Inhouden bij vol-gas 2.0D

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Frederik Welvaert
5th Gear member

MartenS40 schreef:Klopt, dat is bij mij ook zo. Het begint vlak nadat de turbo er volledig in is (+/-1800) en zo rond de 2800 is het weg.
identiek aan het inhouden van de mijne!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Frederik Welvaert
5th Gear member

Het lijkt bij mij ook in de turboregeling te zitten.

Vanmiddag wordt mijn pa zijn V50 ingeruild, dus ik heb nog even enkele stukken misbruikt om te testen :p

Eerst de luchtmassameters van beide auto's gewisseld, maar dat gaf geen verschil.

Vervolgens heb ik de turboregelaar (bruine bakje) gewisseld. Blijkbaar zit er op de (recentere) V50 van mijn pa een model dat heel licht afwijkt van het mijne. De aansluitingen om de darmpjes van het vacuümsysteem aan te sluiten zijn een heel klein beetje smaller, en het onderdeel is een halve centimeter langer. Het opschrift van het onderdeel is nochtans hetzelfde. Goedja, het stuk gewisseld, maar omdat de motor blijkbaar ook verschilt, past het stuk van mijn pa zijn auto niet goed op de mijne. De darmpjes gingen er iets te gemakkelijk op, dus ik vreesde al dat het niet goed ging afsluiten. En inderdaad, de motor trek wel zoals normaal naar 2000 toeren, maar de extra duw die ik dan krijg bleef weg. Doortrekken tot 3000 toeren ging ook nog redelijk, maar niet zo vlot als het zou moeten. Alsof de turbo er wel was, maar op lage druk bleef...
Toen ik een testrit deed met de turboregelaar uit mijn auto in die van mijn pa, trok die lekker door, en op het kleine stukje dat ik gereden heb had ik toch het gevoel dat deze inhoudt tussen de 2000 en 2800 rpm... Dus misschien dat er toch een probleem is met die regelklep van de mijne.
Spijtig dat de regelklep van mijn pa z'n auto niet past op de mijne, anders was ik echt zeker geweest.

Ik vraag me trouwens af wat deze regelaar precies regelt. Regelt deze de stand van de turbineschoepen? Aangezien ik toch het gevoel had dat mijn auto wel iets van druk had, maar niet op hoge druk overschakelde...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”