Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20.05.2010 - 22:47
door steven460
IPA Iso Propanol Alcohol spuitbusje voor het schoonmaken.

Wel buiten doen ivm de dampen!

Geplaatst: 20.05.2010 - 22:51
door toppertje
R_P schreef:Thanks, zal de lmm eens schoonmaken (uiterest voorzichtig...)
schoonmaken wil soms helpen,maar niet altijd.
wil je zeker weten of je lmm goed/stuk is,dan is de gemakkelijkste
weg om hem even om te wisselen met 1 waar je zeker van weet dat hij
goed is.

Geplaatst: 21.05.2010 - 00:42
door R_P
De buurman vond het prima dat ik zijn vacuum even ging meten. Zijn lmm eruit slopen vind ie misschien minder :lol:

Geplaatst: 21.05.2010 - 01:17
door degids
LMM is zeer goed bereikbaar en zit maar met 2 torx schroefies en een stekkertje vast. Althans, bij een T5 dan, bij een D5 weet ik het niet, maar ik neem aan dat het niet veel anders zal zijn.

Geplaatst: 21.05.2010 - 12:35
door R_P
AlexV70 schreef:In 2007 zat er al subsidie op een roetfilter, dus het kan maar zo zijn dat ie er onder zit.
Zo ziet een roetfilter er uit: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
Nog eens goed naar je foto's gekeken: lijkt erop dat ik allemaal foto's van de kat heb zitten maken terwijl de verdikking die bij jou verwijderd werd veel verder naar achteren zat en er helemaal niet is bij mij :?:

Foto van de kat (onder de bestuurdersstoel zeg maar, ik dacht dat de kat meteen achter het blok zat, ik meen dat daar ook een verdikking zit die je ziet als je tussen het schutbord en de motor doorkijkt).

Afbeelding

Foto vanaf achteren genomen: jouw verdikking zat na de middendemper, of niet? Die zit er bij mij dus helemaal niet :?

Afbeelding

Geplaatst: 25.05.2010 - 11:03
door R_P
Geprobeerd de LMM eruit te halen, maar mijn beveiliging-bitjes-set had het gat in de torx-bit niet goed genoeg in het midden zitten. Dus hele rubberen buis met de LMM eruitgehaald en ingespoten. Verandert niets...

Mijn ELM-scanner (merkloos) kan ook geen luchtflow en luchtmassa gegevens op het scherm toveren van de uitleessoftware. Ik vermoed omdat het geen Volvo-specifieke software is, maar kan natuurlijk ook zijn omdat de LMM dit niet door geeft ??!? Wel zichtbaar is de luchttemperatuur die wordt aangezogen.

Heeft nog iemand het schema van een LMM? Het zijn maar 5 contactjes en twee ervan zijn vermoedelijk het dingetje wat eruitziet als een standaard diodetje à la 1N4147 (o.i.d.).
De andere drie zijn wellicht een spanning, een ground en een brug-output? Is volgens mij een simpel ding om door te meten, als ik maar weet wat ik moet meten :)

Ook nog even verder in de vacuumlekkage gedoken. Er leek nog steeds vacuum weg te lekken, maar het vacuum loopt op tot bijna -0.8 bar. Wel verdwijnt het vacuum goeddeels bij het gasgeven en dan gas loslaten. (valt tot -0,4 bar), en da's aan de vacuum-pomp-zijde, niet voorbij de regelsolenoid aan de turbo-zijde.
Ook verdwijnt het vacuum in rap tempo wanneer ik de motor uitzet. Ik heb alle slangen gecontroleerd (flink zuigen, tong erop en kijken wanneer het vacuum zover weggelekt is dat je tong niet meer blijft plakken :lol: ) en die waren allemaal behoorlijk goed. Het verdwijnen van het vacuum kan ik dan ook alleen verklader doordat de turbo-regelklep ACTIEF door de ECU wordt gestuurd om het vacuum weg te laten lekken (vacuum wordt verdeelt over her vacuum-systeem voor de klep en na de klep, daarna wordt het vacuum na de klep weggelekt naar de buitenlucht en wordt het nog resterende vacuum voor de klep weer verdeelt over de slangen voor het vacuumsysteem en na het vacuum systeem).
OF de vacuumpomp lekt als een gek wanneer deze uitstaat, dat kan natuurlijk ook nog... Heb ik nog niet getest.

