Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11.02.2010 - 13:40
door chris_zweden
Oceanracer schreef:Is het ook niet zo dat ze bij het vervangen van origneel Xenon voor een nieuwe lamp ze geen arbeidsloon rekenen als de auto daar in onderhoud is?
Lijkt me niet. Uurloon is juist hetgeen waar flink op verdient wordt. Gewoon zelf de lampjes leveren. Dan ben je hoogop €50 kwijt voor uurloon. (ik meen €80 per uur?)

Geplaatst: 15.02.2010 - 17:38
door Ioane
Als je zeep hebt om je handen te wassen is het uitstekend zelf te doen. ( weet ik uit eigen ervaring ). Wel even sleutel uit contact laten voordat je stekker uit lamp unit trekt. Lamp moet wel uit zijn i.v.m. hoog voltage. Rest wijst zich vanzelf. Er zitten ook andere lampen (knipper,stads) in de unit die je zelf zou moeten kunnen vervangen als ze kapot zijn. Zie onderhoudsboekje hoe je de lampunit er uithaalt.

Er zijn diverse (duistere) merken vervangers, ik zou niet te zuinig doen en Philips kiezen. Dan heb je tevens garantie op levensduur.



Succes

Geplaatst: 15.02.2010 - 19:14
door Hans oet Twent
Ondertussen is er ook nog een stadslichtje gesneuveld.... In dezelfde unit.

Geplaatst: 15.03.2010 - 18:45
door Hans oet Twent
Het gaat gebeuren. Ik ga maar 2 nieuwe lampen bestellen. 1 Xenon zit er nu 55K in en in principe zou die nog mee kunnen. Hou ik deze maar op reserve. Ik ga denk ik maar gewoon voor de originele lampen van Philips en dan de 4300K. > Type d2s van Philips 85122
Moet ik nog rekening houden met H4 of H7????

Geplaatst: 15.03.2010 - 20:22
door Zenith
Hans oet Twent schreef:Philips en dan de 4300K. > Type d2s van Philips 85122
Moet ik nog rekening houden met H4 of H7????
Moet dat niet type D2R zijn, dacht dat de summum- uitgave MY06 ABL (Adaptive Bending Light) niet als optie had?!

Geplaatst: 15.03.2010 - 21:02
door Zenith
Voor wie een woordje Duits spreekt:
____________________________________________________________________

4.100 K - halogenweiß (derzeit OEM-xenon) - ca. 3.200 - 3.600 lumen
4.300 K - leicht weißer als halogenweiß - ca. 3.000 - 3.200 lumen
5.000 K - reinweiß - ca. 2.800 - 3.000 Lumen
6.000 K - weiß-bläulich - ca. 2.600 - 2.800 Lumen
8.000 K - hellblau - unter 2.600 lumen
10.000 K - blau - unter 2.200 lumen

zum vergleich - eine H1-lampe hat ca. 1.100 lumen

____________________________________________________________________


Philips 85122 (D2S) / 85126 (D2R):
4.100 K
ca. 3.000 - 3.200 lumen
halogenweiße standardkost. gelbliches licht, dafür ordentliche helligkeit und recht günstiger preis.

Philips 85122+ / 85126+:
4.300 K
ca. 3.400 lumen
halogenweiß mit leichtem grünstich - ebenfalls ordentliches licht ohne besondere eigenheiten. die lebensdauer der brenner soll höher liegen als die normaler 85122/126er.

Philips 85122 / 85126 ColorMatch (CM):

4.800 K
ca. 2.800 - 3.000 lumen
Reinweiß mit im alter dezenter blaunote. Gutes, weil natürliches licht. Jedoch bemerkt man im vergleich zu anderen brennern, dass die helligkeit etwas geringer ist. Zudem haben CMs einen entscheidenden nachteil - nach ca. einem jahr der nutzung beginnen die brenner zu flackern und zu blitzen (dies trifft bisher nur auf D2S-brenner im P11-144 zu!). Dies liegt definitiv an einem problem der brenner mit den vorschaltgeräten des primeras (die brenner funktionieren in z.B. audis problemlos, auch wenn sie im primera blitzen). Damit kann leider keine empfehlung ausgesprochen werden. Die färbung wird übrigens mit der salzmischung erreicht, der glaskolben ist minimalst bläulich.

