Schakelbussen Volvo 440 ?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Bij mij had ik dezelfde problemen, van 1 naar 2 kreeg ik hem er bijna niet meer in, schakelbus, olie en zo vervangen, geen beterschap, bleek de koppeling op, nu schakelt hij prima!
EvertBram
2nd Gear member

Ok, maar voor mijn gevoel is de koppeling niet op. Komt niet laat op ofzo... En als de koppeling op is, is het probleem toch ook altijd bij een warme motor?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Nope, bij warme motor is de olie warmer dus dan gaat het schakelen beter.
Bij mij wees er voor de rest ook niets op dat de koppeling op was, misschien je koppelingskabel gewoon wat verder aanspannen, misschien is het probleem dan voor een, ik zeg wat, 40000 km weer verholpen...

Wat ik bij jou lees heb ik identiek hetzelfde voorgehad, het begon net zo... nu steekt de koppeling en het probleem is weg...
EvertBram
2nd Gear member

Dus zal ik de koppelingskabel iets aandraaien? Toch vind ik 't vreemd, ook al is de olie warm/koud, de koppeling moet toch gewoon ontkoppeld zijn bij een ingetrapt pedaal? Dan zal die in theorie toch juist sneller moeten ontkoppelen?

Heeft olie verversen en schakelbussen vervangen dan echt geen zin?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

Je weet het alleen zeker als je de boel hebt vervangen. Je maakt jezelf helemaal gek, ga onder die auto liggen en vervang de boel. Dit wordt zolangzamerhand een draadje zonder end!
EvertBram
2nd Gear member

Vandaag zijn m'n bokken geleverd en ik had wat tijd vanavond dus ik lag er al snel onder 8)

Eerst de plastic beschermplaat onder de motor weggehaald, vervolgens dat kapje onder de v.bak. Wat mij opviel is dat er een druppeltje versnellingsbak olie onder het schakel-hefboommechanisme hing (onder de bak)! Ook lagen er een paar druppeltjes in het plastic kapje...
Ook kwam ik nog wat tegen, motorolie op 't blok boven het carter. Lijkt alsof er iets lekt/zweet. Het is wat nat maar ik zie geen gedruppel ofzo. 't was mij nog niet opgevallen. Oliepijl is ook gewoon goed. Wat zou dit kunnen zijn? Ik kon niet goed zien waar het vandaan kwam, zowieso ergens boven het carter, vanaf boven het motorblok kan ik hier helemaal niks van zien.

Over de schakelbussen:
Wanneer ik de schakelstang vast pak en beweeg is veel speling te bekennen. Het scharnier onder de pook heeft z.g.a. geen speling. Maar aan de versnellingsbak kant is veel speling te bekennen. Zoals gezegd idd dat kogeltje in dat kunststof houdertje.

Ik heb even in de auto iemand laten schakelen terwijl ik onder de auto lag. Wanneer hij in de 5 wordt gezet komt door de speling de schakelstang even tegen de carrosserie aan, wanneer de pook los wordt gelaten hangt de schakelstang wel van de carroserie af. Dit gebeurt dus alleen wanneer de bestuurder de pook vast heeft en schakeld in de 5. Op de foto heb ik deze plek met rood gearceerd.

Wat ga ik aanpakken?
- Schakelbussen
- Bakolie.

Afbeelding
Afbeelding
Scharnier onder de pook.

AfbeeldingAfbeelding
Wanneer in de 5 wordt geschakeld komt de stang hier even tegen de kuip.

Afbeelding
Speling boosdoener.

Afbeelding
Stofkapje is ook niet helemaal meer zoals 't hoort.

Afbeelding

Afbeelding
Motorolie-lekje boven carter?

Ook heb ik met Tectyl wat roestplekjes op 't frame behandeld.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Zijn jullie er zeker van dat er Millers TRX 75W/90 volsyn. in de bak kan? Geeft dit geen schades t.o.v. originele Volvo olie? Dan bestel ik dit vandaag nog.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Ik heb net de schakelbussen enz. besteld bij de Volvo dealer. Kost me €23,45. Ga eerst dit eens vervangen. Kijken hoeveel dit beter gaat. Dan pas de bakolie. Ga er Millers inkiepen...
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Onderdelen vandaag opgehaald. Binnenkort eens monteren. Raar trouwens dat er drie busjes (3472712) in zaten i.p.v. twee... :?: Wel stom van me dat ik zo'n standaard borgringetje heb besteld, kost bij de ijzerwaren shop €0,10, bij de Volvo dealer €5,30!

Afbeelding
Afbeelding
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Vandaag heb ik alle bussen vervangen. Resultaat: speling is z.g.a. weg. Schakelt erg netjes!

