Pagina 2 van 3

Geplaatst: 02.03.2010 - 23:37
door Arie S
Is bij mij, zoals bij de meesten, niet zo ingesteld. Op stand 0 gaan ze bij mij ook aan.

Je kan het door de dealer uit laten schakelen. Maar dat wil ik niet omdat ik ze dan vergeet om ze ´s-avonds aan te doen.

Geplaatst: 03.03.2010 - 09:03
door edraket
Dan laat je ze toch altijd in stand 2 staan en als ze een keer uit moeten in stand 0?

Geplaatst: 03.03.2010 - 18:59
door Arie S
In stand 2 kan inderdaad, maar tussendoor is de auto een poosje zonder contact aan op de startkabel geweest om de accu wat spanning te geven. Toen vergat ik de schakelaar weer op 0 te zetten en brandde er nog van alles dat de stroom van de accu weghaalde en de auto niet wilde starten.
Dus was er maar 1 remedie; de zekeringen er uit. En de lichtschakelaar kon gewoon blijven staan op de 0 of op dimlichtstand.
Vandaag nog steeds geen problemen, maar ik hou het in de gaten de komende weken.

Geplaatst: 03.03.2010 - 19:21
door Goelette
ik vind het allemaal eigenlijk niet zo vreemd klinken...?
- uurtje radio luisteren kan bij sommige auto's wel omdat dan alleen de radio aan staat; de meeste nieuwe auto's echter moet je op contact hebben staan en dan staat er veel meer stroom te verbruiken dan waar je aan dnekt
- alarm uitzetten lukte je niet omdat de accu te leeg was om nog te reageren op het chipje in je sleutel of iets dergelijks
- als een accu leeg is krijg je tegenwoordig de mafste verschijnselen. Als hij helemaal geen spanning meer geeft zijn er waarschijnlijk een of meerdere cellen kapot. Soms helpt herhaaldelijk volledig ontladen en laden, maar als hij kapot is niet meer. Dan kun je nog eens proberen accuwater/zuur bij te vullen maar dat kan bij de nieuwe onderhoudsvrije accus ook niet meer. Beter een nieuwe kopen dan, dus goede beslissing geweest.
- in de winter bij kou geeft je accu ook minder power

Overigens wel vreemd dat je aangeeft dat nu vanalles feller brandt dan voorheen, bij lopende motor...? Dat zou niets uit mogen maken aangezien hij dan volledig op de dynamo zou moeten kunnen lopen, de accu zou je theoretisch niet nodig hebben. Anders zou je accu met alles aan nooit bij kunnen laden. Doet toch het vermoeden rijzen dat er iets met je dynamo zou kunnen zijn....

Hou het in de gaten zou ik zeggen.

Geplaatst: 03.03.2010 - 20:12
door Arie S
Dank je voor je heldere reactie.

De dynamo is doorgemeten, die was oké. Laadspanning was goed.
De accu konden ze eerst niet doormeten, die kwam na 2 dagen opeens wel goed uit de test. Ik ben overigens niet bij de test van de accu geweest. Dit deden ze toen ik ze aan de telefoon had.

De dynamo geloof ik wel, die accu vind ik dubieus. Waarom zou die 2 dagen onder laadstroom moeten staan voor ze hem wel kunnen meten?

Het is niet zo dat er een zee van licht overal uit komt, maar de intensiteit van het licht is wel hoger/beter. Ook het starten gaat vlotter.

Ik ben ook op de spanning van de dynamo naar de dealer gereden, de accu was helemaal leeg toen ik daar aankwam. De dynamo levert dus genoeg spanning/stroom om de auto te laten rijden.

Zou de accu soms een slechte cel of kortsluiting in een cel kunnen hebben?

