Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26.05.2010 - 22:45
door Marc O.
Jouw auto heeft dus hydraulische klepstoters. Die hoor je mogelijk direct na een koude start even, maar na max. 20 à 30 seconden zou dat toch wel verdwenen moeten zijn.

Geplaatst: 27.05.2010 - 09:23
door Frumpy
gsx750r schreef:Ook al betreft het dan een S40....... ik heb hier gereageerd omdat de problemen nagenoeg identiek waren aan die van Brutus850 dus dan ook de 'ontknoping' hier !


Afbeelding

Zoals Brutus850 al zei: .....'het kan namelijk van alles zijn' , is hiermee dan ook weer ondubbelzinnig bewezen !

Rob
Zeker 1 van de goedkoopste en makkelijkste reparaties die je ooit hebt meegemaakt? :P

Bij mijn auto heb ik een week of twee geleden ook hetzelfde ding vastgedrukt, maar daar zit dat onderdeel onder het inlaatspruitstuk gemonteerd, en bungelde het aan het pijpje waardoor het me opviel. Niet dat het bij mijn auto tot motorische problemen heeft geleid, maar ik vind het wel vreemd dat zoiets uit zijn behuizing loskomt.

Geplaatst: 29.05.2010 - 08:25
door Brutus850
Klepstoters zijn nagenoeg niet hoorbaar. Waarschijnlijk ook door de goede isolatie, verder niet specifiek op gelet.

Gister auto uit laten lezen en bak laten updaten, uitlezen met het volgende resultaat:
ECM-5000 AC-druksensor signaal ontbreekt (dealer had geen idee)
ECM-290A Voorste verwarmde lambdasonde, rij 2 - Signaal te hoog (deze is 4 maanden gelden vervangen en gaf daarna nog steeds foutmelding)
ECM-2B1A Achterste verwarmde lambdasonde, rij 2 signaal te hoog (hmm, werken voor en achter samen).
ECM-6806 Regelsysteem voor turbocompressor, onjuiste stroming - Doorstroming te laag (dit zou volgens dealer door LMM komen).
ECM-980A Koppelbegrenzing - Informatie.

Iemand die zegt, kijk daar nog maar eens naar? Of eerst LMM vervangen (wacht op een groupbuy)?
Gister bobines nagekeken, eentje vervangen die er raar uitzag. Meten was verder niet echt mogelijk (wisten niet goed hoe).

Is het trouwens normaal dat de motorruimte zo heet wordt, dat je metalen delen niet langer vast kan houden dan 5 seconden. Dus niet de motor zelf, maar bijvoorbeeld de metalen plaat die voor de grill zit, waar de motorkapsluiting in valt? Gister viel het mij op dat het overal loeiheet was. Koeling doet het verder prima (slaat aan als het moet en naald staat netjes in het midden).

Verder gister het dunne pijpje van de airco vervangen dat naar de condensor gaat, deze was doorgeschuurd, tegen iets aan.. Pijp kost bij dealer het mooie bedrag van € 163 ex BTW. Bij de slopert slechts € 20. Vanmiddag onder druk laten zetten met stikstof en wie weet heb ik geluk en is de consdensor nog heel.. Dan volgende week lekker koel toeren..

Geplaatst: 29.05.2010 - 09:37
door Marc O.
Tja, inderdaad toch maar eens die LMM vervangen, denk ik.

Vreemd trouwens dat die lambdasonde nog steeds een foutmelding geeft. Ik weet niet in hoeverre dat wordt veroorzaakt door een eventueel defecte LMM. Weet je zeker dat het dezelfde sonde is als die onlangs is vervangen? Er zitten er 2 vóór de catalysatoren (ook daarvan zijn er 2) en 2 erná.

Misschien toch niet te lang wachten met die LMM, ook al is het een duur ding. Mocht je dan nog steeds die lambda foutmelding krijgen dan zou je misschien aanspraak kunnen maken op garantie?

