Pagina 2 van 3

Geplaatst: 24.02.2010 - 15:56
door sjors86
@ Gekkebelg ... klopt.

Echter is dit met de standaard banden en rijstijl van de gem. nederlander een redelijk optimale waarde. Bandendruk stijgt ook licht tijdens het rijden. Als je banden al oppompt tot 2,8 of zoiets voordat je gaat rijden komt ie rond de 3 bar tijdens het rijden ... wat voor rijstijl en type band past bij die druk ?

Geplaatst: 26.02.2010 - 17:34
door GekkeBelg
lage profielbanden en sportieve rijstijl?
Als het voor gewoon woon-werk verkeer is, kan je idd de aangerade waardes gebruiken. Maar dan nog kan je experimentere om je eigen geprefereerde waardes te vinden. Gwn als voorbeeldje: niet iedereen vind comfort het belangrijkste en rijden wat harder. Dus nemen die mensen al wat makkelijker een hogere druk. (of om minder te verbruiken) Maar als de fabrikant van de wagen nu zich vooral richt op comfort, zal die juist een lagere bandendruk aanraden. Snap je? Vandaar dat ik zeg van je niet blind te staren op die geadviseerde waardes

Geplaatst: 27.02.2010 - 00:19
door sjors86
lage profielbanden en sportieve rijstijl?
jep, dan zijn verhoogde waardes en minder comfort idd een oplossing.
En met een 'R' + sportieve rijstijl rijd een hogere druk ook beter. Daar ben ik t zeker mee eens. wat staat er eigenlijk voor druk in jou bezine klep?
Daarnaast, ga(ging) ik er alleen niet vanuit dat het meerendeel van de rijders op 't forum het grootste gedeelte van hun rijtijd aan het blazen zijn en dat de meesten toch niet op heel bijzondere formaten band rijden. Maar ik kan ook helemaal mis zitten.

Anders gezegd, snelweg-verkeer, de standaard bandjes eronder en geen heel gekke capriolen. Dan neig ik naar benzine-klep waardes en misschien een klein beetje erbovenop. Zo is t iets meer mijn mening mening en geen statement:P
Groeten Jasper

Geplaatst: 27.02.2010 - 08:30
door Johan
http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... .htm#pg117

Ik houd zelf 2.6 aan zoals in de tabel (behalve met sneeuw dan 2.1).

In deze manual http://www.volvocars.com/SiteCollection ... 14-web.pdf
wordt zelfs aangegeven dat de ECO bandendruk de maximale druk is ook bij snelheden < 160 km/u en neit zwaar beladen.

Conclusie dus gewoon op 2.6 zetten.

Geplaatst: 27.02.2010 - 08:39
door Oceanracer
Die 2.6 is voor een beladen auto, dus meer dan 225 kilo aan personen + bagage.

Geplaatst: 27.02.2010 - 08:40
door Johan
Zie even de edit daarna.

De ECO pressure is 2.6.

Geplaatst: 27.02.2010 - 08:42
door Oceanracer
Ik houd het voor gezien.

Geplaatst: 27.02.2010 - 09:30
door toppertje
Waarom worden bij bv. onderhoudsbeurten altijd netjes
het advies van Volvo WEL opgevolgd,en zodra het de bandenspanning
betreft,dan wordt het advies van Volvo in de wind geslagen,
en weet iedereen het beter?

Geplaatst: 27.02.2010 - 09:44
door 945i
Omdat de fabrikant wil dat je het gevoel hebt in een Citroen te zitten ( qua comfort dan..), extra bandenslijtage en brandstofverbruik zal 'm worst zijn.

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat een Volvo garage '17 banden op 2.1 zet.

Geplaatst: 03.04.2010 - 17:18
door Ticomar
Ik heb mijn 225/45-17 banden altijd op 2,8 spanning staan. Qua comfort en wegligging heb ik nooit nadelen ondervonden.

Vandaag heb ik 2 banden laten vervangen, na er 82.000 km mee gereden te hebben, terwijl de banden niet nieuw waren toen ik de auto kocht. Wat mij betreft heeft een iets hogere spanning in ieder geval qua kosten zijn nut bewezen.

