Pagina 2 van 2
Geplaatst: 03.04.2010 - 10:55
door soepkip
Maak een rondje met die bak dan, we willen weten of het opgelost is

Geplaatst: 03.04.2010 - 19:59
door MichielMaas
Een eerste rondje met de auto gemaakt en de temperatuur lijkt onder controle. morgen even een koude start en kijken wat het nieuwe patroon van de meter is.
Motor loopt wel weer goed maar ik heb tijdens mijn controleronde langs stekkers en draden 2 vreemde exemplaren gevonden. Naast de zekeringenkast 2 rode draden verbonden met een zekering 20. ??
foto is gekanteld. :roll:
Waar zijn deze draden van??? zeg het maar.
Geplaatst: 03.04.2010 - 20:18
door whitehorsekart
Tsja, 20 ampere zekering nog wel!
Ik zou het tóch even uitzoeken!
Draadjes volgen dus. Of de zekering eruit halen en kijken wat het niet meer doet. (Radio, mistlampen, later aangebracht mistachterlicht etc.)
Geplaatst: 03.04.2010 - 21:04
door MichielMaas
stoelverwarming? dat is een Volvoextra dus die zit waarschijnlijk in de rij van zekeringen. Wel knoppen voor deze maar de verwarming doet het niet.
Geplaatst: 03.04.2010 - 21:43
door whitehorsekart
Je weet bij de oudere Volvo's nooit wat de vorige eigenaars in elkaar hebben geknutseld! Ik ben al zulke rare constructies tegengekomen! Is die zekering wel heel?
Geplaatst: 03.04.2010 - 23:38
door MichielMaas
Nee, de zekering is door en merk in gebruik van de 240 geen rara zaken op de stoelverwarming na.
Ik ga de zekering wisselen en kijken of ik morgen warm naar Lelystad kan.
Geplaatst: 21.05.2010 - 15:15
door soepkip
En, alles weer goed ondertussen?
Geplaatst: 21.05.2010 - 23:20
door MichielMaas
Mwha, inmiddels is de thermostaat vervangen maar dit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Nu heb ik de dop vervangen van het expantievat, dit lijkt wel resultaat te hebben. Ik heb nog geen piektemperatuur gehad maar rij er pas 1 dag mee. Ik kijk het nog even aan, het lijkt goed te gaan. Het binnenwerk van de 'nieuwe'dop kun je bewegen en die van de oude zit vast, wellicht kan ie zo wel zijn druk kwijt en werkte de oude gewoon niet goed. ?
Mocht dit het nu niet zijn en hoge temperatuur komt terug, lijkt het toch echt de koppakking te zijn. Dat woredt vervangen dus.
Verder rijdt de 240 gewoon super, dus genieten doe ik nog steeds.
Geplaatst: 21.05.2010 - 23:54
door Stinky
Stel je voor
dat iemand hem koopt, koop je dan weer een 240? :-k
Geplaatst: 22.05.2010 - 00:19
door MichielMaas
Ik weet het nog niet. Wellicht komt het niet tot verkopen en laat hem toch gewoon repareren.
Het model blijft de mooiste maar het moet wel allemaal rijdbaar blijven.
Ik heb de advertentie geplaatst om eens te polsen of er uberhaubt reacties op komen. Bij iets anders kopen moet er ook weer geld bij, Dus daar houd ik wel rekening mee. Maar als dat in de buurt komt van de reparatie (wat vooraf altijd moeilijk te bepalen is) ga ik toch voor reparatie.
Ik weet eigenlijk nu al dat ik spijt krijg als ik een andere model Volvo ga rijden of een ander merk.
Tot nu blijf ik rijden want dat doet wel gewoon.
Geplaatst: 01.06.2010 - 22:55
door soepkip
Heb je al nieuwe info?
Makkelijke checks voor een lekke koppakking:
Is je olie nog goed vloeibaar en zit er geen 'mayonaise' aan je olievuldop?
Geen laagje olie op je koelvloeistof in het expansievat?
Dan lijkt het in eerste instantie nog goed te gaan... misschien waterpomp kaduuk? Defecte sensor? (Of ergens een verstopping?)
Geplaatst: 01.06.2010 - 23:50
door MichielMaas
Ik controleer nog op verstopping.
Start op 3 cilinders, kort, ook op benzine. vocht, slechte bougie. ???
reinigingsmiddel toegevoegd aan de benzine, voor de injectoren.
Dop expantievat vervangen, temperatuur beter onder controle.
Re: Advies gevraagd; motor wordt te warm na koude start
Geplaatst: 04.06.2010 - 22:38
door polarwittesloep245
MichielMaas schreef:Ik vraag ook hier om advies.
Het volgende doet zich voor:
Bij de koude start wordt de motor vlot warm maar loopt op tot in het rode om daarna terug te gaan naar 70%, iets aan de warme kant dus. De temperatuur wil dan nog even schommelen tussen deze 70% en de 90% om daarna redelijk stabiel te blijven op 70%.
Het lijkt erop dat de eerst oploop van de temperatuur erger is geworden. Dus de temperatuur zakt steeds later en komt inmiddels in het rood uit na de koude start. Enige dagen geleden liep de temperatuur ook op na de koude start maar kwam niet in het rood. Voor dat het rood werd bereikt zakte deze al terug naar 70%.
