Pagina 2 van 5

Geplaatst: 22.02.2010 - 22:13
door nieuwedaf V70
Juist, dat is ook mijn idee. En al zal het 1.5 ltr meer zijn so what .

VOLVO meest geïmiteerd, nooit geëvenaard.

Geplaatst: 22.02.2010 - 22:34
door toppertje
het niveau wordt er niet beter op ::cry:

Geplaatst: 23.02.2010 - 07:30
door V70/2.4D/2003
Zo is dat toppertje. Niet zeuren maar aftanken.

Geplaatst: 23.02.2010 - 07:51
door RVL
Die BC heb ik echt nog nooit naar gekeken. Veelal nutteloze info daarop is mijn mening. Misschien niet opgevallen maar er zit voor dat geld ook nog een benzinemeter in die het toch aardig doet hoor en voor de dare-devils gaat er ook nog een lampje branden als ie echt bijna leeg is............

Geplaatst: 23.02.2010 - 08:23
door JacoS80
toppertje schreef:het niveau wordt er niet beter op ::cry:
Tenzij je 'm weer vol tankt.

Geplaatst: 25.02.2010 - 00:40
door bartv70
Inmiddels vele reacties op dit topic, maar nog geen sluitend antwoord op de vragen waardoor het enorme verschil optreedt en of het softwarematig bijgesteld kan worden

Geplaatst: 25.02.2010 - 02:09
door degids
Je krijgt al een verschil als je banden slijten. Omtrek van het wiel wordt kleiner en daardoor registreert de auto meer km's dan daadwerkelijk gereden. Zelfde hoeveelheid brandstof, meer km's ==> gunstiger verbruik.
Ik heb hier ook mensen voorbij zien komen met bandenmaten die 4 volle procenten afwijken van de bandenmaat die er onder hoort. Dat soort afwijkingen werken door in de verbruikscijfers van de BC.

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:09
door v40jlt4
[quote="bartv70"]Inmiddels vele reacties op dit topic, maar nog geen sluitend antwoord op de vragen waardoor het enorme verschil optreedt en of het softwarematig bijgesteld kan worden[/quote]

De waaromvraag daar waag ik me niet aan, maar de vraag "kan het bijgesteld worden"kan ik deels beantwoorden.

De BC van mijn V40T4 klopte ook voor geen meter (of liter). Nadat ik er nog eens grotere injectoren in gestopt had klopte het al helemaal niet meer. (bij de T4 werd de DC (Duty Cycle) vd injectoren meegenomen in de verbruiks-berekening).
Marko (MTE) die vervolgens de auto tune-de, heeft ook softwarematig de BC aangepast, daarna klopte wat ie aangaf exact.

Dus sluit ik niet uit dat andere Volvo-BC's ook SW matig aangepast kunnen worden.

Inderdaad, onlangs voor de 2e keer mijn, niet al te lange tijd geleden aangeschafte, 2.4d volgetankt, bleek ie 1/12.5 ipv 1/13.5 gelopen te hebben (maar dat was 700km bijna alleen stad en een beetje 80KM/uur en 100km/uur, zeker 500km stad, dus qua verbruik klaag ik niet, zeker niet omdat er ook nog de rica euro 4 sports-tune in zit)

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:19
door nieuwedaf V70
Vandaag even voor het werk naar Duitsland geweest en de Volvo even laten gaan (heerlijk) Na 15 min had ik een gemiddelde van 16.7 liter per 100km ( 1 op 5.9 ). Maar wat is daar van waar????? bij terugkomst de auto afgetankt en over 572 km ( inkl. lekker even door rijden) Het verbruik is 6.4 ltr / 100km volgens de BC. Ik heb 52.5 ltr getankt na terugkomst dit is gemiddeld 1 op 10.8
Ik heb nieuwe originele banden en de originele maat velgen 15". Je kan nu alleen maar zeggen dat de aantal liters wat je tankt het gemiddelde verbruik is en je brandstofmeter geeft aan wanneer je tank leeg is dit blijkt na vandaag wel weer.

Geplaatst: 26.02.2010 - 10:02
door bartv70
1:10,8??? Rijdt je een diesel?, ben je niet onder 200km/pu geweest?
En hoe kom je aan 1 op 5,9.
Zelf vorige week wat wat testjes gedaan op de Autobahn en vanaf 180 km/pu stijgt het verbruik naar waardes onder 1 op 10 (2.4D Rica 198pk)
Ook 15" 195/65/15

Geplaatst: 26.02.2010 - 19:12
door nieuwedaf V70
Het verbruik van 16.7 ltr / 100km werd aangegeven door de BC. En ja ik heb heel hard gereden met een gemiddeld gebruik van 1 ltr op 10.8 km. Na het lezen van jou reactie ben ik even gaan tanken en nu heb ik een gebruik van 1 ltr op 16.42 km ik moest me weer aan de Nederlandse wet houden en volgens mij is dit normaal voor woon/werk verkeer. De BC gaf aan 5.5 ltr/100 km dit is 1 op 18.18 dit is wel erg positief toch t.o.v. de werkelijkheid
Een D5 is toch een diesel????? en boven de 130km/uur gaat het verbruik behoorlijk omhoog.
En 1 op 5.9 = 16.7 ltr / 100 km maar dit was volgens de BC.

