Pagina 2 van 3
Geplaatst: 24.03.2010 - 14:39
door Harige Harry
Als het daadwerkelijk het luchtfilter is geweest, waar heeft die dealer naar gekeken dan? Zijn banksaldo? Die zal wel te laag zijn geweest :roll:
Geplaatst: 24.03.2010 - 14:48
door bart simpson
@ degids, het wordt hier door meerderen als normaal gezien dat een dealer de rekening opstuurd, en dan kijkt men wel wanneer men een keer betalen gaat, dat werkt niet mee zo.
In dit specifieke geval zou de werkorder mogelijk even open hebben kunnen blijven staan in afwachting van de juiste diagnose, het mag ook normaal heten dat een dealer even nabelt of na een lastig (vaag) verhaal het probleem ook daadwerkelijk opgelost is alvorens de factuur opgemaakt wordt, soms zullen er dus uitzonderingen zijn.
Dat laat onverlet dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je gewoon afrekend als je je auto na een reparatie op komt halen.
Geplaatst: 24.03.2010 - 15:07
door diesel01
bart simpson schreef:zwolly schreef:ja dat zal, maar ik heb het bij de volvo dealer nog niet zo meegemaakt...
btw heb de voornoemde problemen ook gehad en bleek brandstoffilter te zijn, toch was deze vrij recent vervangen en heel vlot weer vervuild..
Ik heb het bij Albert Heijn nog niet meegemaakt dat ze me een rekeing stuurden.
Als je naar eigen willekeur mag gaan betalen moet een dealer er een debiteurenadministratie op na gaan houden, mensen hebben soms eigenaardige prioriteiten als het om betalen gaat en dealers zijn geen financiers.
Die benodigde debiteurenadministratie betaal je ook gewoon in je werkplaatstarief mee.
Je bent soms wat onbeholpen in je uitspraken maar ik ben het nu weer :roll: met je eens.
Ik zie bij ons ook clienten waar je oogschijnlijk een normaal gesprek mee voert, maar zodra er betaald moet worden ben je ineens financier.
Hoezo, we zijn ondernemer geen bank en ik ben de boeman als ik in de telefoon klim cq herinderingen, aanmaningen en ingebreke stellingen stuur.
Als je hier niet kort genoeg opzit heb je maar zo duizenden euro's open staan en in het ergste geval kan het je bedrijf kosten.
Geplaatst: 24.03.2010 - 17:05
door degids
bart simpson schreef:@ degids, het wordt hier door meerderen als normaal gezien dat een dealer de rekening opstuurd, en dan kijkt men wel wanneer men een keer betalen gaat, dat werkt niet mee zo.
In dit specifieke geval zou de werkorder mogelijk even open hebben kunnen blijven staan in afwachting van de juiste diagnose, het mag ook normaal heten dat een dealer even nabelt of na een lastig (vaag) verhaal het probleem ook daadwerkelijk opgelost is alvorens de factuur opgemaakt wordt, soms zullen er dus uitzonderingen zijn.
Dat laat onverlet dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je gewoon afrekend als je je auto na een reparatie op komt halen.
Na reparatie, boter bij de vis, absoluut! Maar dat is het verschil in deze zaak. Er was geen reparatie, slechts een rekening.
Nu is er natuurlijk een grote "maar". Indien de oplossing daadwerkelijk lag bij een nieuw luchtfilter, dan mag je toch wel zeggen dat de dealer verzaakt heeft en redelijk gezien geen aanspraak kan maken op die diagnose kosten.
Maar nogmaals, dat is wel de voorwaarde.
Geplaatst: 24.03.2010 - 17:09
door bart simpson
Enige nuance kan geen kwaad, mee eens,.
Maar als regel is het niet eigenaardig om bij afname te betalen, dat kan ook voor werkzaamheden als diagnosekosten zijn die soms niet direct een zichtbaar resultaat geven
Geplaatst: 24.03.2010 - 18:15
door mistermister
Vanmiddag dus even een lekker stuk snelweg kunnen rijden om te testen. En de melding verscheen wederom op het display...
Nu duurde het weliswaar iets langer eerdat hij verscheen, maar hij verschijnt dus nog steeds.
Kan iemand vertellen waar bij de D5 de EGR zit? evt. hoe die te verwijderen is.. Ik durf namelijk niet meer naar de dealer toe te gaan, die drempel is een stuk hoger geworden. En aangezien ik op het moment lood in me schoenen heb zitten..
Geplaatst: 24.03.2010 - 18:29
door Gast
mistermister schreef:Voor wat betreft die dealer.... ik kreeg de auto niet mee als ik de rekening niet betaalde.
