Nieuwe voorruit V50

Geleverd vanaf 2003
peters54
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23

leonboersma schreef:..dit maakt voor de verzekering helemaal niet uit. of accepteren sommige verzekeringen dit niet?
Sommige verzekeringen hebben inderdaad een contract met Carglass of Autotaalglas e.a. Dus het zelf kiezen (zonder financiele gevolgen) van een partij waarbij je de ruit laat vervangen zit er niet altijd bij.

In mijn geval is de ruit verzekerd en wordt deze (zonder eigen risico) vervangen door Autotaalglas. Wil ik dit bij een ander bedrijf laten doen dan komt mijn eigen risico om de hoek kijken.
Mir
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08

Dit viel mij ook gelijk op. Carglass heeft er een nieuwe ruit ingezet. Heb ze speciaal moeten wijzen op de tint die mijn ruit heeft én de regensensor!

Maar ik heb het best erg, als ik richting de passagierskant naar buiten kijk, zie ik een enorme vertekening, die eigenlijk van benenden naar boven loopt. Alsof er een aantal watergolven in mijn ruit zit.

Ik heb mezelf gedwongen er me niet aan te storen ;)
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Maar zo erg is niet normaal in ieder geval.
Dan had ik er een andere ruit in laten zetten en als ze dat bij Carglass niet hebben dan had ik de verzekering opgebeld dat ze het maar uitzoeken, maar dan ging mijn auto gewoon naar de dealer.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Wat een reacties :-)
Ik ben ondertussen terug geweest naar autotaal glas en vanmiddag wordt er een nieuwe ruit (van een andere leverancier) ingezet. Ik ben benieuwd.
Om even op het verzekeringsverhaal terug te komen .. volgens mijn tussenpersoon krijg ik, wanneer ik niet naar Cargalss of autotaalglas ga, niet de helft van mijn eigen risico vergoed .. dat zou dus zo'n 70 euro extra kosten.
Het verbaasd mij trouwens dat er een dikte verschil zit tussen Volvo en "3e" ruiten.
Als de 2e sessie ook niet naar tevredenheid is, ga ik toch maar naar de dealer...
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Nogmaals er zijn maar een paar fabrikanten van autoruiten in de wereld, bij vervanging krijg je echt dezelfde ruit er weer in. Er bestaan geen dikkere of dunnere autoruiten, of Carglass ruiten of wat dan ook.

Een autoruit maakt inderdaad deel uit van de veiligheidsconstructie, daarom zijn er specifieke eisen voor de dikte en sterkte.

Er is een goed argument om de ruit te laten vervangen door een specialist, de meeste dealers vervangen maar een enkele keer een ruit. Ze hebben niet de juiste gereedschappen waardoor de kans op lakschade (ook op niet direct zichtbare plaatsen) groter is. De speciale primer die als ondergrond voor de kit wordt opgebracht heeft een beperkte houdbaarheid, omdat het spul ontzettend duur is wordt het potje toch maar gebruikt. Hierdoor kan er een probleem ontstaan met de hechting van de kit.

Ik heb 1x keer een ruit laten vervangen door Carglass, maar wel thuis op de oprit. Vind het namelijk wel prettig wanneer ik kan zien wat er gedaan wordt. Die klus is secuur en goed gedaan, en de primer was niet over datum :wink: . Er zit geen enkel verschil in deze ruit t.o.v. het origineel. Behalve het Volvo logo en de steenslag dan. :)
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

mag ik dit verhaal ten aanzien van de niet bestaande verschillen als gelul betitelen?
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Zeker mag dat, ik heb geconstateerd dat er geen verschil is tussen de originele ruit en de ruit die ik door Carglass heb laten plaatsen. Ook de specificaties die op de ruit staan zijn gelijk.

Dus wanneer je je opmerking kunt onderbouwen....
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Wij hebben geconstateerd van wel, zolang wij nog op regelmatige basis die semi identieke carglass ruiten wegens de slechte(re) passing staan te vervangen ga ik je lekker in je waan laten (wij plaatsen maar een paar ruiten per week)
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Jij zegt een paar ruiten in de week te vervangen, de meeste dealers hier halen 1 ruit in de maand nog niet denk ik...

Naast mijn eigen constatering heb ik geen ervaringen, op internet is niet zoveel te vinden op dit gebied. Ik heb meer aanwijzingen gevonden dat de originele ruiten en de Carglass ruiten (en andere autoruit herstellers) uit dezelfde glasfabriek komen (en ook technisch identiek zijn) dan dat er verschil in zit.

Dat er veel knoeiwerk wordt geleverd in de montage, dat is bekend. Niet alleen bij Carglass maar overal. Daarom sta ik er liever even bij, dus niet bij een vestiging laten doen. Misschien heb ik ook het geluk gehad dat de medewerker die de ruit van mijn V50 heeft vervangen al 20 jaar in het vak zit, hij heeft me precies utgelegd wat hij aan het doen was en waarom.

Er waren ook geen problemen met de pasvorm, of vervorming of wat dan ook. Had hij toevallig een "originele" ruit bij zich ?
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het verschil in dikte en pasvorm kletst hij er toch echt niet bij, er zat meermalen ineens een paar mm ruimte tussen de unit die aan de achteruitkijkspiegel vastzit met de regensensor erin en de voorruit die bij een originele voorruit strak aansloot...
Volvo for life
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Jouw constatering zal kloppen, daar twijfel ik niet aan.

Ik vond nog wel deze link: http://www.glastek.com/auto-glass-faqs.html


En daar staat o.a. dit stukje tekst:

What is the difference between dealer/factory glass, OEM (Original Equipment Manufacturers), and aftermarket glass?