Philips 85122 / 85126 UltraBlue (UB):

6.000 K
ca. 2.600 - 2.800 lumen
Weißes licht mit blauer note. Eigene erfahrungen habe ich bisher nicht. allerdings wird der blauton durch gefärbte glaskolben erreicht. Das ist grundsätzlich als negativ zu bewerten. Auch sollte man bedenken, dass brenner mit mehr als 5.000 K eigentlich keine zulassung haben. Der UB scheint hier die außnahme zu sein.


Osram 66040 (D2S) / 66050 (D2R):

4.150 K
ca. 3.100 - 3.200 lumen
Halogenweißes, leicht gebliches licht. Standardkost wie die 85122er.

Osram 66240 / 66250:
4.150 K
ca. 3.600 lumen
Anfangs recht gelb, später colorshift ins reinweiße ohne farbstich. Derzeit die empfehlenswertesten brenner, auch und vorallem weil sie die größte helligkeit liefern. Nach bisherigen erfahrungen uneingeschränkt zu empfehlen.

Osram 66240 / 66250 CoolBlue:
5.000 K
ca. 2.800 lumen
Farbtemperatur wird durch eingefärbten glaskolben erreicht. Damit nicht zu empfehlen. Auf lange sicht dürften diese brenner aber weniger probleme machen wie die ColorMatch. Aaher als alternative noch ok.


____________________________________________________________________

Bron

Geplaatst: 15.03.2010 - 21:03
door Hans oet Twent
@zenith,
adaptive heb ik niet. Gewoon normale Xenon.

Geplaatst: 15.03.2010 - 21:08
door Zenith
Hans oet Twent schreef:@zenith,
adaptive heb ik niet. Gewoon normale Xenon.
Dan heb je type D2R nodig, en dan automatisch ook 85126!

R= voor reflectormodules, wat jouw volvo heeft
S= voor lenslampen (bolle 'kattenogen' die zogenaamd direct licht geven)

Geplaatst: 15.03.2010 - 21:15
door Hans oet Twent
Zenith THNX.

Geplaatst: 15.03.2010 - 21:26
door JeeWee
JeeWee schreef:Het zijn volgens mij gewoon philips lampjes
Philips typenummer 85126
Technisch nummer (ECE) D2R

even google gebruiken met philips en 85126 en je hebt je prijs.
Zie ook mijn post van 10 feb :D

Geplaatst: 16.03.2010 - 20:16
door Hans oet Twent
JeeWee,
Ja ik zag hem.

Nog even een vraag aan allen;
Normaal is 4300K de kleur
Zou 6000K mooier staan en dus ook meer licht opbrengst genereren? Of geeft het aantal meer K's ook een hogere temperatuur af?

Ik heb een bedrijfje gevonden die de lampen voor 35 euro per stuk verkoopt. Maar dat houdt dus wel in, dat ik ze er zelf in moet zetten.

Geplaatst: 16.03.2010 - 20:33
door degids
In het lijstje van Zenith kun je aflezen dat 4300K het meeste licht geeft. Deze kleur is ook meteen het dichtste bij de normale hallogeen kleur. Hoe hoger je gaat in kleur, hoe meer blauw er bij komt.

6000K is dus een heel stuk blauwer en geeft ook minder licht dan de standaard 4300K.

Persoonlijk neig ik zelf meer naar een tikkie blauw er in. Als ik nog eens overstap op Xenon, dan wordt het waarschijnlijk 5000K.

Geplaatst: 16.03.2010 - 20:41
door Hans oet Twent
Thnx het wordt dus gewoon de 4300K.

