou hebben.

Het zal het vliegwiel wel zijn ondanks het feit dat ik geen last heb van een schuddende auto of een trillende koppeling...

De volgende keer kom ik ook naar de detailingdag..Moeten jullie maar eens rijden en aangeven of ik echt zo'n zeikerd ben!

Geplaatst: 19.02.2010 - 12:11
door edraket
Het zou wel snel zijn, maar niet ongewoon dat het vliegwiel met de km stand de geest geeft. Begrijp ik nu uit het tuning topic dat je hem toch houd en de boel laat vervangen?
Ik heb er zelf heel erg veel probleme mee gehad. Na 1 vliegwiel en 2 koppelingen vervangen en nog steeds een slippende koppeling was ik er ook klaar mee.

Geplaatst: 19.02.2010 - 12:31
door Salaridebrito
Ed,

Ik was het wel van plan maar niet tot het uiterste! Het gaat mij om iets meer trekkracht onderin. Je merkt bij het wegrijden toch dat het een zware auto is. 163 pk is prettig maar komt mijn inziens pas bij 2000 toeren echt vrij. Daaronder vind ik de soepelheid en het vermogen net iets te kort komen. Kan ook aan mij liggen!

Ik heb je verhaal gelezen en zit natuurlijk niet te wachten op twee keer koppeling vervangen. Ik denk er nog eens goed over na en wacht eerst even het oordeel van de volvospecialist af.

Geplaatst: 19.02.2010 - 13:28
door edraket
Onderin veel koppel is juist slopend voor de koppeling. De mijne ging alleen slippen als ik bij 2100-2200 toeren vol gas gaf. Daarboven en daaronder gebeurde niets met de koppeling. Als je de auto laat tunen pakt hij onderin zowiezo al wat beter op. De inspuiting wordt aangepakt. De ideale tuning ziet er voor mij zo uit:
EGR dicht
400Nm
Pas vanaf 2800 toeren een echte boost
helemaal onderin wat meer alert

Fasttech had dat helemaal voor elkaar. Reed echt super. Je ziet dat Rica gewoon veel meer Nm's levert en dat is wat mij betreft niet beter.

Geplaatst: 19.02.2010 - 14:58
door Salaridebrito
Ik neem het mee...

Die EGR dicht lijkt mij ook zeer nodig. Ik heb die aanvoerbuizen en de mixer gereinigd. Man, man, man wat komt daar een troep uit. Ik heb 4 dagen met zwarte handen gelopen ondanks reiniging met wasbenzine. Bij 162.000 heb ik de zaak gereinigd. Het zal nu wel weer smerig zijn.

Geplaatst: 20.04.2010 - 19:11
door Salaridebrito
Even een update.

De linker veer voor zat niet goed in de schotel wat raar weggedrag veroorzaakte. Ondertussen zijn voorschijven en blokken ook vervangen. Het wiellager was ook gaar....

Specialist zegt dat de auto goed rijdt. Als ik een flinke periode heb gereden en gas loslaat en weer geef heb ik nog steeds die irritante speling. Ook pakt de koppeling dan erg abrupt.

Mogelijk dat speling in een aandrijfas of het vliegwiel wat Ed aangaf....

Specialist vind het absoluut niet storend en geeft aan dat de auto uitstekend rijdt