Geplaatst: 26.02.2010 - 19:16
door bartv70
Die 1:16 lijkt er meer op, ik ga toch eens kijken wat het verbruik op Vmax is.
Woon gelukkig maar 10km van de "Oberhausen straight" af.
Kan ik gelijk met de GPS de afwijking van de snelheids/afstandsmeter meten.

Geplaatst: 26.02.2010 - 19:33
door nieuwedaf V70
Als we dan toch over afwijkingen hebben dan weet ik nu zeker dat de snelheidsmeter ook boven de 150 behoorlijk gaat afwijken Wel raar omdat het een originele auto is met originele (nieuwe) banden en velgen. Waarom de afwijking zo groot is weet ik niet bij 200 op de GPS ( losse GPS ik heb geen Duitse kaarten voor de RTI) staat de meter van de auto op bijna 220 en als je op de teller dus 200 rijd is dit, denk ik , 180 ofzo. Maar gelukkig zit deze afwijking er in, dit zijn dan ook minder bonnen.

Geplaatst: 01.03.2010 - 18:45
door MarcV
Aha, hebben we hier misschien de/een reden !
Mijn kilometerteller wijkt ongeveer 10% af (naar boven).
Als de BC mbv van deze (te hoge) snelheid de afstand berekend dan rijd je dus 10% zuiniger volgens de BC dan echt.

Geplaatst: 01.03.2010 - 19:45
door nieuwedaf V70
Dan heeft AEO na heel wat schrijven toch een antwoord op zijn vraag. (hoop ik) In iedergeval een reden van de afwijking van onze BC.

Geplaatst: 02.03.2010 - 20:31
door JeroenSpock
MarcV schreef:Aha, hebben we hier misschien de/een reden !
Mijn kilometerteller wijkt ongeveer 10% af (naar boven).
Als de BC mbv van deze (te hoge) snelheid de afstand berekend dan rijd je dus 10% zuiniger volgens de BC dan echt.
maar dan rekent hij ook 10% meer kilometers dan wat je echt rijdt.

Geplaatst: 02.03.2010 - 21:17
door bartv70
MarcV schreef:Aha, hebben we hier misschien de/een reden !
Mijn kilometerteller wijkt ongeveer 10% af (naar boven).
Als de BC mbv van deze (te hoge) snelheid de afstand berekend dan rijd je dus 10% zuiniger volgens de BC dan echt.

Wijkt je km.teller (afstand) of je snelheidsmeter 10% af?

Geplaatst: 02.03.2010 - 21:23
door jpwg001
Ik meen dat de computer het verbruik per uur berekent en die omzet naar de afstand gereden per uur. Waarom denk ik dat? Mijn vader rijdt in een Vectra GTS (één van de laatste) met een verbruiksmeter. Wanneer hij rijdt, geeft de bc aan wat het gebruik in liters per 100 km is. Wanneer hij stilstaat geeft hij aan wat het verbruik per minuut of per uur is.
Wanneer ik met mijn auto op de motor afrem en het toerental laat zakken, zakt het verbruik. Echter, op een gegeven moment wordt de snelheid zo laag, dat het verbruik per 100 km weer toeneemt, zonder dat het toerental of de snelheid toenemen. Dat is ook wel logisch te verklaren als je beredeneert dat het verbruik per uur wordt berekend, want een verschil van 5 km/uur scheelt een paar tienden in het aantal lieters per 100 kilometer. Mee eens of onzin?

Geplaatst: 03.03.2010 - 16:55
door nieuwedaf V70
Je kilometerteller, toerental, snelheidsmeter en de BC zijn gekoppeld. geef maar eens gas met de koppeling ingetrapt bij b.v 80 km per uur je verbruik veranderd. Ik ga er ook vanuit dat bij 15000 km er geen 15000 gereden is, kijk maar eens, als je de gps gebruikt, na 150 km je eindstand op de teller van je auto en de vooraf gegeven km op de gps.

Geplaatst: 03.03.2010 - 17:02
door Erik!
Nou, dat GPS is ook niet altijd even betrouwbaar. Met het leasegebakje afgelopen zaterdag 270km/u gereden na afloop van de beurs. Volgens GPS dan, helaas rijdt hij maar maximaal 204.