Volgende stap is de buurman heel lief aankijken om zijn LMM 5 minuutjes te lenen en kijken of ik nog zo'n veiligheidsbitje ergens kan vinden om de LMM eens verder te onderzoeken.

EDIT: Alvast wat linkjes voor de MAF:
Vermoedelijk hebben we deze:
Afbeelding
Wat info van een Alfa eigenaar :) :http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm
En een (NIET GEVERIFIEERDE) testmethode: http://www.askmehelpdesk.com/cars-truck ... 59902.html

Geplaatst: 06.06.2010 - 23:07
door R_P
edraket schreef:Wat is bijvoorbeeld de tussenacceleratie van 80-120, en dan bedoel ik met een vliegende start?
Heeft even geduurd... rond de tien seconden.

http://www.youtube.com/watch?v=tmErEcuHnyk

Geplaatst: 08.06.2010 - 10:59
door edraket
Dat is niet goed denk ik. Normaal gesproken duurt dat bij een 163 pk FWD handbak versie rond de 6,5 seconden. Tel daar nog iets bij op voor de automaat en 4WD. Dan is 10 seconden echt te lang. Ik heb het vermoeden dat er meer aan de hand is en jouw auto gewoon zijn vermogen niet levert. Ben je al eens op de testbank geweest? Dat kost 5 tientjes en je weet meteen of de motor goed is.

Geplaatst: 09.06.2010 - 20:07
door steven460
Dat filmpje is wel heel ernstig.
Bijna net zo langzaam als een Suzuki swift!

Huidig-verbruik lijkt wel relatief hoog maar ik heb geen ervaring met de diesels.

Zit er geen 130pk software in?

Geplaatst: 09.06.2010 - 20:36
door lkort
Ben wel benieuwd naar de oplossing. Mijn XC is ook niet de snelste.
Daarnaast krijg ik helling op (zowel met als zonder caravan) de melding "motor service vereist" waarbij het vermogen nog verder terugzakt.

Geplaatst: 10.06.2010 - 09:49
door R_P
steven460 schreef:Dat filmpje is wel heel ernstig.
Bijna net zo langzaam als een Suzuki swift!

Huidig-verbruik lijkt wel relatief hoog maar ik heb geen ervaring met de diesels.

Zit er geen 130pk software in?
Opmerking 1: OEF... Ga je nou 1,7 ton staal met een Swift vergelijken? :)
Opmerking 2: ook het verbruik maak ik me zorgen over...
Opmerking 3: er is hier op dit forum een discussie of politieVolvo's nu wel of niet gechipt worden. Zul je net zien dat ik een gedown-chipte versie heb :lol:


@Ikort: als je een foutmelding hebt, zal er ook een code gegenereerd worden. Er zijn velen van ons met een code-reader die met liefde en plezier even de code voor je uitlezen. Let hierbij op dat een generieke code-reader minder informatie oplevert dan een (soms prijzige) uitleessessie met orginele Volvo of specifieke Volvo code-readers.
Met deze code moet je in ieder geval dichter bij de fout kunnen komen. In jou geval zou het bijvoorbeeld een lekkage in de intercooler kunnen zijn (wederom: ik lees veel, maar sleutel weinig, dus deze observatie is niet op praktijkervaring gebaseerd). Wanneer deze 'motor service vereist' wordt gegenereerd, springt de auto waarschijnlijk in zijn noodloopprogramma, dus dan verlies je inderdaad nog meer vermogen.

Geplaatst: 10.06.2010 - 14:56
door VolvoRob
@lkort: koppelingspedaalsensor laten vervangen voorkomt wellicht melding motorservice vereist.

Geplaatst: 10.06.2010 - 16:12
door lkort
@ volvoRob: is een automaat, die heeft geen koppelingspedaal.
@R_P: meerdere malen door dealer uitgelezen, meestal geen storingscode opgeslagen. Laats een algehele vacuumfout code waarvan de oorzaak niet gevonden is.

