Pagina 2 van 3

Geplaatst: 23.01.2006 - 11:13
door Michel740Turbo
tim-1987 schreef:maar hoe test ik de koppakking dan? met een pomp zei je?

Ze zetten dan een druk pomp op he expantie vat en maken dan een druk van 1,5 bar en gaan dan kijken of hij terug loopt zo ja dan heb je een lek en als het op te sporen is heb je geluk zo niet dan gaan ze verder zoeken vaak door de de rook van de uitlaat witte damp in een warme ruimte (gaat dus moeilijk met dit weer) en vocht in de olie wat vaker voorkomt met deze vochtige dagen. een co test via het expatievat willen ze ook nog wel eens doen met een snuivertje( :razz: )

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:10
door tim-1987
de volvo dealer heeft het te druk, dus ik ga nu maar eens wat autobedrijven afbellen....

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:24
door sebaswijk
jaaah :D

klopt vooral met dit vorst weer wel maar ze doen het dan in de garage he :wink:

groet s v wijk


altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:27
door tim-1987
ik heb nu een volvo gagare gebeld, toch maar even een afspraak mee gemaakt... volgende week maandag... hij zei dat het waarschijnlijk niet de koppakking is, omdat dat bijna nooit voorkomt bij een volvo (440) waarschijnlijk de waterpomp...

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:30
door Michel740Turbo
ja en dat komt wel vaak voor die van mij is bij 100.000km vervangen.
Hij was gaan lekken op de keerring was het al bijna vergeten al is het 2 jaar 50.000 km geleden :oops:

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:32
door sebaswijk
ooow jah dat zou ook nog kunnen :oops:

waterpomp daar heb ik even niet bij stilgestaan :wink:
die van mij is nog door vorige eigenaar vervangen zo rond 15 000 km geleden.

groet s v wijk


altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:33
door tim-1987
oke, nog even over het zelf testen van een evt. lekke koppakking... ik heb de vuldop opengedraaid, er zit geen witte drab onder... en wat me ook opviel is dat als ik de koelvloeistof dop er af draai (langzaam, want ik heb een halfuur geleden nog gereden) wel redelijk veel vloeistof terug in het reservoir komt... Zou er misschien lucht in die leidingen zitten?? En kan ik zomaar een vuurtje onder het oliepeil houden???

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:35
door Michel740Turbo
tim-1987 schreef:En kan ik zomaar een vuurtje onder het oliepeil houden???
Weet niet of het de waarheid spreekt omdat er altijd wel wat vocht in de olie zit door vochtig koud weer enzo....

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:37
door sebaswijk
oooh en als je de dop open heb gedraait hoor je dan in een keer een gerommel geluid uit ???? dan komt de koelvloeistof weer terug en komt er dan ook misschien wat bruine kleverige spul erin ??? :?: :?:


jaha dan moet je oliepeil wel uit de buisje halen en dan kun je gewoon vuur odnerhouden dan met een doek weer schoonmaken :wink:

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:42
door tim-1987
ja als ik de eerste keer de dop er af draai, zodat de druk er afgaat, prutteld het een beetje, omdat dan de vloeistof weer terugstroomt, maar er zit geen drab in, en ik heb met een aansteker het oliepeil getest (eruit, welteverstaan :lol: ) maar geen geknetter....toch misschien de waterpomop???

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:45
door sebaswijk
jaah dat zou best kunnen dat het waterpomp lek is zoals nu het is twijfel ik wel een beetje tussen waterpomp en koppakking :wink: maar het kan best zijn dat de waterpomp is.

oke en nog 1 vraag loopt de temperatuur hoog op ??

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:46
door tim-1987
oke... de temp is goed, die komt niet boven een 1/4 van het wijzerplaatje uit...

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:50
door sebaswijk
oke dan is het waterpomp beetje lek

die van mij toen ik koppakking lek had liep de temp bijna op tot 110 graden iedere keer .


jaha ik weet bijna zeker dat waterpomp :D en voor de zekerheid dat je volgende week maandag bij de dealer alles even door laten meten zoals compressievermogen koelvloeistof meten bla bla dan weet je het zeker of alles dan nog goed is :wink:

gr s v wijk

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:51
door tim-1987
oke, maar tot die tijd kan ik toch wel veilig rijden neem ik aan? En moet ik nu mijn koelvloeistof toch weer gewoon bijvullen???

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:58
door sebaswijk
met waterpomp weet ik niet zeker of je zo door kunt rijden maar ik denk het wel

jaah iedere keer goed controleren op de koelvloeistof basis als het te weinig in zit kun je zeker als nog een koppakking lek krijgen of dat er iets anders kapot gaat :?

controleer dus heel goed en ook de temperatuurmeter :wink: en neem voor de zekerheid zeker een vat koelvloeistof mee als je weggaat

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:59
door tim-1987
oke, maar het is dus niet zo dat er teveel koelvloeistof er in zit?

Geplaatst: 23.01.2006 - 12:59
door sebaswijk
en zeker moet je de waterpomp gauw mogelijk gaan vervangen

Geplaatst: 23.01.2006 - 13:08
door tim-1987
ja precies, ik heb maandag een afspraak...

Geplaatst: 23.01.2006 - 13:09
door sebaswijk
okee ik hoop dat het goed komt :wink:

veel suc6


groet s v wijk

altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D

Geplaatst: 24.01.2006 - 04:29
door vuelta
Ik zou niet te lang met een kapotte waterpomp rijden.

Ik heb toevallig dit weekend mijn waterpomp vernieuwd, want
ik had hetzelfde probleem. Koelvloeistof op peil gevuld en na een dag
was het reservoir weer leeg...

Ik heb de pomp zelf vervangen, want veel werk is het niet,
hoogstens een klein uurtje.

Ik had een nieuwe waterpomp voor € 43,-