Pagina 2 van 2

Geplaatst: 02.04.2010 - 08:15
door Oceanracer
Mrlten schreef: Deze condensor zal waarschijnlijk geen echte van Volvo zijn, maar dat maakt mij niks uit.
Hij kan alleen maar beter zijn, als ie niet van Volvo is, toch? :D

Geplaatst: 02.04.2010 - 12:00
door edraket
Je kan er het beste een schermoje voor maken. Ik heb vorig jaar Mei de condensor vervangen en er zit nu nog geen deukje in.

Geplaatst: 02.04.2010 - 12:14
door Delta
Zo'n "laag aircovloeistof" afschakeling (veiligheid) zit die ook op een V50??
Lijkt me een goede aircocompressor bescherming ik weet dat die stuk kan gaan van een laag koelingsvloeistof nivo.

Geplaatst: 02.04.2010 - 14:33
door edraket
Ja ook.

Geplaatst: 02.04.2010 - 17:47
door Delta
edraket schreef:Ja ook.
Bedankt vd info

Geplaatst: 02.04.2010 - 20:43
door JeeWee
edraket schreef:Dat scheelt dan weer in de kosten mocht het de condensor zijn. De 6 bak heeft een condensor met vaste droger. Deze is alleen al 600 euro (dealerprijs), en dan moet hij er ook nog in.
Ik heb inderdaad die dure, maar 600 is wel wat aan de hoge kant. Heb hem vandaag laten vevangen voor 450 euro inclusief alles. Voor details zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25

Geplaatst: 02.04.2010 - 20:45
door JeeWee
edraket schreef:Je kan er het beste een schermoje voor maken. Ik heb vorig jaar Mei de condensor vervangen en er zit nu nog geen deukje in.
Kun je ons ook leren hoe je een dergelijk schrempje hebt gemaakt?
Liefst met foto's.
Heb net een nieuwe er in en wil er wel wat langer mee doen als het kan.

Geplaatst: 02.04.2010 - 21:25
door Mrlten
Ik ben vanmiddag langs een tuning zaak in Zwolle geweest en heb daar een groot stuk "racegaas" gekocht. Deze ga ik tegen de condensor vast maken. Het gaas zal de meeste steentjes wel tegen gaan houden. Ze hadden ook nog een versie die heel erg dicht was, maar dat leek mij niet zo handig voor de luchtstroom.

Mevrouw dacht nog serieus dat ik mijn Volvo ging sjonnie-tunen... #-o

Geplaatst: 02.04.2010 - 22:02
door edraket
JeeWee schreef:
edraket schreef:Je kan er het beste een schermoje voor maken. Ik heb vorig jaar Mei de condensor vervangen en er zit nu nog geen deukje in.
Kun je ons ook leren hoe je een dergelijk schrempje hebt gemaakt?
Liefst met foto's.
Heb net een nieuwe er in en wil er wel wat langer mee doen als het kan.
Ik heb daar helaas geen foto's van, maar ik heb een stukje horregaas genomen en dat op maat geknipt om tussen de kunststof omhulling van de condensor te plaatsen. Het klemt vanzelf vast en beschermt de condensor. Dat hoeft alleen bij de opening in de bumper aan de onderkant. Daar is de condensor ook altijd ingeslagen. Als even onder de auto kijkt (wel de bak even demonteren, 2 boutjes) dan zie je direct wat ik bedoel.

Geplaatst: 02.04.2010 - 22:08
door JeeWee
Ja ik weet wat je bedoelt, ga het ook proberen.

Geplaatst: 29.12.2010 - 10:22
door Mrlten
Even dit oude topic omhoog schoppen zodat ik jullie kan waarschuwen. Een half jaar geleden heb ik mijn condensor laten vervangen en voor de condensor racegaas geplaatst om steenslag te voorkomen. Nu bleek gisteren bij een onderhoudsbeurt dat de airco wéér lek is :bad-words: niet door steenslag maar waarschijnlijk door corrosie. Het ijzerdraad waarmee ik het gaas heb vastgezet heeft ervoor gezorgt dat op die plekken het aluminium kapot ging (ijzer is edeler als aluminium).

Een erg dure scheikundeles...

Geplaatst: 29.12.2010 - 13:11
door Oceanracer
Heb je het draad dan door de condensor heen gevlochten?

Geplaatst: 29.12.2010 - 13:38
door Mrlten
Ja, een klein dun ijzer/koper draadje tussen de lammelen door en om de dikke horizontale buizen heen. Het gaas, wat niks weegt, zit in de hoeken tussen het rubber geklemt dus zou geen kant op kunnen. Het draad was bedoelt om klapperen tegen te gaan. Misschien dan maar iets verzinnen met visdraad? :-k

Geplaatst: 29.12.2010 - 18:33
door Oceanracer
Ik vind het persoonlijk niet zo slim bedacht om iets tussen die kwetsbare lamellen heen te wurmen, zelfs geen visdraad.

Geplaatst: 29.12.2010 - 22:32
door Msuidgeest
In zo'n geval is een trekbandje van plastic een betere optie om iets vast te zetten.

Geplaatst: 29.12.2010 - 22:50
door Gast
Ik heb het toen niet goed gelezen.
Ik had begrepen dat je het gaas voor de condensor ging spannen net achter de bumper, dus ook geen blad meer voor de condensor.

Zonde man, is idd een erg dure scheikunde les.

Geplaatst: 29.12.2010 - 23:15
door Richo
Mrlten schreef:Even dit oude topic omhoog schoppen zodat ik jullie kan waarschuwen. Een half jaar geleden heb ik mijn condensor laten vervangen en voor de condensor racegaas geplaatst om steenslag te voorkomen. Nu bleek gisteren bij een onderhoudsbeurt dat de airco wéér lek is :bad-words: niet door steenslag maar waarschijnlijk door corrosie. Het ijzerdraad waarmee ik het gaas heb vastgezet heeft ervoor gezorgt dat op die plekken het aluminium kapot ging (ijzer is edeler als aluminium).

Een erg dure scheikundeles...
je moet ook altijd als je 2 metalen met elkaar verbind hetzelfde materiaal gebruikt of als dat de duur bij gebruik van ijzer een stukje nikkel ertegen aan vastmaken, waardoor het nikkel zal wegroesten (wat dus gecontroleerd en vervangen moet worden. Dit past men ook toe in de scheepsvaart om corrosie van het schip te voorkomen.

Geplaatst: 30.12.2010 - 11:32
door Mrlten
Shit happens, laten we het daar maar op houden dan. Volgende week vrijdag zal de condensor worden vervangen :) en ik zal eens kijken of ik dan een betere oplossing kan verzinnen om het gaas te monteren zonder dat die aan de condensor (of iets anders van zwak materiaal ;)) vast zit.

Geplaatst: 30.12.2010 - 22:26
door Msuidgeest
Maar weer inhakend op mijn eigen topic: mijn airco werkt inmiddels ook niet meer. Toch weer onder het minimale niveau gekomen door wederom een lekkage aan de vulnippel. Ik heb tegenwoordig zelf een snuffelaar en dan kun je gericht naar de dealer.

Volgend jaar maar weer terug naar Jacob ...

Geplaatst: 31.12.2010 - 12:52
door edraket
Ik heb het gaas gemaakt van geplastificeerd horrengaas en dat werkt perfect. Aan de onderkant geklemd tussen de condensor en kunststof bak. Draadjes zijn daarvoor niet nodig. Het zit al 1,5 jaar op zijn plek.