De dealer heeft gebruik van retentie-recht en dat kan, alleen in jouw geval juist niet.
Om gebruik te maken van retentierecht moet de dealer een prestatie leveren
en in dit geval had je duidelijk aan kunnen geven dat dit niet het geval was.
Dus ik zou daar een hoop heibel hebben geschopt en te kennen gegeven: Of mijn auto terug of de politie erbij.
De laatste zien ze toch niet graag in de zaak, zeker niet als er andere klanten in de zaak zijn.
Het is een civiele zaak dus als de dealer achteraf toch in zijn recht staat kan hij dit alsnog vorderen.
Nu dus in de pen klimmen (rechtsbijstand) en nu ga jij het geld terug vorderen. Ze hebben namelijk een wanprestatie geleverd.
Geplaatst: 24.03.2010 - 18:32
door Gast
mistermister schreef:Ik durf namelijk niet meer naar de dealer toe te gaan, die drempel is een stuk hoger geworden. En aangezien ik op het moment lood in me schoenen heb zitten..
Zoek een Volvo-specialist op in de omgeving.
Maak duidelijke afspraken en als ze het gevonden hebben, vragen of ze dit even zwart op wit willen zetten.
Ivm je vordering naar de dealer.

Geplaatst: 24.03.2010 - 18:40
door bart simpson
AlexV70 schreef:mistermister schreef:Voor wat betreft die dealer.... ik kreeg de auto niet mee als ik de rekening niet betaalde.
De dealer heeft gebruik van retentie-recht en dat kan, alleen in jouw geval juist niet.
Om gebruik te maken van retentierecht moet de dealer een prestatie leveren en in dit geval had je duidelijk aan kunnen geven dat dit niet het geval was.
Even heel kort door de bocht, een dealer mag dus niets voor een onderzoek berekenen waarbij niets aan het licht gekomen is?
Geplaatst: 24.03.2010 - 19:46
door v-o-l-v-o
Ik moet de eerste dealer nog tegenkomen die op basis van no-cure no-pay werkt. Uiteraard ben ik ook wel eens gematst, maar vaak betaal je gewoon uurloon, terecht ook.
Geplaatst: 24.03.2010 - 21:12
door Rick H
Ik vind het de normaalste zaak dat als de dealer een dienst levert, in dit geval het zoeken naar een diagnose. dat daar voor betaald moet worden. Dat de dealer geen goede diagnose heeft kunnen stellen is een mogelijkheid, redelijk vind ik dat de dealer hier van te voren duidelijk moet maken dat dit een optie is.
Als ik voor een cliënt uren maak voor een product wat uiteindelijk niet het beoogde resultaat heeft dan verwacht ik ook gewoon dat de rekening betaald wordt......
grt
Rick
Geplaatst: 24.03.2010 - 22:50
door Erik!
Uren laten zoeken naar een probleem, is ook de zoekuren betalen. Anders laat ik iedere maand preventief naar problemen zoeken. Dat is mooi preventief onderhoud.
Geplaatst: 24.03.2010 - 22:58
door Gast
Uiteraard mag een dealer geld vragen voor een diagnose.
Maar dan moeten ze ook een diagnose stellen en niet zoals bij @mistermister zeggen dat ze het niet weten.
Omdat de kennis niet aanwezig is? Moet de klant dan bloeden? Geen stuiver kregen ze van mij!
Ik lees ook Auto & Motor TECHNIEK en ook daar wordt regelmatig geschreven over de soms beperkte kennis van monteurs.
Te lang door prutsen en niet de kennis in laten vliegen.
Geplaatst: 24.03.2010 - 23:24
door VolvoTech
Hmmms.
Een dealer die een monteur voor jou aan het werk zet, die moet toch die monteur betaald krijgen?
Een tandarts waar je op controle gaat die krijgt toch ook voor controle betaald, ook als hij niet weet wat er is en je doorstuurt naar de kaakchirurg?
Geplaatst: 25.03.2010 - 00:13
door mistermister
Ik kan me gedeeltelijk in al jullie meningen vinden.
Persoonlijk kan ik me nog het meeste in AlexV70 vinden, de dealer heeft de verkeerde diagnose gesteld in het begin. Dus hebben we eerst vanalles verwijdert, om bij de intercooler te komen, die laterna ook nog in orde bleek.
Van de andere kant vind ik het heel normaal dat gewerkt uren betaald worden, maar niet als de desbetreffende dealer een verkeerde diagnose stelt.