Geplaatst: 03.03.2010 - 20:33
door V70 T5 assen
Met een kapotte cel gebeuren er soms ook vreemde dingen.
Heb dit ook eens gehad , tijdens starten met koude moter draaide de startmotor prima rond maar aanslaan ho maar met een dikke 10volt wil de startmotor wel maar de electronica niet..
Op dat moment denk je niet dat het aan de accu ligt (tot je gaat meten :) )

Geplaatst: 03.03.2010 - 21:01
door sjors86
Als je start en motor begint te draaien, krijg je dan geen spanning van je dynamo, 12V +, of houd het geheel alweer op voordat de startmotor uit is? Of schakelt de alternator later bij ... ?

Geplaatst: 03.03.2010 - 21:03
door Arie S
Kan me voorstellen dat je dan niet aan de accu denkt.
Maar als ik zie wat er allemaal hoort opstarten als je alleen het portier opent, kan ik me wel voorstellen dat de accu een belangrijk onderdeel is van de auto.
Toen ik maandag met een lege accu stond, klikte de startmotor wel, maar alle andere dingen vielen spontaan uit. Toen de accu eenmaal helemaal leeg was, kreeg ik de automaat niet eens uit de "P" stand. :o Nooit van gehoord dat dit kon gebeuren, maar het was toch echt zo.

Overigens ben ik wel eens nieuwsgierig naar wat er allemaal opstart bij het instappen en tijdens het inschakelen van het contact. Heb ik nog nergens kunnen vinden. Dit is ook de eerste auto waar ik dit bij meemaak.

@ Sjors;
Als de motor eenmaal draait zou de dynamo de auto van stroom moeten voorzien.
Tijdens het starten is de accu de belangrijkste stroombron.

Geplaatst: 03.03.2010 - 21:12
door sjors86
Arie S, ja die snap ik thanks, maar was benieuwd of het ding ook aanslaat en dan alsnog over zijn gier gaat door de electronica.
Die electronica is soms zo vaag in deze auto's :P

Geplaatst: 03.03.2010 - 21:44
door Arie S
Ik heb je vraag nog eens doorgelezen en ik zie dat ik je niet helemaal goed heb begrepen. :roll:

Als de motor begint te draaien tijdens het starten, zal de stroom/spanning die de dynamo levert nog te laag zijn om van belang te zijn. Maakt dan nog niet genoeg toerental.
De electronica zal, voordat de motor eenmaal loopt, geheel van de accu afhankelijk zijn.
Als de motor eenmaal loopt, draait hij tussen de 1000 en 1500rpm en zal de dynamo genoeg stroom leveren om zonder accu verder te kunnen.

Een auto accu is zo gemaakt dat deze een heel hoge piekbelasting aankan. Dat is ook nodig omdat tijdens het starten ontzettend veel stroom wordt afgetapt van de accu zonder dat hij daarbij hulp krijgt van de dynamo. Als je start, vallen daarom alle lampen even uit en gaan daarna weer aan.

Geplaatst: 03.03.2010 - 22:02
door edraket
Goelette schreef: als een accu leeg is krijg je tegenwoordig de mafste verschijnselen. Als hij helemaal geen spanning meer geeft zijn er waarschijnlijk een of meerdere cellen kapot. Soms helpt herhaaldelijk volledig ontladen en laden, maar als hij kapot is niet meer.
Dit is geen goed advies. Een startaccu mag je nooit volledig ontladen. Daar gaat hij echt stuk van. Gewoon zo vol mogelijk houden of als hij leeg is zo vlug mogelijk (uiteraard met de juiste laadstroom) weer opladen.

Geplaatst: 03.03.2010 - 22:18
door V70 T5 assen
sjors86 schreef:Als je start en motor begint te draaien, krijg je dan geen spanning van je dynamo, 12V +, of houd het geheel alweer op voordat de startmotor uit is? Of schakelt de alternator later bij ... ?
En vergeet niet dat door die kapotte cel ook in het gehele boordnet de spanning te laag blijft , wat ik omschreef in mijn vorige post was met een 95er escort deze hadden nog niet mega veel electronica aan boord , maar de ontsteking was iig wel electronisch en door kapotte cel bleef de spanning te laag waardoor deze niet werkte .
Met moderne auto,s gaat er dan nog veel meer de mist in , dan draait de startmotor niet eens immers de sleutel wordt niet herkend .

