Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:03
door Rippie V70
Volvo upgrade de 130pk niet, waarschijnlijk ivm ondercapaciteit remmen en ontoereikende bak
Das dan raar, want de 5 bak is hetzelfde, nl type M56L2, net als de 163PK,
Voor zover ik kan nagaan is de setup van de 130 en de 163 PK gelijk
Daarnaast "upgrade" volvo pas vanaf de huidige modellen, dus niet origineel.
Daarnaast bied Rica een OBD tuning aan naar de D5 waarden.
OEM Aanpassing -
Prijs : €485,00 EUR + BTW (€363,75 EUR + BTW Voor auto´s ouder dan 3 jaar)
Specificaties Max Vermogen Max Koppel
Standaard 130 pk @ 4000 tpm 280 Nm @ 1750 tpm
Standaard 163 pk @ 3900 tpm 340 Nm @ 2250 tpm
Deze auto is vanaf fabriek voorzien van software met een lager vermogen en/of koppel. De RICA OEM ECM upgrade bestaat uit een software upgrade pakket welke de specificaties wijzigt naar het model met het hogere vermogen en/of koppel.
Fasttech geeft ook toe dat de 2.4D een teruggeschroefde D5 is, maar ik weet het niet meer....
Maar goed, we raken off topic, want Ed heeft er 226, en een vrachtwagen-koppel en daar begonnen we mee.
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:05
door bart simpson
Volvo upgrade vanaf de V70/285 series (2005/2008) verschillende diesels ook al.
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:09
door Rippie V70
Volvo upgrade vanaf de V70/285 series (2005/2008) verschillende diesels ook al.
zoals? Ik kan wel iets vinden van volvo performance, maar meer ook niet
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:10
door bart simpson
Daneel heeft zijn 185pk laten doen
zie voor modeljaar 2006-2008:
http://www.polestar.se/viewpage.asp?nod ... &edition=p
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:12
door Rippie V70
En wat doen ze er dan mee? ok, Ik zie het al, Bart, thks
maar dan blijft mijn vraag : upgrade naar D5 (163pk, 340Nm) waarden in een 2.4D, kan dat ongestraft en zonder risico?
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:47
door Hans oet Twent
Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?
Geplaatst: 12.03.2010 - 22:16
door Ben
Mods break
Topic verplaatst naar het Tuning board
Geplaatst: 12.03.2010 - 22:29
door edraket
Hans oet Twent schreef:Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?
Motor gaat alleen maar minder roeten en vervuilt inwendig niet meer waardoor de motor ook langer schoon blijft. CO2 gaat ook iets omlaag. Alleen de Nox gaat iets omhoog.
Geplaatst: 12.03.2010 - 22:33
door edraket
Hans oet Twent schreef:Ik zou er ook wel wat aan willen doen. Echter voor meer PK's zou ik niet willen gaan, wel een paar NM extra's. Mijn beslissing om het te doen hangt af of men in staat is de parameters van de GT bak te kunnen veranderen waardoor het met caravan allemaal wat soepeler zal gaan.
Ja ja ik weet dat ik nog geen ervaring heb met de V70 + Knaus naar de bergen. Over 2 maanden vertel ik jullie meer.....
Maar waarom meer Nm? Dat is juist slopend voor de automaatbak en andere delen. Het gaat echt alleen maar om PK's als je snelheid wilt maken of extra gemak bij een caravan trekken. De diesels hebben hun max koppel al bij 1800 toeren. Door het koppel veel langer door te laten lopen bijvoorbeeld heb je een veel bruikbaarder toerengebied, kan de caravan veel beter trekken en geen extra belasting voor de bak.
Geplaatst: 13.03.2010 - 18:27
door Hans oet Twent
@Edraket,
Kun je me jouw betoog wat verduidelijken? Snelheid heb ik niet nodig. Auto voldoet daarin prima. Het aantal NM is volgens mij bepalend voor de trekkracht toch? Het aantal PK's is daarin niet het aller belangrijkste toch?
Afijn hoe kan je dan het bereik waarin het maximaal koppel er is vergroten/verruimen? Dat betekent dus de parameters in de bak aanpassen of vergis ik me daarin?
Geplaatst: 14.03.2010 - 11:24
door Rippie V70
Koppel, vermogen en toerental zijn onlosmakelijke met elkaar verbonden. Grofweg kan je zeggen dat het koppel gelijk is aan het vermogen gedeeld door het toerental per seconde. Dus bij een aanpassing van het koppel gebeurt er ook iets met je vermogen.
