Pagina 2 van 3

Geplaatst: 23.03.2010 - 22:00
door Richard
Verstandig om even een second opinion te laten uitvoeren. en inderdaad hij staat wel erg goed voor je huis ;)

Geplaatst: 23.03.2010 - 23:54
door volvo c70 t5
Laat ook gelijk naar je carterontluchting kijken,als die dicht zit gooi hij je oliekeerring eruit negen van de tien keer,je kan het ook zelf na kijken als je motor warm is trek je je oliepeil eruit en als er dampen uit kom kan je er van uit gaan dat hij dicht zit,of je leg je oliedop los op de opening en als hij gaat dansen heb je een te hooge carterdruk.

Geplaatst: 24.03.2010 - 09:37
door Walter
volvo c70 t5 schreef:Laat ook gelijk naar je carterontluchting kijken, als die dicht zit gooit hij negen van de tien keer je oliekeerring eruit. Je kan het ook zelf nakijken: als je motor warm is, trek je de oliepeilstok eruit en als er dampen uit komen, kan je er van uit gaan dat hij dicht zit. Of je legt je oliedop los op de opening; als hij gaat dansen heb je een te hoge carterdruk.
Sorry, heb voor de leesbaarheid wat leestekens en spaties toegevoegd.

Geplaatst: 01.04.2010 - 21:35
door runnuh
nou ben vandaag bij mannesen geweest voor een controle van de motor.

bij het uitdraaien van de bougies kwam degene van cilinder 2 er erg zwart uit, en het keramische gedeelte rond het middelste pennetje was afgebrokkeld.
andere vier zijn wel aan vervanging toe maar waren niet zo smerig.
hebben toen de cilinders met de endoscoop nagekeken, en cilinder 2 was helemaal nat van de olie.
ook was er een schone ring zichtbaar op de buitenrand van de zuiger veroorzaakt door steeds omhoog spoelende olie

afijn om een lang verhaal kort te maken ze kunnen voor een schappelijk bedrag het blok demonteren, zuiger 2 vervangen voor een nieuwe en bij de 4 overige de zuigers nieuwe ringen en schraapveren monteren.
dan ook nog een nieuwe krukaskering monteren.
als het blok er dan toch naast ligt wil ik gelijk de koppeling maar laten vervangen.
Heeft iemand hier een idee wat een set koppelingsplaten moet kosten?
als laatste dacht ik nog aan de rubbers in het subframe ( er zitten er daar toch een berg? )
en de onderste motorsteunen of draaf ik nu door?

Geplaatst: 01.04.2010 - 21:39
door Richard
en? wat kwam er uit? Moet de motor volgens hun helemaal vervangen worden of niet?

Geplaatst: 01.04.2010 - 21:45
door runnuh
sorry ging niet helemaal goed ben het vorige bericht nog aan het editten

Geplaatst: 01.04.2010 - 22:10
door Richard
Das natuurlijk niet eerlijk dat je steeds een stuk bijschrijft ;)
Maar zoals ik het lees komt het qua kosten dus niet in de buurt van de eerste optie om een hele andere motor te plaatsen.

Geplaatst: 02.04.2010 - 00:02
door Gast
Wat is nu die schappelijke prijs? Weer die 6000,- euro?
Ik denk dat je dan zelf op zoek moet gaan naar 2e hands blok bij een sloper.
En deze door hen of een Volvo-specialist moet laten monteren, Wie maar het goedkoopst is.

Geplaatst: 02.04.2010 - 07:49
door Marc O.
Onderste motorsteunen zou ik inderdaad ook laten vervangen. Kosten een paar tientjes en ze hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven.

Geplaatst: 02.04.2010 - 12:42
door Johan s60
runnuh schreef: Heeft iemand hier een idee wat een set koppelingsplaten moet kosten?
als laatste dacht ik nog aan de rubbers in het subframe ( er zitten er daar toch een berg? )
en de onderste motorsteunen of draaf ik nu door?
Ik betaalde (in 2007) 185 euro voor de kopp. platen
Ik zou iig wel het druklager ook vernieuwen (ik schat dat deze nu rond de 80 euro is)

Als de rubbers nog goed zijn gewoon laten zitten.

Succes verder met de revisie

Geplaatst: 03.04.2010 - 11:11
door runnuh
AlexV70 schreef:Wat is nu die schappelijke prijs? Weer die 6000,- euro?
nee juist helemaal niet, en die 6000 was bij de dealer het minimumbedrag dat had zomaar op kunnen lopen naar de 8000

als ik zo eens lees dat ik voor koppelingsplaten en drukgroep rond de 270 euro uitkom, en nog wat tientjes voor de motorsteunen is het voor mij een uitgemaakte zaak.
ga hem laten maken, heb er de afgelopen 1,5 jaar al teveel geld ingestoken om hem nu zo weg te doen.

bedankt voor alle info en ga jullie zeker op de hoogte houden over het verdere verloop

Geplaatst: 03.04.2010 - 17:40
door streetie
Een vriend van mij rijdt saab. Ook hij had dergelijke problemen bij een verglijkbare kilometerstand. Saab heeft echter op kosten van saab de motor vernieuwd. Dit mag namelijk nietvoorkomen bij een dergelijke km stand.
Kent volvo geen coulance regeling? Ik vraag me zelfs of of het non conformisme beginsel hier ook niet van toepassing is. Van een volvo mag je verwachten dat deze motor 300.000km of meer rijdt zonder problemen.

Geplaatst: 05.04.2010 - 21:45
door runnuh
denk dat dit wel zal werken als de auto altijd dealer onderhouden zou zijn geweest.
alleen heeft de vorige eigenaar een paar uitstapjes gemaakt naar een citroen dealer

Geplaatst: 05.04.2010 - 22:00
door 945i
Dan nog niet, we hebben het hier over een auto van 10! jaar oud.