Ik krijg zwaar het idee dat inderdaad de bankrekening gespekt moet worden. Voor hetzelfde geldt dat ze maar anderhalf uur hebben gekeken en zeggen dat ze 3 uur hebben gekeken. Daarbij komt ook nog eens dat ze onderhand een uurtarief van 110 euro per uur erop na houden.
Het jammere eraan is dat ze per onderdeel dat verwijderd/aangeraakt/gecontroleerd wordt een bepaald bedrag op de rekening zetten, zodoende kan een klant, ik dus nooit wat zeggen over een uurtarief.
Maarja dit is een leuk discussiepunt, maar zo kom ik zelf niet verder met mijn probleem..
Ik ga het brandstoffilter en de EGR na laten kijken. Mochten jullie nog tips hebben, hoor ik het graag.
Geplaatst: 25.03.2010 - 23:03
door Gast
VolvoTech schreef:Hmmms.
Een dealer die een monteur voor jou aan het werk zet, die moet toch die monteur betaald krijgen?
Een tandarts waar je op controle gaat die krijgt toch ook voor controle betaald, ook als hij niet weet wat er is en je doorstuurt naar de kaakchirurg?
Tja, daar heb je gelijk aan.
Maar jij gaat me nu toch niet vertellen dat alle monteurs bij Volvo van die geweldige diagnose stellers zijn?
Er zijn een paar hele goede, maar ook hele slechte.
Probleem is hoe weet je nu of je een goede monteur aan jouw auto heeft gezeten?
In het geval zoals het beschreven is door @mistermister, heb ik daar geen goed gevoel over.
Ik heb al veel van je gelezen @VolvoTech en ik kan mij niet voorstellen dat jij een klant met een storing laat vertrekken
en vervolgens ook nog even 3½ honderd uit de zak klopt?
Volgens mij draait het hier om redelijkheid en billijkheid, en daar heeft deze dealer nmm een behoorlijk steek laten vallen.
Geplaatst: 25.03.2010 - 23:22
door VolvoTech
nee, ik klop 'm wel 3.5 honderd uit zijn zak, maar gaat zonder storing weg
Zonder dollen;
- diagnose stellen van een probleem kan geld kosten.
- als er diagnose is gesteld, dan vind ik dat die moet kloppen of er moet duidelijk bij verteld worden "we denken dit of dat maar weten het domweg niet zeker".
- er is altijd een senior monteur en/of werkplaats chef aanwezig, die zeker in dit soort gevallen mee hoort te kijken en dat naar alle waarschijnlijkheid ook doet.
- als de diagnose is gesteld met zekerheid door de dealer kan de klant er ook voor kiezen bij die dealer het probleem te laten oplossen.
- is dan het probleem van de klant na fix niet opgelost, dan heb je reden om te klagen wmbt.
Maar afijn, terug naar de tandarts. Waarom zou die anders mogen handelen dan een garagebedrijf?
Geplaatst: 26.03.2010 - 16:54
door Gast
VolvoTech schreef:Maar afijn, terug naar de tandarts. Waarom zou die anders mogen handelen dan een garagebedrijf?
Als die mijn probleem niet oplost, krijgt die ook niet betaald!
Voorheen werd alles betaald, maar nu de verzekeringen anders zijn geworden, ligt dit toch even anders.
Ik ga zeker in conclaaf met mijn tandarts.
Ik heb de leeftijd voor kronen en ik kan je vertellen dat die onderhandelingen niet verschillen met van die ik voer met andere aankopen.

Geplaatst: 31.03.2010 - 23:36
door mistermister
Heb zelf even de slangen gecontroleerd die naar de egr toelopen, die lijken nog pas schoon te zijn gemaakt. Geen dichtgeslibde slangen zoals ik hier op diverse foto's heb gezien.
Verder kan ik zelf de EGR niet ontdekken.
Volgende week heb ik een afspraak met een Specialist. Ben benieuwd wat
ze me daar gaan vertellen.
Geplaatst: 11.04.2010 - 11:50
door mistermister
Afgelopen vrijdag is de auto bij een universele garage geweest. Die heeft de auto bij een specialist aan de computer gehangen. En na een uur testen en zoeken was de diagnose dat de Turbo kapot is.
Fijn dat ik nu weet wat er aan de hand is, maar natuurlijk evengoed een kater dat ik al 300 euro aan de dealer heb uitgegeven, zonder dat ze ook
maar überhaupt iets gevonden hebben.
Maargoed, weet er iemand nog ergens een gereviseerde of 2ehandse turbo te liggen? Want voor mijn auto die toch al 8 jaar oud heeft het mijns inziens weinig zin om een nieuwe turbo er op te schroeven.