Dat kan nu eenmaal niet anders, is een natuurkundig verschijnsel.
Bij een laag toerental kan daarom ook nooit je maximale vermogen worden benut.
Geplaatst: 15.03.2010 - 14:31
door edraket
Hans oet Twent schreef:@Edraket,
Kun je me jouw betoog wat verduidelijken? Snelheid heb ik niet nodig. Auto voldoet daarin prima. Het aantal NM is volgens mij bepalend voor de trekkracht toch? Het aantal PK's is daarin niet het aller belangrijkste toch?
Afijn hoe kan je dan het bereik waarin het maximaal koppel er is vergroten/verruimen? Dat betekent dus de parameters in de bak aanpassen of vergis ik me daarin?
Hans,
Een diesel heeft van nature zijn maximum koppel bij zeer laag toerental, ongeveer 1800 toeren. Dat koppel valt bij een dieselmotor normaal gesproken daarna ook weer langzaam weg, laten we zeggen al vanaf 2100 toeren. Het standaard koppel verloopt bij een D5 verloopt ook echt zo. Door de komst van de turbo en allerlei regelingen er omheen is het echter mogelijk om het koppel wat langer aan te houden. Zoals Rippie stelde is het juist dat vermogen=koppel*toerental. Je ziet dus dat het mogelijk is door het maximum koppel niet te verhogen toch het vermogen bij iets hogere toerentallen te verhogen door te zorgen dat het koppel niet wegval bij 2100 toeren, maar gelijk zou blijven. Het koppel stort niet in, maar blijft mooi doorlopen en daardoor kun je al een behoorlijke vermogenswinst behalen.
Dus ook in de praktijk is het echt mogelijk om het vermogen te verhogen zonder het maximum koppel te verhogen.
Maar waarom dan niet simpelweg het koppel verhogen in plaats van het vermogen? Koppel is toch immers trekkracht en dat wil je toch hebben om een caravan de berg op te sleuren?
Ja dat is waar, alleen wat de meesten vergeten dat het niet gaat om het maximum koppel die de motor levert (dat is wat de fabrikant opgeeft) maar om het koppel aan de wielen. Uiteraard spelen meer factoren een rol (bijvoorbeeld het verlies in de aandrijving/2WD/4WD/geartronic enz) maar het gaat even om het principe. De belangrijkste factor voor het koppel aan de wielen is namelijk de versnellingsbak. Dus het standaard koppel van 340 Nm van de motor is in de 1e versnelling bijvoorbeeld heel veel hoger aan de wielen dan in de 4e versnelling. Daarom kun je bijvoorbeeld wel een steile helling pakken in zijn 2e, maar als je overschakelt naar de 3e versnelling en het toerental valt terug van 3500 naar 2200 toeren wil het niet meer. Ik kan je verzekeren dat het koppel bij 2200 toeren een stuk hoger ligt dan bij 3500 toeren. Maar dit heeft puur met de overbrenging van de bak te maken en dus het uiteindelijke koppel aan de wielen. Stel je maar voor dat je het koppel van 340Nm zou kunnen aanhouden tot 10.000 toeren. Je zou dan de berg opvliegen met een snelheid die bijna 3 keer zo hoog ligt als bij 3500 toeren. Nog steeds met 340 Nm maar dat zou wel iets van 500pk opleveren!
Dit is ook de reden dat een benzine auto met een hoger vermogen dan een vergelijkbare diesel maar lager koppel toch sneller zal zijn. Ook de berg op met een caravan erachter. En dat is simpelweg weer door die versnellingsbak en trekkracht aan de wielen.
Daarnaast is het zo dat veel koppel zorgt voor heel veel slijtage aan verschillende onderdelen. Je koppeling/versnellingsbak/aandrijfassen/banden krijgen allemaal behoorlijk op hun donder en het is niet ondenkbaar dat je er problemen mee krijgt als je het koppel flink zou verhogen. Getuige de problemen die ik met de S60 koppeling heb gehad. Maar zeker een automaatbak zou ik ontzien en niet teveel koppel laten verwerken. Daar kunnen ze nu eenmaal erg slecht tegen.
Hoe kun je nu zorgen dat je toch harder omhoog kunt zonder dat alles zwaarder belast wordt? Als je het voor elkaar krijgt om het koppel langer vast te houden (en dus het vermogen verhoogt) zonder dat het instort blijft de trekkracht aan de wielen behouden en wil de auto met caravan beter omhoog.