De achterste lambdasondes zijn overigens alleen om de werking van de catalysatoren te controleren en zullen dus geen vreemd rijgedrag kunnen veroorzaken.

Het klopt trouwens dat het onder de motorkap enorm heet wordt. Die 2 turbo's produceren heel wat warmte ;)

Geplaatst: 02.06.2010 - 14:31
door Brutus850
Tja echt bizar hoe warm het wordt onder de kap..

LMM is inmiddels besteld tegen een goeie prijs.. Volgende week ben ik aan de beurt.
Ja die lambdasonde, ik vraag me nog steeds af of de eerste wel defect was.. Heb deze zelf vervangen, dus zou niet weten hoe het met garantie zit.. Hoe kan je aantonen dat deze defect is??
De melding die de sonde genereerd op rij 2 (zoals hierboven te zien is), dat is toch de rechtersonde als je voor de auto staat?? Die heb ik destijds vervangen namelijk.. Stel nou toch dat rij 2 links zit...
Volgende week weet ik meer!

Geplaatst: 06.06.2010 - 10:09
door Brutus850
Iemand een idee hoe te controleren is of het gasklephuis ooit is vervangen? Er zijn geen facturen bij de auto geleverd.

Geplaatst: 06.06.2010 - 10:43
door V70/2.4D/2003
Indien dealeronderhouden en de betreffende reparatie bij een Volvodealer is uitgevoerd, dan zou dat vastgelegd moeten zijn.

Optie 2 zou kunnen zijn om eens te kijken naar de produktiedatum van het betreffende onderdeel, dat zou overeen moeten komen met de produktiedata van de rest, met een marge van een half jaar max.

Geplaatst: 06.06.2010 - 11:31
door Marc O.
Kijk even wat voor een kleur sticker er op die gasklep zit.
Witte sticker: ETM is nog origineel
Gele sticker: ETM is reeds vervangen

Geplaatst: 07.06.2010 - 11:56
door Brutus850
Marc O. schreef:Kijk even wat voor een kleur sticker er op die gasklep zit.
Witte sticker: ETM is nog origineel
Gele sticker: ETM is reeds vervangen
Dat wil ik inderdaad gaan doen. Alleen ben ik er nog niet achter waar het gasklephuis van de T6 zit (Uiteraard heb ik hier reeds uitgebreid naar gezocht op deze site..)..

Stel dat er een gele sticker op zit, gaat deze versie dan niet meer kapot, of kan het nog steeds verkeerd gaan?

Geplaatst: 07.06.2010 - 11:58
door Brutus850
V70/2.4D/2003 schreef: Optie 2 zou kunnen zijn om eens te kijken naar de produktiedatum van het betreffende onderdeel, dat zou overeen moeten komen met de produktiedata van de rest, met een marge van een half jaar max.
Deze data staan op de onderdelen? En met de rest bedoel je overige onderdelen in de motorruimte / auto zelf?

Geplaatst: 07.06.2010 - 12:00
door Brutus850
V70/2.4D/2003 schreef:Indien dealeronderhouden en de betreffende reparatie bij een Volvodealer is uitgevoerd, dan zou dat vastgelegd moeten zijn.
Excuses voor het gefragmeteerde wedervragen..
Als de auto in Duitsland bij een dealer is onderhouden.. Zien de Nederlandse dealers deze historie ook (De auto is ingevoerd)??

Geplaatst: 07.06.2010 - 19:33
door Marc O.
Brutus850 schreef:
Marc O. schreef:Kijk even wat voor een kleur sticker er op die gasklep zit.
Witte sticker: ETM is nog origineel
Gele sticker: ETM is reeds vervangen
Dat wil ik inderdaad gaan doen. Alleen ben ik er nog niet achter waar het gasklephuis van de T6 zit (Uiteraard heb ik hier reeds uitgebreid naar gezocht op deze site..)..

