Pagina 2 van 2

Geplaatst: 08.05.2010 - 22:44
door AlbertS80
Wat een heerlijk forum is dit toch.
Deze draad staat vol zinnige informatie.
De topicstarter rijdt 1 op 9 op benzine. Als je langere jachthond-ritten gaat maken, dan kan dat wel naar 1 op 10. Scheelt niet veel zou je denken, maar in de rekensommen even meerekenen.
Ik rij ook een 2,5T. Eigenlijk kom ik nooit onder de 1 op 10. Nu bijna 310.000 op de teller. En geen piepje of rammeltje.
Wat ik wel weet, als je een diesel hebt en plots minder gaat rijden, dan tikt de motorrijtuigenbelasting gewoon door. Maar wacht, ik begin te vertellen wat hierboven al allemaal is uitgelegd door collega Volvo vrienden.

Mijn raad is: kijk wat je bij moet betalen als je een diesel koopt en reken dan eens uit hoeveel kilometer je op benzine (t.o.v. diesel) kunt rijden voor dat bedrag. Als het verschil per kilometer tussen benzine en diesel bijvoorbeeld 8 cent is en je moet 4.000 euro bijbetalen, dan zul je toch eerst zo'n 50.000 kilometer moeten rijden voordat het voordeel van die 10 cent naar voren komt. En dat betekent in jouw geval dat je meer dan 2 jaar geen enkel voordeel hebt.
Reken je dan ook nog renteverlies op die 4.000 euro en het feit dat niemand in kan schatten wat een diesel of benzine over 2 jaar aan inruil oplevert, dan wordt het een lastige beslissing. Zeker omdat je nu al een volle 70 hebt en de laatste geschiedenis weet zou ik zeggen: bezint eer ge begint.
Maar er is natuurlijk ook nog zoiets als emotie. Dus als je het kunt missen: neem de auto die je het mooiste vindt! Zit je minder goed in de slappe was: lekker doorrijden in de wetenschap dat je 2 jaar lang toch geen voordeel hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Geplaatst: 09.05.2010 - 11:50
door PeerTronic
Bedankt iedereen, ik denk dat ik voldoende argumenten heb om mijn zorgen te parkeren. Mooi doorsparen, en tegen de tijd dat deze weer aan vervanging toe is (en dat is ook subjectief) mooi nog eens alles op een rijtje zetten. En dan doemen er nog meer keuzes op (stress! ;-) ) wordt het V70, XC70 of misschien een XC60 of maak ik de overstap naar bijv een Subaru?
Ik heb deztijds rationeel gekozen voor een benzine omdat ik inderdaad een diesel meer herrie vind maken (toegegeven dat ik nog nooit een XC70 D5 heb geprobeerd) en stinken.
Zelfde rationele overweging om ook geen automaat te nemen (elders in diverse draadjes uitvoerig bediscussieerd).

Het blijft natuurlijk een dure hobby, hoe je het ook wendt of keert. Maar vergeleken met vorige rationele keuzes qua merk wil ik hier dan toch wel een emotionele keuze maken.

Geplaatst: 09.05.2010 - 13:01
door Hans
Wij rijden ook ongeveer 20.000km per jaar. Hiervoor had ik een V70 2,5T.

Qua kosten komen we nu ook ongeveer gelijk uit. Maar zoals uitvoerig hierboven beschreven: de maandelijkse afschrijving van €140,- wegenbelasting voel je niet zo. Maar het lang kunnen rijden op één tank en als je dan op vakantie gaat geeft het behaaglijke gevoel.

De D5 maakt wel wat meer herrie maar geloof me dat ook in de XC70 is het een heerlijke machine.
En als je met een XC70 D5 in de stad stoplichtsprintjes maakt e.d. is je tank zo leeg hoor ;-) Ik heb zo'n vriendin die af en toe meent familie van N.Lauda te zijn hahaha.

Geplaatst: 09.05.2010 - 14:05
door Gast
Hans schreef:Ik heb zo'n vriendin die af en toe meent familie van N.Lauda te zijn hahaha.
Ik heb ook zo'n vrouw, gisteren nog.
Zo'n gepimt golfje, die zag alleen de achterzijde van de V70 (diesel). :P

Geplaatst: 09.05.2010 - 14:15
door t5power
Hans schreef:Qua kosten komen we nu ook ongeveer gelijk uit. Maar zoals uitvoerig hierboven beschreven: de maandelijkse afschrijving van €140,- wegenbelasting voel je niet zo. Maar het lang kunnen rijden op één tank en als je dan op vakantie gaat geeft het behaaglijke gevoel.
Dat laatste is ook wel een groot voordeel. Ik merk dat we bepaalde ritjes toch wel laten schieten omdat het aardig in de kosten kan gaan lopen als je retourtje 2/3 van NL in het verschiet hebt.

Geplaatst: 23.05.2010 - 11:21
door Dieselross
Dit is wat ik in Overijssel mag afdragen:

Voor een XC70 D5 Geartronic

Per drie maanden:
Basisbedrag € 148,23
Brandstoftoeslag € 203,60
Provinciale opcenten: € 100,14

Totaalbedrag: € 451,00

oftewel

€ 150,- per maand!

Geplaatst: 23.05.2010 - 11:57
door Paul
Mijn C30 is 110 euro per maand in Amsterdam.

Geplaatst: 23.05.2010 - 19:41
door M@rcel
Mijn S80 (LPG/G3) 113,00 per maand in Gelderland.

Geplaatst: 23.05.2010 - 19:55
door chris_zweden
mijn S80 d5 €50 per maand
de honda is €15 per maand.

je wordt gestraft in Nederland, lekker emigreren mensen.

Geplaatst: 23.05.2010 - 20:10
door bart simpson
je betaald voor zover ik weet in Zweden op je dagelijkse levenbehoeften 25% btw en in NL slechts 6%, wie wordt er gestraft?

Geplaatst: 23.05.2010 - 22:52
door toppertje
bart simpson schreef:je betaald voor zover ik weet in Zweden op je dagelijkse levenbehoeften 25% btw en in NL slechts 6%, wie wordt er gestraft?
maar als je een Volvo nu tot je dagelijkse levensbehoefte
rekent dan? :wink:

Geplaatst: 23.05.2010 - 23:06
door Rob Bakker
Moet zeggen dat ik af en toe toch ook al aan het kijken ben naar iets anders hoor.

De tank elke keer volgooien doet toch een beetje pijn... zeker nu hij steeds over de €100,- heen gaat.

en qua wegenbelasting zit ik dan op € 214 per 3 maanden.

Geplaatst: 23.05.2010 - 23:08
door chris_zweden
In Zweden heb je ook 12% en 6% voor levensmiddelen. Hoe dan kan ook, de auto's en verzekeringen zijn er een stuk goedkoper.
Inkomstenbelasting, WOZ belasting zijn erg hoog.

Geplaatst: 23.05.2010 - 23:47
door Dieselross
chris_zweden schreef:WOZ belasting
Worden in Zweden ook alle huizen getaxeerd voor belastingen?

Geplaatst: 24.05.2010 - 08:45
door bart simpson
ja, en die belasting gaat in procenten van de vastgestelde waarde (en die overschreidt de laatste jaren steeds vaker de feitelijke waarde) en niet in promilles zoals in NL.
chris_zweden schreef:je wordt gestraft in Nederland, lekker emigreren mensen.
Is dat de reden dat jij de helft van het jaar nog steeds in NL zit?
Zweden heeft zondermeer zekere voordelen maar NL heeft ook veel te bieden, er stromen op jaarbasis nog steeds meer mensen in NL als dat er uitstromen.