Koelvloeistof op niveau en het gaat om een 240 estate 2.0ltr motor van 1993 op lpg. Geen verschil in patroon zichtbaar tussen lpg en benzine.
Termostaat stuk? dan komt de motor volgens mij juist niet op temperatuur of heb ik dit mis??
Sensor defect? Misschien een bekend gebrek
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand de technische kennis die mij een advies kan geven.
hoi Michiel,
een beetje late reactie,
dit lijkt exact op een storing die ik had.
mijn probleem was de koelpomp. door slijtage minder pompvolume, dus latere reactie op thermostaat.
pomp vervangen. probleem opgelost :roll:
wil je nog steeds van de wagen af?
gr Claus
ps was je ook bij v roosmalen in waalwijk op de sleuteldag?
Re: Advies gevraagd; motor wordt te warm na koude start
Geplaatst: 05.06.2010 - 00:20
door MichielMaas
polarwittesloep245 schreef:MichielMaas schreef:Ik vraag ook hier om advies.
Het volgende doet zich voor:
Bij de koude start wordt de motor vlot warm maar loopt op tot in het rode om daarna terug te gaan naar 70%, iets aan de warme kant dus. De temperatuur wil dan nog even schommelen tussen deze 70% en de 90% om daarna redelijk stabiel te blijven op 70%.
Het lijkt erop dat de eerst oploop van de temperatuur erger is geworden. Dus de temperatuur zakt steeds later en komt inmiddels in het rood uit na de koude start. Enige dagen geleden liep de temperatuur ook op na de koude start maar kwam niet in het rood. Voor dat het rood werd bereikt zakte deze al terug naar 70%.
Koelvloeistof op niveau en het gaat om een 240 estate 2.0ltr motor van 1993 op lpg. Geen verschil in patroon zichtbaar tussen lpg en benzine.
Termostaat stuk? dan komt de motor volgens mij juist niet op temperatuur of heb ik dit mis??
Sensor defect? Misschien een bekend gebrek
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand de technische kennis die mij een advies kan geven.
hoi Michiel,
een beetje late reactie,
dit lijkt exact op een storing die ik had.
mijn probleem was de koelpomp. door slijtage minder pompvolume, dus latere reactie op thermostaat.
pomp vervangen. probleem opgelost :roll:
wil je nog steeds van de wagen af?
gr Claus
ps was je ook bij v roosmalen in waalwijk op de sleuteldag?
Dat is een goed advies. Met een andere dop op het expantievat is het wel minder geworden maar dat komt volgens mij dat de druk er beter af kan. Ik heb met de garagist ook in de richting van de pomp zitten bomen. Ik ga eens op zoek naar een pomp om deze te vervangen. Zeker met jou voorbeeld ben ik nog meer overtuigd.
De 240 loopt verder goed en daar wordt ik dagelijks weer erg gelukkig van. Ik kan hem dan ook (nog) niet weg doen.
Zie hier, helemaal happy! want rijden doet ie goed
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Geplaatst: 05.06.2010 - 11:30
door soepkip
soepkip schreef:Heb je al nieuwe info?
Makkelijke checks voor een lekke koppakking:
Is je olie nog goed vloeibaar en zit er geen 'mayonaise' aan je olievuldop?
Geen laagje olie op je koelvloeistof in het expansievat?
Dan lijkt het in eerste instantie nog goed te gaan... misschien waterpomp kaduuk? Defecte sensor? (Of ergens een verstopping?)
:roll: :razz:
Geplaatst: 05.06.2010 - 11:47
door MichielMaas
soepkip schreef:soepkip schreef:Heb je al nieuwe info?
Makkelijke checks voor een lekke koppakking:
Is je olie nog goed vloeibaar en zit er geen 'mayonaise' aan je olievuldop?
Geen laagje olie op je koelvloeistof in het expansievat?
Dan lijkt het in eerste instantie nog goed te gaan... misschien waterpomp kaduuk? Defecte sensor? (Of ergens een verstopping?)
:roll: :razz:
Yep, had je al aangegeven. In de volgorde alleen nog niet aangepakt. Gaat er nu wel van komen.
:oops:
Geplaatst: 05.06.2010 - 13:37
door soepkip
Succes met oplossen, zo te zien geniet je wel van die wagen dus hopen dat het lukt!!
Geplaatst: 06.06.2010 - 19:13
door MichielMaas
Een 240 is een superVolvo. Ik weiger op te geven en wil deze zeker nog blijven rijden. Daarom staan er nog een paar acties te ondernemen om hem weer top te krijgen.
Voor nu rijdt hij prima en dát is het genieten maar er MOETEN een paar dingen aan gedaan worden.
BTW, de spoiler zit er nog steeds op
Er is wel interesse in mijn 240 maar hou de boot af.
Geplaatst: 07.06.2010 - 20:40
door polarwittesloep245
michiel ik heb (ook) een mega dip gehad wat betreft vetrouwen in de 240 (lees kosten...).
maar ik hou vol, het is de moeite
het rijdt zo lekker
Geplaatst: 07.06.2010 - 22:28
door MichielMaas
Er zijn momenten dat er twijfel is maar die zijn snel vergeten na een ritje. Want het is inderdaad zoals je zegt, de moeite