Geplaatst: 03.03.2010 - 22:55
door Goelette
accu bestaat uit platen met daartussen vloeibaar zuur. Als er een cel kapot is zijn er twee platen tegen elkaar geklapt zegt men, ik weet niet of dit fysiek ook zo is of alleen maar bij wijze van spreken. Of de vloeistof/zuurgraad is niet goed meer, dan levert die cel ook te weinig. En als er ook maar 1 cel kapot is, heb je geen 12 volt meer en wordt alles knap lastig.
Ik heb ook wel vaker gehad dat een accu na lang laden toch goed lijkt te zijn, alleen doet ie het dan maar een paar minuten of seconden. Een halve keer starten en hij is weer volledig leeggetrokken.

Geplaatst: 03.03.2010 - 23:17
door Arie S
Misschien dat die van mij daarom oké uit de test kwam.

En die platen die omklappen, zijn platen die door de te hoge belasting of helemaal leegtrekken, krom trekken en tegen elkaar komen. Kwam vroeger vaker voor dan tegenwoordig, maar kan nog steeds.
Er verandert veel in accu land, maar het principe van de accu is nog niet gewijzigd.
En ik heb ergens gelezen dat de nieuwe gel-accu's wel een verbetering zijn tegenover de oude accu, maar nog problemen hebben met de piekbelasting van het starten.

Geplaatst: 04.03.2010 - 07:29
door V70 T5 assen
En ik heb ergens gelezen dat de nieuwe gel-accu's wel een verbetering zijn tegenover de oude accu, maar nog problemen hebben met de piekbelasting van het starten.

Je hebt ze wel Optima heten die zijn vooral gewild , bij mensen die veel audioaperatuur aan boord hebben .

Geplaatst: 04.03.2010 - 17:46
door Arie S
Dan praat je over een constante belasting van de accu over een langere periode.
Kunnen die Optima's ook de piekbelasting van het starten aan en dan meerdere keren achter elkaar?

Geplaatst: 04.03.2010 - 18:10
door V70 T5 assen
Ja ik zie ze ook steeds vaker bij een klant van me , om een NSA te starten.
Dat zijn vaak diesels met 6 tot 12 cilinders dus maak je geen zorgen over deze piekbelasting .

Zie http://www.optima-batteries.nl/

Geplaatst: 04.03.2010 - 19:16
door Arie S
Ziet er goed uit, erg interessant :P

Hoe zit het prijstechnisch met deze accu's? Zo'n yellow Top accu, is die veel duurder dan een normale loodaccu met dezelfde capaciteit?

Geplaatst: 04.03.2010 - 19:18
door V70 T5 assen
je moet voor "normaal"gebruik volgens mij de redtop hebben die staan ook naast die dikke diesels (dan wel 2 in serie ivm 24volt )

Geplaatst: 04.03.2010 - 19:34
door Arie S
Ik heb ze inmiddels gevonden bij een bedrijf hier in de omgeving.
De red top is inderdaad voor SUV, 4x4's en voertuigen met een normale belasting, lees ik daar.
Ik zie ook dat de prijs daar wel een stuk hoger ligt dan een normale accu.

Ik wist niet dat de accu techniek nu alweer zover was, anders had ik de aanschaf van zo'n accu gedaan. Mooie spec's en ook in de zomer erg handig.
Dan rij ik heel weinig in de auto en ga op de fiets naar het werk. Een erg slechte situatie voor een accu, maar als ik het allemaal zo lees is de Optima accu er tegen bestand.

Heb je er zelf ook een in de V70 staan?