Geplaatst: 10.06.2010 - 16:49
door R_P
lkort schreef:@ volvoRob: is een automaat, die heeft geen koppelingspedaal.
@R_P: meerdere malen door dealer uitgelezen, meestal geen storingscode opgeslagen. Laats een algehele vacuumfout code waarvan de oorzaak niet gevonden is.
Ik kan niet zeggen dat ik het snap, want vacuum heb je met name nodig bij lage toerentallen voor de verstelling van de 'vanes' in je turbo (voor zover ik het begrijp...) maar hier (in het Engels) staat een verhaal van iemand die meerdere problemen heeft gehad en een van de oplossingen was het vervangen van de vacuumpomp omdat deze te weinig onderdruk leverde.

Nameten van de diverse onderdelen van het vacuumsysteem lijkt me verstandig (mocht dat nog niet gebeurt zijn).

Overigens zag ik bij nalezen dat hij uiteindelijk 11.1 seconden over de acceleratie naar 100 deed met een XC90, terwijl ik met een V70 er 2 seconden langer over doe... (XC90 is 400+kg zwaarder?, uiteraard ook AWD en zelfde motor en versnellingsbak overigens...)

Geplaatst: 11.06.2010 - 20:21
door nieuwedaf V70
3 x getest, tussen de 7.6 en 8 seconden met een handbak in 4e versnelling in z'n 5 zeker 2a3 seconden trager, maar dit heb ik niet getest. Waarschijnlijk kunnen ze dit bij een tuner , rica, zo uitlezen en anders zeker bij een dealer.

Geplaatst: 21.06.2010 - 11:11
door R_P
Eindelijk een injector lek test in elkaar geflanst.
Resultaat: stationair is er weinig lekkage, zo weinig dat ik na 40 seconden minder dan 10ml per injector lekkage had en gevraagd heb om wat gas te geven.

Eindresultaat bij benadering na 2 minuten motor laten lopen:
Injector 1: 17,5ml lekkage
Injector 2: 20ml lekkage
Injector 3: 20ml lekkage
Injector 4: 22,5ml lekkage
Injector 5: 20ml lekkage

Is dit veel? Weinig? Te ongelijkmatig?

Afbeelding

Let op dat deze foto is genomen na het leeg laten lopen van de buisjes (10ml per stuk) waarbij niet alles in het glazen potje terecht is gekomen: de berekening is gebaseerd op de eindstand van het filmpje + 10ml per potje voor het buisje.

http://www.youtube.com/watch?v=Tp6n2q9EioY

Geplaatst: 21.06.2010 - 15:55
door edraket
De limiet is 40 ml/minuut. Ik heb mijn S60 met hetzelfde blok als jouw auto eens getest en toen kwam ik tot de volgende waarden in 1 minuut:
injector 1: 11
injector 2: 6
injector 3: 16
injector 4: 9
injector 5: 7

Bij jou zit het erg dicht bij elkaar, en ligt ruim binnen de norm. Je ziet dat ondanks dat ik een uitschieter had (wel nog ruim binnen de norm) totaal geen problemen had met de auto. Meestal zijn de symptomen slecht starten.

Geplaatst: 21.06.2010 - 16:19
door R_P
Thanks! Ik zoek dus lekker verder naar andere zaken. Voor niks twee injectoren gekocht :D
edraket schreef:De limiet is 40 ml/minuut.
Is dat bij stationair? Staat dat ergens in Vadis?

Geplaatst: 21.06.2010 - 20:42
door edraket
Dat is inderdaad bij stationair. Ik kan dat nergens in Vadis terug vinden.

Geplaatst: 25.06.2010 - 16:03
door Noof
Ik heb van de week de 80-120 tussenacceleratie zoals in het filmpje na gedaan en het klinkt alsof mijn bak nog 1 versnelling verder terug gaat. Doet je kickdown het wel goed/maximaal?
Bij jou gaat ie bij de kickdown van 1800 naar 3600 toeren. Zal het van het weekend nog eens proberen en op mijn toerental letten. En misschien even filmen.