Geplaatst: 16.03.2010 - 20:43
door Hans
Heb ik ook gedaan. Gewoon wat Volvo voorschrijft. Ziet er strak uit en is zeker herkenbaar als Xenon (af-fabriek)

Het lijkt anders al snel op zo'n lullig after setje en dat wil je toch niet....

Geplaatst: 16.03.2010 - 21:03
door Hans oet Twent
Hans, helemaal mee eens.

Geplaatst: 17.03.2010 - 11:59
door Zenith
@ Hans oet Twent: Ik ben op ziekteverlof dus had wel even de tijd om mij verder te verdiepen in de verschillende kleurtemperaturen :wink: : Info waar je misschien wat mee bent:

Ik raad je aan om een set 85126 D2R (4100K) lampen te bestellen en niet de 85126+ (4300K), aangezien die laatste colorshiften juist tegengaat en langer zijn geelachtige tint behoudt (wat je juist probeert te verhinderen dacht ik). Na een tijd (+-100u) gaan de 85126 lampen overgaan van 4100K naar +- 5000K.
De 85126+ lampen zijn in feite de betere aankoop aangezien ze een hogere lumenwaarde behouden.
De 85126cm ColorMatch daarentegen is ontwikkeld om een gebruikte 85126- lamp aan te vullen wanneer de andere stukgaat.
De 85126 en de 85126+ zijn qua kleur ongeveer hetzelfde bij aankoop.

85122+ OEM:

Afbeelding

85122cm:

Afbeelding

85122cm:

Afbeelding

Afbeelding

Bron

_____________

Links: 85122, rechts: 85122+

Afbeelding

Bron

___________________

Philips D2S 4300K (85122+):

Afbeelding

Philips D2S 5000K (85122CM):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron

_____________________

Afbeelding

philips 85122 (4100K):

Afbeelding

85122CM (5000K):

Afbeelding

another option for even higher color temperature (5800K crisp white with slight blue/purple tints) is the philips ultinon 6000K 85122WX. This is strictly an "aftermarket/tuner" type bulb that is illegal for use in usa and europe. It also has 1000 lumens less light than the standard philips bulb.

Bron

______________________


Afbeelding

Afbeelding

Bron

_____________________

Geplaatst: 27.03.2010 - 15:22
door Hans oet Twent
Vanochtend (zelf) 2 nieuwe Xenon lampen geplaatst. Mwoh je kunt wel verschil zien. Je kijkt er veel helderder in.

Met een beetje pruts en $#%@&@$@& werk is het allemaal gelukt. Aan de ene kant voor het gemak het luchtfilterhuis gedemonteerd. Aan de andere kant had ik iets meer uitdaging. Meer prutswerk en geduld hebben. (Dat laatste heb ik in dit soort situaties niet echt...)
Zit alles erin, valt het klemmetje onderin....:-) Om dat weer in orde te krijgen heeft me het meeste werk en tijd gekost.
Enniewee het is gelukt en de lampjes kunnen er weer 185K tegen..... Normaliter hoef ik ze dus niet meer te vervangen.....:-)

Geplaatst: 27.03.2010 - 15:47
door Daneel
Aan de tabel te zien heb je met de Osram 66240/66250 eigenlijk nog een betere keus qua lichtopbrengst. En volgens mij gaat het bij xenon juist om de lichtopbrengst en niet om de kleur!
Als mijn lampen aan vervanging toe zijn, weet ik wel welke lampen mijn voorkeur hebben.

Geplaatst: 27.03.2010 - 19:46
door Paul
En waar kunnen we deze lampen kopen?
Dan kan ik een keer bij de S60 van de vader van mijn vriendin die lampen eens omtoveren.

Geplaatst: 27.03.2010 - 19:48
door Hans oet Twent
@Paul
Via MP gekocht in het ooosten van het land. Plaats begint met een B en eindigt op orne......