Geplaatst: 03.04.2010 - 21:53
door FrankS60
Ticomar schreef: ....
Vandaag heb ik 2 banden laten vervangen, na er 82.000 km mee gereden te hebben, terwijl de banden niet nieuw waren toen ik de auto kocht. Wat mij betreft heeft een iets hogere spanning in ieder geval qua kosten zijn nut bewezen.
Ben ik wel benieuwd hoe ze afgesleten zijn, vooral in het midden of ook de randen? Ik rij ook met een hogere bandenspanning en alsnog krijg ik het voor elkaar om voornamelijk de randen te slijten. Puntje rijstijl misschien? :oops:

Geplaatst: 03.04.2010 - 23:02
door Gast
De mijne, 17 inch, staan op 2,7bar, voor en achter. :P

Geplaatst: 04.04.2010 - 07:47
door Bobbl
Nou, het blijkt dus wel dat veel mensen met een hogere bandenspanning dan voorgeschreven rijden, en dat daar niks mee mis is!!
2.1bar is gewoon te laag! dat is wel duidelijk...............................

O ja, de dealer pompt ze ook tot minimaal 2,5 bar, een Volvo dealer welteverstaan!! en die zal toch weten wat erin moet!

Geplaatst: 04.04.2010 - 08:06
door asta
De bandenspanning is o.a. afgestemd op het ver/gebruik van de auto.
Gezien onze auto een bepaald gewicht heeft en weggedrag hebben ze dit uitvoerig getest bij Volvo.
Mocht je dus gebruik maken van een van de banden maten die beschreven staan in de klep dan is het advies van Volvo uit om die te hanteren.
Dit alles heeft ook te maken met het voorgeschreven verbruik en uitstoot, alles staat of valt hiermee.

Mocht je van mening zijn dat de band harder opgepompt moet worden dan voorgeschreven, kijk dan even op de band of op de website van de leverancier of de druk wel binnen de marge valt (uiteraard op eigen risico).

Naast dat het comfort er minder door word kan bij een te harde band het weg contact ook minder worden omdat de band meer gaat stuiteren.

Geplaatst: 04.04.2010 - 08:49
door Oceanracer
Bobbl schreef:Nou, het blijkt dus wel dat veel mensen met een hogere bandenspanning dan voorgeschreven rijden, en dat daar niks mee mis is!!
2.1bar is gewoon te laag! dat is wel duidelijk...............................

O ja, de dealer pompt ze ook tot minimaal 2,5 bar, een Volvo dealer welteverstaan!! en die zal toch weten wat erin moet!
Jij zou eens bij Maurice de Hond moeten solliciteren. Met zulke conclusies komt je daar echt een heel eind. Omdat slechts een aantal forumleden hun banden harder oppompen dan Volvo voorschrijft, zou het duidelijk zijn dat 2.1 te laag is? Wat een flauwe kul!

Het zou zo maar kunnen dat de dealer weet dat de gemiddelde Nederlander te beroerd is om geregeld zijn bandenspanning te controleren. En dat ze al helemaal niet van plan zijn de druk wat te verhogen als op een zondagmiddag de hele auto wordt volgepropt voor een ritje naar oma op de Veluwe. En rekening houdend met het feit dat banden altijd na verloop van tijd wat druk verliezen, zou het maar zo kunnen dat de dealer om die reden de banden wat harder oppompt dan voorgeschreven.

Geplaatst: 04.04.2010 - 12:18
door Bobbl
Oceanracer schreef:
Bobbl schreef:Nou, het blijkt dus wel dat veel mensen met een hogere bandenspanning dan voorgeschreven rijden, en dat daar niks mee mis is!!
2.1bar is gewoon te laag! dat is wel duidelijk...............................

O ja, de dealer pompt ze ook tot minimaal 2,5 bar, een Volvo dealer welteverstaan!! en die zal toch weten wat erin moet!
Jij zou eens bij Maurice de Hond moeten solliciteren. Met zulke conclusies komt je daar echt een heel eind. Omdat slechts een aantal forumleden hun banden harder oppompen dan Volvo voorschrijft, zou het duidelijk zijn dat 2.1 te laag is? Wat een flauwe kul!

Het zou zo maar kunnen dat de dealer weet dat de gemiddelde Nederlander te beroerd is om geregeld zijn bandenspanning te controleren. En dat ze al helemaal niet van plan zijn de druk wat te verhogen als op een zondagmiddag de hele auto wordt volgepropt voor een ritje naar oma op de Veluwe. En rekening houdend met het feit dat banden altijd na verloop van tijd wat druk verliezen, zou het maar zo kunnen dat de dealer om die reden de banden wat harder oppompt dan voorgeschreven.
Oke, zal het anders formuleren, kijk gewoon op de site van de fabrikant van de banden die eronder zitten, en je komt op dezelfde waardes uit!!!