Geplaatst: 08.04.2010 - 11:59
door runnuh
heb ook nooit gezegd dat ik het ga proberen toch?
ik pak gewoon m'n verlies en ga de auto laten maken heel simpel.
neemt niet weg dat m'n volvogevoel wel een beetje weg is nu

Geplaatst: 09.04.2010 - 22:34
door broker
Hallo René,

jammer van alle pech met je s80. Ik rijd al sinds 1981 in diverse Volvo's en ik heb nu mijn 10e, een S90 uit 1998. Een mooi merk maar niet foutloos. Ik denk wel dat je aanspraak op enige coulance kunt maken als je motor nu bij 168000 km gereviseerd moet worden. Ik heb in het verleden met een 240 meegemaakt dat bij 180000 km alle lagers eruit liepen.( de 240 was toen 4,5 jaar oud) Mijn dealer heeft toen met Volvo contact opgenomen en ik heb 60% van de kosten moeten betalen omdat Volvo zich op het standpunt stelde dat een Volvo-motor 3 ton zou moeten kunnen draaien zonder problemen. Vond ik een nette oplossing. Later heb ik nog eens een 940 estate gehad die last had van een continu maandagmorgen humeur. Bij 75000 km de stuurbekrachtigingspomp kapot, actuator stuk en nog wat van dat soort dure ongein. Alles is onder garantie vervangen, hoewel de auto al 3 jaar oud was. Dus ook mijn ervaring is dat er ondanks dat je zuinig op je Volvo bent, er toch weleens iets mis kan gaan.
Maar mijn dealer waar ik al bijna 20 jaar klant ben, heeft zich altijd ingespannen om het goed op te lossen dus mijn Volvo gevoel is gelukkig nog aanwezig. Eigenlijk alles gereden van 340, 240, 740, 760( heb ik nog), 940, 850, 480 Turbo( heb ik ook nog) tot S80 . De s90 wil ik nooit meer kwijt. Dat is voor mij de ultieme Volvo. Hoewel ik daar inmiddels ook al een klein kapitaaltje aan verspijkerd heb. Maar hij is met 12 jaar en ruim 2 ton op de klok nog steeds in topconditie. En elke kilometer is nog steeds genieten.

Succes met het opknappen van je s80 en ik hoop dat je daarna alleen nog kunt genieten. Want het is een geweldig fijne auto, zo'n s80.

Groeten, Jan.

Geplaatst: 29.04.2010 - 22:12
door runnuh
even een kleine update over de stand van zaken

ben de hele tijd aan het twijfelen geweest over het versleten zijn van zuigerveren en hoe een motor dan zou lopen?

tijdens al dat getwijfel en gezoek naar garages, kreeg ik een pm van ramon&ramon, waarin eigenlijk alleen maar stond dat ie van het hele verhaal niets geloofde, en dat ie de auto een keer wilde horen/zien.

afijn afspraak gemaakt en er eens langsgegaan, eenmaal daar kreeg ik gelijk al te horen wat mij al die tijd aan het twijfelen hield namelijk dat de motor gewoon mooi liep. de ene keer wel beter als de andere keer maar niet zo slecht als met 2 versleten zuigerveren.
ook was de motor van binnen ernstig vervuild en verroest (zelfs roestaanslag op nokken van nokkenas)
voorstel van hem was om de klepspeling te controleren, motor eens goed te reinigen (spoelen) nieuwe olie en filter en nieuwe bougies erin.
om tijdelijk de krukaskering weer af te laten dichten een flesje leacklock erbij

leek me een erg goed idee en dat is dan ook gisteren uitgevoerd.
bevindingen: klepspeling prima binnen de toleranties, bij het motor spoelen kwam erg veel zooi mee. daarna is er nieuwe olie ingegaan en het flesje Leacklock. voor de nieuwsgierigheid heeft hij ook de compressie nagemeten van alle 5 cilinders en ze waren alle 5 hetzelfde en binnen de gestelde toleranties. daarna zijn de nieuwe bougies erin gegaan en kon ik hem weer ophalen.

wat me gelijk opviel is dat de motor veel rustiger en stiller loopt, en op de reis terug vielen me nog 2 dingen op. hij rijdt veel zuiniger scheelt zo 1,5 liter op 100km bij 100km/u op de cruise en hij reageert veel beter op het gas vond hem altijd wat gezapig maar hij is echt feller geworden.
bedoeling is om nu het oliepeil in de gaten te gaan houden voor de volgende 1500km, na die afstand olie overnieuw wisselen en bougie van cilinder 2 eens goed bekijken (die was er het slechts aan toe foto volgt)
eventueel nog een keer motor spoelen.

kan nu natuurlijk nog niet zeggen dat het opgelost omdat het gisteren gebeurd is, maar dat zien we over een km of 1300 wel

vervolg van het verhaal komt nog dus
zou graag eens wat meningen horen aan de hand van dit verhaal!!

Geplaatst: 29.04.2010 - 22:20
door Msuidgeest
Hulde, denk ik dan.

Alleen die leacklock weet ik nog niet. Een reparatie aan de krukaskering (of toch keerring?) hoeft niet zo prijzig te zijn.

Geplaatst: 29.04.2010 - 22:27
door Gast
Top van Ramon&Ramon, past wel bij hem.
Als de klepspeling gecontroleerd moet worden, gaat de riem er toch af en is de krukaskering een kleine moeite.

Geplaatst: 29.04.2010 - 22:29
door runnuh
ter info het is de kering aan de bakzijde! en leacklock is om even te kijken of het meeste olieverbruik van de kering komt.
hij moet er nog wel uit