Stel dat er een gele sticker op zit, gaat deze versie dan niet meer kapot, of kan het nog steeds verkeerd gaan?
Volg de dikke slang/buis maar die van je luchtfilterhuis naar het inlaatspruitstuk gaat. Net voor het inlaatspruitstuk zit de ETM (tegen het spruitstuk aan geschroefd).

Versies met gele sticker kunnen helaas nog steeds kapot.

Geplaatst: 16.06.2010 - 09:18
door Brutus850
Marc O. schreef: De achterste lambdasondes zijn overigens alleen om de werking van de catalysatoren te controleren en zullen dus geen vreemd rijgedrag kunnen veroorzaken.
Maar wat als de catalisator defect is in rij twee en ervoor zorgt dat de lamdasonde een melding genereerd? Kan de defecte catalisator zelf dan geen vreemd rijgedrag veroorzaken? Storingen als inhouden en dergelijke?

Geplaatst: 16.06.2010 - 09:20
door Brutus850
Brutus850 schreef: De melding die de sonde genereerd op rij 2 (zoals hierboven te zien is), dat is toch de rechtersonde als je voor de auto staat?? Die heb ik destijds vervangen namelijk.. Stel nou toch dat rij 2 links zit...
Iemand nog een idee waar rij 2 zit, als je voor de auto staat?

Geplaatst: 16.06.2010 - 21:28
door Marc O.
Rij 1 is volgens mij voor cylinders 1, 2 en 3. Cylinder 1 is de cylinder die het dichtst bij de distributie zit. Ergo: Rij 2 is aan de bestuurderszijde.

Geplaatst: 30.06.2010 - 20:17
door Brutus850
Vandaag de LMM vervangen.
Helaas zonder positief resultaat, nog steeds inhouden bij 5000 toeren.
En emissie controle vereist.

Zodirect maar eens kijken naar de sticker op het gasklephuis.

Geplaatst: 30.06.2010 - 20:19
door Brutus850
Brutus850 schreef:
Marc O. schreef: De achterste lambdasondes zijn overigens alleen om de werking van de catalysatoren te controleren en zullen dus geen vreemd rijgedrag kunnen veroorzaken.
Maar wat als de catalisator defect is in rij twee en ervoor zorgt dat de lamdasonde een melding genereerd? Kan de defecte catalisator zelf dan geen vreemd rijgedrag veroorzaken? Storingen als inhouden en dergelijke?
Iemand??
En kan de voorste en achterste sonde niet samen voor een fout zorgen, of storing, als ze beide defect zijn?

Weet iemand verder een bedrijf dat voor een redelijk tarief dit soort storingen oplost (in de buurt van Leerdam/Utrecht)? Ben er een beetje klaar mee..

Geplaatst: 30.06.2010 - 20:44
door Marc O.
Brandt je lambdalampje ook? Als dat niet het geval is dan vermoed ik niet dat de lambdasonde kapot is. Een kapotte katalysator kan, voor zover ik weet, niet een dergelijk gedrag veroorzaken maar 100% zeker ben ik niet.

Een goed/goedkoop adres in de buurt van Leerdam/Utrecht ken ik niet. Je zou eens kunnen proberen bij Volvo specialist Henk Broeders in Loon op Zand. Die heeft wat vervelende storingen kunnen oplossen in de C70 van mijn buurman en hanteert redelijke tarieven. Maar of hij jouw probleem kan oplossen weet ik niet.

Geplaatst: 30.06.2010 - 21:12
door Brutus850
Lambdalampje brandt inderdaad ook, samen met de melding "emissie controle vereist".
Linker voorste sonde is vervangen, achterste nog niet (die nog wel een foutmelding geeft, samen met de voorste die vervangen is).

Zojuist de ETM gechecked: Gele sticker..

Geplaatst: 30.06.2010 - 21:19
door Marc O.
Heb je originele Bosch lambdasondes laten monteren?