Ow enne heb nog steeds erg veel plezier met men baan als koelmonteur!

Geplaatst: 04.04.2010 - 14:43
door Ticomar
FrankS60 schreef:
Ticomar schreef: ....
Vandaag heb ik 2 banden laten vervangen, na er 82.000 km mee gereden te hebben, terwijl de banden niet nieuw waren toen ik de auto kocht. Wat mij betreft heeft een iets hogere spanning in ieder geval qua kosten zijn nut bewezen.
Ben ik wel benieuwd hoe ze afgesleten zijn, vooral in het midden of ook de randen? Ik rij ook met een hogere bandenspanning en alsnog krijg ik het voor elkaar om voornamelijk de randen te slijten. Puntje rijstijl misschien? :oops:
Banden waren beide keurig gelijkmatig afgesleten. De iets hogere druk zorgt bij mij dus in ieder geval niet voor overmatige slijtage in het midden. In mijn tankklepje staat 2,8 als aanbevolen spanning bij een zwaarder beladen auto. Ik zie echt niet wat het probleem is om dezelfde spanning aan te houden bij een minder beladen auto. Ik heb geen nadelen ondervonden in comfort of grip en de remkracht is ook geen probleem. Qua slijtage lijkt het aantal kilometers wat ik met het vorige setje heb gereden duidelijk genoeg.

Geplaatst: 05.04.2010 - 23:04
door basbbb
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet dat er mensen zijn die banden van 1500+kg zware auto's op 2.1 bar zetten. Dat is echt iets van vroeger toen de meeste auto's ongeveer 1000kg wogen en vele auto's zelfs veel minder dan dat. Ook van de volvo-dealer aantal jaar probleem gehad dat na ophalen auto na een beurt standaard als eerste me banden op kon gaan oppompen. Echter die zijn inmiddels ook wijzer en zetten banden , zoals eerder aangegeven al door iemand, op minimaal 2.5 bar. .

Bij mijn auto moet de druk volgens binnenkant brandstof klepje minimaal 2.4 bar voor en 2.3 bar achter zijn mits niet harder dan 160km/h gereden wordt en wagen minimaal beladen is. Bij volle belading 2.8 bar voor en achter.

Ik rij zelf met rond 2.7 a 2.8 voor en achter altijd 0,1 bar minder dan voor. Met het slechte wegdek dat we de laatste jaren steeds meer hebben, ben ik steeds vaker geneigd niet verder te gaan dan 2.7 bar. Geeft net iets meer comfort met al die gaten en richels in het wegdek.

Optimale druk hangt ook wel van soort band af of dit niet net te hard is,
Met GoodYear F1 gs-d3 heb ik geen last van bollen van het loopvlak en ook met relatief hoge druk erin nog altijd goede grip. Alleen met al die sneeuw afgelopen winter heb ik met iets lagere druk gereden.
Met de nieuwe michelin primacy HP banden waarmee de auto verkocht werd, was het wel al echt stuiteren bij 2.7 bar en bij lagere druk zijn deze banden vreselijk slap en heb je nog steeds weinig grip.

Geplaatst: 06.04.2010 - 10:28
door Oceanracer
Mijn auto weeg anno nu het zelfde als toen hij 10 jaar geleden van de fabrieksband rolde. Ik ga er van uit dat de waarde zoals deze toen werd gehanteerd, niet is veranderd. Ik blijf dan ook bij het standpunt dat de huidige 2.5 bar gemakshalve wordt toegepast om bovenstaande redenen.

Ik heb nog nooit enige hinder ondervonden van verminderde grip en rijd met gemak 70.000 km met een set banden. Misschien terg ik mijn auto wel wat minder dan anderen.

Geplaatst: 06.04.2010 - 20:03
door steven460
basbbb schreef:Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet dat er mensen zijn die banden van 1500+kg zware auto's op 2.1 bar zetten.

Ik rij zelf met rond 2.7 a 2.8 voor en achter
Beste 2.5+ bar aanbidders. Is dit niet wat voor jullie