Pagina 2 van 2
Geplaatst: 28.05.2010 - 12:30
door 945i
Oceanracer, dat hoort niet, het kan.
Ik heb liever de beste banden op de aangedreven wielen.

Geplaatst: 28.05.2010 - 18:57
door Oceanracer
Laat ik het anders stellen: Bij een voorwielaangedreven auto horen de beste banden achter te worden gemonteerd. Zo goed?

Geplaatst: 28.05.2010 - 19:01
door 945i
Oké, wat jij wil...
Je auto te koop??, wat gaat er komen als opvolger??
Geplaatst: 28.05.2010 - 19:22
door sanco
jeroen.ijmuiden schreef: Ook had ik metalen ventieldopjes erbij besteld voor de looks.
Weet niet wat voor materiaal je dopjes zijn, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand zijn (alu?) dopjes na een tijdje niet weer van de ventielen kon krijgen wegens corrosie. Ze zaten helemaal vast. Misschien een tip om het draad ff heel licht in te vetten (zuurvrij/ vaseline)zodat ze niet vast gaan zitten zodat je aankomende herfst niet voor jan met de korte achternaam met de luchtslang in je hand staat?

Geplaatst: 28.05.2010 - 19:24
door bart simpson
electroforese van aluminium door contact met metaal, slechte combi idd
Geplaatst: 28.05.2010 - 19:32
door sanco
bart simpson schreef:electroforese van aluminium door contact met metaal, slechte combi idd
thx bart

(overigens: als je trouw je bandenspanning controleert krijgen ze waarschijnlijk niet eens de kans, maar goed....! )
Geplaatst: 28.05.2010 - 21:52
door Rob2u
Oceanracer schreef:Laat ik het anders stellen: Bij een voorwielaangedreven auto horen de beste banden achter te worden gemonteerd. Zo goed?

Onderstaand vond ik op de site van Michelin, kan iedereen zijn voordeel mee doen
----knip----
Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.
Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.
De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.
Nieuwe voorbanden:
- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.
De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.
- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...
Nieuwe achterbanden:
- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.
- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden
op de achteras te monteren voor:
- een betere grip in bochten.
- meer veiligheid.
Geplaatst: 28.05.2010 - 21:57
door Mr. Ed
Fijn dat alles goed is gegaan Jeroen! En hoe rijden ze nu??
Geplaatst: 28.05.2010 - 22:11
door 945i
Omdat de meeste auto's met voorwielaandrijving cuppende achterbanden hebben, zijn die voor niet meer te gebruiken als de oude voorbanden aan vervanging toe zijn... dus verkopen we liever 4 nieuwe.
Zo moet je dit ongeveer lezen...
Rechtuit rijdend komt 99% van de gevallen van aquaplanning voor, de achterbanden volgen het (water) vrij gemaakte spoor van de voorwielen.
In de bocht is de snelheid dusdanig laag (als je verantwoord bestuurder bent), dat de auto niet zal uitbreken met een goed profiel.
Onder de 3mm is het sowieso beter te wisselen.
Maar goed, dat is mijn eigenwijze mening...

Geplaatst: 31.05.2010 - 10:50
door jeroen.ijmuiden
De nieuwe banden rijden als nieuw