Dit is natuurlijk een theoretisch verhaal. In de praktijk is het niet zo zwart wit. Het heeft niet zoveel zin om alleen maar het vermogen te verhogen zonder dat het koppel omhoog gaat. Dus zal in de praktijk ook het koppel iets verhoogd worden. Daarnaast is het natuurlijk niet fijn rijden als je bij 3500 toeren nog eens 800 toeren verder kunt met een diesel. Het moet ook comfortabel blijven natuurlijk. Maar de kern van de zaak is dat je meer hebt aan meer vermogen dan aan veel koppel.
Een goede tuner kan dat afstemmen op de wensen en situatie van de klant en daarnaast dus zorgen dat de mechanica er niet onder te leiden heeft.
Geplaatst: 15.03.2010 - 18:56
door Hans oet Twent
THNX, Het is me wat duidelijker geworden. Ik ga eerst maar eens zelf ervaren hoe de auto het met de caravan doet. In de Mei vakantie gaan we naar de Alpen toe. Welliswaar geen spannende bergpassen die we met caravan en al gaan bedwingen. Maar wel de leuke klimmetjes auf der deutsche autobahn.
Ben erg nieuwsgierig hoe eea gaat verlopen.
Geplaatst: 18.03.2010 - 20:28
door Marc
bart simpson schreef:Volvo upgrade de 130pk niet, waarschijnlijk ivm ondercapaciteit remmen en ontoereikende bak
Bakken is niks mis mee.... als Volvo iets kan is het versnellingsbakken bouwen, alleen de geartronics geven veel problemen.
Geplaatst: 18.03.2010 - 22:19
door bart simpson
Als jij dat dan gewoon garandeerd is iedereen blij
Geplaatst: 19.03.2010 - 19:14
door Gast
@edraket, wederom mooi gesproken. =D>
Geplaatst: 19.03.2010 - 19:37
door edraket
Dank je. Ik vind er vaak ook een taak weggelegd om dit te verduidelijken. Niet veel mensen begrijpen hoe dit precies zit. Vandaar

Geplaatst: 24.03.2010 - 22:01
door Rippie V70
Het verhaal van Ed klopt inderdaad, Maar alles blijft een samenspel van vermogen, koppel en toerental! (en natuurlijk de overbrengverhouding van de bak)
Maar goed , even terug naar de topic : Hoe rijd hij nu Ed?
BTW, ze zijn in hillegom wel hardnekkig
http://www.autowereld.nl/volvo/v70/d5-m ... tails.html
Geplaatst: 24.03.2010 - 23:03
door Gast
Moet wel een goede zijn.

Hij is niet van het "net" af te krijgen.

Geplaatst: 25.03.2010 - 10:52
door edraket
Had ik ook al gezien. Heb al een mail gestuurd of ze hem eraf willen houden. Maargoed, on topic:
Ik vind de auto echt heel veel fijner rijden dan voorheen, alleen heb ik wel het idee dat ik wat paardjes mis. In de S60 had ik altijd een spannend gevoel als ik de auto in stapte (je kent dat gevoel denk ik wel), maar bij de V70 heb ik dat niet echt. Hij is wel snel in het middengebied, als ik in zijn 6 gas geef bij 120 gaat hij er echt wel vandoor, maar de echter por in je rug blijft een beetje uit. Ik vind dat aan de ene kant jammer aan de andere kant is het wel een relaxte auto zo.
Het lijkt ook wel alsof de trekkracht bij hogere versnellingen steeds groter wordt, maar in zijn 2 en drie een beetje uit blijft. Bij de S60 had ik in zijn 3 echt een grote grijns op mijn gezicht en dat ding trok echt heel erg hard door de toeren heen.
Rica staat er ene beetje bekend om dat ze veel koppel bij midden toeren leveren, en bovenin wat inkakt. Ik heb liever bovenin wat meer, en iets meer in het midden gebied. Je rijd dan nog iets relaxter, en bovenin heb je dan echt wat nodig als je het nodig hebt.
Ergo: erg tevreden over de loop van de motor, iets minder over de vermogens opbouw. Denk toch dat ik hem nog wat laat aanpassen.
De auto is er wel echt zuiniger van geworden, in hoeverre 1 tank representatief is. Maar inclusief alle snelheidsproefjes van de afgelopen weken heb ik 1:16 gereden! De BC (gereset) staat nu op 5,1. En dat betekent gewoon 1:18,5 in de praktijk!