@ Battlecruiser"
Of je MB en BMW's mooi of lelijk vind doet voor de handelswaarde van een auto niet ter zake.
Dat heb ik ook niet beweerd (ga ik zo trouwens wél doen), ik gaf slechts aan dat een MB, Audi of BMW voor
mij geen cent waard zijn. M.a.w. ik vind ze altijd te duur !
Maar 'mooi of lelijk' maakt wel degelijk iets uit ! Inderdaad niet het feit dat slechts ik alleen ze niet mooi zou vinden maar we hebben allemaal wel eens gehoord van een zgn. incourante auto. Bij inruil krijg je dat nog wel eens te horen. Waarom incourant ? Bijv. niet mooi en als nu maar genoeg mensen dat vinden is dat zeker bepalend voor de handelswaarde !
'Met een witte blijf je zitten'
Zo te zien wordt het waardegevoel van sommige klanten meer bepaald door het gevoel dan het verstand. En daar zit hem nou net de crux: de informele (gevoels-)waarde is vaak hoger dan de rationele waarde.
Ja en dat verbaast mij in ieder geval niet. Lees nou eens op dit forum bijvoorbeeld. Hoe vaak wordt Volvo niet de 'hemel ingeprezen' ? Hoe zijn vaak de reacties op mensen die enorm teleurgesteld zijn in Volvo of specifiek in hun Volvo of deze volkomen afkraken ?
'Volvo for Life' .......toch ? 365.000 km op de klok ? Net ingereden....toch ?
Rationeel ? Nou echt niet, puur emotie, gevoel !
Een rationele benadering bij het kopen van een auto, ja bij mensen die hem zakelijk rijden (afschrijving !) maar particulieren (hoeveel geld heb ik en wat voor moois kan ik daar voor kopen) én de superrijken (nee géén Ferrari die heeft iedereen al, een exclusieve Bugatti Veyron) die kiezen een auto puur op emotionele gronden.
En wat te denken van mensen die een echte old-timer kopen ? Een Trabant GTXLI V9 bouwjaar 1929 bijv. vraagprijs € 1.250.00 ........ en die waarde zou op rationele argumenten tot stand zijn gekomen ? Misschien toch emoties, gevoelens dan ? "Liefde voor het merk" , "Dit moet voor het nageslacht bewaard blijven"
Daarom zetten velen op Volvo-Plaza (of op Marktplaats) hun auto te koop voor irrationele prijzen. Voor die te hoge prijzen verkopen ze zo'n auto nooit. Meestal moeten ze een paar duizend zakken totdat er eens een serieuze koper komt.
Ja dat zou ik óók doen............ je zult maar net die ene gek tegen komen die het er voor geeft .......... :twisted:
En een handelaar ? Die gaat toch ook niet aan de ondergrens zitten met zijn prijs !
Toch is de inruilwaarde de betere indicatie: dat geeft (met een kleine schommeling) iedereen er voor. En handelaars die geven alleen maar rationele prijzen; die doen niks met gevoel.
Het enige dat je kunt weten is de gemiddelde/gangbare inruilwaarde zoals weergegeven in bijv. de Autotelex en de ANWB Koerslijst. Maar wat de betreffende auto aan inruilprijs heeft opgeleverd weet je niet. En wat jij 'kleine schommelingen' noemt.....er wordt vaak genoeg op autoforums en in tijdschriften geschreven over extreme verschillen bij inruilprijzen.
Inruilprijzen zijn, zoals je ongetwijfeld weet, mede afhankelijk van wat je voor andere/nieuwe auto wilt aanschaffen en ook in welk deel van het land je bent.
En wat is in dit geval dan de
rationele prijs ? Rationeel betekent toch met gebruik van je verstand, logisch redeneren.......nou dat doen inderdaad alle handelaren maar dan wel toegespitst op hún situatie !
Voor elke handelaar is
zijn inruilprijs de juiste, die geeft
zijn 'rationele waarde' weer.
Wat er bovenop komt is lucht. Het kan nuttige lucht zijn zoals garantie, maar het blijft een aangekocht stukje non-waarde.
Hier begrijp ik niet echt wat je bedoelt. Garantie is 'nuttige lucht' maar tegelijkertijd ook weer niet ? :roll:
Verzekeringstechnisch gesproken kun je het beste kijken naar de inruilwaarde. Laat anders zo'n S90 maar eens taxeren (door een onafhankelijke taxateur). Zal je bitter tegenvallen.
Dat klopt. Indien we spreken over de dagwaarde bij total-loss dan is de aanschafprijs inderdaad bepalend voor het bedrag dat je 'kwijt' bent.
De vraag is hoeveel mensen daar bij de aanschaf van een gebruikte auto rekening mee houden ? Emotioneel vs. rationeel !
Als je met een nieuwe auto de showroom verlaat, dan koopt toch niemand hem meer van je over voor dat bedrag? Dat weet iedereen. Op dat moment is de waarde al een mille of 5 gezakt. Dat geldt óók voor een oudere auto
Helaas is me niet duidelijk wat je met deze vergelijking wilt zeggen :oops:
Echter hoe het ook zij, ik lees uit veel reacties dat men helemaal vanuit zichzelf redeneert. Al staat het er niet letterlijk maar allen die de vraagprijs van deze S90 te hoog vinden zeggen eigenlijk niets anders dan
ik vind hem te hoog ,
ik zou het er nooit voor uitgeven ,
ik zou voor dat bedrag een andere auto kopen enz.
En ik ............. ik ben blij dolblij dat ik mijn auto's kan kopen op basis van emotionele argumenten want
autorijden is emotie !
Ik baal er stevig van dat ik hier voor die prijs niet zo'n mooie S90 met zo weinig kilometers heb kunnen vinden !
Rob