Many OEM auto glass manufacturers produce the glass for the automobile makers. Therefore, an OEM auto glass manufacturer such as LOF, PPG, Mopar, Carlite, and Guardian may hold the original windshield template for the automobile producer. This means that the template used for manufacturing the windshield are too the exact "original" specifications. The OEM auto glass manufacturer produces these windshields for the auto producer with the dealer insignia (GMC, Nissan, Ford, Toyota, Chevy, Dodge) in the bottom corner and send them back to the car dealer for resale. These auto glass OEM manufacturers will also use the "same original" template to resale to the public with their "own" insignia (Pilkington, PPG, Guardian, Mopar, Carlite). Most OEM auto glass manufacturers cannot resale the windshield back to the public with the “dealer” insignia. Therefore, the windshield could be the "same" original template manufactured part with a different insignia.

Now an aftermarket glass is a windshield that is manufactured to the exact manufacturer guidelines (same color, thickness) without the "original" factory template. The template specifications are recreated using a factory windshield through the means of reverse engineering. This means that the template is recreated by the measurements of the windshield and not by the original template that the dealer manufactured supplied. With today’s technology, this method has very accurate results and the strength and thickness of the glass is regulated by FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards).


Heb nog even gekeken, ik heb er nu een Guardian ruit in zitten, dat is dus een van de OEM glasfabrikanten.

Edit: Maar het kan zijn dat die niet de Volvo mal bezitten, en dus de mal hebben gemaakt aan de hand van een originele ruit. In dat geval kan ik me afhankelijk van de glasfabrikant voorstellen dat de pasvorm kan afwijken. Maar de ruit dunner maken zou de veiligheid beinvloeden. Het lijkt me dat dat niet het geval is....
V40 T2 Nordic+
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Als je de oude kitlaag niet geheel weghaalt (kl#te klusje), dan komt de ruit idd. een paar mm hoger te liggen.

Mij is bekend dat o.a. VW tegenwoordig origineel al akelig dunne ruiten gebruikt uit kosten en gewichtbesparing waarschijnlijk..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Kan me helemaal vinden in wat Bart ook al aangeeft dus waarom moet je om misschien 70 ui te besparen met een raam rondrijden wat mogelijk niet goed geplakt zit te zacht is net niet helemaal goed past en mogelijk bij een aanrijding toch net niet die steun aan je airbag's geeft of er uitvliegt omdat er een verkeerde goedkopere een comp. lijm is gebruikt (wat wij helaas meegemaakt hebben met een dodelijke afloop tot gevolg).
De keus is aan een ieder maar ga niet vertellen dat glas glas is als het maar past omdat de reverse engineering methode is toegepast dat is alleen de buitenrand en zegt nog steeds niets over hardheid of gebruikte lijmlaag tussen de twee lagen in en al zeker niet over het doorzicht van het ruit en evt oneffendheden noch over de pasvorm van houders voor spiegel en regensensor.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de overeenkomst tussen beide ruiten is dat je er doorheen kunt kijken.
Volvo for life
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

:laughing6:
Altijd lachen !!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

hadico schreef:Kan me helemaal vinden in wat Bart ook al aangeeft dus waarom moet je om misschien 70 ui te besparen met een raam rondrijden wat mogelijk niet goed geplakt zit te zacht is net niet helemaal goed past en mogelijk bij een aanrijding toch net niet die steun aan je airbag's geeft of er uitvliegt omdat er een verkeerde goedkopere een comp. lijm is gebruikt (wat wij helaas meegemaakt hebben met een dodelijke afloop tot gevolg).
De keus is aan een ieder maar ga niet vertellen dat glas glas is als het maar past omdat de reverse engineering methode is toegepast dat is alleen de buitenrand en zegt nog steeds niets over hardheid of gebruikte lijmlaag tussen de twee lagen in en al zeker niet over het doorzicht van het ruit en evt oneffendheden noch over de pasvorm van houders voor spiegel en regensensor.
De kans dat een dealer de ruit verkeerd plakt of verkeerde spullen gebruikt lijkt me haast groter dan dat een specialist dat overkomt. De hardheid van de ruit is bepaald bij specificaties. Die staan op de ruit en moeten gelijk zijn aan de zgn OEM ruiten. Pasvorm zou best kunnen verschillen, maar zoals gezegd, ik heb nu een Guardian ruit. En Guardian is ook OEM leverancier, de dikte en pasvorm van deze ruit is gelijk aan de originele ruit. Zou wel eens willen weten of Guardian ook OEM levert aan Volvo.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Jannock
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 03.09.2006 - 12:41

bart simpson schreef:de overeenkomst tussen beide ruiten is dat je er doorheen kunt kijken.
inderdaad...een reactie die wellicht zou bijdragen ::wink: : wat is de herkomst van de originele ruit, want die zal Volvo niet in zijn eigen fabriek(en) gieten denk ik.....
~ J ~
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dat laatste klopt idd
Volvo for life
T4Freak
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 18.09.2006 - 01:50

Ik denk dat ik zelf maar overstap op glas in lood, kan ik tenminste alleen het deeltje waar een steenslag in zit vervangen.
Misschien monteer ik 10mm glas lekker dik toch.
Of dubbel glas isolerend.

Belangrijkste vindt ik dat ik er doorheen kan kijken en tijdens regen geen natte broek krijg.

laatst een nieuwe ruit in mijn oude t4 laten plaatsen 70 euro eigenrisico wilde graag origineel.
Ik ree de volgende dag de rijksweg op en pats steenslag links onder met direct een scheur weg 70 euro.

Dan vindt ik het toch wel weggegooid geld.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

had je geen voorruit gehad had je toch een bloedneus of een blauw oog gehad...
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”