Na een aantal uurtjes rustig sleutelend onder de opgehoogde auto met oprijbokken te hebben gelegen zijn de onderdelen vervangen. Eerst de schakelstang gedemonteerd + alles schoongemaakt. Dit was met 10min opgelost. Daarna moest 't kogelscharnier los. Deze krijg je er niet zomaar uit. In principe moet deze er zo uit kunnen worden geschoven (recht naar beneden trekken als die in de vrij staat). Dit kreeg ik alleen niet voor elkaar. Ik heb 't zoals al eerder is beschreven door Iroll eruit gekregen door 't kunstof kogel busje er voorzichtig uit te bijtelen (zonder huis en kogel te beschadigen), dit heb ik gedaan met een heel klein halfronde en scherpe houtbeitel. De speling kwam z.g.a. allemaal uit het plastic kogelscharnier. Alles is enorm gesmeerd met Kroon MoS2 vet. Schakelt nu weer allemaal lekker netjes.

Binnenkort wil ik nog wel de v.bak olie verversen. Ik koop de betreffende TRX volsyn Millers olie. De bak lekt namelijk wel minimaal langs de keerring van de ingaande as in de v.bak. Dit oliepeil moet zeker niet te laag worden! Ook ga ik voor de Millers om spoepeler te schakelen bij een koude bak.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Vandaag heb ik 5 liter versnellingsbak olie besteld:
Millers TRX SAE 75w/90 vol synthetische versnellingsbakolie GL4/5

Ik zal wel laten weten wanneer 't erin zit en of 't echt beter is zoals de verhalen...
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

Vandaag heb ik 5 liter versnellingsbak olie besteld:
Millers TRX SAE 75w/90 vol synthetische versnellingsbakolie GL4/5
Ben ook benieuwd of je veel verschil zult merken! Let er wel op dat je een aparte sleutel nodig hebt om de aftap- en vulplug los te halen v.d. bak. Het is een vierkante inbus, op de vulplug past een 3/8ste ratel, de aftapplug is kleiner. Je kan eventueel bij Brezan een speciale Renault sleutel krijgen, een kant voor de aftap en de andere kant voor de vulplug. En zorg voor een nieuw koper afdichtring voor de aftapplug.
EvertBram
2nd Gear member

De koperring voor de aftapplug zal ik inderdaad vervangen door een nieuwe. Moet deze ring ook bij de vulplug vervangen worden? Ik neem aan van wel.

Hoezo heb ik dan een speciale sleutel nodig? De aftapplug kan ik toch gewoon met een zeskant dop / ringsleutel losdraaien? Of moet er wat in dat gat van de plug vallen?

Afbeelding
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Is er echt een speciale sleutel nodig voor die aftapplug?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
wpee
5th Gear member

nee
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Iroll
6th Gear member

Sorry, ik heb de versnellingsbakplug en de motorolieplug door elkaar gehaald. Je kan de versn.plug er idd gewoon met een ringsleutel loshalen. Gebruik wel een goede ringsleutel of dop, liefst zeskantig. Metaal is vrij zacht, dus draai je het snel rond.
EvertBram
2nd Gear member

Ok, nogmaals dank. Ik zal wel laten weten wat 't wordt. Ik ga trouwens ook de motorolie+filter verversen wanneer ik toch bezig ben met de v.olie. Dus de v.bak vulplug met 3/8 vierkant sleutel, v.bak aftapplug met dopsleutel, motorolie aftapplug met 1/4 vierkant sleutel.

Vandaag heb ik trouwens ook een Haynes manual aangeschaft. Mooi en handig boek zeg!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

let op met de Haynes voor de 400 serie, ook wel BOL (Book Of Lies) genoemd. Het staat vol met fouten. Voor reparaties kan je beter eerst kijken op het Volvo480europe forum. In het howto board staan veel reparatie's duidelijk beschreven door gebruikers. Veel betrouwbaarder dan de Haynes.
EvertBram
2nd Gear member

Ik kreeg net een aanbod van Millers:

Tot onze spijt moet ik U meedelen dat we enkel de CRX 75w/90 NT ( Nano technologie) voorradig hebben op dit moment.
Deze olie is absoluut het beste wat er op dit moment te krijgen is. Deze olie is echter wel € 20,- duurder.
Om U als nieuwe klant toch tevreden te willen stellen, Bieden wij U voor deze keer aan om zonder extra kosten deze olie toe te sturen.

Hier ben ik niet mee akkoord gegaan. Of TRX olie, of geld terug en dan haal ik Volvo olie...
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Ik kreeg net weer reactie van Millers:

U zal er vast een reden voor hebben dat U alleen de TRX kan gebruiken, hoewel de CRX dezelfde viscositeit heeft, alleen vele malen beter.
We hebben pas net weer alles binnen, en het zal dan ook nog wel zeker 3 tot 5 weken duren voor ik de TRX in huis heb.

Als U hier op kunt wachten prima, anders maken we het door U overgemaakte bedrag naar U weer over.

http://www.2-a.dk/Millers/CRX-75w90%20NT.pdf

http://www.oldtimeroel.ch/oldtimeroel/P ... -75w90.pdf

Wat is wijsheid om te doen? Deze onbekende, maar misschien zeer goede olie aan te schaffen met de leuke korting, of origineel Volvo olie aanschaffen?

't zou handig zijn als jullie snel antwoorden, dan kan ik de order door laten gaan of cancelen.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”