Ik wist niet dat het rijcomfort zo afhing van goede banden. Met een maand of 2 laat ik de andere 2 ook doen (voor de zomervakantie) en dan kan ik er weer een paar kilometer tegenaan. Ik ben in ieder geval tot nu toe tevreden met de Goodyear Optigrip.
Geplaatst: 31.05.2010 - 13:39
door Mr. Ed
Goed te horen. Voor een mooie prijs iig een paar goede bandjes eronder. Ook 'geluidsarm' (wat reed je hiervoor eigenlijk) ?
Geplaatst: 01.06.2010 - 16:36
door jeroen.ijmuiden
Ik had hievoor gislaved banden en heb nu nog achter meteor.... bijna alles is beter dus haha. Ze zijn ook een heel stuk stiller, maar dat komt misschien ook doordat er veel meer profiel op zit.
Geplaatst: 01.06.2010 - 20:44
door V480-S60
Aan dat meer profiel ligt het echt niet. Die Meteor zijn dus echt giga lawaaimakers. Ooit eens gehad op een 440 NOOOOOOIT meer.
Geplaatst: 03.06.2010 - 12:04
door S60-D5
Qua grip en comfort ben ik tevreden met de nieuwe Cinturato onder mijn S60D 2006. Tussen de 40 en 70kmh geven ze wat meer geluid dan mijn vorige band (Michelin), voor mij is dat echter niet storend.
Voor mijn Volvo-tijdperk (Mazda 626) heb ik het verbruik van mij auto eens afgezet tegen de bandenslijtage. Daar kwam toen uit dat het vervangen van een 3/4 versleten band net zo duur is als oprijden.
De lagere afschrijving van de band en de toenemende brandstofkosten houden zich vanaf dat punt elkaar in evenwicht. Het ging daarbij wel om snelwegkms.
Mij verbaast het altijd weer hoeveel meer grip je opeens weer hebt.
Geplaatst: 22.06.2010 - 20:36
door obrasp
jeroen.ijmuiden schreef:De nieuwe banden rijden als nieuw

Ik wist niet dat het rijcomfort zo afhing van goede banden. Met een maand of 2 laat ik de andere 2 ook doen (voor de zomervakantie) en dan kan ik er weer een paar kilometer tegenaan. Ik ben in ieder geval tot nu toe tevreden met de Goodyear Optigrip.
Hier ook uitstekende ervaring met Goodyear Optigrip banden op een V70. Niet te veel herrie en ze doen hun naam eer aan.
Wel heel gewaagd om het bij k*fit te laten doen. Je moet maar durven (ik durf het na een aantal 'ervaringen' in ieder geval niet meer)!
Via autobandenmarkt.nl, bandengids.nl (of een soortgelijke site) kan je ze toch ook bij een montagepartner laten monteren? Da's volgens mij minstens niet duurder (vaak nog goedkoper) dan k*fit.
Geplaatst: 22.06.2010 - 21:14
door Oceanracer
Desgewenst kun je ook gewoon banden bestellen en bij de dealer laten monteren.
Geplaatst: 09.04.2012 - 16:56
door eouwehand
Ik heb naar aanleiding van de ADAC-test ook de Optigrip's laten monteren onder de V40 en ben tot nu toe blij verrast.
Had hiervoor Michelin Pilot Excalto's maar ik moet zeggen dat de Optigrip's een stuk stiller en comfortabeler zijn. De Excalto's zijn waarschijnlijk veel stijver en voor een sportievere rijstijl ontworpen.
Hoe bevallen de Goodyear's inmiddels na wat meer kilometers?
Geplaatst: 10.04.2012 - 15:44
door V70Rene
Hahaha , morgen naar de Kw*K Fit voor 4 nieuwe banden , we zullen het gaan beleven. Is heb wel zo mijn eisen doorgegevn voor wat betreft plaklood enz. en zal er bovenop blijven staan wat geen probleem was.
Hier bij de " grootste & beste ?? " bandenboer van het zuid westen waar ik voorheen kwam zien ze mij niet meer terug.
* 1 maal flinke kras op mijn R-Velg bij het overgaan naar de winterbanden, omdat meneer een stellingpijp nodig had om de pneumatisch vastgezette R-Velgen te lossen. En dan de zo van ach...kan gebeuren. Ik er wat van gezegd...en dan keurig van dat is het risico.... &*^*&%*.
* 1 maal een slotbout weg bij aankomst andere kant van het land 2 dagen nadat het zelfde fijne bedrijf mijn zomer wielen had gemonteerd....(*&^%.
Als Kw*K fit dit echt veel slechter gaat doen dan krijgt de oude bandenboer alsnog een grote pluim voor zijn geleverde werk.
