Pagina 2 van 2

Geplaatst: 16.04.2010 - 20:25
door steven460
Alleen voor 'langzaam verkeer dagen' 1.8 bar als er paar cm sneeuw ligt rijdt m.i. erg goed. Gripper de grip :-)
De vele kleine stukjes van stuk gereden ijs die dan 's avonds weer aanvriezen , opnieuw stuk gereden worden en weer aanvriezen tot harde stukken ijs zijn minder verstorend qua grip en stabiliteit.

Geplaatst: 29.04.2010 - 13:17
door Noof
V70/2.4D/2003 schreef:Dat is wel grappig. Ik heb dus ook de snowtracs met 6mm profiel en had achter minder dan 3mm profiel. Bij de wissel zijn die banden vervangen voor nieuwe. De michelins hebben achter 6mm profiel en voor zijn ze nieuw. Bandenspanning heb ik staan op de voorgeschreven 2,6 bar en de auto heeft 151.000 km gelopen.

Het kleine beetje trilling wat hij nu nog heeft is, volgens de chefwerkplaats van de dealer, een "produkteigenschap". De mijne is helemaal origineel zoals afgeleverd door de fabriek, dus geen tuning, geen andere maat banden, geen andere velgen. Het zal dus wel aan de snowtracs 3, stalen velgen en wieldoppen gelegen hebben waardoor de extra trilling is ontstaan. Althans, dat is mijn simpele conclusie.

Bedoelt ie met "producteigenschap" de band of de auto?
Heeft een V70 altijd iets trilling? Dan houd ik namelijk op met zoeken.

Geplaatst: 29.04.2010 - 20:06
door steven460
@ Noof,

Een band kan goed gebalanceerd zijn en toch trillen. Verschil in omtrekt stijfheid van het karkas, onrondheid, slag in de band die er uit gebalanceerd is maar wel trillingen veroorzaken als de band onder belasting bereden wordt.....

Als jij vind dat de auto trilt, vraag dan eens een goede vriend of vriendin om met de auto te rijden. Leg uit dat je last hebt van die trilling.
Als hij of zij dit ook duidelijk op merkt is het een meer dan normale trilling.

Ik ging nog door met balanceren toen de garages en vrienden me voor gek verklaarden :P
SOMS wil je het te goed maken. Maar belangrijkste voor jezelf is wat jij vind van jou auto!

Opties die je kunt overwegen zijn: Opnieuw laten balanceren bij een bandendboer na 2000km gereden te hebben op de (nieuwe) banden, of Road force balanceren of Dynamisch balanceren. FYI: Ik heb nooit profijt gehad van dynamisch balanceren. Nieuwe banden opnieuw balanceren nadat je er 2000km mee hebt gereden hielp enorm bij mij. Initieel heb ik de banden 3x laten balanceren toen ze nieuw waren. Pas nadat ik er een tijdje mee gereden had en weer een poging deed was het in mijn opinie 'gelukt'.

3x is scheepsrecht wordt er ook wel gezegd.

Geplaatst: 29.04.2010 - 20:17
door V70/2.4D/2003
Ik sluit me bij steven460 aan en merk nog op, ter attentie van Noof: Met produkteigenschap bedoelde de chef-werkplaats de auto.
Maar ach, het zal wel de combi zijn van een relatief zware auto, een partij koppel, het merk banden, de bandenspanning, het soort wegdek en de heersende weersomstandigheden. Hoe dan ook: ik rol :wink:

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:15
door Noof
@steven460

Toen ik de auto in augustus kocht trilde hij heel erg. De 17" velgen bleken een slag te hebben. Die omgeruild voor 16". Nog steeds trilling. Een vriend ontdekte spelling in de homokeneet rechtsvoor. Die hebben ze vervangen (zeggen ze, maar ik twijfel nog steeds) en ze hebben er een nieuwe wielnaaf op gezet.

Maar ik voel en hoor nog steeds een trilling. En dan ga je twijfelen over je 'nieuwe' aankoop. Zou er iets met de vooras zijn? Stuurstang krom? Wiellagers achter?

Op eigen kosten banden laten uitlijnen en balanceren omdat de banden en wielen niet origineel bij deze auto hoorden. Hielp iets, maar de Volvo rijdt nog steeds niet zo glad als mijn Golfje.

Ik heb een vriend die zelf ook een V70 heeft in mijn auto laten rijden. En die voelt het ook, maar vindt het niet heel ernstig. Ook de chefwerkplaats van de Volvo garage hier vindt dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat er in iedergeval geen erntige dingen aan de hand zijn.

Aangezien de garantie periode bij de verkopende handelaar inmiddels voorbij was ben ik maar gestopt met me zorgen maken.

Toen ik in december 2e hands winterbanden op staal kocht (Conti's), was het trillen bijna helemaal weg. Dus bandenspecialist DENI in Zwanenburg kon nog wel eens gelijk hebben toen hij zei dat het aan de banden ligt. De zomerbanden zijn Dunlops en die staan volgens hem niet bekend om hun 100% rondheid. En dat is wat ik voel.

Gewoon maar doorrijden tot ze op zijn of misschien eens kijken wat er gebeurd als ik ze op marktplaats zet. Als iemand ze wil kopen doe ik ze weg.

Wat er dan onder komt; volgens DENI kan ik het beste Micheline of Bridstone nemen. Die zouden wel 100% rond zijn.

Maar als er mensen hier nog tips/ervaringen hebben dan hoor ik dat graag.

Groeten, Olav

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:50
door steven460
Tip, koop geen banden met een hele hoge load index of XL banden als zomerband.

De volvo is relatief zwaar, maar eXtra Load banden hoeven er niet onder. Niet XL banden zijn lichter van constructie en daardoor ook makkelijker te balanceren.

Ook als een band onrond is wil tijdje met lagere bandendruk rijden helpen. De band wordt daardoor warmer en zet zich dan een beetje. Dit is niet geheel zonder risico. Ook moet je de band koudrijden (laatste 5 km / 5 minuten als oud omaatje accelereren en remmen. Bochten nemen als of een trouwtaart op kogelagers in de achterbak ligt.) Als je dat niet doet heb je meer kans op een 'ei' als band.

Geplaatst: 02.05.2010 - 17:29
door toppertje
Noof schreef:of misschien eens kijken wat er gebeurd als ik ze op marktplaats zet. Als iemand ze wil kopen doe ik ze weg.
en dan een ander met jou probleem
opzadelen?

Geplaatst: 03.05.2010 - 12:08
door Noof
toppertje schreef:
Noof schreef:of misschien eens kijken wat er gebeurd als ik ze op marktplaats zet. Als iemand ze wil kopen doe ik ze weg.
en dan een ander met jou probleem
opzadelen?

Sommige auto's zijn veel minder gevoelig wat banden keuze betreft. Dan kan 'mijn probleem' iemand anders plotseling een leuk (goedkoop) setje banden opleveren.
Het kan raar gaan in de wereld...