Pagina 2 van 3
Geplaatst: 13.05.2010 - 19:57
door toppertje
edraket schreef:Pritchard schreef:bart simpson schreef:163pk bij 3.000 t/min ipv 163pk bij 4.000 t/min
Klinkt goed

Klinktgoed? Ik denk dat je daarmee helemaal niet zo blij mee moet zijn. Dat betekent namelijk een nog smallere power band. De D5 stond nu juist bekend als een motor die bovenin ook nog een deuntje mee blaast itt de meeste 4 cilinder diesels.
idd. dan krijg je van die"fijne" motoren die vrachten trekkracht bij lage toeren hebben,
en boven de 3000tpm inkakken als een kaartenhuis.
de motoren van VW zijn er een mooi voorbeeld van.
Geplaatst: 13.05.2010 - 20:25
door nikske
Of de 1.6D uit de V50?
(ow nee, die "karren" moet dan ook effe weg)
Geplaatst: 13.05.2010 - 20:54
door bart simpson
wat zou je boven de 3.000t/min te zoeken hebben?
Geplaatst: 13.05.2010 - 20:54
door spooky202
2.0D is er ook zo een: veel koppel onderin, maar eenmaal op toeren valt het tegen.
De D3 lijkt dat overigens niet te hebben: constant koppel tussen 1400 en 2850 toeren.
Geplaatst: 13.05.2010 - 21:03
door toppertje
bart simpson schreef:wat zou je boven de 3.000t/min te zoeken hebben?
plezier!

Geplaatst: 13.05.2010 - 21:06
door bart simpson
zeker even gemist waar het maximale koppel zat?
Geplaatst: 13.05.2010 - 21:39
door nikske
bart simpson schreef:wat zou je boven de 3.000t/min te zoeken hebben?
sinds ik m'n D5-185 (met nog wat extra vitamientjes) heb, weet ik het antwoord: zie antwoord van toppertje

Geplaatst: 13.05.2010 - 22:13
door Daneel
De D5 is juist zo fijn omdat deze nog even soepel verder gaat dan 3.000 rpm.
Geplaatst: 13.05.2010 - 22:17
door bart simpson
waarom een D5 in de topic van een 2.0D bespreken? die zal vast wel rapper zijn, ik vermoed alleen dat een nw 2.0D iets groener mag heten
Geplaatst: 13.05.2010 - 22:28
door 945i
Is die nieuwe D3 met powershift of andersoortig automatisch schakelend te leveren? Dan is dat koppel verloop juist ideaal

Geplaatst: 13.05.2010 - 22:37
door bart simpson
945i schreef:Is die nieuwe D3 met powershift of andersoortig automatisch schakelend te leveren? Dan is dat koppel verloop juist ideaal

met een verbeterdere geartronic, ik wacht in spanning af...
Geplaatst: 13.05.2010 - 22:41
door 945i
Dat wordt een ''toppertje''.

Geplaatst: 13.05.2010 - 22:41
door Nuggie
idd. dan krijg je van die"fijne" motoren die vrachten trekkracht bij lage toeren hebben,
en boven de 3000tpm inkakken als een kaartenhuis.
de motoren van VW zijn er een mooi voorbeeld van.
Kies een benzine turbo, in dat geval! de 2.5T én de nieuwe 2.0T hebben een vlak koppel tot ver boven de 3000 toeren.
Geplaatst: 13.05.2010 - 23:11
door nikske
pas op, bart simpson gaat vragen waarom je een 2.5T en de 2.0T gaat bespreken.
Geplaatst: 14.05.2010 - 13:16
door Pritchard
Ik vind de dag van vandaag 163pk zeker genoeg, dus een D3 zou ruim moeten volstaan... En ik zoek ook gaan racewagen, want eigenlijk volstaat mijn huidige 2.0d zeker aan alle eisen...
Geplaatst: 14.05.2010 - 18:07
door Volvolof
De huidige powershift versnellingsbak kan maximaal ongeveer 320nm aan.
Met de 400nm van de D3 haalt ie vast en zerker de levensduur niet die bij een Volvo hoort. Laat staan wanneer er mensen zijn die chiptuning laten uitvoeren op de D3. Daarnaast is het vast nog wat extra engineering werk om de powershift "passend" te krijgen op de 5-cilinders. De geartronic past meteen.
Geplaatst: 14.05.2010 - 20:16
door Frederik Welvaert
De geartronic is inderdaad altijd al gebruikt geweest op de 5 cilinders, de powershift paste enkel op de 4 cilinders. Bovendien denk ik dat ze bij Volvo weer naar hun eigen automaat wouden ipv de Ford Powershift. Scheelt trouwens ook in ontwikkelingskosten als ze de geartronic op meerdere motoren kunnen verkopen. De powershift paste maar op 1 motor en was daardoor waarschijnlijk zeer duur om door te ontwikkelen naar andere motoren.
Geplaatst: 19.05.2010 - 19:14
door Pritchard
Vandaag een XC90 D3 gezien...
Geplaatst: 19.05.2010 - 20:16
door Quota
Pritchard schreef:Vandaag een XC90 D3 gezien...
Aan de binnenkant van je ogen na een calorierijke lunch?

:roll:

Geplaatst: 19.05.2010 - 20:47
door Pritchard
Nee hoor, ik passeer dagelijks 2 keer aan de Volvo-fabriek in Gent en de vrachtwagens rijden daar af en aan... vandaag stond er achteraan een XC90 D3, vond het alleen vreemd dat er een XC90 op de vrachtwagen stond, aangezien die daar niet gemaakt worden...